A8 of i3? Internet PC

Pagina: 1
Acties:

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 09:04

xAn52

Whatever...

Topicstarter
Mij is gevraagd een mooi systeempje te samenstellen voor iemand die deze voornamenlijk gaat gebruiken voor:
- Internet
- Office 2010 (word / excel / powerpoint)
- Af en toe een spelletje (patience etc., geen shooters oid)
- Foto's bekijken en wat bewerken

Budget is er eigenlijk niet. Maar de opdracht is wel dat het systeem niet over- of undersized moet zijn. Ook moet het even mee kunnen en mag het geen tot weinig lawaai maken.

Gelukkig is e.e.a. al aanwezig:
- Monitor (1680x1050, VGA)
- Wireless keyboard + muis setje
Deze hoeven niet vervangen te worden.

Ik heb 2 systemen samengesteld. 1 op basis van een AMD cpu en de ander op basis van een Intel. Mijn persoonlijke voorkeur is Intel. Ga ik/jij niks aan doen, dat is gewoon zo. Maar omdat het systeem niet voor mij is, ben ik best bereid een andere cpu te gebruiken. Ook de BBG van mei gebruikt de AMD CPU, dus vandaar mijn twijfel.

Als basis heb ik gekozen voor de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman ZM-T1€ 19,51€ 19,51
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 83,79€ 83,79
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1Corsair VS350€ 29,94€ 29,94
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 80,-€ 80,-
Totaal€ 227,69

Ik vind het wel een sjiek kastje en meer dan een SSD en (eventueel) een HDD hoeft er niet in. Opslag is in principe allemaal op een NAS (2*2TB). Het liefst had ik een iets lichtere voeding gehad, dus aanbevelingen op dat vlak zijn welkom. Ook daar geld dat de performance in verhouding moet staan ten opzichte van het geleverde (stroom + geluid + rendement).

AMD Configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 82,95€ 82,95
1ASRock FM2A75M-DGS€ 50,95€ 50,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,99€ 49,99
Subtotaal€ 183,99
Totaal€ 411,68

Intel spulletjes:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,-€ 117,-
1ASRock B75M-DGS€ 49,95€ 49,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
Subtotaal€ 216,94
Totaal€ 444,63

Ik vind het beide goeie setups. Alleen omdat ik geen AMD kenner ben heb ik daar nog wat vragen over.
1. Ik heb geozen voor de A8-5600K vanwege de prijs. Een 5500 is iets duurder met mindere prestaties. Er gaat niet overgeclocked worden. Eerder onderklokken, als dat mogelijk is.
2. Dat is dat ik hier en daar gelezen heb over warmte problemen. Ofwel door een bug in moederbord/bios ofwel door de CPU zelf. Daardoor zou de standaard koeler op de volle 100% draaien. Dit maakt herrie en zou met een aftermarket koeler beter te handelen zijn. Welke (max. 140mm hoog) zou dat moeten zijn? En is het gerucht waar? Kan ik dit ook oplossen doo de turbo functie uit te zetten?

3. Is er een ander goed alternatief? CPU + een videokaart combo die zo'n beetje dezelfde performance biedt voor de prijs die deze cpu's kosten (ca. €110, als je een extra koeler voor de AMD meerekent).

Wie overtuigt me voor A of I en ziet eventueel nog andere verbeteringen?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Pak de bequiet 300W voeding (system power 7) ipv de Corsair. Volgens de heren in het voedings topic is deze van betere/betrouwbare kwaliteit.

Verder zijn beide cpu's dikke overkill voor het gebruik wat je noemt. Ik zou gewoon lekker een Pentium G2020 kopen (eventueel met H61 mobo, tenzij de features van b75 echt nodig zijn), verschil merk je echt niet in office of het bekijken van wat vakantiefoto's, bespaart je wel even 50 euro. Beetje rode ogen weghalen o.i.d. maakt ook niet uit, ik neem aan dat je het niet hebt over semi-pro photoshop gebruik met 'fotos bewerken'.

