Toon posts:

Audio systeem gekregen, hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Vandaag heb ik een audio installatie gekregen van een familielid. Het stond in de weg maar mij leek het geen slecht systeem te zijn. Nu heb ik van audio geen kaas gegeten. Om nog specifieker te zijn, ik ken het verschil niet tussen een box en een woofer (als er al een verschil is). Bereid u dus voor op een heleboel domme vragen.

Bij deze dus een hulpkreet naar iedereen hier in het Audio en HIFI forum van tweakers.

Het gaat om volgende componenten:

2 x Loëwe L2A boxen
1 x Onkyo skw-208 woofer

1.Mag ik die aansluiten op mijn stereo? Want op zich is die stereo ook een versterker dacht ik? Blaas ik die boxen dan op? Indien ja, welk soort apparaat heb ik dan nodig om bijvoorbeeld naar muziek te luisteren, of om cd's te luisteren?
2. Is dit een beetje een degelijke installatie? Ik heb geen idee of 120W veel is in audio termen.
3. Welke audio kabels heb ik nodig(want die zaten er niet bij)
4. Wat doen de frequency, output level en phase knoppen op de subwoofer?
5. Wat doen de RF channel en Input sensitivity knoppen op de boxen?
6. Zou ik dit systeem houden voor later (lees 2-3 jaar) of gewoon nu verkopen en cash innen?

Foto's van de aansluitingen:
https://dl.dropboxusercon...2013-06-17%2020.15.59.jpg
https://dl.dropboxusercon...2013-06-17%2020.16.47.jpg

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) "mijn stereo" -> specs ?
Boxen kun je altijd wel opblazen. zeker met een te lichte versterker, maar ook met een te zware.

2) een echte 120 watt is een heleboel genoeg om je buren stapelgek te maken.

3) Je boxen zijn vrij uitgebreid kwa aansluiting, de beperking zal wss in je versterker liggen
meestal direct voor links en rechts, en de woofer via de tulp mits je versterker die heeft

4) tot welke frequentie de woofer werkt (aansluiten op de beriek van je gewone speakers)
output level is een volumeregelaar voor de box (relatief tov de input)

5a) Ze kunnen geluid van een draadloze zender ontvangen (heb je die zender?) daarmee kies je dus welk kanaal en welke kant. sensitivity is weer en volumeregelaar

5b) geen idee ik weet niet wat je nu hebt

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een fw530c phillips stereo keten. Maar die verstuurt toch een versterkt signaal? De boxen en woofer versterken dit nogmaal, levert dit geen problemen op dan?

Later wil ik ze gebruiken om op mijn tv toestel aan te sluiten of op een cd speler, radio,..

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even op een rijtje
- je hebt een simpele stereo
- 2 actieve speakers
- 1 actieve subwoofer

Je hebt als het goed is een line out op de stereo (AUX) en een subwoofer line out. Subwoofer gaat met 1 mono RCA > RCA kabel (tulp) van line out > line in.
Speakers gaan op line out met stereo RCA > RCA naar de speakers, even links/rechts uit elkaar houden hier. 2 kabeltjes nodig dus, overal wel te verkrijgen.
Of het de moeite waard is ga je alleen zelf kunnen beslissen, als jij het beter vind dan is het dat :)
Met de verschillende levels en instellingen zul je gewoon even moeten spelen tot het goed klinkt. Hou de subwoofer in elk geval vrij laag in volume.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan je boxen op boxen op 3 manieren aansturen
- passief
- rf
- line
Je sub alleen via line

Ik zou de line out voor je boxen gebruiken, voor je sub heb je geen keus
Zo omzeil je de waarschijlijk slechtere versterker van je kermis radio

Ik vermoed dat je er flink op vooruit gaat op deze manier. mits het geluid je bevalt kunnen ze nog jaren meegaan

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Het signaal van de line out van mijn kermis radio is een niet versterkt signaal? Ik snap nog steeds niet dat het veilig is om een versterkt signaal naar de versterker in mijn boxen te sturen? Die boxen verwachten toch een gewoon onversterkt signaal? Of ben ik hier helemaal fout?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Line = line level = onversterkt.

edit: Of in ieder geval hetzelfde level wat je speakers verwachten op de line input (jazeker soms zijn de dingen logisch ;) )

[ Voor 66% gewijzigd door wagenveld op 17-06-2013 21:56 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:49:
Het signaal van de line out van mijn kermis radio is een niet versterkt signaal? Ik snap nog steeds niet dat het veilig is om een versterkt signaal naar de versterker in mijn boxen te sturen? Die boxen verwachten toch een gewoon onversterkt signaal? Of ben ik hier helemaal fout?
Even lezen , eerste zin van mijn vorige post. er zijn drie manieren ........

Ik zei dus "line out" , niet "front"

Je kan ook gewoon je versterkte singaal op de passive aansluiten, maar dat geniet mijn voorkeur.

neem even de moeite om op de achterkant van je radio te bekijken en te lezen inc wat er wordt gepost, anders stop ik ook met de moeite

btw kermis slaat meer op het geknipper van die dingen ik wordt er helemaal koekwous van de lichtshow

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 17-06-2013 21:59 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had dit fout begrepen. Ik heb mijn radio en handleiding naast me staan/liggen ik doe mijn best om alles te begrijpen maar zoals reeds aangegeven is het vrij nieuw allemaal.

Alles lijkt te werken, audio kwaliteit is zeer goed :) dank aan iedereen!

1 box lijkt niet te werken, misschien de zekering? Ik vervang deze morgen eens hopelijk is het dan opgelost.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een sub moet je vaak aanzetten op je radio ergens, deze is namelijk niet standaard aanwezig

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De sub werkt het is 1 van de boxen die dienst weigert. Net even gecontroleerd en blijkt geen zekering in te zitten.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat verklaart een boel,

hopen voor je dat hij het doet

Iperf

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Krijg je er wel geluid uit, maar is het anders? Mis je hoog/laag? Werkt hij helemaal niet? Wat als je hem passief aan sluit (dus gewoon net als de boxen van je philips radio)?
Pagina: 1