Kan niet kiezen tussen 2 fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Hallo, ik wil een fan erbij kopen aangezien ik mijn temperaturen iets te hoog vind. Nou was mijn oog gevallen op deze twee:

pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12SH, 120mm
pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm

Ik kan hiertussen echter niet kiezen. De bovenste vervoerd veel meer lucht maar maakt ook veel meer lawaai. Van de onderste heb ik er al 2 ( ik heb de R4 kast). Geluid is toch wel belangerijk voor mij aangezien ik 's nachts de pc aan laat staan. Op dit moment produceert de kast zo'n 30 DB als ik op ongeveer 1M afstand in mijn bed lig (fancontroller op 5V). Hoe luid zal het dan ongeveer worden in een zelfde soort scenario maar dan met de Scythe fan erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 13:00

3DDude

I void warranty's

Hoe luid zal het dan ongeveer worden in een zelfde soort scenario maar dan met de Scythe fan erin?
Op 1900 RPM gaat bijna alles wel heel luid zijn.. tenzij je dat terug kan zetten met een fan controller...?

--> Dus die maximale CFM ga je nooit halen dan natuurlijk he, als je hem langzamer zet ;)..

Zou zeggen maak zelf de afweging.

Verder is die Scythe een ongelofelijk dunne fan, (vandaar dat die dus zo'n een hoog RPM nodig heeft) om te kunnen concurren met fans van normale dikte.

De vraag zou dus beter zijn: Heb je ruimte gebrek? Waarom wil je de Scythe?
Ik zou kijken naar een fan van normale dikte ;)

[ Voor 29% gewijzigd door 3DDude op 16-06-2013 15:08 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
3DDude schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:05:
Hoe luid zal het dan ongeveer worden in een zelfde soort scenario maar dan met de Scythe fan erin?
Op 1900 RPM gaat bijna alles wel heel luid zijn.. tenzij je dat terug kan zetten met een fan controller...?

--> Dus die maximale CFM ga je nooit halen dan natuurlijk he, als je hem langzamer zet ;)..

Zou zeggen maak zelf de afweging.
Alleen 's nachts zal hij op 5V staan aangezien ik ook een beetje nachtrust wil :P. Overdag staat hij gewoon op 12V, desondanks, als hij op 5V staat dan moet hij alsnog meer lucht verplaatsen dan de Fractal Design, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Dat komt neer op overdag best wel luid, en snachts lager RPM -> en daarmee flink slechtere performance (want het is zo'n ultra dunne fan..)

*adviseert verder te kijken :)*

zoiets: pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm

of een leuke noctua

[ Voor 34% gewijzigd door 3DDude op 16-06-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
3DDude schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:10:
Dat komt neer op overdag best wel luid, en snachts lager RPM -> en daarmee flink slechtere performance (want het is zo'n ultra dunne fan..)

*adviseert verder te kijken :)*

zoiets: pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm

of een leuke noctua
Maar ik snap het niet, hij staat helemaal boven aan de lijst en heeft de beste luchtoevoer van allen. Je zegt dat hij 's nachts veel slechter is, maar dat is toch logisch als hij op een lagere RPM draait? Als het komt omdat hij ultra dun is, waarom verplaatst hij dan zoveel lucht op normale snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Als jij dat RPM lager gaat zetten, wat je s'nachts gaat doen zo te horen -> wordt de luchtverplaatsing vanzelfsprekend lager...? Met de lagere luchtverplaatsing komt dan ook slechtere koeling mee..

*Of heb ik op het verkeerde type nr zitten zoeken |:( :9 *
*zelfs als ik dat gedaan hebt blijft het punt van hoog RPM versus stil zijn kwa geluidsproductie nog wel redelijk staan natuurlijk ;), want ik zie dat als je deze op 1900rpm zet dat hij 37dB produceert.. wat nou niet bepaald .. stil is. *
Edit: ik dacht dat je nieuws: Scythe introduceert nieuwe dunne 120mm-fans zo'n dunne bedoelde :P *die maken herrie zullen we maar zeggen >:) *

Bij de buren hebben ze paar maanden terug een test gedaan met bijna 400 casefans..
http://nl.hardware.info/r...rgelijkingstest-conclusie

[ Voor 82% gewijzigd door 3DDude op 16-06-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
3DDude schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:51:
Als jij dat RPM lager gaat zetten, wat je s'nachts gaat doen zo te horen -> wordt de luchtverplaatsing vanzelfsprekend lager...? Met de lagere luchtverplaatsing komt dan ook slechtere koeling mee..

