Game/Muziek desktop max 1250 euro

Pagina: 1
Acties:

• Shishaq
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06-2021
Hallo allemaal,

Ik wil voor het eerst mijn eigen pc in elkaar zetten en heb inmiddels redelijk wat studie gedaan naar wat mogelijk is, maar wil wel graag jullie advies hebben voordat ik alles aanschaf:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (guild wars 2, bioshock 3, kan niet wachten op elder scrolls online)
Naast gamen maak ik af en toe muziek met een midi-keyboard in cubase 5 en gebruik ik synths als Omnisphere. Dit is niet heel professioneel en ik gebruik het meer om sampletjes te maken zodat ik met mijn elektrische gitaar daar lekker op kan soleren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €1250,- inclusief windows 8

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Muis en toetsenbord gaan mee.
- Als hoofdbeeldscherm heb ik een LG Flatron E2441T,
- Ik heb als tweede beeldscherm een ACER AL1951, maar die gebruik ik eigenlijk alleen als ik muziek aan het maken ben of in word bezig ben en daarnaast internet open heb staan.
- DVD/RW optische drive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten van een goede desktop en Windows 8

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik wil in de toekomst makkelijk een tweede videokaart bij kunnen prikken als de GTX770 wat goedkoper is geworden. De voeding moet dus direct al goed zijn.
Ik wil de processor graag overklokken (richting de 4,3GHz).

Dit heb ik inmiddels samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,50€ 208,50
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 135,50€ 135,50
1Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 357,10€ 357,10
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,39€ 54,39
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,95€ 87,95
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 83,79€ 83,79
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,23€ 26,23
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,99€ 49,99
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 103,95€ 103,95
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,60€ 141,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,-

Vragen:

Is de voeding goed genoeg? Ik lees namelijk ook regelmatig ergens dat voor SLI en overclocken een 750 Watt voeding wordt aangeraden?
Het systeem is vooral ingericht op gamen, maar ik neem aan dat mijn muziekprogramma's er ook prima op draaien?
Verder heb ik geen idee of het moederbord goed genoeg is voor 2 GTX 770 videokaarten of dat er betere/goedkopere alternatieven zijn?
En last but not least: Kan het systeem eventueel nog wat goedkoper zonder veel prestatieverlies.

Alvast hartelijk bedankt!

• milzzz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-01 21:32
hallo
ik ga even voor je kijken en ik zal de 750 watt voeding nemen.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 21:59
Prima systeem, kun je zo bestellen.
Moederbord is prima, ik zou zelf zo'n bord nemen met die shielded audio chip en creative software.
GTX 770 zijn mooie bang for buck momenteel.
Die voeding is meer dan zat, en ook voor SLI prima toereikend.

Dit lijkt wel een fijn bord te zijn: pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming
(hoewel ik wel een afkeur heb van producten waar "gaming" op staat)

[ Voor 49% gewijzigd door unfor op 16-06-2013 21:01 ]

• milzzz
als eerste zal ik in de plaats van de i5 processor deze nemen AMD FX-8350 Black Edition en met dit moederboard ASRock 970 Extreme3 R2.0 je bent al meteen goedkoper uit en beter ook.

• opblaashaas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 12:36
milzzz schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:56:
als eerste zal ik in de plaats van de i5 processor deze nemen AMD FX-8350 Black Edition en met dit moederboard ASRock 970 Extreme3 R2.0 je bent al meteen goedkoper uit en beter ook.
Beter inderdaad, maar alleen als je niet zelf je energierekening betaalt ;)
Moet zeggen dat ik zelf een extreme4 heb met precies die processor, en beestje zuipt wel meer dan de i5.

Overclocken gaat dan wel weer heerlijk op AMD black editions :+

[ Voor 6% gewijzigd door opblaashaas op 16-06-2013 21:01 ]

• milzzz
:) dat is waar haha

• m0bstar
  • Laatst online: 17-01-2025
mooi systeem zoals je hem nu hebt, bijna identiek aan die ik 2 dagen geleden besteld heb. :)

650W is genoeg voor 2 GPU en overclock mogelijkheden, als je bij 1 GPU blijft kun je zelfs naar 550W

• Shishaq
Hartelijk bedankt voor de reacties! Ik blijf bij de Intel Haswell configuratie, ook al is de AMD variant ook zeker interessant. Ik zal het moederbord veranderen naar deMSI Z87-G45 Gaming!

