Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Hallo iedereen,

Een kort stukje achtergrond; IT-er van Nederlandse achtergrond, in de detachering, ik werk bij een van de grote bedrijven in Canary Wharf. Daar zal ik de komende 2 jaar (minimaal) nog zitten, en er rijd behoorlijk wat op mijn contract (doe ik het goed, krijgt het bedrijf waarvoor ik werk meer werk van het bedrijf waar ik bij gedetacheerd ben). In andere woorden: er hangt nogal wat van me af.

Met mijn 29 jaar woon ik inmiddels nu bijna anderhalf jaar in de UK, waarvan het laatste half jaar in London. Ik heb daarvoor in kleinere plaatsen gewoond (Reading en Aberdeen), maar London is wel een heel ander stuk anders... de woningmarkt, de mensen, de druk... alles. De agents lijken alleen maar geboeid te zijn om mensen op te lichten, houseshares zijn gammel en slecht, en er zijn hele gebieden die crimineel zijn.

De afgelopen 4 maanden is precies zo gegaan...ik werd onder valse voorwaarden bij een familie in gezet, in een kamer van 9m2, op een oud verenmatras wat je rug verknoeit... in afwachting tot de promotie dacht ik maar, dat is een tijdelijk iets... maar goed... het werd erger en erger, die familie ging me misbruiken in de vorm van... klusjes/geld/diensten, en in andere woorden... ik had geen eigen leven.

M'n promotie is gekomen, en nadat ik ondanks 5-man afwas + opruimen vrijdag WEER ben uitgescholden, beledigd, en in feite... nouja, lang verhaal kort... daar niet meer kon blijven uit vrees voor m'n eigen gezondheid en spullen, ben ik vertrokken. Afgelopen zaterdag een verhuizer geregeld (Bulgaar met een wagentje), een hotel geregeld, en alles ingepakt... en weggewezen. Ik woon nu deze week (in ieder geval, langer is mogelijk maar ik kan ook naar vrienden) in het Stratford Ibis hotel; en ga vanaf daar reizen naar m'n werk in Canary Wharf.

Tsja... en daar is de reden van dit topic. Ik zoek een huis in London, en ondanks de vele expat ervaringstopics en vele websites, zie ik door de bomen het bos niet meer. En ik vrees dat ik daar ook gewoonweg niet super sterk in ben. Ik ben een IT-er en wetenschapper, met bedrijfskundige achtergrond... geen woon-expert. Maar ik zoek wel iets... rustgevens, moderns, en met plek voor een Tweaker z'n spulletjes! Een goede woonkamer waar ook een burootje met PC in kan, ik hou van koken dus keuken is ook niet slecht, en een slaapkamer met een bed waar een man van twee meter in past. Ik heb besloten dat mijn budget ongeveer boven de £1200/mnd ligt, en hoewel ik veel spullen heb, heb ik eigenlijk geen meubilair in Engeland... hoewel ik als de huur lager is uiteraard wel dingen kan gaan kopen. Een TV heb ik wel.

Waar ik op zoek naar ben? Tips, trucs, dat soort dingen. Ik ben alleen, en eigenlijk te oud aan het worden en ik heb te veel dingen om te gaan delen met andere mensen. een 1- of 2-slaapkamer appartement is eigenlijk dus wel ideaal. Iets waar ik ook mensen/collega's kan uitnodigen. Ik wil, na ruim anderhalf jaar van verhuizen, verhuizen, verhuizen en werken, eindelijk wel eens thuis komen...

Ik ken websites zoals Rightmove.co.uk en primelocation.co.uk, maar er zit zo veel verwarrend tussen, zo veel foute punten, zo veel leuk uitziende (met duidelijk een wide-angle lens zodat dingen groter lijken), zoveel "sluwe" agents die eigenlijk niks meer doen dan geld opstrijken, ik vind het een chaos, en ik zit toch een BEETJE op een kort tijdsframe...

Ik hoop dat jullie een idee hebben van wat ik wil, en tsja...wat mijn doel is. Ergens wonen zodat ik in de 30-45min zone van werk zit (hoe minder hoe beter, ik krijg geen reiskostenvergoeding, loopafstand is 100% perfect, Zone1 van London ontwijken zal wel een pre zijn; zone1 maakt de kosten wel wat extreem).

