HTPC/ server bouwen als lifehacker

Pagina: 1
Acties:

• Vast
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-12-2022
Om een eind te maken aan de data chaos in mijn huishouden wil ik een HTPC/server bouwen die dienst doet als home server (voor opslag van film, muziek en foto's) en die te gebruiken is om XBMC in zijn volle glorie te benutten.

Ik heb al een ruime ATX behuizing met voldoende ruimte voor toekomstige extra harde schijven.

Vanwege het energie verbruik heb ik voor Intel gekozen en ook wel vanwege de compatibiliteit van de AMD video drivers met Ubuntu. Maar misschien is dit achterhaald?

Om mijn beperkte kennis wat te ondersteunen wil ik gebruik make van deze tutorial http://lifehacker.com/591...nting-machine-with-ubuntu .
Ik ben redelijk bekend met Ubuntu maar geen hoogvlieger. De server moet te benaderen zijn door een aantal pc's en android apparaten.

Dit is de lijst van componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock B75 Pro3€ 62,70€ 62,70
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 79,90€ 79,90
2Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1/2G€ 17,49€ 34,98
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,48

Wat ik graag zou willen weten is of ik componenten gekozen heb die bij elkaar passen en geschikt zijn voor de taak van HTPC/server.

Budget is max 400,-

Alvast dank!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Hmm ik vind het moederbord wel aan de dure kant. Voor een gewone HTPC hoef je echt geen duur moederbord te kopen hoor.

de Gigabyte GA-H61M-DS2 Is goed zat. Je hebt nog ruimte om een paar PCI kaarten aan te sluiten Of de Gigabyte GA-H61M-S2PV (rev. 2.0) als je old school PCI kaarten wil aansluiten. (PCI classic is meestal nog goedkoper)

Je ram is ook wel een beetje aan de dure kant voor een HTPC, Een Crucial CT51264BA160BJ lijkt me voldoende.

De rest is goed genoeg

Maar dat artikel gaat over oude PC's Dus misschien kan je beter een oud dualcortje ergens op de kop tikken.

TIME TO UPGRADE !!!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Voor eenzelfde soort doeleinde heb ik zojuist ook een omgeving in elkaar gezet. In mijn geval bestaat deze uit een AMD Phenom II x4 965 met 8GB geheugen, 120GB SSD en 3TB HDD.
Daarop draait ESXi 5.1 met de volgende installaties:
DC01:
Server 2012
Exchange 2013
WDS
Sickbeard
CouchPotato
SabNZBD
MediaPortal TV-Server
Argus-TV

MySQL
Server2012
MySQL 5
Xampp
NewzNab+

Windows8
Windows 8
XBMC

Dit loopt redelijk vlekkeloos; heb alleen nog wat problemen met NewzNab+ maar alles binnen XBMC werkt als een zonnetje op alle clients. Niet alleen het delen van de database, maar ook het delen van andere settings wordt afgehandeld, net als alle downloads, en elke andere benodigde service.

Nu is de 965 die ik erin heb zitten niet de meest zuinige CPU, en zeker als je geen Exchange en NewzNab gaat draaien heb je dat ook niet nodig, maar ik zou wel de boel virtualiseren. al is het alleen al voor het gemak om later ermee te kunnen schuiven.

--edit--
Zie nu pas dat je m ook als HTPC wilt gaan gebruiken; in een ESXi-configuratie gaat dat niet lukken. Ik zou er dan ook zelf voor kiezen om je clients en je server als aparte omgeving te maken; niet in 1 device.

[ Voor 10% gewijzigd door kroegtijger op 17-06-2013 12:35 ]

iRacing Profiel

• Vast
@rickboy: de moederborden die jij noemt hebben geen hdmi, dat wil ik er wel graag op hebben ivm aansluiten op TV.

Geheugen: ik dacht dat twee bankjes beter was met dualcore, of maakt dat voor dit gebruik niks uit?

Gebruikte pc is ook een mogelijkheid maar ik wilde eerst kijken wat het me kost om nieuw te bouwen.

