Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 18:25
Beste tweakers,

Sinds enkele dagen heb ik last van een vreemd probleem waar ik me geen raad meer mee weet. Een korte situatieschets:
Het gaat om een kleine server (i3 530, MSI H55M-E33, 14GB, Pure Power 300W, W2K8R2) uitgerust met
- 1×WD Scorpio Black 250GB: systeemschijf
- 4×WD Caviar Green 2TB
- Verdeeld over 2 Windows-software RAID1 arrays van 2TB (R1-1 en R1-2)
- 2×WD Red 3TB
- Samen ook één RAID1 array van 3TB (R1-3)

Tot voorkort zaten alle schijven op de SATA controller van het moederbord, maar omdat dit bordje slechts 6 SATA-poorten heeft, heb ik er een HighPoint Rocket 640L bijgeplaatst gelijk met de 2 Reds. De systeemschijf en de 2 Red schijven hangen nu aan de onboard controller, de 4 Greens aan de Rocket. Windows pikte de nieuwe indeling naadloos op, en alle oude arrays (R1-1 en R1-2) waren gelijk weer benaderbaar.
Toen wilde ik de nieuwe 3TB array gaan vullen, en liet 400GB van R1-1 naar R1-3 verplaatsen met Explorer. Dit leek goed te gaan (~90MB/s), maar na ongeveer 100GB liep de overdracht "vast", ook annuleren kon niet meer. R1-1 en R1-2 (en de management utility van de HighPoint kaart) reageerden nergens meer op, ook verschillende andere services reageerden niet meer (Disk Management, Windows Event Logger, MMC, Hard Disk Sentinel, ...)
Na een reboot waren de arrays weer even benaderbaar, maar transfers blijven vastlopen met bovengenoemde gevolgen.

Ik heb geprobeerd om de BIOS van de kaart te upgraden middels Windows 7 x86 op een losse disk, maar het 16bit tooltje van HighPoint blijft vastlopen op "No adapter found".
Nu komt het vreemde: nadat ik de disks weer aan de Rocket had geknoopt en Windows Server weer opstartte, zag hij de schijven logischerwijs als Foreign. Na importeren begonnen de 2 arrays gelijk te resyncen. Na een nachtje bleek dat dit wél was gelukt. Met goede hoop begon ik dus weer een transfer, maar weer sloeg de boel na een paar minuten vast :?

Wat kan het nog zijn? De controller kan het toch niet zijn, deze is nog geen week oud en het resyncen gaat immers wel goed? Verder zegt Hard Disk Sentinel dat alle disks 100% healthy zijn, daar zou het dus ook niet aan kunnen liggen? Kan het een software-probleem zijn?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je de SMART-gegevens posten? Al die utilities die zeggen dat de health 100% is, kloppen vrijwel altijd niet. Je zult de SMART zelf moeten interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Anoniem: 15758 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 21:39:
Kun je de SMART-gegevens posten? Al die utilities die zeggen dat de health 100% is, kloppen vrijwel altijd niet. Je zult de SMART zelf moeten interpreteren.
Kun je hier iets mee?
http://axe.lv/cdi.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker! Maar je SMART ziet er wel goed uit. Dat is enigszins jammer, want het wordt dan wel lastiger om gemakkelijk de oorzaak te vinden. Wat ik je verder nog wil aanraden is om een nachtje MemTest86+ te draaien om je RAM te testen, maar ik acht de kans niet heel groot dat dit de oorzaak is van je probleem.

Mijn belangrijkste verdachte zijn de drivers van Highpoint. Dit komt namelijk wel overeen met het 'op slot' zitten van I/O-gerelateerde zaken terwijl het systeem niet bevroren of gecrashed is verder.

Wat je zou kunnen doen is de controller uittesten of hij onder Linux - die andere drivers gebruikt - wel goed werkt. Het updaten van de firmware van de controller was niet gelukt zei je, dat zou namelijk nog een punt kunnen zijn. Maar de echte schuldige in deze kwestie is waarschijnlijk de driver. En dat is eigenlijk best wel slecht nieuws als je de controller onder Windows wilt gebruiken.

Wat misschien nog kan werken is de controller in een ander PCI-express slot gebruiken. In zeldzame gevallen met driverbugs kan dat verschil uitmaken, al weet ik ook niet precies wat daar de oorzaak van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb helaas precies hetzelfde problem met deze kaart :(

Computer is een Asus P6T SE + i7 920 + 24GB.
Op de Rocket 640L zitten 2 harddisks:
- SSD Samsung 840 Pro 256GB
- Western Digitial WD20EARX 2TB

Op de interne sata poorten zitten nog een paar gewone HD's waar het OS op staat.