Kleine geo-referentie voor waar ik werk:
TheWharf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tja ik denk niet dat hier nou heel veel Londenaars rondzweven. Waarom probeer je niet een local in de hand te nemen via je werk ofzo? Reken je die 45min inclusief tube of alleen loop afstand?
Ik zou eens systematisch beginnen tubestations te pakken die bereikbaar zijn, dan eens nazoeken wat nou een beetje goede buurten zijn en je zoekgebied afzetten. Dan eens rondvragen waar je nu het beste terecht kunt voor huur. Wellicht zijn er agencies die je kunnen helpen (kost geld natuurlijk, maar moeite=ook geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 13:34
Rondvragen bij collega's of zij nog woonruimte te huur weten? Dan schakel je opbscure agents al uit. Verder misschien toch door zone 1 reizen? Anders kun je zo'n beetje alleen naar het oosten en dat is nu niet het beste gedeelte van London.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ohai!

met 1200 pond budget moet je toch best iets kunnen vinden?

ik woon zelf op 5 minuten lopen van Waterloo station (en 2 minuten van lambeth north). Ik betaal hier wel iets meer dan jouw budget, maar ook weer niet heel veel.

Zeker als je in zone 2 gaat kijken moet je voor dat geld echt wel iets kunnen vinden.

Ben het met je eens dat all die agents hier echt de scum of the earth zijn, maar ja, je ontkomt er niet aan...heb zelf via Black Katz oid gehuurd, via hun filiaal bij London Bridge.

Ik zou gewoon heel goed websites als rightmove.co.uk en zoopla in de gaten houden, maar in jouw geval is een sessie bij zo'n kantoor veel sneller. Gewoon langsgaan dus.

Overigens: Ik heb zelf ook wel eens gekeken rond Isle of Dogs (dus onder Canary Wharf), daar was best eea te vinden tegen "redelijke" prijzen...en dan zit je zeker op loopafstand van je werk...enige nadeel is de verbinding naar central London uiteraard, maar goed...

[ Voor 16% gewijzigd door kamstra op 17-06-2013 17:54 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 23:41

-d-

Caeruleus schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:46:
Rondvragen bij collega's of zij nog woonruimte te huur weten? Dan schakel je opbscure agents al uit. Verder misschien toch door zone 1 reizen? Anders kun je zo'n beetje alleen naar het oosten en dat is nu niet het beste gedeelte van London.
Zijn ook leuke buurten in Oost-Londen; Shoreditch/Whitechapel bijvoorbeeld - maar niet goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als er zoveel van je af hangt, dan zou ik eens goed gaan praten met mijn werkgever mbt een fatsoenlijke woonvergoeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 17-06-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 00:42
Voor 1200 GBP per maand moet je wel iets kunnen vinden, lijkt me? Wellicht niet in W of SW, maar Shoreditch (alhoewel tegenwoordig erg hip en gewild) en Stratford en alles daar tussen moet wel lukken. Ja, het is niet zo mooi als West, maar ja, daar zit ook het prijsverschil. Ook SE zijn er leuke woongebieden die betaalbaar zijn en ook nieuwe appartementen worden gebouwd (Canada Water, Bermondsey).

Woon zelf bij Canada Water als ik in London ben. Misschien zou je ook daar kunnen kijken gezien het maar 1 stop is met de Jubilee naar Canary Wharf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Ik ken mensen die voor 1200 GBP in Kensington zitten, echt top locatie, gewoon alles prive behalve gedeelde tuin/ingang, en die zijn gewoon via de makelaar gegaan.

Bij Warf zelf kan het echt niet duurder zijn, dus ik zou in die buurt kijken. Je moet wel rekenen op 600 pond bemiddellingskosten gok ik. Voor een vergelijkbaar bedrag op kamers bij een gezin is gewoon afzetterij.

