Lasting PC Build.... RAM = bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• Henkerd
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-04 01:29
Ben een PC aan het bouwen op heel wat jaartjes mee te kunnen en vroeg me af of het geheugen een bottleneck zou vormen. Wat denken jullie?
  • CPU : Intel i7 _ 4770K _ 3,5 Ghz _ 8 MB cache socket 1150
  • CPU-Fan: Be Quiet! Dark Rock Pro 2
  • MB : Asus SABERTOOTH Z87 _ Ram tot 32GB 1866/1600/1333 MHz Non-ECC)
  • GPU : Evga GTX780 / Inno3D iChill GeForce GTX 780
  • RAM : Crucial Ballistix Tactical Tracer _ DDR3 _ 16 (2x8) GB_ Dual Channel _ 1600 Mhz _ CL-8 :?
  • HDD : Deskstar _ 4TB 7200RPM _ 64MB Cache _ SATA 3 6Gb/s
  • PSU : Cooler Master 600M (600 Watt)
Het is mogelijk om het geheugen nog terug te brengen. De RAM modules hebben rond de 130 euro gekost en ik wil best 50 euro extra er aan uitgeven, maar wil natuurlijk weten of dat veel uit gaat maken/nodig is komende 5 jaar.

Waarvoor ik de PC ga gebruiken:
  • High-end Gamen (minimaal de eerste 2 jaar daarna mid-end tot max 8-10 jaar)
  • Video bewerking (FRAPS, ow god...)
  • Computer virtualisatie (VMWare met max 5 computers/servers tegelijk voor studie O-) )
Dus... Wat denken jullie? :P

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 15:58
8 tot 10 jaar mid end kun je waarschijnlijk wel vergeten. 16 gb zou een hele tijd door moeten kunnen, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Een tijdsspanne van tien jaar is te veel om dat te kunnen voorspellen. Ik denk zelf dat 16 gb voor de komende vijf jaar wel voldoende is. Je kan er altijd later nog wat bijprikken.

[ Voor 20% gewijzigd door beast1909 op 16-06-2013 22:37 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59
Hoezo denk je dat je geheugen een bottleneck zou zijn?
In jouw systeem is de HDD de bottleneck, tenzij je nog een SSD hebt die je niet vermeld hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door unfor op 16-06-2013 22:38 ]

• Henkerd
@Beast
Bedankt voor je mening.

@Unfor
De genoemde HDD is de enige die ik op het moment heb. Een SSD vertrouw ik niet omdat mij nog niets bekend is over de mogelijke leeftijd er van (ik las dat ze 85.000 x lezen of schrijven aan konden? Das niet veel als je er op gaat gamen/werken). Wellicht als men SSD's maakt die duidelijk een aantal jaar volledig belast kunnen worden, dat ik overstap.

Mocht ik gaan overclocken, dan zou de 1600 Mhz dus geen probleem zijn (overclock van CPU voorkomen)?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59
Henkerd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:50:
@Unfor
De genoemde HDD is de enige die ik op het moment heb. Een SSD vertrouw ik niet omdat mij nog niets bekend is over de mogelijke leeftijd er van (ik las dat ze 85.000 x lezen of schrijven aan konden? Das niet veel als je er op gaat gamen/werken). Wellicht als men SSD's maakt die duidelijk een aantal jaar volledig belast kunnen worden, dat ik overstap.
Ik denk dat het tijd is om eens het een en ander over SSD's te gaan lezen dan :)
Je hebt verkeerde info.

Ik garandeer je dat een SSD tientallen jaren langer mee gaat dan een HDD, ook als je hem dagelijks volledig opnieuw beschrijft.

(Tenzij je natuurlijk een OCZ Vertex 2 koopt ;))

[ Voor 3% gewijzigd door unfor op 16-06-2013 22:55 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:46
Er wordt momenteel een test gedaan met de Samsung 840, waarin "normaal" gebruik extreem gesimuleerd wordt. Na een vergelijkbare tijd van meer dan honderd jaar normaal gebruiken doet ie het nog. Valt dus wel mee.
Leesvoer: http://nl.hardware.info/r...-tlc-ssd-update-29-5-2013

[ Voor 26% gewijzigd door ShitHappens op 16-06-2013 23:00 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Iemand, ben vergeten wie, heeft een paar nice blogposts neergezet over SSD's. Wat HWI doet is niet echt betrouwbaarheid testen, maar puur kijken hoelang ie meegaat, dat is iets anders.

10 jaar met een pc op mid end, dat kun je vergeten, je mag blij zijn als je hem 5 jaar midend houdt.

10 jaar terug, dat was Pentium 4 uit mijn hoofd, met een Ati 9800 ofzo videokaart. Hopeloos verouderd. Een systeem van 5 jaar terug is nu low end.

RAM bottleneckt bijna nooit. Ik zou er een lekker grote SSD indoen, Crucial heeft erg goede, betrouwbare SSD's.

Persoonlijk vindt ik jouw build behoorlijk overkill, maar ach. Sowieso is de voeding knap slecht te noemen, die zou ik eerder vervangen dan RAM. Want een CM gaat never nooit 10 jaar mee.

People as things, that’s where it starts.

• Henkerd
unfor schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:55:
[...]

Ik denk dat het tijd is om eens het een en ander over SSD's te gaan lezen dan :)
Je hebt verkeerde info.
Ik garandeer je dat een SSD tientallen jaren langer mee gaat dan een HDD, ook als je hem dagelijks volledig opnieuw beschrijft.
(Tenzij je natuurlijk een OCZ Vertex 2 koopt ;))
Ik denk dat je gelijk hebt. Het ene moment zitten ze in de experimentele fase en waarschuwen ze over de korte tijd dat de SSD kan functioneren, het volgende moment blijken ze prima te gebruiken.
ShitHappens schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:58:
Er wordt momenteel een test gedaan met de Samsung 840, waarin "normaal" gebruik extreem gesimuleerd wordt. Na een vergelijkbare tijd van meer dan honderd jaar normaal gebruiken doet ie het nog. Valt dus wel mee.
Leesvoer: http://nl.hardware.info/r...-tlc-ssd-update-29-5-2013
Zelf schuif ik nog wel eens met bestanden (netwerkje backuppen = 50 tot 100 GB, Games weg gooien en opnieuw downloaden = 15 tot 30GB, enz).
[b]
Uitgaande van het gemiddelde gebruik van 10 GB aan schrijfacties per dag, zou dat gelijk staan aan 27 jaar normaal gebruik.
Dit geeft mij dus tenminste 10 jaar aan funcitonaliteit (tot rond de 17)... Klinkt goed :D
[b]
10 jaar met een pc op mid end, dat kun je vergeten, je mag blij zijn als je hem 5 jaar midend houdt.
10 jaar terug, dat was Pentium 4 uit mijn hoofd, met een Ati 9800 ofzo videokaart. Hopeloos verouderd. Een systeem van 5 jaar terug is nu low end.
RAM bottleneckt bijna nooit. Ik zou er een lekker grote SSD indoen, Crucial heeft erg goede, betrouwbare SSD's.
Persoonlijk vindt ik jouw build behoorlijk overkill, maar ach.
Daarom dus die overkill ;)
Hij moet nog heel wat jaartjes mee. In begin als een gamePC, maar later ook gewoon als werkpaard verder.
[b]
Sowieso is de voeding knap slecht te noemen, die zou ik eerder vervangen dan RAM. Want een CM gaat never nooit 10 jaar mee.
Hmmm... Alternatief?