Dat geld kan je dan weer stoppen in een betere/stillere/mooiere/ case, een leuke cpu koeler (big shuriken misschien?), of eventueel een veel betere voeding als de seasonic g-360 als je verwacht dat het systeem flink uren gaat maken.

edit: oh, en wederom, tenzij je het over serieus photoshoppen hebt, zou je prima ook met 4GB ram afkunnen. 8GB moet je flinke files gaan bewerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Foritain op 16-06-2013 17:16 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
en daar aan toevoegen, 8 GB is dan ook niet nodig, 4 GB is dan zat. aangenomen dat er niet zwaar gephotoshopped zal worden.

CPU zijn beide goed, voordeel van AMD is de betere GPU die er in zit, echter lees ik dat gamen niet in de optielijst staat dus daarvoor maakt het weinig uit.

zou eerder kijken naar een FM2 of celeron setup. ruimvoldoende voor de genoemde taken.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoewel ik het eens ben met de heren boven mij dat het een beetje overkill is, zou ik toch niet gaan voor minder geheugen en lagere CPU. Zeker als je de PC een aantal jaartjes wil houden dan zou ik niet teveel gaan inboeten op dingen als dit.

Android developer & dürüm-liefhebber

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2025

TopTon

Power 2 PC's

Met mijn Intel i32100 kon ik zelfs nog licht op de IG gamen, samen met 4 GB RAM, maar als je lichtelijk met foto's gaat knoeien, dan kan een i3 wel makkelijk zijn, maar met 4 GB red je het makkelijk, en anders koop je 1 strookje van 4 gb en prik je er anders over een paar jaar 1tje bij?

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ken de plextor SSD's niet, maar ik zou voor een andere kijken.

Ik heb geprobeerd om op die €80 te blijven en er blijft dan eigenlijk maar 1 alternatief over en dat is de Samsung 840 (non-pro) 120GB. Of eventueel nog een oude Crucial M4 van 128GB, volgens de pricewatch is die zelfs net wat goedkoper, maar dat is natuurlijk een vorige generatie.

Persoonlijk zou ik voor een systeem als dit niet voor een SSD opteren, zeker niet als enkele opslag. Het budget laat het gewoon niet toe. En als enkele opslag en voor niet computer-technische personen (neem ik aan omdat ze niet zelf hun pc kunnen samenstellen) gaat 120GB of minder gewoon te weinig zijn.
Misschien als er inderdaad wat minder geheugen of een wat goedkopere cpu in kan, dat er wat meer budget naar de SSD zou kunnen gaan en dan zou ik zeggen kijk eens op deze blog.

Mijn advies is dan ook of een goede SSD nemen van een merk en type dat zich al bewezen heeft zoals Intel, Samsung of Crucial (M4/M500) of kies voor een goede klasieke opslag HDD.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
CPU kan ik mij nog wel in vinden dat je die iets ruimer neemt. qua geheugen heb je met 4 GB echt wel voldoende en mocht dat dan écht een probleem geven kan je dat altijd nog vervangen/upgraden

een SSD is dit geval een goede keuze omdat opslag plaats vind op een NAS. de SSD is dan ppur voor windows ane programma's.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Plextor is prima.

Persoonlijk zou ik voor een AMD A8 gaan: Het verschil in idle verbruik is erg weinig, en omdat het een quadcore is, zal hij toch wat langer meegaan dan een Pentium.

People as things, that’s where it starts.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Leuk, toevallig stond ik enkele weken geleden voor exact dezelfde keuze. Er moest een PC komen die geschikt was voor Office en internet en verder eigenlijk bar weinig te doen heeft. Het destijds aanwezige systeem met een Pentium e2140 voldeed eigenlijk nét niet meer. Ook in mijn geval was er niet echt sprake van een budget, er moest gewoon een systeem komen waar alles weer vlot en gemakkelijk op draaide semi-ongeacht de kosten.

