Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:25
Misschien is dit niet de juiste topic, maar ik kon het niet ergens beter plaatsen.
Ik heb een offerte gekregen van een bedrijf voor een verbouwing van mijn huis. Er moet redelijk veel gebeuren en het totaal bedrag is ook niet misselijk. De offerte ziet er redelijk goed uit, is wel wat duurder dan een ander offerte, maar het beste gevoel heb ik bij dit bedrijf.

Ik heb gehoord dat bouwbedrijven/aannemers vaak met korting werken op hun offerte. Aan hoeveel % moet ik denken? Ik ben van plan om sowieso met hem aan tafel te zitten en te onderhandelen. Het zou erg handig zijn als ik van te voren weet waar ik aan kan beginnen. Bij auto's kan je vanuit gaan dat je op een nieuwe auto zonder inruil rond de 6% zit. Hoe zit dit met aannemersbedrijven?

Ik wil graag met deze aannemer in zee, dus ik heb er geen baat bij om hem weg te schrikken als ik vanuit ga dat 15% een hele normale kortingsbijdrage is.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb vorig jaar kozijnen en een voordeur laten vervangen, orginele offerte was 4800 euro..
Uiteindelijk op 4250 geschikt....

Maar het ligt er maar net aan hoeveel marge ze hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Hoe moeten wij dat nu weten hoeveel korting op jouw offerte mogelijk is?

En als je zoveel vertrouwen in 'm hebt kan je dat toch ook open vragen? "Ok ik wil je wel de opdracht gunnen, maar vindt je wel wat aan de hoge kant, kan je nog wat aan de prijs doen? Ik heb een vergelijkbare offerte en die doet het voor...."

Bij een aannemer is het interessanter om te kijken naar de kosten van het mogelijke meerwerk.
En af ze lid zijn van een organisatie waarbij je klus wordt afgemaakt als de aannemer op de fles gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien de offerte gewoon hier neerzetten, dan kunnen de geleerden hier beoordelen of de prijs klopt en welke korting je zou kunnen vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je zegt dat je ook al een andere, lagere offerte hebt, dat kun je sowieso gebruiken om te onderhandelen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ja, ik probeer nu natuurlijk niet achter te komen wat zijn marge is, maar meer wat een reele kortingspercentage is in de bouwwereld. Dat is blijkbaar zwaar verschillend. Maar iig bedankt voor de bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:35
Let wel op dat je niet via een achterdeur alsnog zelf de rekening van je korting krijgt. Dus geen minderwaardige / andere materialen gebruiken als op de offerte staat.

Ik zou persoonlijk een gespecificeerde offerte vragen: Materiaalkosten en uren apart.
Je kunt namelijk zelf voor een deel van de materialen wel achterhalen of het een goede prijs is. Wellicht kun je zelfs zelf een deel aanschaffen. Dan heb ik het niet over beton, maar wel over sanitair bijvoorbeeld.

Dat zal ook ten koste gaan van zijn marge, maar persoonlijk betaal ik liever marge op uren dan op materiaal.

Uren kun je tussen aannemers onderling ook makkelijker vergelijken. Zowel op aantal uur als op uurprijs.
Je loopt wel een risico dat een aannemer perse zelf materiaal wil leveren. Dat is dan omdat ze geen garantie op materiaal dat ze niet leveren kunnen bieden, of omdat jouw gekozen badkamermeubel meer uren kost om te installeren bijvoorbeeld. Daar kun je echter ook goede afspraken over maken, zodat hij keurt wat jij aanlevert.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:57
kx22 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:50:
Ik wil graag met deze aannemer in zee, dus ik heb er geen baat bij om hem weg te schrikken
Ook in de aannemerswereld is het crisis, je schrikt ze niet zo heel snel meer af. Wij hebben anderhalf jaar geleden een fikse verbouwing laten doen, en we staan nu op het punt om een uitbouw te laten maken, dus ik heb genoeg aannemers voorbij zien komen. Onderhandelingsruimte is er altijd, hoeveel is moeilijk te zeggen uiteraard. Maar die aannemer wil die klus waarschijnlijk net zo graag doen als jij, dus hij zal niet zo maar z'n spullen pakken en vertrekken.