• Henkerd
Zoiezo zal ik komend jaar dan een SSD er in zetten. Alleen voor Virtualisatie zal ik alsnog de 4TB doos moeten gebruiken (tenzij er iets HEEL snel af moet zijn natuurlijk).

Wat mij betreft is mijn vraag met de bovenstaande reacties beantwoord. Al zou een alternatief voor de huidige voeding gewaardeerd worden :P

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een Seasonic platinum gaat hopelijk wel 10 jaar mee. Veel lager dan dat zou ik niet gaan. 550w moet genoeg zijn.

Maar, ik snap niet waarom je zo lang je pc intensief wilt laten gebuiken. Over 5 jaar zijn er systemen die minder dan de helft kosten en deze pc er al uitblazen, Kijk naar wat je 5 jaar geleden voor 1000 euro kocht, en nu voor 500 euro koopt. De PC van 500 euro zal beter presteren dan van 5 jaar terug.

• Henkerd
VasZaitsev schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:46:
Een Seasonic platinum gaat hopelijk wel 10 jaar mee. Veel lager dan dat zou ik niet gaan. 550w moet genoeg zijn.

Maar, ik snap niet waarom je zo lang je pc intensief wilt laten gebuiken. Over 5 jaar zijn er systemen die minder dan de helft kosten en deze pc er al uitblazen, Kijk naar wat je 5 jaar geleden voor 1000 euro kocht, en nu voor 500 euro koopt. De PC van 500 euro zal beter presteren dan van 5 jaar terug.
De reden is vrij simpel; Op het moment heb ik genoeg geld om dat te besteden. In de toekomst kon dat wel eens heel anders uitpakken. Ik wil het gewoon in een keer goed doen O-) . Op die manier hoef ik in de toekomst slechts hier en daar een onderdeel te vervangen en ben ik over een span van jaren toch redelijk goedkoop uit. Ik ven van plan om elk stukje leven uit deze PC te persen haha. >:)

Verwijderd

Vraagje, ik dacht ook altijd 10 jaar, ja dat wordt hem.. Maar kijk nu heb je een systeem samengesteld dat je rond de ....1500 euro kwijt bent, cpu fan en ssd en kast + voeding niet meegerekend...

Dat is een kostenplaatje van 150 euro per jaar, ga je ervan uit dat je er dan ook werkelijk 10 jaar mee gaat doen... 1500 / 10 = 150 euro per jaar.

Wat je je beter kan afvragen is, wat ga ik nu van extreme games spelen met dit systeem? Op hoeveel monitoren, en ga je bijvoorbeeld videobewerkingen doen? Welke resolutie ga je op gamen? Full HD, en wil je alles op high settings? Ja dan heb je een goede videokaart nodig, maar welke games?

Wanneer je nu 800 euro reserveert voor de komende 5 jaar, en die andere 700 euro bewaard en op je spaarrekeningen zet met een rendement van 1% per jaar, dan levert je dat weinig op zou je zeggen, ware het niet dat je over 5 jaar een misschien wel 5x zo krachtig systeem koopt voor die 700 euro die je nu bewaard hebt....

Je levert dan weinig in nu, op wat je nodig hebt, want iets kopen wat je nu niet gebruikt is altijd overkill en zonde van je geld. (overcapiciteit) en dan zeggen dat het een investering is voor de toekomst is leuk.... maar in de praktijk is dat bij PC's nooit rendabel aangezien je er geen 10 jaar mee gaat doen, in de meeste gevallen.

Daarnaast zit je ook nog met garanties en ouderdom, zoals je zelf al zegt, SSD kan kapot gaan, maar een moederbord ook, na 7 jaar, en een geheugenmodule ook, of de hardeschijf, wanneer je het risico spreid over 2 pc's en dus nu alleen koopt wat je daadwerkelijk gaat gebruiken, en de rest van je geld reserveert en bewaard voor over een paar jaar, upgrades of een nieuw systeem, kan je met je GELD 10 jaar mee. En de PC niet, maar naar mijn mening is je geld nog altijd meer waard dan je kast ;)

Over het moederbord en het geheugen, na 7 jaar gaat dat kapot, meestal zijn vervanganende onderdelen lastiger te verkrijgen dan, DDR3 is over 7 jaar heel erg oud, en een moederbord met DDR3 lastig te krijgen, zoek eens een DDR1 bord in de pricewatch, vraag en aanbod is leuk, maar dat telt niet ;)

Kijk maar wat je doet, maar ik denk dat je er beter aan doet om bijvoorbeeld naar de Best Buy Guides te kijken waar hele goede game systemen staan, die geschikt zijn voor de meeste gamers ;) Haal je daar wat poespas vanaf, 1 GPU ipv 2, ander moederbordje, ander geheugen andere kast, kom je op minder geld uit soms, en heb je een goed systeem voor minder geld dan je nu wilt gaan besteden... dat net zo snel is. (qua performance ga je niet veel merken tussen een systeem van rond de 1000 euro en een systeem van 1500 euro... (performance procentueel zeg maar, en ligt ook weer erg aan wat je precies van plan bent)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 23:58 ]

• Henkerd
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:53:
Vraagje, ik dacht ook altijd 10 jaar, ja dat wordt hem.. Maar kijk nu heb je een systeem samengesteld dat je rond de ....1500 euro kwijt bent, cpu fan en ssd en kast + voeding niet meegerekend...
... Moet je nagaan... Had ik al 800 € uitgegeven aan de moederbord en de videokaart, ging Salland.eu failliet :(
Net uit frustratie opnieuw gekocht bij Azerty...
Dat is een kostenplaatje van 150 euro per jaar, ga je ervan uit dat je er dan ook werkelijk 10 jaar mee gaat doen... 1500 / 10 = 150 euro per jaar.

