Stille Haswell desktop advies

Pagina: 1
Acties:

• -jacQues-
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-03 21:17
Een vriend van me vroeg me om hem een computer te bouwen. Zijn huidige computer is tien / 10 jaar oud en voldoet niet meer (wow wat gek lol). Hij wil een 'monster' maar heeft geen idee wat dat inhoud en vertrouwt mijn inzicht en advies. Gezien de historie is het duidelijk dat hij met deze nieuwe computer minimaal vijf / 5 jaar vooruit moet kunnen (liever langer).

Hij heeft nu een mediaspeler, maar vind het lastig om telkens bestanden over te kopieren. Bovendien heeft die mediaspeler beperkingen (niet alle formaten etc.) Hij heeft al een lange DVI kabel om de computer op zijn TV aan te sluiten en wil vanuit zijn luie stoel de computer kunnen besturen. Hij gaat geen spellen spelen, behalve simpele via de browser. Maar voor surfen en werkzaamheden (niks zwaars) zal hij op een degelijke stoel zitten voor een monitor.

Zijn wensen:
  • Aangezien de computer in de woonkamer komt te staan, moet 'ie absoluut stil zijn.
  • De computer moet lang meegaan en voorbereid zijn op de toekomst.
  • Het geluid moet goed zijn (de computer wordt aangesloten op de stereo).
  • Het budget is niet absoluut, maar ergens tussen de 900 tot 1.200 euro zou perfect zijn.
  • Er is geen mogelijkheid om een LAN kabel aan te leggen, dus moet 'ie draadloos kunnen werken.
Mijn vragen:
  • Passen alle onderdelen bij elkaar, heb ik niets gemist?
  • Is er ergens nog ruimte voor verbetering qua geluidsvermindering en/of kwaliteit? (gelet op onderstaande alinea)
Onderstaande componenten heb ik uitgezocht. Volgens mij is dit het optimale voor zijn doel. De computer moet gemakkelijk op 4,2 GHs kunnen draaien, ~10% boven de standaard/stock snelheid. Samen met de Intel 4600 GPU die in de processor zit zou snel genoeg moeten zijn voor alles wat hij wil, zelfs in de toekomst. Hij kan de monitor en zijn TV tegelijkertijd aansluiten, zonder kabels te hoeven verwisselen. Mocht hij toch op zeker moment besluiten om spellen te willen spelen, dan kan er eenvoudig een AMD 7970 of gelijkwaardig ingebouwd worden. Het moederbord heeft een ALC1150 geluidschip, die bijna gelijkwaardig is als een insteekkaart (voor een niet-audiofiel althans). Vanuit zijn luie stoel is de Logitech Touchpad ideaal voor bediening, want een muis is dan te lastig. Aangezien hij zijn computer altijd aan laat staan, lijkt me een SSD te weinig toevoegen voor de meerprijs (SSD is nog steeds relatief gezien erg duur). Volgens mij is 8 GB intern geheugen voorlopig ruim voldoende. Bovendien kan hij het later altijd eenvoudig uitbreiden naar 16 of 24 GB (of zelfs 32 GB als hij de 2x4 GB modules weg doet). Met alle mogelijkheiden die deze computer heeft, kan hij jaren vooruit. Er zit zelf een Thunderbolt aansluiting op. Een toetsenbord ontbreekt, want dat is het enige wat hij wil en kan meenemen van zijn oude computer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kast: Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 88,90€ 88,90
2Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,50(niet)
1Voeding: Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1APC Essential SurgeArrest (5x)€ 12,25€ 12,25
1Moederbord: Asus Z87-Expert€ 190,50€ 190,50
1Geheugen: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,99€ 49,99
1Processor: Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,50€ 208,50
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 35,50€ 35,50
1Opslag: Seagate Barracuda HDD.15, 4TB€ 152,90€ 152,90
1Lite-On IHAS124-04 Zwart€ 14,95€ 14,95
1Bediening: Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650€ 54,90€ 54,90
1Monitor: BenQ GW2450HM Zwart€ 137,06€ 137,06
1Besturingssysteem: Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 81,08€ 81,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.082,53

Edit: fans toch niet.

Verwijderd

-jacQues- schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:38: Hij gaat geen spellen spelen, behalve simpele via de browser. Maar voor surfen en werkzaamheden (niks zwaars) zal hij op een degelijke stoel zitten voor een monitor.

Zijn wensen:
  • Aangezien de computer in de woonkamer komt te staan, moet 'ie absoluut stil zijn.
  • De computer moet lang meegaan en voorbereid zijn op de toekomst.
  • Het geluid moet goed zijn (de computer wordt aangesloten op de stereo).
  • Het budget is niet absoluut, maar ergens tussen de 900 tot 1.200 euro zou perfect zijn.
  • Er is geen mogelijkheid om een LAN kabel aan te leggen, dus moet 'ie draadloos kunnen werken.
Onderstaande componenten heb ik uitgezocht. Volgens mij is dit het optimale voor zijn doel. De computer moet gemakkelijk op 4,2 GHs kunnen draaien, ~10% boven de standaard/stock snelheid. Samen met de Intel 4600 GPU die in de processor zit zou snel genoeg moeten zijn voor alles wat hij wil, zelfs in de toekomst.
Waarom zou je een dergelijke pc uberhaupt gaan overklokken? Hij moet stil zijn en een i3 voldoet prima voor alles wat hierboven in het lijstje staat. Kortom, neem een niet overklokbare i5 en je zit goed voor x jaar. Daarnaast slaat een mobo van 190 euro helemaal nergens op als je er niet zwaar mee gaat gamen/overklokken.
Je schrijft over de geluidschip die onboard zit, maar ik zou liever een paar tientjes in een losse geluidskaart steken dan in al die extra losse fans. Er zit geen warmte-producerende monster graka in, dus veel extra koeling heb je niet nodig (met een slimme keuze voor componenten moet je zelfs passief kunnen gaan).
Verder mis ik een SSD.

• -jacQues-
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-03 21:17
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:00:
Waarom zou je een dergelijke pc uberhaupt gaan overklokken? Hij moet stil zijn en een i3 voldoet prima voor alles wat hierboven in het lijstje staat. Kortom, neem een niet overklokbare i5 en je zit goed voor x jaar. Daarnaast slaat een mobo van 190 euro helemaal nergens op als je er niet zwaar mee gaat gamen/overklokken.
Je schrijft over de geluidschip die onboard zit, maar ik zou liever een paar tientjes in een losse geluidskaart steken dan in al die extra losse fans. Er zit geen warmte-producerende monster graka in, dus veel extra koeling heb je niet nodig (met een slimme keuze voor componenten moet je zelfs passief kunnen gaan).
Verder mis ik een SSD.
Wellicht is wat achtergrondinformatie handig: Hij is tien jaar geleden naar een computerwinkel gegaan en heeft de allerduurste computer gekocht die ze verkochten. Hij wil wederom een 'monster' computer, omdat dat hem een goed en veilig gevoel geeft. Ik heb 'm al teruggepraat van een i7 die hij eigenlijk wilde. Ik weet zeker dat hij een i3 niet ziet zitten.

Het gekozen moederbord is tevens de goedkoopste 1150 met Thunderbolt. De standaard koeler is te luid dus ja, dan is overklokken eigenlijk logisch (gratis extra snelheid).

De ventilatoren, daar heb je een punt. Minder is stiller en de standaard twee die erin zitten is genoeg.