Voor een systeem waar je op dit moment prima dat soort taken mee uit kan voeren voldoet praktisch iedere recente low-range cpu waarschijnlijk al wel, echter hoe zit dat over enkele jaren? Juist voor dit soort mensen is het van belang dat het systeem niet over een paar jaar ineens flink tekort komt want daar begrijpen ze dan niks van, het systeem is dan immers toch nog niet zo oud? Dat er destijds een keuze is gemaakt om voor een goedkoper systeem te gaan wat na een aantal jaren weer geupgrade kan/moet worden zijn ze dan al lang weer vergeten en zitten ze meestal ook helemaal niet op te wachten. Waar Tweakers het wellicht leuk vinden om een PC weer te upgraden is het voor velen vaak alleen maar lastig. Het liefste veranderen ze zo lang mogelijk niets.

In ieder geval, waar ik destijds op uitgekomen ben is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WECZvf9.png
Inderdaad, de voeding ontbreekt. Deze was in het huidige systeem kort geleden vervangen en heb ik hergebruikt

Ik heb uiteindelijk voor de i3 gekozen vanwege het lagere stroomverbruik en het geringe prijsverschil. Voor zover ik mij kan herinneren waren er geen noemenswaardige prestatieverschillen tussen beide en indien er al wel kleine verschillen waren dan was dat doorgaans in het voordeel van de i3. Kleine kanttekening is dat ook ik een lichte voorkeur voor Intel heb. Geen idee waarom, het zij zo.

De keuze voor 8GB is wederom gemaakt door het geringe prijsverschil. Waarom zou je voor die 2 á 3 tientjes niet dat beetje extra geheugen nemen? In de toekomst zal dit alleen maar voordeel bieden tegen een dermate lage meerprijs dat het in mijn ogen prima verantwoord is. Wanneer er sprake zou zijn van een beperkt budget dan zou dat een van de eerste dingen zijn waarop bezuinigd zal kunnen worden echter dat is dus niet aan de orde.

@kluyze: Hoe kan het budget geen SSD toelaten als er geen sprake is van een vast budget? Daarnaast is juist voor de niet computer-technische personen vaak weinig behoefte aan veel opslag. Zoals in de TS is aangegeven is er zelfs al een NAS met 4TB (!) aan ruimte, waarom zou je dan nog behoefte hebben aan een HDD naast een SSD? Ter illustratie, de PC die hierboven weergegeven staat draait nu ongeveer een week of 3, van de 120GB is nog 80GB vrij :P

[ Voor 11% gewijzigd door Dick op 16-06-2013 17:54 ]

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1MSI B75MA-P45€ 49,04€ 49,04
1AOpen ES45F€ 42,48€ 42,48
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 19,95€ 19,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,80€ 15,80
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 80,-€ 80,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,72

Lijkt mij echt ideaal voor jouw doel.
Ik begrijp ook niet waarom hier overkill aangeraden wordt voor dit doel zoals een a8. Ik kan al deze taken nog met een acer aspire 5315 laptop met XP er op. Dan moet dit zeker lukken met deze build.
http://panam.acer.com/ace...e5315/Aspire5315sp2.shtml
Deze laptop was gekocht voor 400 euro en dat was in 2007 of 2008 geloof ik.
De celeron die ik geselecteerd heb zal prima office kunnen uitvoeren. Natuurlijk is het zo dat MS hun besturingssysteem constant net een tikkeltje zwaarder maakt, maar met deze celeron zal hij dat zeker wel minimaal 5 jaar volhouden zonder dat je irritatie niveau omhoog gaat.
Ook heeft de kast die ik er in gezet heb een prima ingebouwde voeding. Dat scheelt ook weer geld.
Ik weet verder niet hoe ver je gaat met de foto's bewerken. Als dit paar kleine effectjes zijn in de windows fotoviewer, zal dat geen probleem zijn. Als je hele bestanden gaat bewerken met photoshop, zou ik toch wel neigen naar een AMD a8.

[ Voor 104% gewijzigd door digital_ownage op 16-06-2013 17:57 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Het enige wat je echt 'nodig' hebt om gevoelsmatig een snelle computer te hebben voor het gebruik wat je aan geeft is de SSD. Allemaal leuk en aardig om het over 5 jaar te hebben. Maar voor het gebruik wat je aan geeft is een e6600 van 5 jaar terug met een 3 jaar oude SSD gevoelsmatig even snel.