Je hebt waarschijnlijk een goed betaalde baan bij een duur betaald bedrijf, echt ongelovelijk dat ze geen netwerk hebben voor huisvesting. Bespreek het met je collegas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 23:10
Alarmnummer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:06:
Als er zoveel van je af hangt, dan zou ik eens goed gaan praten met mijn werkgever mbt een fatsoenlijke woonvergoeding.
Inderdaad. Vind dit een raar verhaal. Je bent gedetacheerd voor een belangrijke klus van een paar jaar bij een grote bank (I guess) in Canary Wharf maar je woont in een hok van 9m2 waar je wordt uitgescholden door je huisbaas? Als deel 1 van je verhaal klopt moet er makkelijk iets te regelen zijn via je werk- of opdrachtgever. Of je zou zelf een dusdanig mooi expatsalaris moeten krijgen dat woonruimte vinden geen probleem is, ook al betaal je eenmaal te veel voor de ´middle man´. Zo niet word je redelijk gepiepeld imo :)

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 17-06-2013 22:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet modieus, wel redelijk dichtbij en ws betaalbaar: Hackney.

Toegegeven, echte Londenaars willen er niet dood gevonden worden (wat m'n wijlen vader uiteindelijk wel overkomen is...), maar het is 'scruffy' zonder gevaarlijk te zijn, en prijzen zijn voor Londonse begrippen goed te doen.

Meest interessant IMHO is noordelijke uiteinde bij Stamford Hill - een Orthodox Joods enclave - maar dat is natuurlijk ook verst van Isle of Dogs. In het zuiden gewoon typisch East London dat nogal aan het verhippen is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Wauw, wat een reacties.

Mijn verhaal is wat complexer, voor HR etc. ben ik geen expat... ik ben na mijn 3e afstuderen (zeg maar niks...) en een paar jaar werken in de academische wereld aangenomen bij een grote detacheerder, en ik zit bij een energiereus nu in Canary Wharf. Ik ben dus in feite een Brit. Mijn base office is in Reading, wat in de meest optimale situatie 1u30min met 2 tubes en een trein is... ansich als het altijd optimaal zou zijn, mijn werk van 9-tot-5 zou zijn, en ik geen buitenwerkse verwachtingen had zoals met die client de pub in te doen, maar goed... helaas dus niet te doen, en daarnaast: een maandkaart Reading > London kost £450 (Nederlands OV is ineens geweldig), iets wat ik met de Britse belastingregels maximaal 6 maanden vergoed mag krijgen. Ik zit hier minimaal 4 jaar.

Ik vrees dat mijn probleem inderdaad HR is; "London waiting" is iets wat eigenlijk niet te doen valt in mijn bedrijf, dus extra vergoeding bovenop mijn redelijk schappelijke salaris is niet te doen.

Canada Water is inderdaad een goed plan, ik zal daar eens rond gaan kijken... verder een makelaar in arm nemen lijkt me ook een goed idee, ondertussen deze website gevonden:

http://www.allagents.co.uk/

Helaas heb ik een flink nadeel wat mijn collega's betreft. Mijn bedrijf heeft een kantoor in London bij Kings Cross, echter wat daar zit, zit wel ZO ver boven mijn paygrade dat ze eigenlijk geen zicht hebben op hoe London werkt. Ik vrees dat voor de klant waar ik tussen zit, mijn dag-tot-dag collega's, dat dat hetzelfde is. Hun idee van goedkoop is £2400 en ze wonen massaal dus ook rondom Tower Bridge/London Bridge. Hackney kan ik eens bekijken.

Ik heb voor vandaag 4 bezichtigingen staan; Stratford, Isle of Dogs, en het West-Ham gedeelte dicht bij City Airport. Allen moderne ontwikkelingspanden.

Ik hou jullie op de hoogte, en tot die tijd: dank jullie voor de tips, meer is altijd welkom! (veel Brit-tweakers toch!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Korte update: afgelopen donderdag heb ik een huur-bod gedaan op een appartement op Isle of Dogs, op loopafstand van het werk, in een vrij nieuw, net gerenoveerde ruimte. Helemaal voor mezelf, en ongeveer 50m2 ruimte in een slaapkamer, woonkamer, keuken en badkamer. Groot maar niet te groot, loopafstand, en helemaal voor mezelf, en uiteraard: zowaar eens een keer GOED internet. Als m'n background check (oh wat een strenge controle hebben ze nodig hier, die makelaars!!! Referenties en alles, SC clearance heeft minder nodig) goed gaat zal ik er waarschijnlijk Dinsdag al in kunnen. En dan ben ik eindelijk uit het Ibis (hoewel ik het Ibis een geweldige upgrade vind al over waar ik eerst woonde)...

