RAID-array wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Hallo,

Nadat ik pas een nieuw moederbord had gekregen, omdat m'n oude kapot was, heb ik geprobeerd om mijn raid5 array te transporteren naar mijn nieuwe moederbord wat me dus uiteindelijk niet gelukt is om de één of andere reden.

Ik heb dus een maand later besloten om de raid 5 array maar te verbreken en hem opnieuw in te stellen, maar nu herkent hij er ineens 1tje niet of eigenlijk half.

Ik heb even een videotje van gemaakt, maakt het wat duidelijker dan dat ik het ga uitleggen.
Excuus voor de slechte video, GoPro is slecht bij laag belichte ruimtes, zoals slaapkamers. :)

http://youtu.be/FQ77Y5qrlzo

denk dat hij nog wel een aantal minuten aan het verwerken is.

Verwijderd

Had je toch eerder al hier op hulp kunnen vragen, dan had je de inhoud van je RAID5 gewoon weer gekregen door eventjes Linux te booten en de array toegankelijk te maken. Gemiste kans! :P

Heb je video niet helemaal afgekeken, maar:
- als je Intel onboard RAID5 gebruikt, dan maak je de array aan in het RAID BIOS, dat je met een toetscombinatie tijdens de POST kunt vinden. Control + I ofzoiets.
- In het RAID BIOS, moet je een RAID5 array aanmaken
- Na het aanmaken van de RAID array, mag je geen losse schijven meer zien in schijfbeheer, zoals nu nog wel het geval is
- In plaats daarvan zie je nog maar één volume wat 4TB ((3-1) * 2TB) groot is.
- Die moet je formatteren met GPT om de maximale ruimte te kunnen gebruiken

Verder moet je SATA Controller ingesteld staan op RAID in het systeem BIOS.

Succes!

• jbkappirossi
ja, ik weet het, maar ik had geen zin om nog weer 3 2TB schijven te kopen en een 2e systeem met Linux te regelen.

Ja, Ctrl + I. Maar het vreemde is dan dat hij wel alle 3 schijven gebruikt, maar naar een herstart heb ik nog maar de capaciteit van 2 disks. :?

controller staat ook op raid.

[ Voor 6% gewijzigd door jbkappirossi op 17-06-2013 16:29 ]

Verwijderd

Maar het vreemde is dan dat hij wel alle 3 schijven gebruikt, maar naar een herstart heb ik nog maar de capaciteit van 2 disks.
Dat is precies hoe het hoort te werken. RAID5 betekent dat één schijf wordt opgeofferd voor pariteit (eigenlijk verdeeld over alle schijven; maar virtueel één schijf). Dat betekent dat met 3 schijven van elk 2TB je komt tot 6TB ruwe opslagruimte waarvan 4TB bruikbaar.

Met RAID0 heb je de opslag van alle drie de schijven, ofwel 6TB bruikbaar.
Met RAID1 heb je de opslag van de helft van de schijven; met 4 schijven wordt dat 2 schijven netto bruikbaar.

• jbkappirossi
verrekt! Dat was het dus.... GPT. Ik zat maar constant MBR te doen. lol

Maar dan snap ik nog niet waarom hij die ééne los niet herkent, dus als ze allemaal niet in raid staan, zoals in de video?

Verwijderd

Die herkent hij ook, alleen je hebt geen drive letter gegeven. Maar je had het in je video over 'mijn RAID5' maar je had ten tijde van die video dus gewoon losse disks; geen RAID5-array.

Zodra je wel een RAID5-array hebt, zie je één groot virtueel volume. Dus niet meer losse aparte disks.

• jbkappirossi
Ik snap wel dat hij ze samen voeg en dat hij van elke schijf 33,3333 % over kopieer naar de andere, maar in de video had ik helemaal nog geen raid ingesteld. en elke keer als ik hem dan herstart dan dan ziet hij hem niet meer. Tis net alsof die ééne disk zijn stations letter telkens vergeet.

[ Voor 35% gewijzigd door jbkappirossi op 17-06-2013 16:44 ]

Pagina: 1