• digital_ownage
Foritain schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:09:
Het enige wat je echt 'nodig' hebt om gevoelsmatig een snelle computer te hebben voor het gebruik wat je aan geeft is de SSD. Allemaal leuk en aardig om het over 5 jaar te hebben. Maar voor het gebruik wat je aan geeft is een e6600 van 5 jaar terug met een 3 jaar oude SSD gevoelsmatig even snel.
Dat is inderdaad ook nog zo. Als hij een samsung 840 120 gb koopt en die in zijn PC zet zal dat waarschijnlijk nog prima zijn.

• Dick
  • Niet online
Foritain schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:09:
Dat zal nu inderdaad best eens zo kunnen zijn. De bedoeling is dus om ook dat gevoel nog over 5 jaar vanaf nu te hebben. Daarmee moet je dus een systeem aanschaffen wat over 5 jaar net zo aanvoelt als die E6600 met een SSD van jou dat nu doet. Ik kan mij niet voorstellen dat je dat met een Pentium of Celeron gaat redden :).

• kluyze
  • Niet online
Dick schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:49:
Ter illustratie, de PC die hierboven weergegeven staat draait nu ongeveer een week of 3, van de 120GB is nog 80GB vrij :P
Hoe kan je nu na 3 weken iets zeggen over het gebruik van je primaire opslag. Veel mensen die ik ken (niet tweakers) doen makkelijk 3-4 jaar met hun pc zonder opnieuw even windows te installeren. En zelfs na die periode mag er absoluut niet windows opnieuw op.

Het budget is aangegeven laag te zijn, en ik nam de prijs waarop gemikt werd als budget. Dus maximaal €450.

Ik heb even gekeken naar de plextor, die heeft dezelfde controller als een oude Crucial M4. Wat geen slechte SSD was natuurlijk, zelfs een van de betere. Maar nogmaals, ik ken deze SSD niet en een controller alleen zegt niet alles over een SSD. En mijn advies is dan dat je misschien beter af bent met de bewezen producten. Als ik een SSD zou moeten aanraden dan zou het een Crucial M500, Samsung 840 Pro of Intel zijn (de laatste niet met een Sandforce controller). De Samsung 840 (non-pro) heeft het nadeel dat die TLC geheugen gebruikt, wat niet slecht hoeft te zijn, maar ik zou het niet onmiddellijk aanraden.

Als je dan even een budget neemt van €80 zoals in de plextor van de TS, dan komt enkel de Samsung 840 (non-pro) 120GB in aanmerking. Een Crucial M500 is al onmiddellijk 25% duurder. Een intel 320 160GB is 100% duurder. Of je moet zakken naar een 64GB of kleiner. Maar zelfs met 120GB hoor ik mensen aanraden om dan of windows te tweaken (hibernate uitschakelen en pagefile verkleinen) of een grote klasieke hdd er naast te zetten.

De NAS had ik even over het hoofd gezien, maar toch ben ik niet overtuigd om in dit budget een SSD te passen. Maar dat is mijn mening, en hetgeen ik zou aanraden. Iemand anders mag best een andere mening hebben en iets anders aanraden.

• xAn52

xAn52

Whatever...

Topicstarter
Een Celeron zal het niet worden, als ik later wil upgraden, zal dat ongetwijfeld naar een i3 gaan, dus dan maar meteen de i3 zonder me nu te beperken. Maar 8GB is inderdaad overkill.
2*2GB is genoeg (scheelt ook met pagefile/hybernate ;) )

De Plextor is puur gekozen op de specs. Een M500 is een optie, de 840 (non-p) valt idd af. Wellicht een 500GB sata disk voor extra opslag, maar dat is niet belangrijk. De foto's en dergelijke staan op de NAS, de PC wordt enkel voor bekijken gebruikt en de standaard picasa dingen. Het zware werk loopt via een andere PC.

