• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Mijn setup:
- Gigabyte Z68XP-UD5 mobo met F4 bios versie
- MSI GTX 570 Power Edition OC videokaart
- Intel Core I7 2600K
- 2x4G Kingston Hyper X DDR3-1600 geheugen
- Crucial M4 128GB SSD (draait op nieuwste FW)
- Win 7 64bits Enterprise met Kaspersky 2012 AntiVirus (in januari 2013 licentie vernieuwd)

Mijn PC draait als een tierelier op mijn mooie SSD. Deze setup is van oktober 2011 en ik hou alles goed schoon (cc cleaner e.d.) en ik heb nog 36Gig vrij op mijn SSD. Ik heb vanaf het begin problemen gehad met het moederbord, omdat het kwam met bios versie F1 terwijl de i7 2600K pas vanaf F2 gesupport werd.
Mijn geheugen draait op het XMP profiel en bijbehorende voltages. mijn i7 2600K draait ook accordingly (3800MHz).
Mijn GTX570 draait op 810MHz (ipv 770MHz) d.m.v. MSI afterburner.
Verder draai ik AIDA64 zodat ik op mijn LCDtje op mijn logitech G15 v1 tobo alle sensoren kan uitlezen. Er zijn GEEN temp-issues kan ik alvast vertellen.

Ik heb sinds kort (iets van de laatste 2 maanden) een wazig probleempje dat steeds vaker de kop op lijkt te steken.
Hij start gewoon snel op, niks aan het handje, maar bij sommige keren, na het invullen van het wachtwoord, laden de desktop icoontjes tergend langzaam, de taakbalk ook en de CPU load blijft op 0% staan. Vaak duurt het dan even, en dan ineens komt alles tegelijk. Maar soms is het ook zo dat hij verder niks doet, of heeeeel langzaam. Het lijkt net alsof de CPU geen opdrachten krijgt.
Soms heb ik dit niet en start alles gewoon in 1x door.

Ik heb dus hierdoor de windows services onder de loep genomen en met behulp van wat guides via google de onbelangrijkere dingen uitgezet. Ik kwam erachter dat de Intel Rapid Storage dinges op Automatic (Delayed) stond, dus dat heb ik naar Automatic gewijzigd. En toen leek het een paar keer goed te gaan.
Maar helaas waren dat maar enkele keertjes. Dus ik heb dingen als java updater, en alle adobe/quicktime dinges in msconfig uitgezet. Maar ook dit mocht niet baten. In het systems settings menu staat alles op performance en ik heb GEEN pagefile (staat dus uit). Het aanzetten en op een fixed value zetten (3072MB ofzo) werkt ook niet.

Ik heb de drivers geupdate van het mobo, geen resultaat. Dus ik ga eens direct van de intel website zelf die INF updater proberen. Ik heb alleen de nvidia driver nog niet geupdate. Dus na wat googlen zag ik wat mensen dat het geheugenproblemen zouden kunnen zijn, dus ik heb de windows 7 geheugen tester gerund en memtest86 een paar uur laten draaien. Geen issues.

Ik haal nog steeds 493MB/sec read en 176MB/sec write op mijn SSD via AS-SSD gechecked. Er zijn ook geen schijffouten o.i.d. gevonden.
Memory of CPU downclocken heeft ook geen resultaat in gedrag.
Ik kwam nog wat specifieke gevallen tegen waarbij iemand problemen had met Kaspersky, maar dit sluit ik even uit omdat ik dit al sinds 2011 heb en nooit problemen gehad, maar ik kan het eens proberen uit te zetten en dan 20x te rebooten.

Heeft iemand een idee waar ik nog verder kan zoeken? PC heeft altijd goed gedraaid, dus ik dacht dat er nog ergens een rotte driver o.i.d. draait, maar ik weet niet wat ik nu nog meer kan doen om dit te vinden.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan zijn dat er een driver probleem is. Loop alle drivers na.
Het kan zijn dat de ssd een probleem heeft, post de smart waardes van dat ding.

Je kan een programma als soluto instaleren, deze geeft precies aan welke processen, apps en programmas bij de boot geladen worden en hoe lang dit per proces duurd. Zo kan je simpel zien wie de boosdoender is.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:12
Zou het zo kunnen zijn dat Kaspersky roet in het eten gooit? Misschien lost het probleem op als je de 2013 (of misschien zelfs inmiddels 2014) versie installeert? Daar heb je gewoon recht op namelijk :)

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02 22:53
Misschien een idee om naast het handmatig uitschakelen van services een keer de safemode te proberen, dan laat windows alleen de echt nodige services. Maar als het probleem niet constant is, is dit natuurlijk wel lastig...

Steam

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik heb een vergelijkbaar probleem op een pc'tje hier, maar ben er nog niet echt aan toe gekomen. In dit geval een Crucial M4 256GB icm een Asus P5B en een Q6600, ook Windows 7 64b. Exact dezelfde beschrijving, lange tijd goed gewerkt. En nu bij het opstarten zit er soms een vrij lange (ik denk 30-60s?) pauze in net voor het laden van de bureaublad iconen. Soms geen last van, en tijdens gebruik is er ook niets aan het handje, werkelijk nul andere klachten. Overigens gebruik ik Kaspersky niet, en is het probleem redelijk vlot 'terug' gekomen na schone installs. Ik denk niet dat het aan een AV of ander geinstalleerd programma ligt. Daarnaast heeft dit oude mobo geen SRT o.i.d., en pagefile staat gewoon aan (althans, onveranderd na schone install = aan).