Wat je je beter kan afvragen is, wat ga ik nu van extreme games spelen met dit systeem?
Witcher 3 zonder lag... Moest deel 2 met 14 FPS doen op mijn laptop en 20 FPS mijn desktop (alles op lowest settings of gewoonweg off)
Op hoeveel monitoren, en ga je bijvoorbeeld videobewerkingen doen? Welke resolutie ga je op gamen? Full HD, en wil je alles op high settings? Ja dan heb je een goede videokaart nodig, maar welke games?
Crisis, zwaar overmodded Skyrim, practisch alles wat ik te pakken kan krijgen 8)7
Mijn desktop is een HP pavillion AMD Althlon x2 2.4Ghz met 9800GT videokaart. Was 7600gt bij aankoop -_- Daar heb ik sinds 2009 ofzo mee moeten doen. Toen was die rond de 800 € en deed het voor geen meter (2GB ram geheugen en een videokaart dat turbo cache gebruikt :/ Welke idiot heeft dat bedacht???) Na upgrade 9800GT met een nieuwe voeding (Hoppa, 600M kwam het beeld in) om nog een 2de pc mee te kunnen maken, kon ik tenminste UT2004 spelen :) En Skyrim rond 20 FPS geloof ik ..

Ik geloof dat ik het zat ben om telkens onderaan de voedselketen te staan wat PC's betreft. 800+ € voor een laptop (vorig jaar!) voor de opleiding betaald, gaat die oververhitten bij bijna elk 3D spel (waaronder COD MW2 !) :(

Nooit, heb ik iets fatsoenlijk kunnen spelen dat niet 3 jaar ouder dan mijn computer was..

Mischien dat ik nu daarom zo doorsla in de specs.
Wanneer je nu 800 euro reserveert voor de komende 5 jaar, en die andere 700 euro bewaard en op je spaarrekeningen zet met een rendement van 1% per jaar, dan levert je dat weinig op zou je zeggen, ware het niet dat je over 5 jaar een misschien wel 5x zo krachtig systeem koopt voor die 700 euro die je nu bewaard hebt....
Dat dacht ik gedaan te hebben (zie tekst boven), maar toen had ik dan ook minder verstand van (NOOIT turbo cache doen, NOOIT MEER! grrrr).

Probleem met de stelling dat over 5 jaar ik een 5x krachtiger pc kan kopen voor hetzelfde geld, rammelt. De games zullen namelijk ook 5x zwaarder zijn. Weet je hoe het is als de enige game die je op 60 of meer FPS kunt spelen, Quake 3 Arena is?
Je levert dan weinig in nu, op wat je nodig hebt, want iets kopen wat je nu niet gebruikt is altijd overkill en zonde van je geld. (overcapiciteit) en dan zeggen dat het een investering is voor de toekomst is leuk.... maar in de praktijk is dat bij PC's nooit rendabel aangezien je er geen 10 jaar mee gaat doen, in de meeste gevallen.
Okay, geen 10 jaar als gamePC, maar als werkpaard (tekstverwerker+(naar verhouding)slome virtualisatie) moet toch kunnen? Met overclocken kan ik er vast nog een jaartje of 2 uit persen.
Daarnaast zit je ook nog met garanties en ouderdom, zoals je zelf al zegt, SSD kan kapot gaan, maar een moederbord ook na 7 jaar...
Dat van de moederbord hoop ik met mijn keuze (Sabertooth met dust armor en extra stevige back plate) te voorkomen hehe.
... en een geheugenmodule ook, of de hardeschijf, wanneer je het risico spreid over 2 pc's en dus nu alleen koopt wat je daadwerkelijk gaat gebruiken...
  • 2 a 3 schermen terwijl je aan 4 tot 8 a 10 PC's werkt in een virtuele omgeving (1 tot 2 GB ram per PC).
  • Gamen op 1080p met minimaal 60 FPS met alles op max.
  • FRAPS video's van 4,9 GB per 4 minuten aan game-tijd omzetten binnen een half uur (18GB naar 1GB conversie in 20 minuten/ een half uur? Sign me up!)
...en de rest van je geld reserveert en bewaard voor over een paar jaar, upgrades of een nieuw systeem, kan je met je GELD 10 jaar mee. En de PC niet, maar naar mijn mening is je geld nog altijd meer waard dan je kast ;)
Tijdrovende bezigheden die werk belemmeren en het niet kunnen werken omdat je cpu rond de 90 graden aan het halen is tijdens conversie van een video is iets wat ik NOOIT meer wil mee maken. Hetzelfde geldt voor schoolopdrachten die 36+ uur gekost hebben en dan de geest geven.
"Hey, geen backup? Ow, wat jammer..." Wel backup? Dan wordt het systeem langzaam en kun je weer koffie gaan zetten... 8)7 => Komt nog tenminste 1 normale HDD in voor backups... Terwijl de 4+TB aan externe schijven dicht aan het slibben zijn...
Kijk maar wat je doet, maar ik denk dat je er beter aan doet om bijvoorbeeld naar de Best Buy Guides te kijken waar hele goede game systemen staan, die geschikt zijn voor de meeste gamers ;)
Ik begrijp dat dat de beste optie is als je alleen gaat gamen. Mijn spullen echter, moeten wat aan kunnen.

Meeste gamers... Hebben geen Microsoft Word die zwart-wit aan het flikkeren is met elke letter die je typt ook nog dikgedrukt dan niet dikgedrukt weergeeft omdat die daar zin in heeft... Laten we zeggen dat ik een zware gebruiker ben met de neigjng om dingen fout te laten gaan... Dan is het de zaak om wat dingen op orde te hebben.

Systeem moet:
- Goed tegen stof kunnen. De kast die ik ga gebruiken is de Predator Evil Black, dus het moederbord zal de bescherming op zich moeten nemen => Sabertooth.
- Tegen warmte kunnen.
- Jaren mee kunnen met zo weinig mogelijk upgrades.
- Ruimte bieden voor virtuele computers (veel RAM dat op snelheid is).
- Ruimte bieden voor backups die het systeem niet zo zwaar belasten dat je niet kunt werken en ook nog eens snel herstelbaar zijn.
- Overklokbaar zijn.
- Spellen fatsoenlijk (50+ FPS) draaien op hoogste settings en het liefst in 3D (Tenminste 2 jaar).