Gezien jullie reacties blijf ik bij de gekozen voeding. Al twijfel ik nog heel licht over deXFX PRO750W. Deze is goedkoper, heeft meer wattages dus zit ik iets safer met een eventuele SLI en overclock, maar het is aan de andere kant wel van wat mindere kwaliteit dan de Seasonic G-Serie 650Watt

Als laatste heb ik nog wel een vraag over de Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB, ik las dat deze 2,5 slots inneemt. Passen deze in SLI op het moederbord en blijft er nog ruimte over voor eventueel een latere uitbreiding met een geluidskaart of wifi-kaart? Of kan ikb eter een GTX 770 kiezen die 2 slots inneemt?

Verwijderd

Dit is identiek het systeem dat ik wil kopen, maar waarom verander je van mobo als ik vragen mag?

• Shishaq
Misschien iets triviaals en ik kan het niet echt met tests hard maken, maar na veel lezen lijkt de software die het geluid regelt iets beter te zijn.

Ik wijzig trouwens de videokaart van de Palit in de Gigabyte. Deze review heeft me overtuigd: http://www.hardwarezone.c...orce-gtx-770-jetstream-oc

3 jaar garantie ipv 2 jaar en 2 slots ruimte ipv 2,5 slots.

Rest mij alleen nog de beslissing over de voeding, iemand die daar nog advies over kan geven?

[ Voor 52% gewijzigd door Shishaq op 19-06-2013 19:17 ]

• iiooii
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-09-2025
Ik ben geen expert, maar ik zou een gigabyte of asus mobo nemen ( heb zelf gigabyte) ivm latency en stabiliteit voor je muzieksoftware. (volgens een aantal fora die ik heb bezocht is dat bij deze merken het beste voor audioproductie, of het klopt, weet ik niet, ik heb echter met asus jarenlange crashvrije ervaring).
En ik zou zeker nog even kijken of je niet liever een xeon Intel E3-1230V2 processor wilt. aangezien 8mb L3 cache ipv 6mb van de i5. Ook is hij wat zuiniger. En als je niet wilt overklokken lijkt dat nog steeds een betere keuze.

Oh ja, hyperthreading ! dat heeft de i5 niet, en steeds meer muzieksoftware maakt er gebruik van. Niet onbelangrijk.

Dit is mijn systeem, maar voor mij is gamen bijzaak, vandaar niet top of the bill videokaart etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,70€ 201,70
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 65,-€ 65,-
1Asus GTX660-DC2T-2GD5€ 198,99€ 198,99
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 64,99€ 64,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 81,90€ 81,90
1Kingston KVR16N11K2/16€ 103,-€ 103,-
1XFX Pro 550W€ 52,80€ 52,80
1Samsung 840 series 250GB€ 139,98€ 139,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 908,36

Daar zit dan nog een geluidskaart in natuurlijk :) maar die had ik nog.

[ Voor 99% gewijzigd door iiooii op 20-06-2013 12:13 . Reden: HT vergeten :) ]

• Shishaq
Interessant wat je zegt over de gigabyte en de asus, ik ga direct op zoek naar informatie, qua prijs maakt het allemaal maar heel weinig uit :-)

Betreffende de Xeon lees ik dat die processoren minder geschikt zijn voor gamen. Gamen heeft voor mij meer prioriteit dan muziek.

Betreffende de hyperthreading zou ik dan de i7 moeten nemen, maar die kost weer 100 euro meer. Weet je ook hoeveel hyperthreading scheelt? Ik ben niet echt een professionele audioproducer en maak relatief simpele sampletjes met een drum, bass en orgel/piano waarop ik dan met mijn elektrische gitaar soleer. Vroeger heb ik wel ingewikkelder dingen gedaan, maar daar heb ik helaas sinds ik geen student meer ben veel minder tijd voor. Ik zal zelf ook nog eens gaan zoeken!

Ik haal nog geen geluidkaart, omdat dat volgens mij met mijn geluidssysteem niet echt een meerwaarde zal zijn ten opzichte van de onboard geluidskaart op de mobo.

• iiooii
Als ik het zo lees heb je niet echt een HT processor nodig. Als gamen prioriteit is zou ik gewoon voor de i5 gaan, die draait echt wel een hele rits synths en samples hoor. Ik heb zelf voor een HT processor gekozen omdat ik wel dagelijks mijn pc tot het uiterste uitpers qua fx en sytnhs, want ik hou niet van tracks bouncen/freezen etc. :) het onderbreekt mijn workflow en ik heb dus liever alles live. Vandaar.