Laatste drivers. Als ik veel data copier tussen de highpoint schijven (tientallen GB's) dan zijn op een gegeven moment ineens de drives op deze kaart niet meer bereikbaar en loopt zelfs de machine vast en moet hem hard resetten.

Iemand een idee behalve een andere kaart kopen?

Edit:
Het maakt trouwens niet uit welke HD ik gebruik voor de kopier actie. In de volgende situaties heb ik een crash gehad (en alleen bij tientallen GB's kopieren):
- Samsung -> WD
- Samsung -> Samsung
- WD -> Samsung
- WD -> WD

[ Voor 18% gewijzigd door barber op 08-07-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je aan de hand van de SMART gegevens hebt uitgesloten dat het ligt aan je hardeschijven (kijk naar Current Pending Sector en UDMA CRC Error Count) dan lijkt de kaar zelf (of eigenlijk de drivers) mij de meest logische oorzaak van je crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:56:
Als je aan de hand van de SMART gegevens hebt uitgesloten dat het ligt aan je hardeschijven (kijk naar Current Pending Sector en UDMA CRC Error Count) dan lijkt de kaar zelf (of eigenlijk de drivers) mij de meest logische oorzaak van je crashes.
Beide schijven hebben goede SMART gegevens. Beide counters staan op 0 voor de WD. En de UDMA CRC Error Count staat op 0 voor de Samsung, deze heeft geen Current Pending Sector. Dus die zijn goed.

Lijkt me aan de drivers en/of kaart te liggen inderdaad :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Ok, een update:
Zojuist heb ik een schone Server 2012 geïnstalleerd, nu 7 uur resyncen en dan maar hopen dat het nu wél goed gaat. Om eerlijk te zijn heb ik er een hard hoofd in. Als dit inderdaad niet blijkt te werken, ben ik van plan om Linux/BSD te gaan proberen. Aleen ben ik er nog niet uit welke smaak:
- Debian spreekt me aan omdat ik er goed mee overweg kan en het lekker klein is, en met mdadm zou je een heel eind moeten kunnen komen.
- ZFSguru spreekt me aan want ZFS, maar op hun website las ik dat het project waarschijnlijk op een zijspoor komt te staan. Jammer, want wat ik er in een VM van heb gezien, was best indrukwekkend.
Kennen jullie nog andere distro's die de moeite waard zijn?

(de controller retourneren is geen optie meer, deze komt bij Zercom vandaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Nas4free als je een file server wilt maken met zfs.(je kunt een paar extra dingen kwa software doen).
Met ubuntu met zfs weet ik nog niet of dit in de praktijd voldoet, maar hier kun je op googlelen.
Voordeel ubuntu zou kunnen zijn dat je alle software nog kunt installeren indien je meer zou willen doen.
Beste is natuurlijk freebsd met zfs.(pc-bsd misschien nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Zoals verwacht geeft Server 2012 ook problemen. Het enige verschil is dat de schijven die niet op die controller zitten, nu wel aanspreekbaar blijven na een "crash". Maar het gaat juist om de schijven aan de controller :)
Nu dus naar plan B:
De Linux die erop gaat, zal niet alleen fileserver, maar ook allround (web/db/media) server worden. Ook zal in een VM Windows gaan draaien voor een paar ASP.net sites e.d..
ZFS is geen vereiste omdat ik waarschijnlijk RAID10 ga draaien.
Weet je/iemand toevallig of ZFSguru ondersteuning biedt voor NTFS, zodat ik als ik dat ga proberen eerst nog alle bestanden over kan zetten naar nieuwe disks?
Ubuntu is misschien ook wel een goede, het wordt in ieder geval breed ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZFS is geen vereiste omdat ik waarschijnlijk RAID10 ga draaien.
Dat snap ik niet helemaal? Of je nou RAID1, RAID5, RAID6 of RAID10 wilt gaan draaien - of diens equivalenten in ZFS - waardoor zou dat de keuze voor ZFS of geen ZFS beïnvloeden?
De Linux die erop gaat
Als je het over ZFSguru en NAS4Free hebt, dat is geen Linux maar BSD. Maar wel ongeveer hetzelfde.
Weet je/iemand toevallig of ZFSguru ondersteuning biedt voor NTFS, zodat ik als ik dat ga proberen eerst nog alle bestanden over kan zetten naar nieuwe disks?
Als je bestanden wilt overzetten, kun je de schijven in een Windows systeem plaatsen en dan via het netwerk naar de ZFS NAS overkopiëren. Dat lijkt mij de makkelijkste methode.

Maar het is inderdaad mogelijk om de NTFS-schijven handmatig te mounten in BSD en dan intern van die schijven naar je nieuwe ZFS pool bestanden te kopiëren.
Pagina: 1