Toon posts:

Hybride pc, games/kantoor. Oude upgraden of nieuwe kaufen?

Pagina: 1
Acties:

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Hallo, hallo.

Na veel research heb ik ervoor besloten een pc te gaan aanschaffen waar ik vooral word etc mee wil doen, mail checken veel vensters open hebben. En wanneer ik niet aan het schrijven/researchen ben had ik graag eens een game gespeeld. Puur om even inspiratie op te doen, want 24/7 schrijven maakt niemand vrolijk.

Budget 400-500 euro

Inhoudsopgave
1# Upgraden
2# Het Intel pad
3# Het AMD pad.

Nu heb ik boven op mijn kamer een game systeem staan met een AMD quad core 3200 mhz en een Radeon grafische kaart die destrijds 159 euro kostte. Het is al weer jaren geleden. In principe kan ik die upgroaden met een AMD+3 en een videokaart bijplaatsen. De kast is immers groot genoeg.
Zo ziet hij er nu uit.
Sapp1GB D5 X HD6850 LR
1 St AMD X4 II955 AM3 3200 Black 8M
Asro 870 Extreme3 870 FRG SA

Aan de andere kant begin ik graag met een schone lei, en dacht ik laat ik eens kijken wat ik ga bouwen.

En mijn oog is op de goedkope Intel® Core™ i5-3470 samen met een MSI B75MA-E33 natuurlijk ga ik de geïntegreerde video kaart gebruiken voorlopig. De videokaart komt pas later.. Als ik weer wat gespaard heb.
Als kast heb ik voor een Fractal Design Arc Mini gekozen. Ram Hd etc dat zit wel goed. Wellicht is het enige waar ik weinig verstand van heb de voeding. Deze kun je redelijk goedkoop krijgen of wat duurder kopen wat is verstandig?

Oh als vraag vroeg ik me wel nog even af of de koeler die erbij zit goed is? Dit is iets waar ik bij wou besparen.

Hoe het er compleet uitziet?

1 x Intel® Core™ i5-3470 € 174,90*
1 x MS-TECH MS-N450 VAL € 30,99*
1 x Fractal Design Arc Mini € 69,90*
1 x Samsung SH-224DB/€ 16,99*
1 x Scythe Slip Stream 800 € 9,99*
1 x MSI B75MA-E33 € 49,49*
1 x ASUS PCE-N15 € 25,99*
1 x Seagate ST1000DM003 1 TB € 58,90*
1 x Crucial 4 GB DDR3-1600 € 27,49*

3#

Het AMD FM2 pad. (Fm 2, omdat er geintegreerde graphics in zitten en ik al een AM3+ pc heb staan (zie 1#)

AMD A10-5800K met een Arctic Freezer 64 PRO
ASRock FM2A75 Pro4
En natuurlijk wordt hier ook de geïntegreerde video kaart gebruikt.
De kast wordt ook een mini net zoals bij het intel pad.

Hoe dit er compleet uit ziet.
1 x Arctic Freezer 64 PRO € 22,49*
1 x AMD A10-5800K € 117,90*
1 x Sharkoon SHA450-12EUP € 38,99*
1 x Antec ONE € 49,99*
1 x Samsung SH-224DB/BEBE € 16,99*
1 x ASRock FM2A75 Pro4 € 74,90*
1 x ASUS PCE-N15 € 25,99*
1 x Seagate ST1000DM003 1 TB € 58,90*
1 x Crucial 4 GB DDR3-1866 Kit € 30,99*

Het enige wat ik me afvraag is zou ik mijn oude systeem upgraden of voor iets nieuws gaan persoonlijk wil ik wel wat nieuws.

De vraag is dan wel intel of amd. De processors ben ik het al over uit, maar ik kan niet echt kiezen. Het FM2 socket gaat geen geweldige processors meer krijgen. En het intel socket is zo goed als dood nu de nieuwe hashwell er is. Maar er zijn nog genoeg high end processors in dat intel socket, zoals de Xeon en i7. Alleen zijn deze momenteel nicht te betahlen. Wie weet in de toekomst met hashwell wel? En zit ik dus veilig genoeg op het intel socket van de i5 die ik wil kopen?

Want wat ik ook doe ik wil iets dat ik kan upgraden want ik ga niet elke 2 jaar een nieuw systeem kaufen.

Help mij gaarne en bedankt. Bij vragen mogen ze gesteld worden.

Note: Prijzen zijn van alternate, omdat ik gebonden ben aan die site andere sites assembleren de pc niet voor je helaas. Als je een site weet die dit wel doet laat het mij weten!