• Henkerd
Heb ik al gezegd dat ik mijn laptop met natte wc-pappier moet koelen omdat je er eieren op kunt bakken? Ja, terarria is genoeg -_- Dat is dus een Inspiron 15R van 800+ euro... 1 jaar oud...

• Emielgroendijk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09-2025
Henkerd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 00:38:
Heb ik al gezegd dat ik mijn laptop met natte wc-pappier moet koelen omdat je er eieren op kunt bakken? Ja, terarria is genoeg -_- Dat is dus een Inspiron 15R van 800+ euro... 1 jaar oud...
Dat ie te warm wordt komt gewoon doordat hij een enorm slechte verkoeling heeft. En sowieso zijn de meeste laptops bagger voor gamen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Henkerd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:50:
@Beast
Bedankt voor je mening.

@Unfor
De genoemde HDD is de enige die ik op het moment heb. Een SSD vertrouw ik niet omdat mij nog niets bekend is over de mogelijke leeftijd er van (ik las dat ze 85.000 x lezen of schrijven aan konden? Das niet veel als je er op gaat gamen/werken). Wellicht als men SSD's maakt die duidelijk een aantal jaar volledig belast kunnen worden, dat ik overstap.]
Mijn Intel Postville van 80GB is nu bijna 3 1/2 jaar oud, en de drive health is nog steeds excellent. Kan je verzekeren dat ik mijn pc intensief gebruik, hij staat ook vrijwel 24/7 aan al die tijd.

Maw: je hoeft je niet al te veel zorgen te maken. Waar je iig beter mee af bent is een SSD met MLC-techniek. Die gaan langer mee dan de nieuwe TLC (o.a. Samsung 840) SSD's.

Met 16GB ram en zeker zonder SSD is de harddisk je grootste bottleneck. Je haalt meer performance uit 2 of drie kleinere harddisks als je het slim aanpakt. Een harddisk presteren het best als er NIET tegelijk gelezen en geschreven moet worden naar zichzelf. Met meerdere harddisks kan je je taken spreiden over de harddisks en ze optimaal benutten. Een SSD als bootdisk/systeemdisk is iig vele malen sneller.
Mocht ik gaan overclocken, dan zou de 1600 Mhz dus geen probleem zijn (overclock van CPU voorkomen)?
Bij Intel niet echt een probleem dacht ik.

Ipv de Coolermaster PSU, raad ik je een Seasonic, Corsair of XFX voeding aan. Zijn allemaal kwalitatief beter dan de Coolermaster.

[ Voor 4% gewijzigd door Madrox op 17-06-2013 02:08 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Henkerd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 00:36:
[...]

... Moet je nagaan... Had ik al 800 € uitgegeven aan de moederbord en de videokaart, ging Salland.eu failliet :(
Net uit frustratie opnieuw gekocht bij Azerty...

[...]
Zonde.... _/-\o_

Witcher 3 zonder lag... Moest deel 2 met 14 FPS doen op mijn laptop en 20 FPS mijn desktop (alles op lowest settings of gewoonweg off)

[...]
Voor een PC is het een heel ander verhaal.

Crisis, zwaar overmodded Skyrim, practisch alles wat ik te pakken kan krijgen 8)7
Mijn desktop is een HP pavillion AMD Althlon x2 2.4Ghz met 9800GT videokaart. Was 7600gt bij aankoop -_- Daar heb ik sinds 2009 ofzo mee moeten doen. Toen was die rond de 800 € en deed het voor geen meter (2GB ram geheugen en een videokaart dat turbo cache gebruikt :/ Welke idiot heeft dat bedacht???) Na upgrade 9800GT met een nieuwe voeding (Hoppa, 600M kwam het beeld in) om nog een 2de pc mee te kunnen maken, kon ik tenminste UT2004 spelen :) En Skyrim rond 20 FPS geloof ik ..

Ik geloof dat ik het zat ben om telkens onderaan de voedselketen te staan wat PC's betreft. 800+ € voor een laptop (vorig jaar!) voor de opleiding betaald, gaat die oververhitten bij bijna elk 3D spel (waaronder COD MW2 !) :(

Nooit, heb ik iets fatsoenlijk kunnen spelen dat niet 3 jaar ouder dan mijn computer was..

Mischien dat ik nu daarom zo doorsla in de specs.

[...]
Kijk, als je nu voortaan een beetje research doet over je componenten en niet zomaar aanklikt wat het duurste is, of zonder argumentatie componenten erin gooit, of er goed over nagedacht hebt, dan koop je geen dingen meer wat niet aan je eisen voldoet... Een laptop van 800 euro voor gamen is te weinig, ik heb het over een desktop, voor een laptop is de levensduur dan ook veel korter op games gebied (Altijd zo geweest) Daar moet je zeker 1600 euro in zetten voor een fatsoenlijke Alienware of iets in die trend.

Dat dacht ik gedaan te hebben (zie tekst boven), maar toen had ik dan ook minder verstand van (NOOIT turbo cache doen, NOOIT MEER! grrrr).
Turbo cache? Sinds wanneer is dit belangrijk bij een pc? 8)7

Probleem met de stelling dat over 5 jaar ik een 5x krachtiger pc kan kopen voor hetzelfde geld, rammelt. De games zullen namelijk ook 5x zwaarder zijn. Weet je hoe het is als de enige game die je op 60 of meer FPS kunt spelen, Quake 3 Arena is?
Geloof je best, stelling rammelt absoluut niet :) Feit is dat je 5 jaar geleden een verkeerd systeem hebt gekocht. ;) Dat al verouderd was toen je het kocht, qua onderdelen toen ;) Spellen zijn 5x kractiger, valt wel mee afgelopen jaren, ook is het zo dat de onderdelen 5x zo krachtig zullen zijn in dat geval tegen ongeveer dezelfde prijs ;) En niet slechter.

[...]

Okay, geen 10 jaar als gamePC, maar als werkpaard (tekstverwerker+(naar verhouding)slome virtualisatie) moet toch kunnen? Met overclocken kan ik er vast nog een jaartje of 2 uit persen.