Uitgevoerd en zonder resultaat:
- Firmware update Crucial
- Bios update
- Alle software uit in de startup / reg / etc.
- Memtest, stresstests, etc, zonder enig probleem of verminderde prestatie
- Drivers update van alles
- Herinstallatie W7, zelfs met andere cd voor de zekerheid.
- Voeding (tijdelijk) vervangen voor de zekerheid ondanks dat de huidige (XFX Pro 550) gloednieuw is.
- Flink gescholden

Nog op m'n lijstje:
- Ik bedacht mij later dat de bios nog wel eens op IDE o.i.d. kon staan, maar omdat het systeem verder prima werkt nog niet verder naar gekeken. Ik dacht dat evt. AHCI instelling misschien nog een verschil kan maken, ondanks dat dat gevoel is, en ik daar geen technisch bewijs o.i.d. voor heb. Dit is eigenlijk het enige wat ik met je kan delen even te bekijken.
- SSD in een ander systeem plaatsen om het uit te sluiten, maar gezien het systeem wel dagelijks in gebruik is zat te wachten op een beter (rustiger) moment.
- Googlen. Ik heb er me niet in verdiept, dus excuses voor de wat magere toevoeging aan dit topic. Ga deze wel bijhouden en er de komende dagen proberen tijd voor te maken, wie weet komen we er nog vlot uit.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar ja, mogelijk de simpelste oplossing heb ik al gegeven: analyseer alle processen die lopen tijdens de boot.
Dat doet het programma soluto automatisch voor je. En dan weet je waar die zo lang mee bezig is.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dat programma...soluto heb ik gister geprobeerd...ik vind het maar niks dat je PC analyse via het web verstuurd wordt. Zeer onnodig naar mijn idee. Weinig controle over het programma, dus ik heb het geuninstalled. Ik ga op zoek naar wat anders dat hetzelfde doet. Als iemand een suggestie heeft voor een proggie, let me know ;)

Ik heb me gister rot gezocht op de Intel pagina....hoe simpel zou het zijn om de nieuwste Z68 chipset drivers te downloaden....ik heb het niet kunnen vinden. Dus ik heb een of andere INF exe gerund en die zei dat mijn drivers up to date waren, dus dat heb ik ook gelaten.
Ik ben op de tergend langzame gigabyte-website geweest, waar ik alle drivers individueel heb gedownload. Vanavond ff installeren, maar ik heb het vermoeden dat enkele hiervan ouder zijn dan de nieuwste van Intel....

Daarnaast heb ik zoals eerder voorgesteld, mijn Kaspersky AV geupgraded naar AV 2013 ipv de oude 2012 die ik had. Ook heb ik AIDA64 niet automatisch laten starten met windows (omdat dit scherm pas als allerlaatste op de desktop verscheen).

@Foritain, je bijdrage is toch meer dan genoeg? Je hebt immers hetzelfde probleem dat je deelt, dus no worries ;) Het bios staat gewoon op AHCI.....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Deathchant schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:33:
Dat programma...soluto heb ik gister geprobeerd...ik vind het maar niks dat je PC analyse via het web verstuurd wordt. Zeer onnodig naar mijn idee. Weinig controle over het programma, dus ik heb het geuninstalled. Ik ga op zoek naar wat anders dat hetzelfde doet. Als iemand een suggestie heeft voor een proggie, let me know ;)
Ik was ook even hoopvol, en kreeg bij het lezen over Soluto ook mn bedenkingen, ik kon geen echt gedetailleerde uitleg van de werking zo 1-2-3 vinden, en het lijkt erop dat het niets anders doet dan naar je startup lijstje en services kijkt. Het laatste heb ik ook al doorgelopen en via verschillende tweak guides al geprobeerd veel overbodige services uit te zetten. Daarnaast is het geen consequent probleem van traag starten waarvoor dingen als tuneup/ccleaner/etc leuk zouden zijn. Het gebeurt ook op schone installs, met/zonder driver updates, etc. Daarnaast is er ook niets in de logs te vinden in de periode dat hij 'wacht' (En ik ben mij ervan bewust dat dit vaak inderdaad niets oplevert, maar ik kom een beetje aan het eind van mijn mogelijkheden)

Ik ben erg terughoudend met de manier waarop Soluto zich probeert te verkopen (manier van spreken, ik realiseer me dat het 'gratis' is)

Eventueel lokaal draaiend alternatief zou inderdaad erg fijn zijn!
@Foritain, je bijdrage is toch meer dan genoeg? Je hebt immers hetzelfde probleem dat je deelt, dus no worries ;) Het bios staat gewoon op AHCI.....
Jammer, ik bedankt mij opeens gisteren daar nog even naar te kijken, maar dat zal het ook niet zijn.

Overigens dit systeem heeft een 7950, dus GPU drivers o.i.d. valt ook van de kaart (niet dat ik daar echt iets van had verwacht)

[ Voor 3% gewijzigd door Foritain op 18-06-2013 11:41 ]

Pagina: 1