[XBMC] Zelfbouw Raspberry Tablet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 14:11

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
Het werd na m'n Raspberry Ambilight project tijd voor iets nieuws, en toevallig kwam ik na m'n verhuizing een 'oud' 17" TFT paneel tegen van mijn oude Pavilion laptop.

Door mijn enthousiasme voor de Pi in combinatie met het TFT paneel begin er een idee te borrelen om deze twee te combineren.

Nu ben ik uiteraard het één en ander gaan uitzoeken en dit lijkt me vooralsnog niet al te lastig met de juiste componenten.

Ik heb een aantal zaken nodig:
- TFT scherm LP171WP4 (1440 x 900 px - double backlight).
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/970862_10151985703679348_1839677949_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1003871_10151985703484348_922672079_n.jpg

- LCD / TFT controller voor mijn TFT scherm - 12 V . hier horen ook de Inverter en de bekabeling bij.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1017323_10151985703619348_1340570081_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/971239_10151985703604348_828767633_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1005252_10151985703569348_1211526893_n.jpg

- Accu die zowel de Pi als de LCD controller kan voeden ( dus 12 V en 5 V gelijktijdig)
Afbeeldingslocatie: http://image.pushauction.com/ViewPicture.aspx?Key=a502988d-0275-45e5-9fd2-28371d9e0ed1_569204aa-7ae2-4594-85bb-2ca0c88981e6

- Raspberry Pi Model B
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1013047_10151985703894348_1301955317_n.jpg

- USB Wireless adapter
- USB keyboard voor tijdelijke installatie , daarna verder met iPhone / Android App.
- HDMI kabel
- (USB Hub) optioneel - niet nodig indien alleen streaming toegepast wordt.
- (USB 2,5" HD - 320 GB of >) optioneel - niet nodig indien alleen streaming toegepast wordt.

Ik heb een klein schema getekend om aan te geven hoe het mogelijk aan elkaar gehangen kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/969069_10151985703429348_1890338340_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1002957_10151985703424348_1352978466_n.jpg

Hier nogmaals alle componenten met prijzen op een rij:
- TFT scherm LP171WP4 (1440 x 900 px - double backlight). € 0
- LCD / TFT controller voor mijn TFT scherm - 12 V . hier horen ook de Inverter en de bekabeling bij. € 30
- Accu die zowel de Pi als de LCD controller kan voeden ( dus 12 V en 5 V gelijktijdig) € 29
- Raspberry Pi Model B. € 37,50
- USB Wireless adapter € 16
- USB keyboard voor tijdelijke installatie , daarna verder met iPhone / Android App. € 0
- HDMI kabel € 5
- (USB Hub) optioneel - niet nodig indien alleen streaming toegepast wordt. € 0
- (USB 2,5" HD - 320 GB of >) optioneel - niet nodig indien alleen streaming toegepast wordt. € 0

De componenten die reeds in mijn bezit heb zijn in de kosten niet meegeteld. Dit geeft een totaal voor mijn situatie : € 117,5 Euro

-edit-
Wellicht had ik 't woord tablet niet moeten gebruiken want dat suggereert inderdaad direct 'touch-screens'.
Het idee was in 1ste instantie om een (spat)waterdicht frame te bouwen voor een mogelijkheid in de badkamer. Het leek me sowieso wel gaaf om een portable XBMC doos te maken.

Zelf zit ik vooralsnog te denken aan fysieke knoppen op het frame , danwel gebruik middels iPhone/Android app. Hoe ik de fysieke knoppen precies ga implementeren weet ik nog niet, kans ik behoorlijk groot dat ik gebruik ga maken van de GPIO pins op de Pi.

Gezien ik familiare contacten heb in de staalbewerking , is de kans groot dat het frame van aluminium gemaakt gaat worden. De precieze uitwerking kom ik later op terug.

Wellicht zijn er andere mensen ook enthousiast over dit project en zijn er soortgelijke projecten reeds gebouwd. Dit topic is gestart om te kijken tegen welke problemen we gaan aanlopen en natuurlijk voor mensen die betere ideeën en of oplossingen hebben.

Voor iedereen die ook maar iets denkt kunnen bij te dragen aan dit topic: Voel je vrij om te reageren , ik ben zeker niet alwetend en kan de hulp vast en zeker goed gebruiken.

Happy Tweakin'!

[ Voor 23% gewijzigd door troyk op 17-06-2013 17:06 ]

It's not who you are , it's who you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
Ik neem aan dat je een 'tablet' gaat maken met een werkend touch screen. Afgaande op mijn eerdere ervaringen is een digitizer die je los op eBay kunt kopen redelijk schaars verkrijgbaar in een grotere maat (zoals het 17" paneel + het feit dat het dan vaak ook nog eens een resistive touch screen is).

Heb je al nagedacht hoe je de 'tablet' dus echt een 'tablet' gaat maken en hoe bijvoorbeeld het frame eruit gaat zien dat de componenten bij elkaar gaat houden? Ik ben benieuwd en geïnteresseerd naar de uitkomst van je creatie!

[ Voor 7% gewijzigd door k5052 op 17-06-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Zeer hoog tweak-o-tine gehalte deze. Vind hem leuk en blijf hem volgen :9~

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
k5052 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:47:
Ik neem aan dat je een 'tablet' gaat maken met een werkend touch screen. Afgaande op mijn eerdere ervaringen is een digitizer die je los op eBay kunt kopen redelijk schaars verkrijgbaar in een grotere maat (zoals het 17" paneel + het feit dat het dan vaak ook nog eens een resistive touch screen is).