[ Voor 14% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 16-06-2013 22:26 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je grootste bottleneck is de videokaart. De X4 955 is in principe nog snel zat voor je games en office.
Wat je systeem ook een boost zal geven is wellicht 8 ipv 4GB ram en zeker een SSD icm met 1 of twee harddisks. Weet niet hoeveel schrijf/lees acties je doet, maar daar zit vaak de bottleneck en niet je cpu/ram of videokaart.

Met zo'n mager budget vind ik het geen goed idee om opnieuw van scratch te beginnen. Investeer liever in highend onderdelen, die je later over kan zetten in een toekomstige upgrade bijv, van cpy/mobo en ram.

Om je een idee te geven: een videokaart van pakweg 250~300euro geeft 2X zoveel FPS dan de HD6970/50 : http://www.guru3d.com/art...e_review_benchmark,6.html
De GTX660 Ti en HD7950 boost.

2x zoveel of meer met COD: BOII dan jouw HD6850 http://www.guru3d.com/art...performance_review,5.html

Het is wel duidelijk denk ik wat je game performance afremt. Je overige taken word de cpu niet warm of koud van, is mijn indruk.

[ Voor 32% gewijzigd door Madrox op 17-06-2013 03:07 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zou je videokaart flink upgraden naar een gtx 660 ti/gtx 760 die ergens aan het einde van deze maand uit komt. Beter kan natuurlijk ook. Dan zou ik ook je RAM upgraden naar 8 GB.
Als je dan je PC nog niet lekker vind gamen zou ik voor de nieuwe door AMD aangekondigde CPU gaan. AMD fx-9590 was het?
Een SSD kan ook geen kwaad.
Waarschijnlijk heb je wel een veel betere voeding nodig, not sure want ik weet niet wat er nu in zit.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
als je erop kan gamen kan je ook Office doen. je kan je dus vol richten op het gaming aspect.

en dan kom je op het punt wat Madrox digital Ownage zegt, je huidige PC een boost geven.
het FM2 pad valt af, die presteert nagenoeg gelijk of zelfs minder dan je huidige setup.

intel moet je een GPU bij kopen de IGP is nou niet om naar huis te schrijven, dus dan wordt je budget flink opgerekt. tenzij je oude kaart overzet en dan kom je op punt 1 uit...

kortom, wat meer RAM. een betere GPU eventueel een andere voeding en je zit goed.
tzt kan je óók nog de CPU vervangen en je hebt een systeem waar je weer jaren plezier hebt, voor minder.

oh ja een SSD kan ook al wonderen doen.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik denk dat voor wat low-end gamen (niet alles op max/hoogste resolutie) en dus puur voor de afleiding een 6850 nog prima voldoet. ik denk dat je met een SSD al een heel eind bent

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen!

Een SSD die ben ik vergeten te vermelden maar die is er inderdaad al ingebouwd een jaar later.
Overigens heb ik de ram aangepast naar 6 gigabyte. Ik heb nog 1x 2 gb ram, maar als ik die erin duw start mijn pc niet meer op. Daarom maar op 6 gigabyte tenzij ik 2x4gb modules koop.

Trouwens mijn moederbord heeft twee pci sloten, betekend dat dat ik de oude videokaart ook nog kan laten zitten of is dat niet nodig?

http://www.pixmania.nl/nl...l#srcid=556&CodePromo=oui

Die zou ik erin kunnen bouwen?

[ Voor 14% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 17-06-2013 14:20 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
nee dat wil je niet, dan krijg je gezeur met drivers, en je schiet er niets mee op.
die je linkt past er prima in, en dan alleen die er inzetten.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zou trouwens de point of view gtx 660 ti met boarderlands 2 nemen. Moet je wel snel wezen want als ik me niet vergis is 'ie zo niet meer verkrijgbaar. De gtx 660 ti is goed te vergelijken met de 7950.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou hem alleen nooit bij Pixmania kopen persoonlijk, liever geen gedoe met buitenlandse shops. Hoe dichter bij huis, hoe beter.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
digital_ownage schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:53:
Ik zou trouwens de point of view gtx 660 ti met boarderlands 2 nemen. Moet je wel snel wezen want als ik me niet vergis is 'ie zo niet meer verkrijgbaar. De gtx 660 ti is goed te vergelijken met de 7950.
Prima dat wordt hem gratis game erbij. :D Kan ik online gamen. Zo eens kijken of ik borderlines 2 nog tof zou vinden. En dan koop ik hem. Volgens mij is het wel een toffe game.

• Emielgroendijk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09-2025
LootBoxSurvivor schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:35:
[...]

Prima dat wordt hem gratis game erbij. :D Kan ik online gamen. Zo eens kijken of ik borderlines 2 nog tof zou vinden. En dan koop ik hem. Volgens mij is het wel een toffe game.
Borderlands 2 is echt fantastisch! Als je van humor, ontelbare wapens en een leuke storyline houdt!
Pagina: 1