Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-901
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Ik heb een tijd geleden voor mijn vader een Sharecenter DNS 320 aangeschaft en geinstalleerd met Raid 1. Nu alles een tijdje werkt twijfel ik alleen of het ook doet wat het moet doen.

Ik kan via telnet het apparaat op, alleen nu is mijn vraag hoe kan ik beide schijven via telnet bekijken of op beide schijven ook inderdaad dezelfde informatie staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet, waarschijnlijk. De beide partitities zijn samengevoegd in een raid device, en aangezien de partitities daarom 'busy' zijn, kun je ze niet mounten zonder de array te stoppen, en dat kon wel eens behoorlijk lastig worden, omdat je de array pas kunt unmounten als er geen open files meer op zijn.

Maar zolang 'cat /proc/mdstat' laat zien dat beide partities in de array zitten kun je erop vertrouwen dat de schijven kopieen van elkaar zijn.

(Wat overigens *niet* betekend dat je data veilig is. Daarvoor heb je backups nodig, en een raid1 array is *geen backup*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-901
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11-2023
als ik via telnet 'cat /proc/mdstat' uitvoer, krijg ik het volgende te zien:

Personalities : [linear] [raid0] [raid1]
md1 : active raid1 sda2[0] sdb2[1]
1950196544 blocks [2/2] [UU]

md0: active raid 1 sda1[0] sdb1[1]
530048 blocks [2/2] [UU]

ziet dit er goed uit met twee schijven van 2TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ja. Wat hier staat is:

* Personalities : [linear] [raid0] [raid1]
De raid engine ondersteund linear (jbod), raid0 en raid1
* md1 : active raid1 sda2[0] sdb2[1]
Device md1 is actief, is een raid1 array, en bestaat uit de partities sda2 en sdb2 (2e partitie van beide schijven)
* 1950196544 blocks [2/2] [UU]
Device size is 1950196544 kB, de array bestaat uit 2 schijven waarvan 2 aanwezig, en ze zijn allebij Up. Zolang die [2/2] [UU] er staat is alles in orde (raid technisch dan).

Dan is er nog een tweede array van 500MB, bestaande uit de eerste partities van beide schijven, die zal wel door de firmware in gebruik zijn.