[...]
Als je gaat overclocken, moet je meer investeren in koeling, daarnaast zijn de risico's groter, en is de performance boost vaak minimaal ter vergelijking met een upgrade ;) Hoeft niet, maar wat overclock je precies, de processor, juist, je videokaart niet, en die overclocken kan niet altijd, ;) Daarnaast kan het stuk gaan...

Dat van de moederbord hoop ik met mijn keuze (Sabertooth met dust armor en extra stevige back plate) te voorkomen hehe.

[...]
Voorkomen is leuk, maar zelfs de duurste onderdelen kunnen kapot, bliksem inslag en het is ook stuk. duur of niet... ;P
  • 2 a 3 schermen terwijl je aan 4 tot 8 a 10 PC's werkt in een virtuele omgeving (1 tot 2 GB ram per PC).
  • Gamen op 1080p met minimaal 60 FPS met alles op max.
  • FRAPS video's van 4,9 GB per 4 minuten aan game-tijd omzetten binnen een half uur (18GB naar 1GB conversie in 20 minuten/ een half uur? Sign me up!)
[...]
- 2 a 3 schermen, oke, je hebt een videokaart nodig die 3 schermen ondersteund, je virtuele omgeving is leuk met 16 gb dan, minder moet je niet doen ;)
- Fraps video's omzetten is leuk hoor, dit kan je al met een Quad Core binnen een half uur (Q9550 van 2009) in 15 minuten ;) Met die AMD X2 gaat dat uiteraard niet....

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Jouw CPU komt niet eens in deze lijst voor O-) O-) O-) Andere CPU's uit 2009 nog wel zelfs ;) o.a. Quadcores. natuurlijk geen goede lijst, maar dan nog, er waren veel betere CPU's toen dan de AMD X2...

Tijdrovende bezigheden die werk belemmeren en het niet kunnen werken omdat je cpu rond de 90 graden aan het halen is tijdens conversie van een video is iets wat ik NOOIT meer wil mee maken. Hetzelfde geldt voor schoolopdrachten die 36+ uur gekost hebben en dan de geest geven.
"Hey, geen backup? Ow, wat jammer..." Wel backup? Dan wordt het systeem langzaam en kun je weer koffie gaan zetten... 8)7 => Komt nog tenminste 1 normale HDD in voor backups... Terwijl de 4+TB aan externe schijven dicht aan het slibben zijn...
Je verhaal rammelt echt aan alle kanten 8)7 90 graden CPU, doe je echt iets verkeerd zelf.. zelfs met die AMD X2, en van een backup wordt je systeem echt niet sloom... ;) Als je temminste weet hoe je backups moet uitvoeren.. en wat je backupt

Ik begrijp dat dat de beste optie is als je alleen gaat gamen. Mijn spullen echter, moeten wat aan kunnen.
Deze optie gaat zeker niet op voor alleen gamen ;)

Meeste gamers... Hebben geen Microsoft Word die zwart-wit aan het flikkeren is met elke letter die je typt ook nog dikgedrukt dan niet dikgedrukt weergeeft omdat die daar zin in heeft... Laten we zeggen dat ik een zware gebruiker ben met de neigjng om dingen fout te laten gaan... Dan is het de zaak om wat dingen op orde te hebben.
Juist ja... dat ligt echt aan je software maar niet aan het systeem ;) :-(

Systeem moet:
- Goed tegen stof kunnen. De kast die ik ga gebruiken is de Predator Evil Black, dus het moederbord zal de bescherming op zich moeten nemen => Sabertooth. _/-\o_ Stofzuigen is ook een vak 1x per jaar :P
- Tegen warmte kunnen. O+ <- Goede koeling.... warmte is nooit goed :P
- Jaren mee kunnen met zo weinig mogelijk upgrades.
- Ruimte bieden voor virtuele computers (veel RAM dat op snelheid is). :9 16 GB ja, misschien 32 GB met jouw omgeving ook leuk toch?
- Ruimte bieden voor backups die het systeem niet zo zwaar belasten dat je niet kunt werken en ook nog eens snel herstelbaar zijn. 8)7 8)7 Jij gebruikt echt een fout backup programma...
- Overklokbaar zijn. :? Weet je zoiezo wel hoe dat moet dan?
- Spellen fatsoenlijk (50+ FPS) draaien op hoogste settings en het liefst in 3D (Tenminste 2 jaar).
:9 Dat moet wel lukken met iedere videokaart die je nu koopt, maar die gekke kaart kopen van 620 euro + die over een half jaar verslagen wordt door de nieuwe kaart van 400 euro is echt zonde.

Je moet een videokaart kopen zodat je de spellen die je NU wilt spelen op de allerhoogste settings kan spelen, en de spellen die uitkomen in de toekomst, (komende 2 jaar ja) na 2 jaar is je kaart oud, ook die van 630 euro ;) Dat is nu eenmaal de regel. Nu een kaart van 300 euro erin, en over 2 jaar weer 1 van 300 euro geeft je betere performance op lange termijn ;)

http://gpuboss.com/

Lees dit aandachtig door:
http://www.tomshardware.c...ics-card-review,3107.html
Vooral dit:
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-4.html
En dit:
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-5.html

8)7

Ik heb nu dit systeem samengesteld voor je ;) Kan alles wat jij wilt, ik zie echt geen aanleiding om een i7 te kopen als je geen videobewerking doet, en 100 euro meer daarvoor is onzin imho. Je kan er altijd nog een i7 van maken, maar reserveer die 100 euro nu maar ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,50€ 208,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 137,50€ 137,50
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 235,90€ 235,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,39€ 54,39
1Seagate Barracuda HDD.15, 4TB€ 152,90€ 152,90
1Aerocool XPredator Evil Black Edition (EN56472)€ 109,24€ 109,24
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 35,50€ 35,50
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 116,99€ 116,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1Corsair CX600M€ 59,04€ 59,04
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,95€ 197,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.322,36

Ik heb dit geheugen gekozen, is net zo snel alleen goedkoper, en ook goed. _/-\o_
Ik heb je tweede hardeschijf erin gedaan voor backups, 3 TB.. en de SSD van Samsung PRO met het goede geheugen. ;) Dat maakt hem duurder.

Deze voeding staat hoger aangeschreven dan de Coolermaster, en is ook 600W, maar wel een beter merk en certificering.

Het meoderbord is net zo goed, al dan niet beter en wordt ook door iedereen hier gekocht. ;) Zie populariteit _/-\o_
HDD is wel goed, maar je kan best een goedkopere 4 TB nemen op 5900 toeren als je de SSD gebruikt, qua performance merk je er dan helemaal niks van.

