Mij is gevraagd een mooi systeempje te samenstellen voor iemand die deze voornamenlijk gaat gebruiken voor:
- Internet
- Office 2010 (word / excel / powerpoint)
- Af en toe een spelletje (patience etc., geen shooters oid)
- Foto's bekijken en wat bewerken
Budget is er eigenlijk niet. Maar de opdracht is wel dat het systeem niet over- of undersized moet zijn. Ook moet het even mee kunnen en mag het geen tot weinig lawaai maken.
Gelukkig is e.e.a. al aanwezig:
- Monitor (1680x1050, VGA)
- Wireless keyboard + muis setje
Deze hoeven niet vervangen te worden.
Ik heb 2 systemen samengesteld. 1 op basis van een AMD cpu en de ander op basis van een Intel. Mijn persoonlijke voorkeur is Intel. Ga ik/jij niks aan doen, dat is gewoon zo. Maar omdat het systeem niet voor mij is, ben ik best bereid een andere cpu te gebruiken. Ook de BBG van mei gebruikt de AMD CPU, dus vandaar mijn twijfel.
Als basis heb ik gekozen voor de volgende componenten:
Ik vind het wel een sjiek kastje en meer dan een SSD en (eventueel) een HDD hoeft er niet in. Opslag is in principe allemaal op een NAS (2*2TB). Het liefst had ik een iets lichtere voeding gehad, dus aanbevelingen op dat vlak zijn welkom. Ook daar geld dat de performance in verhouding moet staan ten opzichte van het geleverde (stroom + geluid + rendement).
AMD Configuratie:
Intel spulletjes:
Ik vind het beide goeie setups. Alleen omdat ik geen AMD kenner ben heb ik daar nog wat vragen over.
1. Ik heb geozen voor de A8-5600K vanwege de prijs. Een 5500 is iets duurder met mindere prestaties. Er gaat niet overgeclocked worden. Eerder onderklokken, als dat mogelijk is.
2. Dat is dat ik hier en daar gelezen heb over warmte problemen. Ofwel door een bug in moederbord/bios ofwel door de CPU zelf. Daardoor zou de standaard koeler op de volle 100% draaien. Dit maakt herrie en zou met een aftermarket koeler beter te handelen zijn. Welke (max. 140mm hoog) zou dat moeten zijn? En is het gerucht waar? Kan ik dit ook oplossen doo de turbo functie uit te zetten?
3. Is er een ander goed alternatief? CPU + een videokaart combo die zo'n beetje dezelfde performance biedt voor de prijs die deze cpu's kosten (ca. €110, als je een extra koeler voor de AMD meerekent).
Wie overtuigt me voor A of I en ziet eventueel nog andere verbeteringen?
- Internet
- Office 2010 (word / excel / powerpoint)
- Af en toe een spelletje (patience etc., geen shooters oid)
- Foto's bekijken en wat bewerken
Budget is er eigenlijk niet. Maar de opdracht is wel dat het systeem niet over- of undersized moet zijn. Ook moet het even mee kunnen en mag het geen tot weinig lawaai maken.
Gelukkig is e.e.a. al aanwezig:
- Monitor (1680x1050, VGA)
- Wireless keyboard + muis setje
Deze hoeven niet vervangen te worden.
Ik heb 2 systemen samengesteld. 1 op basis van een AMD cpu en de ander op basis van een Intel. Mijn persoonlijke voorkeur is Intel. Ga ik/jij niks aan doen, dat is gewoon zo. Maar omdat het systeem niet voor mij is, ben ik best bereid een andere cpu te gebruiken. Ook de BBG van mei gebruikt de AMD CPU, dus vandaar mijn twijfel.
Als basis heb ik gekozen voor de volgende componenten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Zalman ZM-T1 | € 19,51 | € 19,51 |
| 1 | Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit | € 83,79 | € 83,79 |
| 1 | Samsung SH-224BB Zwart | € 14,45 | € 14,45 |
| 1 | Corsair VS350 | € 29,94 | € 29,94 |
| 1 | Plextor PX-128M5S 128GB | € 80,- | € 80,- |
| Totaal | € 227,69 | ||
Ik vind het wel een sjiek kastje en meer dan een SSD en (eventueel) een HDD hoeft er niet in. Opslag is in principe allemaal op een NAS (2*2TB). Het liefst had ik een iets lichtere voeding gehad, dus aanbevelingen op dat vlak zijn welkom. Ook daar geld dat de performance in verhouding moet staan ten opzichte van het geleverde (stroom + geluid + rendement).
AMD Configuratie:
| 1 | AMD A8-5600K Black Edition | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | ASRock FM2A75M-DGS | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU | € 49,99 | € 49,99 |
| Subtotaal | € 183,99 | ||
| Totaal | € 411,68 | ||
Intel spulletjes:
| 1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 117,- | € 117,- |
| 1 | ASRock B75M-DGS | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 49,99 | € 49,99 |
| Subtotaal | € 216,94 | ||
| Totaal | € 444,63 | ||
Ik vind het beide goeie setups. Alleen omdat ik geen AMD kenner ben heb ik daar nog wat vragen over.
1. Ik heb geozen voor de A8-5600K vanwege de prijs. Een 5500 is iets duurder met mindere prestaties. Er gaat niet overgeclocked worden. Eerder onderklokken, als dat mogelijk is.
2. Dat is dat ik hier en daar gelezen heb over warmte problemen. Ofwel door een bug in moederbord/bios ofwel door de CPU zelf. Daardoor zou de standaard koeler op de volle 100% draaien. Dit maakt herrie en zou met een aftermarket koeler beter te handelen zijn. Welke (max. 140mm hoog) zou dat moeten zijn? En is het gerucht waar? Kan ik dit ook oplossen doo de turbo functie uit te zetten?
3. Is er een ander goed alternatief? CPU + een videokaart combo die zo'n beetje dezelfde performance biedt voor de prijs die deze cpu's kosten (ca. €110, als je een extra koeler voor de AMD meerekent).
Wie overtuigt me voor A of I en ziet eventueel nog andere verbeteringen?