Toon posts:

PC crasht tijdens gaming, beep code 1 lang, 3 kort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Sinds de laatste tijd zit ik met een probleem en ik krijg het niet opgelost, misschien dat jullie me kunnen helpen :-). Ik zal even uitleggen wat er gebeurt, wat ik er al over weet en wat ik al geprobeerd heb:

Situatie
Ik speel een videogame en na verloop van tijd (soms vrij kort binnen 20 minuten, soms duurt het langer zelfs tot enkele uren) crasht mijn pc: beeldscherm gaat op zwart, geluid blijft steken of valt helemaal weg, een beep code volgt (meestal); 1 lang, 3 kort.
(Volgens AIDA64 is het BIOS type AMI, en volgens BiosCentral.com betekent die beep code ''Memory test failure. A fault has been detected in memory above 64KB''.
Vervolgens moet ik de power button van mijn pc ingedrukt houden tot de computer uitvalt, om hem vervolgens weer aan te zetten. Dat start hij op met alle fans op volle toeren maar al vrij snel zakt alles naar een normaal gebruik en is er niks aan de hand. Als ik weer een game ga spelen is het een kwestie van tijd voor het weer gebeurt dat is vaak vroeger dan later.
Ik heb het tot nu toe ervaren met Battlefield 3, BioShock Infinite en PlanetSide 2. Skyrim draait stabiel.

Wat ik geprobeert heb
Op het forum van BF3 dachten een aantal mensen dat één van mijn twee RAM geheugen sticks (2x Corsair DDR3 4GB) kapot zou zijn. Ik heb beide sticks single getest (beide in slot A1) tijdens het spelen van BF3; beide keren een crash. Ook heb ik beide sticks getest met MemTest86 in slot A1; de ene stick 6 passes en de andere 8 passes zonder enige fouten te vinden. Momenteel zitten de geheugensticks andersom dan hoe ik ze origineel erin heb gezet en ook dit heeft geen effect op de crashes. Ik realiseer me nu dat ik het andere slot, B1, dus niet apart getest heb dus dat moet ik nog even doen.

Moederbord, BIOS en beep code
Waar ik net nog achter kwam en me nog verder verward is het volgende. Volgens AIDA64 heeft mijn moederbord dus een AMI BIOS, dus betekent de beep code [1 long, 3 short] een geheugen gerelateerd probleem. Volgens een troubleshooting website van mijn moederbord betekent de beep code echter een grafische kaart gerelateerd probleem.. (http://support.asus.com/T...kHeMJXc3aijWxY&os=&no=978).
Aangezien mijn geheugensticks geen fouten laten zien, zou het misschien een probleem zijn met mijn grafische kaart?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover en misschien dat ik de oplossing zo kan vinden.
(Specs en temperaturen in de volgende post.)

Verwijderd

Topicstarter
Specs (AIDA64)
MOBO: Asus M5A78L/USB3
RAM: Corsair XMS3 DDR3 (2x4GB)
CPU: QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 965, 3416 MHz (17 x 201)
GC: (MSI) R7850 TwinFrozr 3 (MS-V273)
HDD: Seagate Barracuda 1TB
Windows 7 Home Prem.
BIOS: AMI
Power: OCZ 600W

Temps (CPUID HWMonitor)
Net na opnieuw starten na een crash:
GC: idle 46C max. (gem. 41) / load 81C max. (gem. rond 78) (na 20-30 minuten spelen)
CPU: idle 52C max. (gem. 44) / load 71C max (gem. 67C)
Wat langer na crash:
GC: gemiddeld 36C idle
CPU: gemiddeld 39C idle

Fans draaien rond 5800 rpm gemiddeld (en maximum rond 5869) tijdens het gamen.
(net na crash: 4500rpm niet tijdens het gamen met het max. op 4927rpm)
(langer na crash: 2800rpm niet tijdens gamen, max. op 3000)
Tijdens het meten van de temperaturen is de pc twee keer gecrasht tijdens het gamen, maar deze keer kreeg ik geen beep code te horen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 18:44 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40
Kan het niet zijn dat je ram te warm wordt? Ik krijg ook vastlopers ondanks dat mijn cpu en gpu niet te heet worden, een beetje extra airflow en het loopt niet meer vast, dit doet mij vermoeden dat mijn ram niet genoeg gekoeld wordt en daar kan ik geen temp voor uitlezen. Ik denk dat je misschien hetzelfde probleem hebt.
Wat voor koeler gebruik je op je cpu? Met die twinfrozr zit je namelijk al met een warme luchtstroom die over je ram/cpu gaat waardoor extra airflow vanuit je intake geen kwaad kan.

Bij mij werkt extra luchstroom iig tegen vastlopers ook al worden mijn temps ong. net zo hoog als die van jou onder load.

Verwijderd

Topicstarter
RAM te warm, uhm ja zou misschien wel kunnen als ik jouw ervaring zo hoor. Ik heb er niet veel verstand van en ik zou ook niet weten hoe je dat test. Dat verschil door die luchtstroom is wel interessant dan. Hoe zou ik die kunnen verbeteren mocht dat het probleem zijn?

