Ik zou deze zomer een nieuwe laptop willen aankopen met als doel deze te kunnen gebruiken voor mijn thesis. Hiervoor zou ik grote hoeveelheden ruimtelijke data moeten kunnen verwerken (De volledige bebouwing van gans Vlaanderen, tot op tuinhuizen na) en dus moet de laptop krachtig genoeg zijn. Ook zou ik de laptop moeten kunnen meenemen en lijkt 15 inch mij dus ideaal. Een mooi uiterlijk zou leuk zijn maar is geen vereiste. Liefst een Windows laptopwant op Mac werken niet al mijn programma's. De laptop zou niet meer dan 2000 euro mogen kosten. Een mogelijkheid die ik zelf al gevonden heb is da Sony Vaio Fit zelf samengesteld met de hoogste specificaties. Wat raden jullie zo aan?
Lenovo W530, met full hd scherm + i7 en 16-32gb ram en nog een ssd als dat er bij past?
http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/w-series/w530/
http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/w-series/w530/
Hmm gezien je budget en eisen die je stelt, zijn er eigenlijk best weinig optie's..zelf heb ik een samsung ativ book met 16 GB aan ram, en dat werkt voor mij prima..
in jouw lijst is 16 gig of meer wel aan te raden, en zowiezo een SSD omdat je anders die map teveel moet gaan bufferen. Ook moet je eigenlijk ook een sterke grafische kaart hebben, omdat je die map niet alleen als data hebt, maar ook grafisch wilt bekijken, het is dus niet alleen puur rekenkracht.
Ik zou je dan eigenlijk ook een 15' BTO laptop aanraden, daar krijg je een 7970M en een krachtige i7 met dual-HDD optie's en mogelijkeid tot 32 GB ram.
Het beste is misschien deze configuratie. Je krijgt daarvoor de beste hardware mogelijk in een prima behuizing. 2.1 geluid. i7, en een 2 GB 7970M met een 256-bit GDDR5 geheugen waardoor je grote map goed gebufferd kan worden. Waarom AMD? Die is namelijk velen malen sneller in OpenCL berekeningen, en dan ook echt véél sneller. De meeste CAD & Render software draaien nogsteeds op OpenCL en weinig kunnen de kracht van Nvidia écht goed gebruiken. Dat komt wel langzaam...miss over 3/4 jaar is Nvidia ook de martkleider in dat gebied
maargoed, in bovenstaande config, i7, Full-HD gamut scherm, 32 Gb 1600 Mhz ram. 7970M, 240 GB intel Msata SSD & 1 TB 7200RPM HDD voor opslag van grote software / files.
succses met beslissen!
in jouw lijst is 16 gig of meer wel aan te raden, en zowiezo een SSD omdat je anders die map teveel moet gaan bufferen. Ook moet je eigenlijk ook een sterke grafische kaart hebben, omdat je die map niet alleen als data hebt, maar ook grafisch wilt bekijken, het is dus niet alleen puur rekenkracht.
Ik zou je dan eigenlijk ook een 15' BTO laptop aanraden, daar krijg je een 7970M en een krachtige i7 met dual-HDD optie's en mogelijkeid tot 32 GB ram.
Het beste is misschien deze configuratie. Je krijgt daarvoor de beste hardware mogelijk in een prima behuizing. 2.1 geluid. i7, en een 2 GB 7970M met een 256-bit GDDR5 geheugen waardoor je grote map goed gebufferd kan worden. Waarom AMD? Die is namelijk velen malen sneller in OpenCL berekeningen, en dan ook echt véél sneller. De meeste CAD & Render software draaien nogsteeds op OpenCL en weinig kunnen de kracht van Nvidia écht goed gebruiken. Dat komt wel langzaam...miss over 3/4 jaar is Nvidia ook de martkleider in dat gebied
maargoed, in bovenstaande config, i7, Full-HD gamut scherm, 32 Gb 1600 Mhz ram. 7970M, 240 GB intel Msata SSD & 1 TB 7200RPM HDD voor opslag van grote software / files.
succses met beslissen!
when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions
BTO zou ik niet nemen, slechte hardware, gezien het voor je thesis is moet die waarschijnlijk wel stevig zijn dus dan is een lenovo een beter opties.
dus eigenlijk zeg je nu dat intel slechte processors maakt, AMD slechte videokaarten, corsair slech ram geheugen. Intel slechte SSD's en westerd digital slechte harde schijven....juist ja..justahuman schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:47:
BTO zou ik niet nemen, slechte hardware, gezien het voor je thesis is moet die waarschijnlijk wel stevig zijn dus dan is een lenovo een beter opties.
when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions
Verwijderd
licht of topic: in een laptop is het juist van belang dat het in een goed pakket zit, de losse onderdelen zeggen niet zo veel. Grafische kaart lijkt me niet zo boeiend eigenlijk, data word vast niet op 70 fps in 3d gerenderd.EXpaND schreef op zondag 16 juni 2013 @ 19:35:
[...]
dus eigenlijk zeg je nu dat intel slechte processors maakt, AMD slechte videokaarten, corsair slech ram geheugen. Intel slechte SSD's en westerd digital slechte harde schijven....juist ja..
