Asus H87I moederbord met Coolermaster Hyper 212 Evo

Pagina: 1
Acties:

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik heb afgelopen dinsdag (vanaf die dag was de Asus H87I-PLUS te bestellen) de volgende lijst besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Asus H87I-PLUS€ 105,70€ 105,70
1Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC€ 129,90€ 129,90
1BitFenix Prodigy Wit€ 64,20€ 64,20
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 94,70€ 94,70
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 73,95€ 73,95
1Samsung 840 series 120GB€ 83,90€ 83,90

Afgelopen zaterdag ontvangen omdat de bitfenix prodigy uit duitsland moest komen.

Bij het inelkaar zetten kwam ik erachter dat dit moederbordje op de achterkant waar de backplate van de cooler gezet zou moeten worden veel kleine chipjes bevatte in plaats van een uitsparing, en het leek me toch niet zo slim om de backplate van de cooler daar gewoon bovenop te prakken.
Vervolgens nam ik de onjuiste conclusie dat de Coolermaster niet compatible was met 1150, dus ik snel bellen met een lokale provider en die had nog wel een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 liggen die geschikt zou moeten zijn. Snel halen dus het was bijna sluitingstijd.
Thuis aangekomen bleek deze echter exact hetzelfde probleem als de Coolermaster te hebben, de backplate viel op een aantal uitstekende chipjes.

Nu heb ik 2 vragen:

1) Kan ik de Coolermaster Hyper 212 Evo of de Gelid zonder backplate bevestigen op het moederbord? Hij staat in de bitfenix prodigy verticaal omhoog, dus er zal geen 'hang-kracht' op het moederbordje komen wellicht wel een soort van 'duw-kracht' door het blazen van de ventilator zelf?.

2) Indien installeerbaar, welke vinden jullie beter? de Coolermaster of de Gelid? (de coolermaster staat in de pricewatch met 9db dit is heel erg laag en heeft mijn keuze erop doen vallen, maar of dit ook echt zo is in de praktijk?)

Uiteindelijk om verder te kunnen toch maar de stockcooler erop gezet, nou zal dat stock-ding onder load wel een stuk meer lawaai gaan maken dan de 2 aangeschafte towercoolers.
Omdat stilte en energiezuinigheid de reden voor aanschaf van dit lijstje zijn, wil ik toch wel graag een stille cooler erop zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Artimunor op 19-06-2013 14:07 ]

• Artimunor
niemand die ervaring heeft met installen van tower-coolers zonder backplate?

• kanno
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-05-2025
Het is niet aan te raden om cpu koelers zonder backplate te monteren. Ik zou dan (hoewel ik geen voorstander ben van push pins) volgende koeler aanraden: de Cooler Master Hyper TX3 EVO. Deze heeft namelijk geen backplate nodig want hij werkt met push pins. Misschien dat andere hier een beter koeler kunnen aanraden?

[ Voor 11% gewijzigd door kanno op 18-06-2013 18:11 ]

• Artimunor
kanno schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:03:
Het is niet aan te raden om cpu koelers zonder backplate te monteren. Ik zou dan (hoewel ik geen voorstander ben van push pins) volgende koeler aanraden: de Cooler Master Hyper TX3 EVO. Deze heeft namelijk geen backplate nodig want hij werkt met push pins. Misschien dat andere hier een beter koeler kunnen aanraden?
Ik kwam deze review tegen, en daar komt de TX2 niet eens zo slecht uit.
Het beantwoord ook mijn eerdere (2e) vraag, de Coolermaster Hyper 212 Evo is altijd beter als ie horizontaal staat, als verticaal dan is de GELID Tranquillo rev2 iets beter in idle, maar onder load alsnog de coolermaster.

Ik denk dat ik inderdaad maar niet ga proberen om het backplate-loos te doen, nog even kijken naar alternatieven voor de TX3 en anders inderdaad die maar.