Dank voor de hulp, en tweakers die ooit in London zijn en een pilsje willen pakken, schreeuw gerust!

[ Voor 6% gewijzigd door Umbrah op 23-06-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben af en toe in Londen en ken wat mensen daar echter schrik ik altijd enorm van de huurprijzen. Ik ken mensen die bijvoorbeeld 1800 pond per maand (2100e) betalen voor minder dan 60m2 en dan hebben ze ook nog geen parkeerplaats of iets (sowieso is een auto niet handig in Londen). Locatie is een ding en Londen is duur maar toch.

En wat mij ook altijd op valt is hoe 'crappy' de huizen daar vaak zijn afgewerkt t.o.v. de Nederlandse standaarden. Vooral badkamers waar soms niet eens een houder aanwezig is voor een douchekop, wastafels zonder mengkranen, vage elektrische installaties zijn vaak standaard en dat voor een woning waar ze meer dan 1000 pond per maand voor vragen vind ik echt idioot ;) . Eerste dat ik zou doen als ik daar een woning zou huren is dat soort kleine dingen fixen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Tsja, idd, ik heb een waslijst aan dingen die de huisbaas nog moet fixen, en ook gaat fixen. Ik ben afgelopen zaterdag verhuist (bulgaar met een busje, heerlijk dat er zo veel zijn hier!), alles is uit de opslag. Ironisch genoeg woon ik dus nu aan Amsterdam Road, op het Isle of Dogs. Loopafstand van mijn werk in Canary Wharf dus! Voor 1200/maand voor zo'n 50m2 kan ik, wat London betreft, niet klagen, hoewel ik niet eens wil weten wat ik voor dat geld had kunnen hebben in Nederland. Maar goed. Ik moest zo nodig in het buitenland afstuderen en blijven hangen. Eigen schuld dikke bult.

Water, Gas, Elektra, Internet is geregeld (BT Infinity, 76 down, 18mbit up), alleen de TV blijft een lastig punt; er is een communal dish, maar BSkyB blijft lastig doen met me verhuizen en aansluiten. Zucht. Ik denk echter dat ik het, op m'n water installatie na, redelijk getroffen heb. M'n warm water kan helaas gewoon "op" raken, de douchekop wil je niet zien, en de kraan is nogal "Engels". Probeer vooral geen lauw water te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Umbrah schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:48:
Voor 1200/maand voor zo'n 50m2 kan ik, wat London betreft, niet klagen, hoewel ik niet eens wil weten wat ik voor dat geld had kunnen hebben in Nederland. Maar goed. Ik moest zo nodig in het buitenland afstuderen en blijven hangen. Eigen schuld dikke bult.
Valt wel mee. Voor 800 euro exclusief GWE heb je een net appartement van 80m2 in Rotterdam. Wil je echt in het centrum zitten in een nettere buurt dan loopt het al heel snel op naar 1000 euro per maand. En dan zit je in een rioolput als Rotterdam :P Niet in Amsterdam of Utrecht, waar de prijzen nog veel hoger liggen.

Daar komt bij dat je in London waarschijnlijk veel meer verdient dan in Nederland.

Elk land heeft zo zijn voor- en nadelen en naar mijn idee komt het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer.

Huren is in Nederland iig ook duur.. wel kun je hier goedkoop iets kopen omdat de koopmarkt op zijn gat ligt en dan vallen de maandlasten zo een paar honderd euro per maand lager uit dan wanneer je zou huren. Maar dan zit je er wel aan vast..

Laatst ben ik nog in Amsterdam geweest voor een concert en op zo'n moment denk ik wel bij mezelf "deze stad heeft gewoon meer te bieden dan Rotterdam qua cultuur, vrijetijd en werk" en dat is dan ook meteen de reden waarom het daar duurder is.

London is duur, maar je krijgt er ook veel voor terug.. als je daar tenminste van houdt. Je hoeft in principe de stad nooit uit..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1