De Scythe Mugen is heel erg geschikt voor overclocken in de toekomst en dat kan ook goed met deze i5 K ;) Ik snap niet waarom je voor de veel duurdere koeler kiest op moment ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 23:47 ]

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 10:22
Eens met SirYoshi dat een Scythe Mugen net zo goed voldoet als een Dark Rock Pro.

Persoonlijk denk ik dat je met jouw configuratie prima 5 jaar vooruit kunt, maar dat de videokaart en de voeding niet handig gekozen zijn. De processor en het geheugen kun je over 5 jaar niet meer goedkoop upgraden, omdat er voor deze socket (waarschijnlijk) geen snellere processors komen en het geheugen tegen die tijd uit productie is omdat DDR4 dan de standaard is. Kijk maar eens naar de prijzen van 8GB DDR2, dan snap je wat ik bedoel...

Voor de voeding zit je met een Seasonic imho altijd goed, ook omdat je ervan uit kunt gaan dat die de electronica op je moederbord (en je processor) niet onnodig zal belasten met rare piekstroompjes.

De videokaart daarentegen kun je makkelijk tussentijds vervangen en over 5 jaar gaan ze naar alle waarschijnlijkheid nog steeds in een PCIe-slot. Dan kun je nu beter wat geld reserveren om later te upgraden.

Ik snap wel dat je het zat bent en graag iets stabiels wilt voor de komende jaren, maar dat betekent nog niet dat *het beste van het beste* altijd een goede oplossing is. Dat je laptop niet bevalt betekent nog niet dat je volledig door moet slaan de andere kant op.

Verwijderd

Juist! ^ precies dit ;) Thnx voor de aanvulling Chris03 ;) Kleine samenvatting idd. Ben het met je eens, ik heb die build hier boven nog best wel duur laten worden, maar deze heeft alles wat hij denkt nodig te hebben ;) Maar wel met een i5 ;) deze upgrade is echt heel eits anders dan dat die vorige keer heeft gekocht ;D

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je ben natuurlijk niet verplicht om pas over 5jr je ram op te waarderen. Je kan ook over een jr al zoiets besluiten ;)

De Samsung 840 Pro is een heel goede SSD, maar ook best prijzig. Er zijn genoeg goedkopere alternatieven. Die dezelfde "speed" sensatie geven, sterker nog, in het dagelijks gebruik zijn de verschillen doorgaans amper voelbaar. Als je dus wat wil bezuinigen, is daar ruimte.

Sabertooth met "dust armor" haha. Geloof je echt dat een moederbord dat nodig heeft?
Als Asus daar heilig in geloofde, waarom zit het dan wel op de Sabertooth en niet op hun highend ROG-serie en server plankjes ? Maw: 100% bling bling en marketing hype.

Het enige waar het enigsinds goed voor is , is onhandige tweakers die amper een schroevendraaier kunnen vasthouden, oftewel "scratch security".

Moederborden worden in grote getale zonder "dust armor" gebruikt, al tientallen jaren. Nooit gehoord dat ze aan dust overleden.

[ Voor 93% gewijzigd door Madrox op 18-06-2013 01:17 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zou toch wel een SSD met powersafe nemen, dus een M500 van Crucial bijvoorbeeld. Dan schrijft ie maar langzamer, merk je toch niet.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
Het kan zijn dat ik iets mis, maar de TS heeft al meerdere malen aangegeven dat hij 3D wil gamen bij de nieuwste games (komende 2 jaar) op de hoogste settings en met 50FPS en dat gaat met een 7950 echt niet lukken. Als je 3D gaat gamen droppen je FPS met 50%, dit betekend dus dat hij minimaal 100FPS moet hebben. Een 7950 BE draait de huidige BF3 niet eens met 50FPS op 1080p en ultra settings, zonder 3D.

Je zal dus echt moeten denken aan bijv. 2x GTX770 in SLI, of één GTX690/HD7990 als je straks een game als BF4 op de hoogste settings wil zetten in 1080p en 3D.

reviews: Twee bazen: de GTX 690 en HD 7990

[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 18-06-2013 09:27 ]

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021

Dat weet ik zeker mijn laptop kan een spel als minecraft nog niet eens aan en deze is ook maar 3 jaar oud, ik krijg maar 20fps meer niet.

Als je wilt dat je zolang kan doorgaan met je pc kun je beter helemaal geen pc kopen je laptop blijven gebruiken totdat hij kapot is. en aan het einde van het jaar een ps4 te kopen(of een x box one wat je wil)
Ik vermoed dat deze 5 jaar meegaat en dan koop je na die 5 jaar een ps5 (of de nieuwe xbox dan gok dat deze ook 5 jaar mee gaat als je kijkt naar de ps3) en dan zit je op ongeveer €1000 minder en heel veel meer game tijd.
En dan kun je blijven gamen, zonder lags. En laptop daar typ je lekker bestandjes mee.

+het feit dat je van je rare problemen af bent zoals 90graden etc.

[ Voor 3% gewijzigd door BRUNO-1998 op 19-06-2013 00:16 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vanaf pakweg 500 euro geldt inderdaad: hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer het kost om op dat niveau te blijven d.m.v. upgrades/vervanging, hoe minder lang je met je geld kunt doen (klinkt ook buiten de aanschaf van computer hardware logisch).
Koop een pc voor ~4 jaar voor de helft van je 8-jaar-budget (of iets meer), verkoop deze wanneer hij niet meer voldoet aan je eisen (of gebruik m als 'werkpaard') en geef dan pas de andere helft van je budget uit.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://www.tomshardware.c...7-oc-formula,3305-23.html
Dat zegt wel genoeg over hun TUF airflow en koelere operatie :F

Verwijderd

BRUNO-1998 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:14:
Het probleem is dat je voorbij een bepaald punt nauwelijks nog winst haalt, zelfs als je geld tegen een computer blijft aangooien. Het is een hardnekkig idee dat een computer van 2000 euro aanzienlijk langer meegaat dan eentje van 1000 euro, maar daar klopt geen donder van. Het zal nauwelijks iets uitmaken. Het is veel effectiever die tweede 1000 over 4 jaar in een computer te stoppen, dan heb je 8 jaar plezier en dat gaat met een computer van 2000 euro echt niet gebeuren.