Ik wil dat de persoon er gewoon zonder zorgen 5 jaar mee vooruit kan. Nu is er een Pentium D630 die vervangen wordt, dus de stap is groot.
Allen dank voor de input zover!

• Dick
  • Niet online
kluyze schreef op zondag 16 juni 2013 @ 19:24:
[...]
Hoe kan je nu na 3 weken iets zeggen over het gebruik van je primaire opslag. Veel mensen die ik ken (niet tweakers) doen makkelijk 3-4 jaar met hun pc zonder opnieuw even windows te installeren. En zelfs na die periode mag er absoluut niet windows opnieuw op.
Zoals gezegd, het is een systeem dat enkel gebruikt wordt voor Office en internet. Na installatie van de primaire software is er simpelweg niets meer wat nog noemenswaardig ruimte in zal gaan nemen, om de resterende ruimte ook maar enigszins te vullen met wat tekstdocumenten of spreadsheets zal je wel heel erg je best moeten doen. De documenten van de vorige PC hadden een gezamenlijke omvang van maar liefst 335MB waarbij het oudste document dateert van 6 september 2006. Ik denk dat we dus wel safe zitten met de opslagcapaciteit :P
[...]
Het budget is aangegeven laag te zijn, en ik nam de prijs waarop gemikt werd als budget. Dus maximaal €450.
Kwestie van interpretatie. In de startpost staat dat er eigenlijk geen budget is, dit vat ik op als dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat het kost, er is geld genoeg voor een PC alleen het is niet de bedoeling om dit zinloos uit te geven. Jij vat dit blijkbaar op als zijnde dat er juist weinig geld is, enkel de TS zal hier uitsluitsel over kunnen geven :).
[...]
Ik heb even gekeken naar de plextor, die heeft dezelfde controller als een oude Crucial M4. Wat geen slechte SSD was natuurlijk, zelfs een van de betere. Maar nogmaals, ik ken deze SSD niet en een controller alleen zegt niet alles over een SSD. En mijn advies is dan dat je misschien beter af bent met de bewezen producten. Als ik een SSD zou moeten aanraden dan zou het een Crucial M500, Samsung 840 Pro of Intel zijn (de laatste niet met een Sandforce controller). De Samsung 840 (non-pro) heeft het nadeel dat die TLC geheugen gebruikt, wat niet slecht hoeft te zijn, maar ik zou het niet onmiddellijk aanraden.

Als je dan even een budget neemt van €80 zoals in de plextor van de TS, dan komt enkel de Samsung 840 (non-pro) 120GB in aanmerking. Een Crucial M500 is al onmiddellijk 25% duurder. Een intel 320 160GB is 100% duurder. Of je moet zakken naar een 64GB of kleiner. Maar zelfs met 120GB hoor ik mensen aanraden om dan of windows te tweaken (hibernate uitschakelen en pagefile verkleinen) of een grote klasieke hdd er naast te zetten.

De NAS had ik even over het hoofd gezien, maar toch ben ik niet overtuigd om in dit budget een SSD te passen. Maar dat is mijn mening, en hetgeen ik zou aanraden. Iemand anders mag best een andere mening hebben en iets anders aanraden.
Ik zal niet pretenderen om diepgaande kennis te hebben van SSD's. Ik weet echter wel dat het in mijn ervaring nogal een fors verschil is met een HDD en zeker als de hoeveelheid opslagruimte niet erg van belang is, of dat nu komt door het ontbreken van behoefte hier aan of de aanwezigheid van een NAS, er eigenlijk weinig reden is om geen SSD te nemen, het prijsverschil met een HDD is immers niet zo groot. Wederom, dit vanuit de optiek dat een paar tientjes meer of minder niet zoveel ter zake doen en er geen behoefte is aan meer opslagruimte in het systeem zelf.