Grote SSD, en een tweede HD?SSD voor backup lijkt me intresanter. Kun je mooi je data op twee plekken zetten, niks zo irritant als een schijf meeslepen, of je thesis kwijt raken!
Wat ik meld is dat de bto laptops waarschijnlijk de persoon niet zullen bevallen, en met levonvo kan je makkelijk onsite garantie afnemen.
Het gaat niet om de onderdelen, maar hoe de boel in elkaar wordt gezet. BTO heeft de reputatie vrij hete laptops af te leveren (niet optimaal gekoeld.)EXpaND schreef op zondag 16 juni 2013 @ 19:35:
[...]
dus eigenlijk zeg je nu dat intel slechte processors maakt, AMD slechte videokaarten, corsair slech ram geheugen. Intel slechte SSD's en westerd digital slechte harde schijven....juist ja..
heb je een punt, maar asus brengt ook laptops in de mainstream segment af met koeling die het net wel/niet kan koelen. Bij de Game reeks van BTO zit echt prima koeling naar mijn mening. Heeft mijn GTX485M met een 22% overclock nooit over de 78 graden laten gaan. En dat is vrij netjes voor die power die er dan in zit. De 485M is echt een heethoofd. Je moet hem gewoon goed onderhouden, stof vrij houden..om de 2 jaar even nieuwe koelpasta (heb zelf artic silver gebruikt) en je temperaturen zijn echt prima hoor.iAdema schreef op maandag 17 juni 2013 @ 10:34:
[...]
Het gaat niet om de onderdelen, maar hoe de boel in elkaar wordt gezet. BTO heeft de reputatie vrij hete laptops af te leveren (niet optimaal gekoeld.)
edit: ze gebruiken bijna hetzelfde koelsysteem als de asus G serie en de alienware M17X serie..2 fans met eigen koelblok voor aparte koeling van CPU en GPU. Dus de set-up is al beproeft. BTO heeft niet zo'n werk gemaakt van in welke steps de ventilator moet werken..het is 25/50 of gewoon de volle 100% aan RPM's dat de ventinator doet. Dat hadden ze beter kunnen doen. Want 3 steps is best om te janken..had er dan 6 gedaan. 5 normale, en 1 turbo fan. maarja, je kan wel met speedfan zelf de aantal RPM's van de ventilator instellen dus net hoe koel je hem wil hebben
zeker te overwegen..
[ Voor 26% gewijzigd door EXpaND op 17-06-2013 13:08 ]
de afwerking van de koeling van een m17x alienware is DUIDELIJK beter dan die van de bto's.
ook de highend (we hadden toch hier een knutselaar die ze koeling ging tapen enzo? )
mijn koelblokken en vinnen sluiten wel naadloos op elkaar aan
maar even ontopic:
in deze klasse, kan ik eigenlijk alleen aanraden om voor een zakelijk model te gaan, deze zijn doorgaans iets sterker / betrouwbaarder / betere garantie e.d.
dell heeft de m4700 in zijn assorti: http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1
of een thinkpad w530..
en heel veel verder zou ik persoonlijk niet kijken
mooie van de dell vind ik de 3 jaar garantie, deze is next business day EN onsite..
vandaag kapot? morgen een monteur aan huis die hem fixt..
ik heb hier zelf praktijk ervaring mee (alienware) , en dat is toch wel echt heeeel briljant, mijn toetsenbord vertoonde een mankement, ik heb de desk smiddags rond 5 uur gebeld, volgende ochtend stond er om 11:00 een monteur voor de stoep met een nieuw keyboard, meneer heeft deze ZEER netjes gemonteerd...
echt de service vind ik echt fantastisch
ook de highend (we hadden toch hier een knutselaar die ze koeling ging tapen enzo? )
mijn koelblokken en vinnen sluiten wel naadloos op elkaar aan
maar even ontopic:
in deze klasse, kan ik eigenlijk alleen aanraden om voor een zakelijk model te gaan, deze zijn doorgaans iets sterker / betrouwbaarder / betere garantie e.d.
dell heeft de m4700 in zijn assorti: http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1
of een thinkpad w530..