Beter nog, als je zoveel geld uitgeeft zit je altijd aan de high-end. De grap van high-end is dat het nooit zuinig is en wel lawaaiig. Dan zit je over 3 jaar met een computer die voorbijgestreefd wordt door goedkopere, stillere en zuiniger computers, maar dan kan je je dure bak eigenlijk niet weg doen, want ja, hij kostte zoveel.

Wees niet dom en koop een goede computer waar je nu en de voorzienbare toekomst iets aan hebt. Alles daar voorbij is waanzin en bovendien onhandig met je geld omgaan. Een computer kopen om jaren vooruit te kunnen komt rationeel gezien gewoon niet uit. De eerste 2-4 jaar is het leuk, daarna zit je alsnog met oude meuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 04:38 ]

• Henkerd
Even alle wijsheid op een rij:
  • Het is beter om 2x geld uit te geven aan hardware dat het net haalt, dan 1x meer geld uitgeven aan een righ die lang mee gaat, omdat de techniek (niet de performance) snel achterhaald is.
  • MB Asus Sabertooth z87 biedt niet meer koeling dan elk ander MB op de markt.
  • De snelheid van het werkgeheugen is goed zat.
  • Om 3D te kunnen gamen heb je in verhouding 2x de FPS nodig.
  • SSD's kunnen jaren mee en hun gezondheid is goed af te lezen (verlies is dus makkelijk tijdig te voorkomen).
  • Laptops zijn niet alleen af te raden om mee te gamen, het is ronduit belachelijk om het te proberen tenzij je een high-end 1700+ AlienWare hebt.
  • De Crucial M4 en de Intel Postville SSD's is aan te raden (OCZ Vertex 2 is dat niet).
  • SSD's met MLC-techniek gaan langer mee dan de nieuwe met TLC variant.
  • Cooler Master 600M voeding is op lange termijn niet te vertrouwen.
  • Als voeding zijn die van Seasonic, Corsair of XFX betere keuze.

En even over de turbo cache
Turbo cache? Sinds wanneer is dit belangrijk bij een pc? 8)7
Bij mijn oude desktop had ik 2 GB RAM. Dat was niet echt een goede combi met Turbo Cache (in mijn ervaring).
...how much system memory is reserved for videocard use based on demand; once the game or 3D application has been closed, RAM allocated to the videocard is once again available to the rest of the system. This means that unlike integrated video cards that snatch a certain amount of system memory, a GeForce 6200 TC videocard does not permanently slow down the system.
Ik had de 7600 Le Versie met die techniek.

Mis ik nog iets? :7

Verwijderd

Samsung 840 PRO 256 GB is ook een goede schijf en nieuwer met vertrouwd geheugen ;) Plextor schijf trouwens ook. Alleen de 840 BASIC is een nieuwe techniek, welke nog niet bewezen is maar wel goed ;)

Verder klopt alles wat je zegt ja, ;) Helemaal

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Levensduur wordt in belangrijke mate bepaald door je voeding. Koop dan ook een seasonic (of als je er geen geld voo hebt, XFX en Corsair) (geen ocz, sweex, coolermaster oid)

Verwijderd

Henkerd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:49:
• De Crucial M4 en de Intel Postville SSD's is aan te raden (OCZ Vertex 2 is dat niet).
[
Of de Samsung 830, 840 of 840 Pro, Plextor, et cetera :p

• Henkerd
Hierbij wil ik iedereen die gereageerd heeft bedanken _/-\o_

Ik heb hier veel van geleerd. Mocht ik weer vragen hebben, dan weet ik waar ik wezen moet.
Wat mij betreft kan deze topic dan ook gesloten worden.

d:)b

Verwijderd

Voor anderen is het behulpzaam als je nog even je configuratie en onderbouwing kunt posten :Y

• Henkerd
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 00:33:
Voor anderen is het behulpzaam als je nog even je configuratie en onderbouwing kunt posten :Y
De nieuwe configuratie is helaas vrijwel hetzelfde gebleven door gebrek aan geld. Ook wil ik het op deze manier uitproberen en in de toekomst alsnog het op jullie manier doen: 2 systemen die doen wat je wilt ipv futureproof onzin.

CPU : Intel i7 _ 4770K _ 3,5 Ghz _ 8 MB cache socket 1150
CPU-Fan: Be Quiet! Dark Rock Pro 2
MB : Asus SABERTOOTH Z87 _ Ram tot 32GB 1866/1600/1333 MHz Non-ECC)
Heb ik opnieuw moeten kopen, stomme Salland.eu :(

GPU : Evga GTX780 / Inno3D iChill GeForce GTX 780 R.I.P. 600+ €
EVGA 9800GT 512 MB geworden (oud ding waarvan ik nooit volle potentie heb gezien)

RAM : Crucial Ballistix Tactical Tracer _ DDR3 _ 16 (2x8) GB_ Dual Channel _ 1600 Mhz _ CL-8
HDD : Deskstar _ 4TB 7200RPM _ 64MB Cache _ SATA 3 6Gb/s
PSU : Cooler Master 600M (600 Watt)
De volgende word een van de aangeraden PSU's.

Kast: Predator Evil Black (na 2x uitgesteld te hebben, heeft Bol.com het opgegeven...)

Geluidskaart....Xonar D1 Past niet op het moederbord * |:(
Onboard dan maar :P

Monitors: 32" televisie en 19" monitor (en soms aan een 42" 3D tv, al dan om een film te kijken, gezien mijn
GPU |:( )

SSD: Crucial M4 256GB (als ik er aan toe kom die te kopen).

Nou, dit was een heel avontuur...
Lesje geleerd. _O-

[ Voor 53% gewijzigd door Henkerd op 22-06-2013 15:14 . Reden: Dubbel gepost ]

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 10:22
waarom is je videokaart RIP?!? Of had je al geld aan Salland betaald dat je nu kwijt bent?

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
Uh je gaat terug naar 9800T? Omg. Je gaf aan om VM-ware te gebruiken voor 5pc? waarom zou je dat willen? en als je dat doet besef wel dat je dan 5 OS heb draaien dat freet wel echt letterlijk geheugen:D
Uh btw geheugen kan zeker wel bottleneck zijn.
Wat betreft leeftijd van PC, je kunt wel 10 jaar pc laten runnen en dan hoef die echt niet traag te zijn. Meestal is het probleem bij oudewets hardeschijf die veel back sectors bevatten.Hierdoor is het systeem vaak traag in opstarten.
Het vraagt veel onderhoud als je pc 10 jaar wil laten runnen maar het is wel degelijk mogelijk, vewacht niet dezelfde prestaties voor terug. Er is een prestatie verlies plus ontwikkeling in techniek waardoor je systeem snel daalt.

