• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-01 07:09
Hallo allen,

Ik heb thuis een beamer hangen die door mijn pc wordt aangestuurd.
Los daarvan heb ik een stereo met 5.1 geluid.
Nu zou ik willen dat wanneer ik een film afspeel met mijn pc via de beamer, ik het geluid op een of andere manier via de speakers van mijn stereo laat lopen.

Dit is de opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p617/mvanveluw/opstelling_zps8468c889.jpg

1= zitbank 1
2= zitbank 2
3= pc
4= beamer (hangt aan plafond)
5= stereo (staat in dressoir)
6= beamerscherm (hangt aan plafond)
de rode rondjes zijn de speakers (degene naast de stereo zijn de front-speakers)

Ik zat aan iets te denken als bluetooth, iemand ervaringen met deze manier van streamen?

Ik heb ook een playon mini2 mediaspeler bij mijn stereo staan, deze loopt bekabeld via de router naar mijn pc.

Suggesties, iemand?

[ Voor 24% gewijzigd door Drukkert op 16-06-2013 15:48 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Via bluetooth zul je mogelijk/zeker een vertraging kunnen waarnemen in het geluid. Er zit namelijk wat extra omzetting in dan.

Een simpel draadje/rf is dan een betere oplossing. (uitgaande van 2.0)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Michael Knight schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:08:
Via bluetooth zul je mogelijk/zeker een vertraging kunnen waarnemen in het geluid. Er zit namelijk wat extra omzetting in dan.

Een simpel draadje/rf is dan een betere oplossing. (uitgaande van 2.0)
Een draadje trekken lijkt me inderdaad de beste oplossing.
Daarnaast is de opstelling van de speakers op deze manier niet juist. Je fronts moeten (uiteraard) links en rechts van je scherm staan.

iRacing Profiel

• Drukkert
Ok, thanks voor de feedback.

Dat wordt een lastig verhaal... Draadje trekken is idd de beste oplossing, maar de luidsprekers verplaatsen is ook zo wat. Ik heb nl. ook een mediaspeler die via de speakers loopt. Mijn tv hangt tussen de voor speakers, dit wil ik zo houden aangezien ik het meeste film kijk via de tv/mediaspeler.

Ik moet er nog eens over denken...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Drukkert schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:30:
Ok, thanks voor de feedback.

Dat wordt een lastig verhaal... Draadje trekken is idd de beste oplossing, maar de luidsprekers verplaatsen is ook zo wat. Ik heb nl. ook een mediaspeler die via de speakers loopt. Mijn tv hangt tussen de voor speakers, dit wil ik zo houden aangezien ik het meeste film kijk via de tv/mediaspeler.

Ik moet er nog eens over denken...
Waarom laat je dan geen scherm voor je TV zakken als je de beamer wilt gebruiken?

iRacing Profiel

• Drukkert
kroegtijger schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:58:
[...]

Waarom laat je dan geen scherm voor je TV zakken als je de beamer wilt gebruiken?
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb mijn scherm achter de gordijnen hangen en wil niet zichtbaar in de woonkamer zo'n ding aan het plafond hebben, vandaar.

• Drukkert
Ik heb zitten rommelen ondertussen en ben tot hier gekomen.

Ik verplaats mijn speakers van het dressoir naar de hoeken van de kamer, de centerspeaker boven het projectiescherm.
Beeld voor de beamer blijft van de pc komen. Nu moet ik dus met geluid van de pc naar de stereo. Ik heb op mijn receiver (Sony STR-DE675) optische ingangen een ook een coaxial ingang. Optische ingang wordt lastig omdat ik dan met een hele lange optische kabel (ongeveer 15 meter) van de pc naar de stereo moet, dan moet je dus onderweg versterken en ik kan geen scherpe bochten maken in kabelgoten...
Ik heb op mijn pc dus een 2.1 set speakers draaien. Deze uitgang van de pc kan ik dus niet gebruiken... Kun je deze uitgang op een of andere manier splitsen? En hoe ga ik dan van 5.1 uitgang pc naar de stereo... mini jack zullen dan moeten worden omgezet naar coaxial? Is het mogelijk om een geluidskaart te monteren met een coaxial out (tegen een normale prijs, laten we zeggen tot een 40 euro)? Ik heb hiernaar gezocht, maar kan niet echt iets vinden tegen deze prijs...
Lastig verhaal, maar volgens mij moet het wel te doen zijn... Of wil ik het onmogelijke?