Verder wil ik je wel als tip meegeven dat het inderdaad heel belangrijk is dat je een klik hebt met je aannemer. Het werkt duizend keer fijner als je in overleg met je aannemer tot een goede oplossing komt voor de problemen/probleempjes die je altijd wel tegen komt. Als je dat 10% meer kost, dan is het dan altijd waard.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, in dit soort gevallen, als je het niet vraagt krijg je altijd nee.

De hele bouwsector staat onder druk dus enerzijds zal er best wat af kunnen want ze hebben liever werk dat wat minder goed betaalt dan geen werk. Maar aan de andere kant is er ook zoiets als goodwill en gun-factor wat hier kennelijk een rol speelt (vanwege het "goede gevoel") waardoor je wellicht ook wat meer wil betalen.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is een korting bedingen, en dan als het werk pico bello is afgerekend zeggen "doe toch maar een rekening voor het originele bedrag zonder de korting." Jij blij want je hebt goed werk (en als er toch later problemen blijken te zijn, een stuk goodwill bij die aannemer opgebouwd zodat hij je dan graag helpt), en de aannemer blij want hij heeft meer winst dan hij had verwacht. Ik zeg niet dat je dit moet doen maar het is wellicht een optie die je interessant zou kunnen vinden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Beetje afhankelijk waar we over praten of het nou 2500 euro is of 25.000 euro. Maar bij de laatste kun je bij de partijen vragen voor een open begroting. Hierin staat materiaal en uren specifiek in beschreven. Als ze dit niet willen doen zou ik zowieso een ander zoeken. Met een open begroting is het wat makkelijker om partijen naast elkaar te zetten om te zien hoe redelijk een aanbod is. Ook kun je dan zien of ze aan alles denken, misschien dat de goedkopere partij iets vergeten heeft (en krijg je achteraf alsnog de rekening gepresenteerd).
Dan kun je daarna als het goed 1 op 1 te vergelijken is de aannemer waar je een goed gevoel mee hebt de druk erop zetten met de andere aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hoe meer specificaties, hoe realistischer je een korting kunt bedingen. Een deel van de winst zit hem in het doorberekenen van de materialen met een leuke marge.
Kijk of bepaalde producten standaard worden aangeleverd. Een kozijn die standaard wordt geleverd kost een stuk minder dan een die op maat wordt gemaakt, etc etc.

Wat ook belangrijk is, is om de welwillendheid van de aannemer te toetsen. Bepaalde producten zijn vanuit België of Duitsland goedkoper aan te leveren.

Houd wel altijd in je achterhoofd dat die persoon werk voor je komt leveren. Helemaal uitzuigen pak je alleen jezelf mee. Tevens is het mensenwerk. Het werk kan tegenvallen, maar ook meezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:20
Wat mij het aller belangrijkste lijkt is : spreek 1 prijs af en geen 'meer of minder werk' vaak wordt het altijd meer.

En dan eens kijken of er nog wat van de prijs af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
uiteindelijk uitgekomen met ongeveer 5% offertekorting. Meerprijs komt alleen bij als ik hen ook meer laat doen. Ze gaan voor alle meerwerk eerst met mij overleggen.
5% is niet veel, maar hij had duidelijk een gespecificeerde offerte. Ik heb ook het idee dat wanneer ik door zou drammen hij gewoon mindere materiaal levert. Moeilijke markt om ook maar iets te kunnen inschatten.
Het is wel jammer dat ze vaak dubbele vragen voor materiaal. Ik weet bijvoorbeeld dat iets maar 15 euro kost, maar waneer hij het mij voor 30 euro rekent, exlcusief arbeid, zegt hij natuurlijk dat dit veel hogere kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

paQ

dat zou natuurlijk ook kunnen, en er moet ook iemand met een grote bus naar de bouwmaat enz. tijd = geld

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als je een goed gevoel hebt bij deze aannemer dan vind ik dat meer waard dan meer korting. Alles moet betaald worden, korting komt ook ergens vandaan.
Ik vergelijk het met een Kwikfit die adverteert met een APK voor € 20,-, dat is onder de kostprijs. Vrijwel gegarandeerd dat er iets stuk is als hij daar staat want voor € 20,- kun je geen APK uitvoeren.

Als een aannemer een redelijke prijs vraagt voor een verbouwing dan mag je er vanuit gaan dat hij gewoon netjes de materialen gebruikt die op de offerte staan en niet ineens allemaal meerwerk tegenkomt om alsnog extra marge te kunnen creëren.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Pagina: 1