Calibreren LED LCD-TV (Samsung UE46EH5000) als monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 22:52
Ik gebruik een HDTV als monitor, een Samsung UE46EH5000. Ik heb dit model gekozen wegens zijn achterlijk lage prijs (voor de grootte, heb er € 478,- voor betaald) en juist ook het gebrek aan postprocessing, in de hoop tegen niet al te veel input lag aan te lopen. Dat laatste zit wel goed, in elk geval ik merk er niks van.

Ik heb echter wel moeite om hem goed te calibreren voor het lezen van tekst. Op zich is het na een paar dagen klooien nu allemaal wel aardig, maar ik heb het gevoel dat het beter kan, dat er ergens nog iets fout zit. Zeker omdat ik het beste resultaat heb bereikt op een andere manier dan menigeen op het internet zegt dat het beste resultaat zou moeten bereiken. Daarom een topic, om te vragen of iemand tips heeft.

Het beste resultaat zou bereikt moeten worden door de input te labelen als 'PC' of 'DVI PC'. Dan staan een heel aantal instellingen meteen goed voor het gebruik als monitor (b.v. enkele postprocessing technieken staan uit) en gaat de TV anders om met sharpness. Als ik dat doe, dan blijf ik toch nog last hebben van een soort wazigheid. Dit is het beste te zien bij witte letters op zwarte achtergrond, dan lijk het wit her en der uit elkaar te vallen in zijn onderdelen, te weten groen, blauw en rood. Ik krijg het helaas niet goed op de foto.

Als ik echter een andere input source kies dan PC, en ik zet alle postprocessing uit en tweak tot het beeld er goed uitziet, dan heb ik daar geen last van, witte letters op zwarte achtergrond zijn gewoon wit.

Hoe dan ook, in beide modi heb ik nog last van niet perfect scherpe tekst. Ik heb het gevoel dat er nog gescaled wordt. Wat me dat ook doet denken, is dat als ik in non-PC modus de TV op 16:9 zet, dat er dan overscan is. Ik moet de TV op Screen Fit zetten. Als ik in PC-modus de TV op 16:9 zet (in die modus kan je niet eens kiezen voor Screen Fit) is er geen sprake van overscan. Maar ik vermoed dat in deze modus het beeld toch als overscan wordt aangeleverd en dan weer kleiner wordt gescaled.

Ik heb geen instellingen in het Nvidia control panel kunnen vinden die iets uitmaakten voor hoe het beeld doorkomt op de monitor. Ik gebruik een GTX 570.

Kortom: HELP! Wat doe ik verkeerd, iemand een idee? Of is dit het beste haalbare?

Ik gebruik de volgende instellingen:

PC-modus:

Pictures Settings
Picture mode: Standard
Backlight: 20
Contrast: 92
Brightness: 42
Sharpness: 50
Color: 50 (niet te veranderen)
Tint: 50/50

Advanced Settings:
Color Space: Native (niet te veranderen. Zou heel misschien de reden kunnen zijn van het opbrekende wit?)
R-Gain: 22, G-Gain: 39, B-Gain: 41
Gamma: -1
Dynamic Contrast: Off
Black Tone: Off
Flesh Tone: 0
Motion Lighting: Off

Picture Options:
Color Tone: Warm 2
Size: 16:9
Digital Noise Filter: Off
HDMI Black Level: Normal
LED Motion Plus: Off

Non-PC-modus:

Pictures Settings
Picture mode: Standard
Backlight: 20
Contrast: 96
Brightness: 47
Sharpness: 4 (geen typo, werkt heel anders in deze modus)
Color: 41
Tint: 50/50

Advanced Settings:
Color Space: Auto
R-Gain: 8, G-Gain: 25, B-Gain: 39
Gamma: -1
Dynamic Contrast: Off
Black Tone: Off
Flesh Tone: 0
Motion Lighting: Off

Picture Options:
Color Tone: Warm 2
Size: Screen Fit
Digital Noise Filter: Off
HDMI Black Level: Normal
LED Motion Plus: Off

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 14:06
@Julian: als ik jou was zou ik even kijken naar deze thread (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=376041) in het Guru3d-forum. Waarschijnlijk is de wazige tekst een gevolg van het feit dat door een bug in de Nvidia-driver 4:4:4-chroma en audio niet tegelijkertijd over hdmi gezonden kan worden.

In het draadje staat een link (http://files.bortweb.com/..._fuzzy_screen_or_text.htm) met een workaround. Om te testen of het 4:4:4-signaal van de pc correct weergegeven wordt, kan je de testpatronen uit de Chroma 4:4:4 Subsampling-thread op AVS Forum gebruiken (http://www.avsforum.com/t...chroma-subsampling-thread)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 22:52
Geweldig, daar kan ik wat mee, bedankt! Ik ga het zsm testen, zal wel in het weekend zijn, daarna post ik het resultaat.

Edit: thx, is nu veel beter. Heb het uiteindelijk direct in de registry verwerkt met hulp van deze post.

[ Voor 43% gewijzigd door Julian op 22-06-2013 23:16 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3