[ Voor 3% gewijzigd door Drukkert op 14-07-2013 10:29 ]

• Drukkert
Nu heb ik bij pricewatch niet alleen gezocht onder 5.1 geluid maar ook onder 7.1 geluid en ben ik het volgende product tegen gekomen!

pricewatch: Sweex 7.1 PCI Sound card with digital out (SC015)

Kan iemand mij vertellen of deze uitgangen (7.1 en coaxial) tegelijk zijn te gebruiken? Ik denk van wel, want bij een videokaart zijn meerdere (verschillende) uitgangen ook tegelijk te gebruiken...
Met deze kaart en een coaxial kabel van 15 meter (15 euro bij allekabels.nl) zou ik dus kunnen doen wat ik van plan ben...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat is dus niet altijd het geval... Dat een videokaart doorgaans op 2 van de 3 uitgangen tegelijk kan uitvoeren, heeft met meerdere dac`s te maken, maar ook hier zijn soms beperkingen als het gaat om combinaties van VGA-HDMI-DVI en meerdere schermen.

Je zult dus moeten navragen of de kaart in staat is gelijktijdig een bepaald signaal uit te sturen op zowel coaxial als analoog. Soms kun je het ook al in de software zien, waarin je dan maar één output kunt selecteren. :)

Ik wil je er trouwens even op wijzen, dat je een topic niet binnen 24 uur kunt kicken. Daarvoor hebben we een edit-knop! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Drukkert
Michael Knight schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:30:

Ik wil je er trouwens even op wijzen, dat je een topic niet binnen 24 uur kunt kicken. Daarvoor hebben we een edit-knop! :)
sorry, zal niet meer gebeuren...

Maar evengoed bedankt voor de info! Ik zal eens kijken of dit mogelijk is dan.
Misschien anderen die hier ervaring mee hebben?
Iemand?

• Drukkert
Ik ben vandaag weer even verder gegaan met dit hele verhaal.
Ik heb de geluidskaart ingebouwd en geïnstalleerd.
Ik heb het inmiddels zover dat ik het correcte signaal bij mijn Sony receiver heb middels een digital coax kabel. Dit test ik dmv een test signaal op de pc te laten horen. Configuratie scherm -> Geluid -> Digitale uitvoer -> Eigenschappen -> Tabblad ondersteunde indelingen. Hier kun je bij Dolby Digital een vinkje zetten en het geluid laten testen. Het geluid komt dus over alle speakers, inclusief center speaker. Dit laat de Sony receiver ook zien dmv een blauw lampje dat aangeeft dat er een DTS geluid binnenkomt.

Het probleem is nu dat ik geen DTS geluid heb wanneer ik een film afspeel via bv. VLC mediaplayer.
Films die voorheen via mijn AC Ryan perfect DTS speelden, doen dat dus nu niet... ik heb nu alleen stereo geluid. In VLC media speler heb ik het audio uitvoer apparaat ook op 5.1 gezet.

Iemand tips?

• Drukkert
Pffff, eindelijk voor mekaar.

Heb een update van VLC binnen gehaald, vanmorgen kreeg ik bij 'audio' -> 'audioapparaat', de optie om "A/52 over S/PDIF' te kiezen.
Vanaf nu heb ik vol DTS over de speakers klinken!!! Geweldig!
Pagina: 1