CPU cooler is een Cooler Master hkm-7m52a-a2-gp.

Wat die luchtstroom trouwens betreft, onderin (onder de HDD en tussen de GC en de voeding) is de lucht vrij koel en voel ik echt een luchtstroom, maar bovenin (rond de cpu, RAM en bovenkant van de GC) is het warmer en is de stroom minder. Dus wat dat betreft heb ik het idee alsof de luchtstroom inderdaad niet echt lekker is. Ik heb dit trouwens nooit eerder zo gecheckt dus ik weet niet of dit normaal is of niet.

Ik besef me nu trouwens ineens dat ik helemaal geen rear fan heb :/

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 19:00 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40
LOL :D Dat zou het probleem waarschijnlijk verhelpen!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:40:

Ik besef me nu trouwens ineens dat ik helemaal geen rear fan heb :/
Of je schroeft de front fan los en maakt m weer vast aan de achterkant (wel opletten dat die de lucht uit de kast zuigt en er dus niet inblaast). Dat gaat zeker een hoop warmte schelen. Een idle processor zit toch normaal op de 30-35 graden zou ik zeggen, als die voldoende koeling krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt jongens!

Heb er ook helemaal niet aan gedacht, aan een rear fan. Samen met een MyCom medewerker alle onderdelen uitgezocht destijds, dus toen ik alles had en me dus had laten adviseren door een hardware kenner dacht ik dat ik goed zat.

Ik zal binnenkort meteen een extra fan erin zetten en eens kijken of ik die front fan zo lang even achterin kan zetten.

Ik moet zeggen ik heb maanden lang prima kunnen gamen zonder rear fan, lange tijd geen problemen gehad met GW2 en BF3. Mocht het probleem niet verholpen zijn door een extra cooler dan zullen jullie me wel weer zien verschijnen hier op het forum :-)

Nogmaals bedankt voor de hulp!

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb het ook ooit gehad, alleen dan met een iets ander systeem. bleek dat mijn north bridge te warm werd, omdat ik waterkoeling had kwam er geen airflow meer over mijn north bridge koelblok.

Dat je er de laatste tijd pas last van hebt kan komen door de gestegen kamertemperatuur, dat het toch iets te warm wordt daar binnenin nu met dat warmere weer buiten :9

Verwijderd

Topicstarter
JobM schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:48:
Dat je er de laatste tijd pas last van hebt kan komen door de gestegen kamertemperatuur, dat het toch iets te warm wordt daar binnenin nu met dat warmere weer buiten :9
Ja zat ik ook aan te denken maar daar heb ik het probleem toch al iets te lang voor, kreeg het gewoon steeds niet opgelost, hopelijk nu wel. Er is nogal wat tijd overeen gegaan. een paar maandjes ondertussen :P

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Indien je een tafel ventilator hebt, dan zou je kunnen proberen met kast open te testen, en dan de tafel ventilator hard in de kast laten blazen. Dan kijken of de pc uitvalt, en temps in de gaten houden.

Ook aan de lucht voelen die uit de kast komt, indien deze te heet is, dan wordt je pc intern ook niet goed gekoeld.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 17-06-2013 05:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 05:42:
Indien je een tafel ventilator hebt, dan zou je kunnen proberen met kast open te testen, en dan de tafel ventilator hard in de kast laten blazen. Dan kijken of de pc uitvalt, en temps in de gaten houden.

Ook aan de lucht voelen die uit de kast komt, indien deze te heet is, dan wordt je pc intern ook niet goed gekoeld.
Goed idee met die ventilator dat zal ik eens proberen. Ik heb nu sinds gisteravond de kast open gelaten en dat scheelt al een klein beetje.

Zijn er verder trouwens nog specifieke dingen waar ik op moet letten als ik een nieuwe case fan ga inbouwen? Of kan ik gewoon een mooie fan uitzoeken en zorgeloos erin zetten?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Je moet even kijken naar de aansluiting, maar vaak is dit standaard. Kijk alleen even of je nog een casefan aansluiting op je moederbord over hebt, anders kun je vaak met een converter direct op een voeding van de PSU aansluiten.
Voor zover ik kan zien, heb je alleen een CPU fan aansluiting, dus wordt het automatisch met een converter.
Daarnaast de maat die je kast aan kan. Vaak is dit 10cm, maar kan anders zijn aan de hand van je kast zelf.
Let er voor jezelf op dat de geluidsproductie niet uit de hand gaat lopen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:47:
Je moet even kijken naar de aansluiting, maar vaak is dit standaard. Kijk alleen even of je nog een casefan aansluiting op je moederbord over hebt, anders kun je vaak met een converter direct op een voeding van de PSU aansluiten.
Voor zover ik kan zien, heb je alleen een CPU fan aansluiting, dus wordt het automatisch met een converter.
Daarnaast de maat die je kast aan kan. Vaak is dit 10cm, maar kan anders zijn aan de hand van je kast zelf.
Let er voor jezelf op dat de geluidsproductie niet uit de hand gaat lopen. ;)
Ik had al een klein vermoeden dat ik even op zulk soort dingen moet letten. Hartstikke bedankt!
Pagina: 1