*Of heb ik op het verkeerde type nr zitten zoeken |:( :9 *
*zelfs als ik dat gedaan hebt blijft het punt van hoog RPM versus stil zijn kwa geluidsproductie nog wel redelijk staan natuurlijk ;), want ik zie dat als je deze op 1900rpm zet dat hij 37dB produceert.. wat nou niet bepaald .. stil is. *
Edit: ik dacht dat je nieuws: Scythe introduceert nieuwe dunne 120mm-fans zo'n dunne bedoelde :P *die maken herrie zullen we maar zeggen >:) *

Bij de buren hebben ze paar maanden terug een test gedaan met bijna 400 casefans..
http://nl.hardware.info/r...rgelijkingstest-conclusie
Ja, het lijkt me logisch dat een lager RPM bij alle fans voor een lagere luchtoestroom zorgt. Ik raad je de volgende keer aan om gewoon op de bijgeleverde links te klikken :).

http://tweakers.net/serie/1114/slip-stream/

Als ik zo bij deze serie kijk, dan zie ik hoe lager de DB's worden, hoe lager de luchtoevoer wordt (logisch). Welke van deze is geschikt om 's nachts op 1 meter afstand (met oordopjes) op 5V te kunnen slapen? Is de 1900 RPM daar goed voor, of is dat iets te luid? Overdag maakt me geen zak uit, dan zit ik toch met een koptelefoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch kijkt naar de pricewatch zitten er een paar leuke fans tussen .

pricewatch: Thermalright TY-147 PWM, 140mm
Is mooie fan met veel verplaatsing en toch wel redelijk stil .

pricewatch: Cooler Master R4-L2R-20AC-GP, 120mm
ook een mooie en krachtig moet ik zeggen .

Zelf zijn dit 2 redelijk stille fans als ik de product informatie mag geloven .

Als je dan toch 1 van die 2 wilt zou ik gaan voor die fractal dat is behoorlijk geluid minder al verplaats die wel minder lucht maar in de nacht heb je neem ik aan niet zoveel kracht nodig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
Over die eerste, hoe kan het dat op het eerst ogende zo'n goede en goedkope fan niet hoog in de lijst staat? :o

[ Voor 15% gewijzigd door KetchupFTW op 16-06-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat die pas nieuw is als je gaat kijken naar de prijzen dan staat het er pas sinds 2 Juni .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:55:
Ik denk dat die pas nieuw is als je gaat kijken naar de prijzen dan staat het er pas sinds 2 Juni .
Als ik op hun site kijk zie ik daarintegen een heel andere CFM

http://www.thermalright.c...s/fan/ty-147.html?panel=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Enermax UCTVD14A, 140mm
Deze komt wel overeen met de producent zijn site , dat is altijd wat nagaan maar deze zijn wel meteen een heel stuk duurder .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49

L702

Eric #99

De geluidsdrukken (dB's) moet je altijd met een (mega) korrel zout nemen! Beetje kijken op vergelijkingstests. Iets wat je je moet bedenken is dat hoe groter de fan hoe minder snel die moet draaien om even veel lucht te verplaatsen. Over het algemeen zijn grotere fans stiller als kleinere fans bij even veel luchtverplaatsing. Ik zou ten alle tijden voor een zo groot mogelijke fan gaan die er in past, dus de 14cm fan.

Nog iets om te bedenken is dat meer lucht bij bepaalde heatsinks geen betere prestaties leveren (of echt minimaal) Heb je bijvoorbeeld veel ruimte tussen de fins van de heatsink dan zal een 1900rpm fan vrijwel niks toevoegen ten opzichte van een 1000 rpm fan.
Pagina: 1