Een i5 trekt je audiospul echt wel tot in professionele levels qua rekenkracht, daar zou ik geen seconde wakker van liggen als ik jou was.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

HT kán 20-30% schelen. En hoewel het steeds populairder wordt in veel programma's moet je wel veel moeite doen om het echt te merken. Als het niet de meest complexe projecten zijn die er zijn is een i5 voldoende.

Qua moederbord: tja, als je een beetje professioneel aan de gan wilt met geluid zul je uiteindelijk waarschijnlijk toch een aparte geluidskaart moeten aanschaffen. Tot die tijd voldoen de meeste moederborden wel voor gewoon prima geluid.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
@iiooii
Heel eerlijk gezegd ben ik met gigabyte niet heel erg te vrede met geluid. Hij wil nog al is wat ruis krijgen, wat meestal snel opgelost is, door even reset van kanalen (in- uithalen). Buiten dat is het opzich wel aardig geluid maar ben beter gewend. Een leek merk het niet maar een getraind hoor hoort het wel. Echter ligt in 9/10 gevallen de kwaliteitsbeperking in de bron en niet in de weergave.

@liveshort
Er zijn ook moederborden met echt zeer goed geluidskaarten. Hardware.info heeft hele goede test gedaan met nieuwe series.
http://nl.hardware.info/r...it-signaalruis-verhouding
Alles wat boven de 90dB is meer dan voldoende om aardig geluid te kunnen verwachten. De meeste van de betere presteren bevatten een realtek ALC1150 deze is best wel netjes qua frequentie response (als ik ASRock grafiek mag geloven, -0.5dB op 20Hz en -0.5dB op 80kHz dat zijn verschillen die meeste niet horen).
Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/sticker/8o-PuritySound115dB-Desc4.jpg

pricewatch: ASRock Z87M Extreme4 is denk in prijsklasse een van de betere. Goed geluid en overklokken doet die niet veel meer voor onder.
De MSI die je hebt is wat duurder, zal iets beter te zijn met overclocken maar hoe groot verschillen zijn is moeilijk te zeggen.

[ Voor 59% gewijzigd door comitatus op 22-06-2013 17:38 ]

• iiooii
comitatus schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:55:
@iiooii
Heel eerlijk gezegd ben ik met gigabyte niet heel erg te vrede met geluid. Hij wil nog al is wat ruis krijgen, wat meestal snel opgelost is, door even reset van kanalen (in- uithalen). Buiten dat is het opzich wel aardig geluid maar ben beter gewend. Een leek merk het niet maar een getraind hoor hoort het wel. Echter ligt in 9/10 gevallen de kwaliteitsbeperking in de bron en niet in de weergave.

@liveshort
Er zijn ook moederborden met echt zeer goed geluidskaarten. Hardware.info heeft hele goede test gedaan met nieuwe series.
http://nl.hardware.info/r...it-signaalruis-verhouding
Alles wat boven de 90dB is meer dan voldoende om aardig geluid te kunnen verwachten. De meeste van de betere presteren bevatten een realtek ALC1150 deze is best wel netjes qua frequentie response (als ik ASRock grafiek mag geloven, -0.5dB op 20Hz en -0.5dB op 80kHz dat zijn verschillen die meeste niet horen).
[afbeelding]

pricewatch: ASRock Z87M Extreme4 is denk in prijsklasse een van de betere. Goed geluid en overklokken doet die niet veel meer voor onder.
De MSI die je hebt is wat duurder, zal iets beter te zijn met overclocken maar hoe groot verschillen zijn is moeilijk te zeggen.
Je bedoelt de interne geluidskaart van het mobo denk ik, maar die gebruik je waarschijnlijk niet als je je pc als een daw ( Digtal audio workstation ) gebruikt. Dan gebruik je in principe een dedicated geluidskaart met goede ad/da converters een lage latency en ASIO drivers. Dat de gigbyte mobo's ruis kunnen geven geloof ik wel van je, maar dan bedoel je dus de onboardkaart denk ik ?

[ Voor 12% gewijzigd door iiooii op 23-06-2013 00:59 . Reden: weer eens van alles verkeerd etc.... ]

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
@iiooii Ik heb idd over mobo geluidskwaliteit, het gaat namelijk over niet professioneel gebruik. Evt zou je kunnen denken aan pricewatch: Gigabyte G1.Sniper M5 deze heeft een chip die ook op veel hedendaagse geluidskaarten zit. Daarbij ook uitstekende kaart voor gamers.
Pagina: 1