Wat ik wel interessant vindt is waarom je een Samsung 840 (non-pro) niet ziet zitten. Alle reviews zijn bij mijn weten vrij positief en ook uit een torture/endurance-test blijken nou niet bepaald redenen om je zorgen te maken over de levensduur van TLC-memory. Ik zie dan ook geen reden om dit niet aan te raden, zeker bij het lichte gebruik wat hier waarschijnlijk aan de orde is lijkt het mij een prestatie om over de schrijfcapaciteit heen te komen.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Bedoel het niet verkeerd, maar je noemt de i3 een paar keer, maar zonder echt uit te leggen waarom je (technisch gezien) de i3 wilt. Ondanks dat het chic klinkt, en een pentium als budget klinkt. Maar heel kort door de bocht is het een pentium met HT, en een meerprijs van 100%+ (50 vs 117 ofzo), althans wel voor het gebruik wat je noemt.

Als je naar de toekomst gaat kijken, kijk dan nog eens naar de i5's, dan heb je voor 40 euro meer (157 ofzo) een volbloed quadcore. HT heeft af en toe z'n voordeel, maar als je nu kijkt naar de pc's van vroeger, is een 'echte' dualcore van 6 jaar oud nog prima voor je genoemde eisen (en zijn het zeer geschikte kandidaten om met een SSD nog lekker door te blijven werken), en is een singlecore, met of zonder HT , het gewoon net even niet.

Oftewel, Als je denkt dat je met de i3 langer plezier gaat hebben dan met een g2020, voor dagelijkse taken, betwijfel ik dat zeer. Vandaar ook dat wanneer je naar pc adviezen kijkt in dit forum, er niet heel vaak voor een i3 gekozen wordt, ik vind het persoonlijk ook een moeilijke cpu om aan te raden met een Pentium zo veel goedkoper, en een i5 niet veel duurder, maar wel met 2 extra cores. (AMD laat ik helemaal maar even buiten de discussie, gezien het gebruik wat je aangeeft imho niet is waar deze APU's voor zijn).

Misschien krijg je achteraf gelijk en blijkt HT toch helemaal je-van-het 5 jaar van nu, maar ondertussen is het er al ruim 10 jaar en blijkt het nog altijd iets wat je enkel in specifieke scenarios echt wilt hebben, en dat is niet wat jij nu noemt. Mocht je niet goedkoper willen omdat je daar als consument je gewoon niet prettig bij voelt (echt niet onbelangrijk overigens), pak dan die i5, zit je zeker safe, en heb je zeker waar voor je geld.

• xAn52

xAn52

Whatever...

Topicstarter
Waar ik in ieder geval uit ben:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed Deze lijkt sterk genoeg.€ 50,45€ 50,45
1Asus P8B75-M LX PLUS Heeft SATA-600 voor SSD€ 48,-€ 48,-
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 83,79€ 83,79
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G 4GB is zat.€ 29,20€ 29,20
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Samsung 840 series 250GB Iets ruimer + sneller€ 139,99€ 139,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,87

Ik kies voor de stock koeler. Eventueel kan ik een stock van een i5-2500k gebruiken (koperen core ipv alu) als het echt te lawaaierig wordt.

Blijft over: De kast. Stiekem vind ik hem wel heel leuk, maar een nadeel is toch wel de air intake aan de onderkant. De PC komt op de vloer te staan en daar licht ligt vloerbedekking. Ik ben bang dat de PSU dat niet heel leuk gaat vinden. Ik kan de PSU omdraaien of een andere case gebruiken. PC staat dus op de grond, dus USB poorten moeten hoog zitten. Audio maakt niet uit vanwege aansluiting op een speakerset met hoofdtelefoonaansluiting. Men is geen voorstander van led-fans (ben zelf wel een led fan, maar dat terzijde ;) ) dus, helaas, een klasieke kast. Liefst iets hoger dan dieper.