en heel veel verder zou ik persoonlijk niet kijken
mooie van de dell vind ik de 3 jaar garantie, deze is next business day EN onsite..
vandaag kapot? morgen een monteur aan huis die hem fixt..
ik heb hier zelf praktijk ervaring mee (alienware) , en dat is toch wel echt heeeel briljant, mijn toetsenbord vertoonde een mankement, ik heb de desk smiddags rond 5 uur gebeld, volgende ochtend stond er om 11:00 een monteur voor de stoep met een nieuw keyboard, meneer heeft deze ZEER netjes gemonteerd...
echt de service vind ik echt fantastisch
[ Voor 27% gewijzigd door aron225 op 17-06-2013 13:29 ]
M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm
Hoe is die data precies opgeslagen en hoe ga je die benaderen?
Een beetje laptop met een flinke sloot geheugen kan genoeg zijn, maar als je het spul in een fully fledged DBMS hebt zitten zijn er mogelijk ander dingen van toepassing om het echt lekker te laten werken...
Corei7 lijkt me sowieso handig, evenals een sloot geheugen. Maar SSD of HDD (al dan niet 2x HDD of SSD in RAID0 wil nog wel eens een hoop verschil maken bij het werken met grote hoeveelheden data
Een beetje laptop met een flinke sloot geheugen kan genoeg zijn, maar als je het spul in een fully fledged DBMS hebt zitten zijn er mogelijk ander dingen van toepassing om het echt lekker te laten werken...
Corei7 lijkt me sowieso handig, evenals een sloot geheugen. Maar SSD of HDD (al dan niet 2x HDD of SSD in RAID0 wil nog wel eens een hoop verschil maken bij het werken met grote hoeveelheden data
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Alvast allemaal heel hard bedankt voor jullie advies. Ik heb hier al wel wat voorstellen gezien die ik nu zeker eens allemaal kan kijken. De data zelf zijn vector bestanden die ik zal moeten gaan afhalen bij de overheid, het zal waarschijnlijk een groot bestand zijn dus ik kan inderdaad best wel wat geheugen gebruiken.
Verwijderd
Dat het koel ontwerp hetzelfde is is onzin. Beiden hebben 2 fans en een blokje koper, maar dat is maar het halve verhaal. De asus g serie blijft ~10 decibel koeler onder load, de M17x blijft 30° koeler onder load.EXpaND schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:05:
[...]
heb je een punt, maar asus brengt ook laptops in de mainstream segment af met koeling die het net wel/niet kan koelen. Bij de Game reeks van BTO zit echt prima koeling naar mijn mening. Heeft mijn GTX485M met een 22% overclock nooit over de 78 graden laten gaan. En dat is vrij netjes voor die power die er dan in zit. De 485M is echt een heethoofd. Je moet hem gewoon goed onderhouden, stof vrij houden..om de 2 jaar even nieuwe koelpasta (heb zelf artic silver gebruikt) en je temperaturen zijn echt prima hoor.
edit: ze gebruiken bijna hetzelfde koelsysteem als de asus G serie en de alienware M17X serie..2 fans met eigen koelblok voor aparte koeling van CPU en GPU. Dus de set-up is al beproeft.
Zelfs MSI met zijn single-fan systeem heeft betere koeling dan de BTO's, de door notebookcheck geteste modellen met haswell klokken allemaal terug ( tot ~13w ) net als de MSI, maar deze blijft idle ongeveer 7 decibel stiller en onder load uit het hoofd 3 decibel. Koeling is in elk geval een argument om BTO niet te nemen. Of het nu wel voldoende is voor gebruik X, elke concurrentie doet het beter. Behalve de elitebook reeks..
Het klinkt alsof je niet echt verstand hebt van de benodigde specs. Een vaio Fit is niet geschikt in jouw prijssegment, er zijn kwalitatief gezien veel betere opties. Zoek eerst eens uit wat jouw favoriete CAD programma zoal nodig heeft aan specificaties, dan kunnen we zinvol advies geven. Anders komt er niets zinvollers uit dan 'neem een workstation van lenovo/dell' terwijl dat wellicht totale overkill is.
Je moet in ieder geval genoeg RAM en een snelle CPU hebben, vziw maken veel standaardpakketten (ArcGIS bv) geen gebruik van OpenCL, dus de GPU is vermoedelijk toch wat minder belangrijk. Verder is de koeling belangrijk, want het zou niet vreemd zijn als de CPU soms vrij langdurig op 100% zou moeten werken. Ik zou naar een Lenovo T met i7 en 16GB (of meer) RAM model kijken, vroeger kon je die als student ook redelijk voordelig in Duitsland krijgen.
Pagina: 1