• Vast
@kroegtijger: Ziet er goed uit wat je gemaakt hebt maar wel wat boven mijn pet op dit moment.

Omdat de tutorial uitgaat van een volledige Ubuntu dacht ik de machine ook te kunnen gebruiken als HTPC. Maar ik begrijp dat jij dit niet wenselijk vindt?

• kroegtijger
Vast schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:14:
@kroegtijger: Ziet er goed uit wat je gemaakt hebt maar wel wat boven mijn pet op dit moment.

Omdat de tutorial uitgaat van een volledige Ubuntu dacht ik de machine ook te kunnen gebruiken als HTPC. Maar ik begrijp dat jij dit niet wenselijk vindt?
Zelf ben ik daar inderdaad geen liefhebber van. De ideale HTPC (naar mijn mening) is namelijk klein, stil en een echte client (kan dus zonder problemen uit worden gezet. Een client hoort niet 24/7 te draaien). Een server kent die eisen in geen velden of wegen, maar hoort juist weer 24/7 up te zijn, betrouwbaar te zijn en snel te zijn. Daarmee wordt het erg lastig die fraai te verenigen met elkaar. In plaats van een heel lastige weg in te slaan met alle mogelijke hindernissen die je moet oplossen, én een zo goed mogelijk performance te scoren voor een acceptabele prijs is het imho logischer om daarom dedicated hardware te nemen voor deze onderdelen. Daardoor ben je in staat zo optimaal mogelijk je hardware en software te kiezen zonder concessies te hoeven doen. De investering ligt daarmee weliswaar wat hoger (immers, een htpc én een server aanschaffen), maar de meerprijs is naar mijn mening gerechtvaardigd door de voordelen die eraan zitten.

iRacing Profiel

• Vast
Thanks kroegtijger, daar kan ik wat mee.

Als ik de huidige setup aan houd voor een HTPC (met een kleinere HDD) zou jij daar nog wat aan veranderen?

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

Beste Vast,

Wat ik zou veranderen is:

server en htpc splitsen in 2 fysieke machine's

Zelf zou ik de keuze maken voor een andere cpu zoals bijv. de G1610 oid. ( snel zat en ook iets zuiniger, kan evt. zelfs fanless met een goede cooler )
Moederbord mag ook iets cheaper, zeker als je echt alleen maar een basis bord nodig hebt.
Ram, pak het goedkoopste ram wat je kunt krijgen. htpc = geen verschil tussen duur en cheap ram. Pak het geheugen met de beste GB/€ verhouding.
voeding kan prima maar je zou ook kunnen kijken naar een picopsu

Als laatste zou ik een usb3 stick kopen om hier een xbmc linux distro op t draaien en de wd hdd puur voor opslag.

Zelf ben ik op dit moment t twijfelen over een intel nuc met celeron 847, lijkt ook heel interessant als htpc als je de opslag in de server zet ipv in de htpc.

ik voel me lekkaah !!!

• kroegtijger
Vast schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:08:
Thanks kroegtijger, daar kan ik wat mee.

Als ik de huidige setup aan houd voor een HTPC (met een kleinere HDD) zou jij daar nog wat aan veranderen?
Ik zou daar geen HDD in plaatsen; alleen een SSD van zo'n 60GB is genoeg en als je met OpenElec builds gaat werken op de clients heb je zelfs aan een USB3-stick zat.