En dat is best moeilijk :)

• digital_ownage
Pentium is ook prima. Waar je nog op kan besparen is je ram. Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 is 10 euro goedkoper en het verschil is niet merkbaar met wat je nu hebt.
Ook zou ik gewoon de AOpen ES45F nemen. Die heeft een prima ingebouwde voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door digital_ownage op 16-06-2013 23:13 ]

• digital_ownage
Pentium is ook prima. Waar je nog op kan besparen is je ram. Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 is 10 euro goedkoper en het verschil is niet merkbaar met wat je nu hebt.
Ook zou ik gewoon de AOpen ES45F nemen. Die heeft een prima ingebouwde voeding. Als de voeding niet op de juiste plek zit, kan je dat zelf waarschijnlijk ook nog wel aanpassen als een beetje handig bent. Volgens deze afbeelding zit die boven, maar ik kan niet goed zien of dit de AOpen ES45F is.
http://i42.tinypic.com/2lwob9j.jpg

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 12:38
Ik zie niet in waarom je 55 euro extra zou betalen voor de SSD van 250 ipv 120 GB. 120 GB moet meer dan genoeg moet zijn voor een windows installatie met wat files als je daarbij films ed op een NAS opslaat.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Plextor heeft zich al bewezen met hun SSD's:
http://www.newegg.com/Pro...IsFeedbackTab=true&Page=2
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820249025
Zou hem zelf verkiezen boven de Samsung 840, die juist nieuwer is en eerder minder bewezen dan meer. TLC is TLC en aldus een lagere levensduur dan MLC. De controller is idem als de C4 van Crucial, wederom een zeer bewezen controller.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 17-06-2013 02:23 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-04 00:36
Voor office en internet heb je toch geen ssd nodig of snap ik iets niet? Ik zit op een oude athlon be2350, windows 7 met 6 gb ram en pagefile uit, office en internet gaat goed op enkele wat zwaardere sites na. Ik had eerst er een ssd in (vertex) en nu niet meer, ik merk totaal geen verschil. Browsers starten snel genoeg op. Doe die ssd weg en steek dat geld in andere dingen, is mijn mening. SSD is alleen handig als je veel gamed of aan de lopende band unrarred met je quadcore ofzo (wanneer hdd echt de bottleneck is, wat bij internetten en office onmogelijk het geval kan zijn.)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Programma's installeren en verwijderen gaat ook veel sneller, alles gaat gewoon vlotter. Zou niet meer zonder SSD willen.

Oja, die test waar iemand naar linkt is ook maar de halve waarheid:

Dus leuk dat je kunt testen dat je vér over de opgegeven write-cycli heen kunt gaan, maar het échte probleem bij versleten NAND wordt daarbij volledig over het hoofd gezien: de teruglopende retentie en daarmee verslechterde betrouwbaarheid van de SSD.

Met name Samsung staat bekend om zijn agressieve garbage collection (background GC) en scoort daarbij veel slechter op gebied van Write Amplification factor (WAf). Maar dat effect wordt eigenlijk verhuld bij deze test omdat er geen of nauwelijks adempauzes zijn tussen de writes. Kortom; 1 petabyte aan writes tegen 100% duty cycle is onrealistisch; ga je realistisch testen met een <1% duty cycle en dus een realistische test, dan zul je veel meer problemen tegenkomen die door de huidige manier van testen niet aan bod komen. Kortom, de test is grotendeels nutteloos.

Het grootste manco? De test gebeurt 24/7 power-on. Is niet realistisch en is debet aan de hogere scores (levensduur). Uitgelegt in een notedop, lees het thread voor meer info...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

xAn52 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:01:

2. Dat is dat ik hier en daar gelezen heb over warmte problemen. Ofwel door een bug in moederbord/bios ofwel door de CPU zelf. Daardoor zou de standaard koeler op de volle 100% draaien. Dit maakt herrie en zou met een aftermarket koeler beter te handelen zijn. Welke (max. 140mm hoog) zou dat moeten zijn? En is het gerucht waar? Kan ik dit ook oplossen doo de turbo functie uit te zetten?
AMD warmteproblemen? Dat valt best mee. En ik denk dat een bios setting niet goed staat als een koeler continue op 100% moet blijven draaien. :)

De AMD biedt heel veel waar voor je geld. Een integrated GPU die sneller is dan de Intel in ieder geval, met mogelijkheid om uit te breiden en zelfs te oc'en. De AMD is vaak ook zuiniger in z'n geheel in verhouding met Intel. Voor hetgeen wat je ermee wilt doen zou ik lekker bij AMD blijven. Bespaar je nog een beetje geld uit ook voor iets duurders / snellers / groters.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04 08:38

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij zou je met het BBG-budgetmodel al een heel eind zijn. €235 + windows en klaar.

