Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Sinds januari werk ik voor een opdrachtgever buiten de EU, en de belastingdienst heeft nu beoordeeld dat ik een onderneming drijf. Nu heb ik elke maand onkosten tussen de 2.500 en 4.500 per maand en ik factureer die op dit moment door zonder BTW te verrekenen. De factuur vermeld BTW verlegd dus dit leek me wel praktisch. Als ik bij Lancelots kijk dan zie ik mijn methode onder 'Veelgemaakte fouten' staan:
De prijs inclusief btw wordt doorbelast aan de opdrachtgever en de betaalde btw wordt niet teruggevraagd aan de belastingdienst. Dit gebeurt met name met treinkaartjes en taxibonnen, omdat veel mensen niet weten dat hiet 6% btw in zit. Het gevolg is dat de kosten voor de opdrachtgever onnodig worden verhoogd met de btw.
Nou snap ik dat de kosten voor de opgrachtgever te hoog worden, maar kan de BD hier nog moeilijk over gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Jij verlegt de BTW naar je klant. Daarmee zadel je je klant op met het terugvorderen van de verlegde BTW (of met hogere kosten als hij dat achterwege laat). Misschien is dat niet zo handig. Maar ik zie voor jou geen risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als ik het goed begrijp zit het zo:

- Je bent (was) geen ondernemer voor de omzetbelasting (BTW) en had dus ook geen BTW-nummer.
- Je hebt gewerkt voor een opdrachtgever buiten de EU en hebt hem facturen gestuurd met daarop "BTW verlegd".

Als je geen ondernemer bent voor de omzetbelasting, dan mag en kan je geen facturen sturen met BTW. De opmerking "BTW verlegd" is alleen van toepassing voor bedrijven die wel onder de omzetbelasting vallen dus dat had je sowieso niet op de factuur moeten/mogen zetten. Bovendien werkt dat systeem alleen binnen de EU, niet erbuiten.

Het feit dat je nu wel als ondernemer aangemerkt wordt heeft eigenlijk alleen voordelen want:

- Je krijgt een BTW-nummer waardoor je klant zijn fiscale administratie beter kan doen.
- Je kan de BTW die je betaalt op jouw onkosten aftrekken terwijl je geen BTW hoeft af te dragen (immers, klant buiten de EU dus factuur zonder BTW) waardoor je per saldo geld terugvangt.

Of zie ik het verkeerd?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.