Let wel, dat je infrastructuur (bekabeling) in orde moet zijn wil je er echt wat mee kunnen. Via Wifi streamen is geen optie

iRacing Profiel

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:24
Als je voor twee aparte machines gaat, overweeg dan eens OpenMediaVault voor de NAS en OpenElec voor je XBMC doos. Beide hebben voordelen tegenover Ubuntu (en vast ook nadelen)

• kroegtijger
ECiftci schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:59:
Als je voor twee aparte machines gaat, overweeg dan eens OpenMediaVault voor de NAS en OpenElec voor je XBMC doos. Beide hebben voordelen tegenover Ubuntu (en vast ook nadelen)
Kan ook inderdaad, maar is heel erg afhankelijk van wat je nu eigenlijk precies wilt.
Stel dus eerst een lijst op van je eisen (zo specifiek mogelijk) en maak op basis daarvan een keuze.

iRacing Profiel

• LyP0

LyP0

@kroegtijger:
Een hdd is inderdaad traag voor een htpc, ik merk echt aanzienlijk verschil tussen een ssd en een hdd. Dit komt vooral doordat de library nogal groot word. Vooral als je het media center vraagt om veel gegeven op te halen van i-net en een behoorlijke db begint te bouwen is een ssd echt een pré.
Indien een ssd i.v.m. kosten geen optie is zou ik graan voor een snelle usb3 stick (geen goedkoop usb3 stickje maar een echte snelle) een tip hiervoor is de adata n005. Deze zijn beestachtig snel en merk amper verschil tussen deze en een ssd op een doorsnee media center.

@ECitci:
Er zijn verschillende goede media center os'en te krijgen en o.a. OpenElec maar ook xbmcbuntu (live) of evt. een linux install + ubuntu of plex is ook prima te doen.
Qua server/nas os zijn er ook meerdere keuzes, openmediavault, freenas,nas4free, openfiler maar ook andere (betaalde) os'en.

Welke keuze je maakt voor server of htpc hangt af van je eisen, niet iedereen heeft de zelfde eisen dus kijk eerst naar wat je wilt en onderzoek dan welk os hiervoor het beste is.

Handige topics op got zijn o.a. "het grote DIY RAID nas", "het grote ZFS topic" en het "ervaringen topic XBMC media center"

ik voel me lekkaah !!!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Is de Gigabyte GA-H61M-HD2 dan beter :*)

TIME TO UPGRADE !!!

• LyP0

LyP0

@rickboy333:
ik dacht zelf meer aan een asrock B75 pro3-m of een B75MA-P45 als je toch 4x ddr3 en 4x usb3 wilt, hiervan biedt de asrock HDMI.
Als iedere cent telt dan zou ASRock Asrock H61M-DG3/USB3 ook een optie zijn, maar heeft slechts 2x ddr3 slot, alleen sata300 en mist HDMI.

De keuze is dus ook afhankelijk van wat je wilt gaan aansluiten. Als je wilt gaan booten vanaf een usb stick is usb3 wel een must, vandaar dat een heel deel borden al af vallen.

[ Voor 13% gewijzigd door LyP0 op 17-06-2013 15:48 ]

ik voel me lekkaah !!!

• kroegtijger
LyP0 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:08:
@kroegtijger:
Een hdd is inderdaad traag voor een htpc, ik merk echt aanzienlijk verschil tussen een ssd en een hdd. Dit komt vooral doordat de library nogal groot word. Vooral als je het media center vraagt om veel gegeven op te halen van i-net en een behoorlijke db begint te bouwen is een ssd echt een pré.
Indien een ssd i.v.m. kosten geen optie is zou ik graan voor een snelle usb3 stick (geen goedkoop usb3 stickje maar een echte snelle) een tip hiervoor is de adata n005. Deze zijn beestachtig snel en merk amper verschil tussen deze en een ssd op een doorsnee media center.
Dat is afhankelijk van je inrichting. Je kan namelijk prima je data (films, muziek etc), de database (MySQL) en andere settings zoals add-ons centraal zetten. Wel merk ik dat je beter niet de thumbs kan sharen over het netwerk indien je een grote collectie hebt en alle fan-art, posters etc erbij wilt hebben; het ophalen vanaf de server moet dan elke keer opnieuw gebeuren. Als je deze lokaal laat weg schrijven heb je weliswaar geen universele afbeeldingen op je clients, maar het scheelt zoveel performance dat het 't wel waard is.
@ECitci:
Er zijn verschillende goede media center os'en te krijgen en o.a. OpenElec maar ook xbmcbuntu (live) of evt. een linux install + ubuntu of plex is ook prima te doen.
Qua server/nas os zijn er ook meerdere keuzes, openmediavault, freenas,nas4free, openfiler maar ook andere (betaalde) os'en.