En anders:
- pricewatch: Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 is een tientje goedkoper
- 250GB voor internet+office lijkt me overkill. Ik zou lekker voor een 120GB model gaan
- Sata600 klinkt stoer, maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit en kun je je SSD ook prima op een Sata30 poort zetten

Aan de andere kant, als die 400 euro die het nu kost prima in je budget past, is er ook geen harde reden om verder te bezuinigen, behalve dan je geheugen want dat kost 10 euro meer en levert niks op.

... en gaat over tot de orde van de dag

• xAn52

xAn52

Whatever...

Topicstarter
Ik ga me nog eens goed op de SSD's inlezen. Wat ik voorkomen wil is dat er te weinig ruimte is. OP het moment dat je merkt dat je PC meer kan dan je gewend ben, verwacht ik ook dat hij meer gebruikt gaat worden. Anyways, iets wat ik met de persoon in kwestie doorneem.

Kast word deze: http://tweakers.net/pricewatch/257416/aopen-h425d.html. Nette no-nonsense kast.

Things to do:
SSD (128 vs 256 en Plextor vs Samsung)
CPU (Intel vs AMD) blijft een twijfelpuntje. Met name op IGP scoort de AMD beter. Meer leesvoer dus.

• kluyze
  • Niet online
Dick schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:06:

Kwestie van interpretatie. In de startpost staat dat er eigenlijk geen budget is, dit vat ik op als dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat het kost, er is geld genoeg voor een PC alleen het is niet de bedoeling om dit zinloos uit te geven. Jij vat dit blijkbaar op als zijnde dat er juist weinig geld is, enkel de TS zal hier uitsluitsel over kunnen geven :).
Ik zag inderdaad de zin 'er is geen budget' als er is geen geld, maar inderdaad kan dat ook betekenen dat er geen limiet is.
Ik zal niet pretenderen om diepgaande kennis te hebben van SSD's. Ik weet echter wel dat het in mijn ervaring nogal een fors verschil is met een HDD en zeker als de hoeveelheid opslagruimte niet erg van belang is, of dat nu komt door het ontbreken van behoefte hier aan of de aanwezigheid van een NAS, er eigenlijk weinig reden is om geen SSD te nemen, het prijsverschil met een HDD is immers niet zo groot. Wederom, dit vanuit de optiek dat een paar tientjes meer of minder niet zoveel ter zake doen en er geen behoefte is aan meer opslagruimte in het systeem zelf.
Misschien ben ik er gewoon al aan gewend, maar een ssd geeft mij niet zo een grote boost, dat ik er van achterover val. Het grote nadeel van mijn pc is wel dat ik kwa boot snelheid waarschijnlijk niet het snelste moederbord heb. Mijn P6T deluxe v2 (So1366) heeft lang nodig om volledig te booten, tegen de 2min aan.
Wat ik wel interessant vindt is waarom je een Samsung 840 (non-pro) niet ziet zitten. Alle reviews zijn bij mijn weten vrij positief en ook uit een torture/endurance-test blijken nou niet bepaald redenen om je zorgen te maken over de levensduur van TLC-memory. Ik zie dan ook geen reden om dit niet aan te raden, zeker bij het lichte gebruik wat hier waarschijnlijk aan de orde is lijkt het mij een prestatie om over de schrijfcapaciteit heen te komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal een 840 (non-pro) niet actief gaan afraden, maar als iemand met de vraag komt 'wat is een goede ssd' zal ik niet onmiddellijk een non-pro gaan aanraden. Misschien dat ik hem vermeld, of als er achter gevraagd wordt, dan misschien wel.
Pagina: 1