• Henkerd
Chris03 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:35:
waarom is je videokaart RIP?!? Of had je al geld aan Salland betaald dat je nu kwijt bent?
Yep... Dat laatste. De videokaart heb ik dus nooit ontvangen :( .

Offtopic:
De manual van de moederbord is ook lekker bezig; vraagt om met 4 schroeven de ventilator vast te maken, heeft die alleen 3 gaten xD (nee echt, heb alle onderdelen van het moederbord nagekeken, no way dat er 4 in passen).

• deniz11muis1
  • Laatst online: 23-04 23:21
Hallo mensen ik ben nieuw..

Ik wil deze pc misschien bouwen, wat vinden jullie er van?

CPU-AMD FX 6300
RAM-G.SKILL 8GB Ram 1866
GPU-Nvidia GTX 770
Motherboard-ASUS M5A97
HDD-Western Digital WD Blue WD10EZEX 1TB
Case-Cooler Master Haf 912
DVD Drive- Black SATA 24X DVD Burner
PSU-Corsair CX600
SSD-64GB Crucial M4

thank you :)

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-04 10:07
deniz11muis1 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:18:
Hallo mensen ik ben nieuw..

Ik wil deze pc misschien bouwen, wat vinden jullie er van?

CPU-AMD FX 6300
RAM-G.SKILL 8GB Ram 1866
GPU-Nvidia GTX 770
Motherboard-ASUS M5A97
HDD-Western Digital WD Blue WD10EZEX 1TB
Case-Cooler Master Haf 912
DVD Drive- Black SATA 24X DVD Burner
PSU-Corsair CX600
SSD-64GB Crucial M4

thank you :)
Misschien handig even dit door te lezen en dan je eigen topic te maken :) Dan weet je zeker dat je alleen advies krijgt op jouw build, en het niet per ongeluk voor Henkerd bedoeld is

• Henkerd
comitatus schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:53:
Uh je gaat terug naar 9800T? Omg. Je gaf aan om VM-ware te gebruiken voor 5pc? waarom zou je dat willen? en als je dat doet besef wel dat je dan 5 OS heb draaien dat freet wel echt letterlijk geheugen:D
Uh btw geheugen kan zeker wel bottleneck zijn.
Wat betreft leeftijd van PC, je kunt wel 10 jaar pc laten runnen en dan hoef die echt niet traag te zijn. Meestal is het probleem bij oudewets hardeschijf die veel back sectors bevatten.Hierdoor is het systeem vaak traag in opstarten.
Het vraagt veel onderhoud als je pc 10 jaar wil laten runnen maar het is wel degelijk mogelijk, vewacht niet dezelfde prestaties voor terug. Er is een prestatie verlies plus ontwikkeling in techniek waardoor je systeem snel daalt.
5 a 6 PC's ieder met 1,5 a 2 GB RAM moet kunnen => max 10 a 12 (met 2 extra ls er iets nodig is = 14) GB voor VMWare en 6 a 4GB eigen systeem.
  • Microsoft Server 2008 (r1) (32-bit) Active Directory met DNS en DHCP blijft mooi draaien op 1 GB RAM.
  • Windows 7 (64bit) Client met security essentials op 1 GB levert geen probleem op.
De server komt niet boven 600MB RAM uit, zelfs niet met 2 keer internet explorer (google homepage), powershell en de servermanager open. De client levert ook geen problemen op. Zelfs als ik een Document management system zou gebruiken op een van de clients, zou 2GB nog voldoende moeten zijn.

Hoe dan ook; 2GB per systeem is ruimte zat als de taken enigzins verdeeld worden (Best practice moet nog geoefend worden :P ). De vraag lag meer bij de snelheid van het RAM.

In praktijk kan ik 2 servers, 2 clients en 1 linux router op mijn laptop draaien (8GB windows 7 64-bit). Het levert soms hier en der een paar seconden slowdown op wat overschakelen tussen machines betreft, maar nog steeds haalbaar. Uiteraard wil ik niet 3 seconden moeten wachten bij het overschakelen (komt geregeld voor in combinatie met gebruik van het swapgeheugen). De verdeling van het RAM is op de laptop natuurlijk anders ;) (denk aan 800MB voor de server).

...... Ik dwaal af... Natuurlijk ligt de performance hit aan het gebruik van swapgeheugen, maar ik kan me niet voorstellen dat de snelheid er niet iets mee te maken heeft. En dat swappen gaat ook uit in VMware als de pc geïnstalleerd is.

Overigens is de CPU volgens mij prima te gebruiken om sommige VMWare-machines een aantal cores te kunnen geven. 1 core per systeem is op de laptop (i5) is bijna niet te doen voor mij (ongeduldig :r ).

Originele vraag was: Is de snelheid van het RAM een bottle neck bij het overclocken van de CPU? Het antwoord was: Nee, maar die HDD... :N .

• Henkerd
N0EPie0910 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:43:
[...]

Misschien handig even dit door te lezen en dan je eigen topic te maken :) Dan weet je zeker dat je alleen advies krijgt op jouw build, en het niet per ongeluk voor Henkerd bedoeld is
... Zal eens kijken of het me lukt om de complete lijst in price-watch-stijl om te zetten... :$
Had wel al geprobeerd ooit, maar had destijds de handleiding niet gezien.

EDIT: Gaat niet lukken. Het RAM-geheugen en de EVGA 9800GT (512MB) zijn niet te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Henkerd op 27-06-2013 10:58 ]

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021
HOERA, je krijgt je geld mogelijk terug! Salland maakt mogelijk een doorstart!

[ Voor 32% gewijzigd door BRUNO-1998 op 06-07-2013 11:09 ]

• Henkerd
BRUNO-1998 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 11:08:
HOERA, je krijgt je geld mogelijk terug! Salland maakt mogelijk een doorstart!
Klopt :D

Heb gekozen om het als een cadeaubon te laten compenseren. Wel een wilde gok...
Destijds had ik gevreesd dat er maar weinig items zouden zijn die enigzins interessant waren... Toch bleek best wat tussen te zitten (ook al was dat waarvoor ik kwam, gtx780, in geen wegen of velden te bekennen). Helaas had ik wat te lang getwijfeld en waren de meeste leuke dingen al verkocht 8)7

Nou ja, toch een BlueRay brander van gekocht en wacht of er nog iets bijkomt....

Er is hoop O-)
Pagina: 1