Welke keuze je maakt voor server of htpc hangt af van je eisen, niet iedereen heeft de zelfde eisen dus kijk eerst naar wat je wilt en onderzoek dan welk os hiervoor het beste is.

Handige topics op got zijn o.a. "het grote DIY RAID nas", "het grote ZFS topic" en het "ervaringen topic XBMC media center"
:Y inderaad. Alles heeft zn voor- en nadelen. Wat ook nog wel een puntje is (en dat vaak wordt vergeten) is dat content die je nu al op HDD's hebt staan niet altijd zonder meer zonder verlies van content weer in een andere omgeving kunnen worden opgenomen. Bedenk dus goed of de disk leeg mag, of dat die data bewaard moet blijven

iRacing Profiel

• LyP0

LyP0

@kroegtijger:
Dat klopt, als je ze centraal zet kost dat iets meer werk maar ieder apparaat wat dadelijk mediacenter gaat draaien kan daar idd van profiteren. Je merkt inderdaad een behoorlijke performance hit wanneer je de kleine files zoals thumbs etc. ook op de server gaan onderbrengen. Zeker wanneer je via wifi werkt merk je een behoorlijk verschil in de responsivenes van de library. Als je geen gigantische hoeveelheden hoeft op te slaan kan dat prima op de disk/stick.
Gezien de TS het had over de aanschaf van een apparaat en ook in de specs een WD 2TB noemde ging ik er van uit dat het om een geheel nieuwe setup ging. Om dit op te lossen zou je de nieuwe 2TB in de nieuwe/andere omgeving kunnen hangen en de data van de bestaande disks kunnen omschrijven. Dit heb ik een tijdje terug zelf ook gedaan en dat ga ik in de toekomst weer doen omdat ik nu alweer merk dat ik toch een aantal verkeerde keuze's gemaakt heb.

Dus: tip! lees je goed in voordat je ergens aan begint. Bepaal je eisen en wensen en maak geen overhaaste beslissingen, dit kost uiteindelijk meer tijd.

ps. Kroegtijger, ik mis een +1 knop hier anders had je een pluspunt gekregen. Je noemt toch behoorlijk handige tips en dingen die je in de gaten moet houden. De meeste mensen vergeten dit te vermelden of zien dit over t hoofd.

ik voel me lekkaah !!!

• kroegtijger
Dank; helaas dat ik de problemen door schade en schande heb moeten ontdekken... Kleine troost was dat ik het na een tijdje dermate zat was, dat ik een WDS ervoor heb ingericht. Een clean install kun nu volledig unattended :P

iRacing Profiel

• Vast
Thanks allen voor de goede adviezen, ik ga me eerst nog eens stevig inlezen om de juiste keuze te kunnen maken.

De mogelijkheden lijken onbeperkt en er is vast meer dan één juiste oplossing.
plus de sport om binnen het budget te blijven natuurlijk!

dank en tot later.

• kroegtijger
Vast schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:28:
Thanks allen voor de goede adviezen, ik ga me eerst nog eens stevig inlezen om de juiste keuze te kunnen maken.

De mogelijkheden lijken onbeperkt en er is vast meer dan één juiste oplossing.
plus de sport om binnen het budget te blijven natuurlijk!

dank en tot later.
:Y je kan er inderdaad alle kanten (en alle budgetten) mee op. Het belangrijkste is dat je een ideaal-plaatje voor ogen hebt en daar naartoe gaat werken. Daardoor krijg je een samenhangend systeem, zonder dat je van alles in huis haalt, een hoop geld kwijt bent, en uiteindelijk precies net niet hebt wat je zoekt omdat alles individueel gezien prima is, maar in samenhang niet klopt.

iRacing Profiel

Pagina: 1