Heb je al nagedacht hoe je de 'tablet' dus echt een 'tablet' gaat maken en hoe bijvoorbeeld het frame eruit gaat zien dat de componenten bij elkaar gaat houden? Ik ben benieuwd en geïnteresseerd naar de uitkomst van je creatie!
Wellicht had ik 't woord tablet niet moeten gebruiken want dat suggereert inderdaad direct 'touch-screens'.
Het idee was in 1ste instantie om een (spat)waterdicht frame te bouwen voor een mogelijkheid in de badkamer. Het leek me sowieso wel gaaf om een portable XBMC doos te maken.

Zelf zit ik vooralsnog te denken aan fysieke knoppen op het frame , danwel gebruik middels iPhone/Android app. Hoe ik de fysieke knoppen precies ga implementeren weet ik nog niet, kans ik behoorlijk groot dat ik gebruik ga maken van de GPIO pins op de Pi.

Gezien ik familiare contacten heb in de staalbewerking , is de kans groot dat het frame van aluminium gemaakt gaat worden. De precieze uitwerking kom ik later op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
50Miles schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:55:
Zeer hoog tweak-o-tine gehalte deze. Vind hem leuk en blijf hem volgen :9~
Leuk dat je gaat volgen.

Eerste posts zullen volgen in de week van 8 juli omdat dan mijn TFT controller binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:02
Een draagbare televisie dus :P Ik had al zitten denken om een grote goedkope tablet in de keuken te hangen en die te gebruiken om tv of andere media te streamen. Maar deze 'mediaplayer' ziet er me ook wel leuk uit al lijkt de bediening me dan weer iets minder handig? Hoe is de batterij opgebouwd, heb je die zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
D-Three schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:38:
Een draagbare televisie dus :P Ik had al zitten denken om een grote goedkope tablet in de keuken te hangen en die te gebruiken om tv of andere media te streamen. Maar deze 'mediaplayer' ziet er me ook wel leuk uit al lijkt de bediening me dan weer iets minder handig? Hoe is de batterij opgebouwd, heb je die zelf gemaakt?
Bediening kan uiteraard via iOS / Android applications , toch door velen als prettig ervaren.
Fysieke knoppen op het apparaat zoals hier onder lijken mij voor xbmc vereist:
- links / rechts / boven / onder
- Enter
- Opties
- Back

Het typen van toetsen zou middels de apps kunnen en/of een usb keyboard.

De batterij is kant en klaar vanaf eBay gekocht. Helaas is hij ietwat aan de hoge kant: 28 mm waardoor de tablet automatisch ook wat dikker word . Een plattere batterij die zowel 5v als 12v kan geven heb ik nog niet gevonden, wellicht iets waar anderen die dit lezen meer bekend mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:37
Een 12v batterij en dan een (kleine) omvormer naar 5v geen optie?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
Okay, ben weer een stapje verder:

Proof of Concept:
YouTube: Raspberry Xbmc gpio v1.1

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Ah-8blgQI40]

GPIO --> XBMC was nog wat lastiger dan ik dacht . Ik had beter een oude USB gamepad kunnen hacken en gebruiken maar dit is wel 'cooler'.

In de video zie je een button via GPIO aangesloten en gebruikmakend van Python om een XBMC command 'key-left' te geven. De code is nog niet helemaal perfect aangezien ik meerdere key-lefts geef bij het eenmalig indrukken van de button. Er moet nog een sleep tussen of een callback event . Volgens mij noemen ze dit 'bouncing'.

Anyway:
- Het scherm functioneert
- Code functioneert zo goed als , nu andere knoppen aanmaken en perfectioneren
- De omvormer functioneert 19 v -> 14.2v voor scherm en -> 4,8 v voor Pi .

[ Voor 3% gewijzigd door troyk op 08-08-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Welke versie van xbmc gebruik je?
Hij lijkt extreem soepeltjes op het filmpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
Armageddon_2k schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:43:
Welke versie van xbmc gebruik je?
Hij lijkt extreem soepeltjes op het filmpje :)
RaspBMC van Juli , zitten wat ARM improvements in , wellicht maakt dat het verschil met jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je zou kunnen proberen is een 100n condensator paralel over je schakelaar. Dat stopt het HF deel van je 'bouncing'. Plak er ook een weerstandje bij van laten we zeggen 10k en het zal een heel end opgeslost zijn
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/1st_Order_Lowpass_Filter_RC.svg/250px-1st_Order_Lowpass_Filter_RC.svg.png

Je kan er idd altijd n sleep in gooien alleen is dat net ff vervelend. Meestal bij mij resulteert t in dat ik de sleep zo groot moet maken om het goed te laten werken dat hij niet meer zo snel reageert.
Een RC filter lost het op zonder die problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:59:
Wat je zou kunnen proberen is een 100n condensator paralel over je schakelaar. Dat stopt het HF deel van je 'bouncing'. Plak er ook een weerstandje bij van laten we zeggen 10k en het zal een heel end opgeslost zijn
[afbeelding]

Je kan er idd altijd n sleep in gooien alleen is dat net ff vervelend. Meestal bij mij resulteert t in dat ik de sleep zo groot moet maken om het goed te laten werken dat hij niet meer zo snel reageert.
Een RC filter lost het op zonder die problemen.
Bedankt voor je tip , ga 't vanavond even proberen en laat je weten of het gelukt is.

Pagina: 1