WiFi signaalstoring en degradatie in flat

Pagina: 1
Acties:

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
Hallo NT,

Ik woon sinds een tijdje in een flatgebouw met 125 units. WiFi vormt hier snel een probleem, zo ongeveer iedereen heeft wel een acces point en met zoveel bewoners is er gewoon geen kanaal vrij.

Dit probleem kon ik altijd vrij prima omzeilen omdat de meeste mensen geen 802.11n acces points hadden of hadden aanstaan. Echter, sinds een jaar tot anderhalf worden alle nieuwe modems met WiFi uitgerold met 802.11n en ook wat je in de winkel koopt staat standaard op 802.11n op 5GHz te stralen.

Het is ondertussen zo erg dat ik op meer dan 15m van m'n acces point af (geen muren of wat dan ook) nog maar ongeveer 1/5 van m'n signaal over heb en soms dermate zwak dat mobiele apparaten weigeren te verbinden omdat ze het signaal te slecht achten.

Ik heb ondertussen wat geëxperimenteerd met verschillende acces points, meerdere acces points inzetten om de dekking te verbeteren maar dit heeft weinig opgeleverd. Meerdere acces points maakte het probleem zelfs erger omdat die twee onderling ruzie kregen en m'n apparaten telkens zaten te hoppen tussen de acces points.

Waar ik naar op zoek ben is wat advies over een acces point of twee (of firmware) die op intelligente wijze met dit soort problemen overweg kunnen. Het gaat om een relatief klein oppervlak wat ik wil dekken, ongeveer 40m2.

Het mag best wat duurdere hardware zijn zo lang die wel in een thuis/consumentensetting in te zetten is zonder eerst een opleiding van de desbetreffende netwerkleverancier te moeten volgen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

5GHz heeft geen kanaaloverlap dus als je daar een vrije in kunt vinden zit je gebakken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk gewoon eens naar de betere AP's
Ik zit hier met een soort van zelfde situatie en heb gewoon 2 Engenius ECB 350's AP's draaien inclusief mijn Fritzbox 7360. De ECB 350's kun je op 29dbm instellen en dat scheelt bakken.

Ik heb bereik 3 apartementen om me heen en over de hele parkeer plaats. Andere hebben nu wel wat problemen met ontvangst maar dat is jammer.

Als ik met Wi-Spy 2.4x ga scannen heb ik 4 kanalen in gebruik en altijd goed bereik.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja precies een wapenwedloop is wat helpt tegen dit probleen |:(

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:48
CyBeR schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:54:
Ja precies een wapenwedloop is wat helpt tegen dit probleen |:(
Precies, die ecb300 op 29 dbm doet dus 600 milliwatt uitzenden, terwijl de meeste ap zich aan de 100 mw grens in de EU houden.

Is wachten tot je buurman de nieuwe zyksel koopt die op 800 mw uitzend :)

Plus deze wapenwedloop werkt maar één kant op, de tel/laptop/wifi client gaat niet sterker zenden

[ Voor 22% gewijzigd door Weezer-DC op 16-06-2013 15:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dan nog, dat is als in een luidruchtige omgeving nog harder schreeuwen, het zet gewoon weinig zoden aan de dijk, al gaat niemand anders harder praten.

Wat wel helpt is om je handen aan je oren te houden en richitng degene te kijken die je wilt horen.

In WiFi-termen heet dat directionele antenes en/of beam forming.

Reguliere WiFimeuk wordt geleverd met omindirectionele antennes, want die zijn goedkoop en hoeven niet gericht te worden, dus makkelijker in support. Wat je zou kunnen doen is een ap nemen met richtantennes, of eentje nemen met externe antennes, die erafschroeven en zelf directionele antennes kopen. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Nadeel is dat dit alleen goed werkt als de devices ongeveer op dezelfde locatie zitten. In een appartement is dat niet altijd het geval. Beter is beamvorming, waar door software (Cisco, Broadcom) danwel hardware (Ruckus) het signaal gestuurd wordt richting device.

Probleem is dat de fabrikant met verreweg beste oplossing, Ruckus, na wat slechte ervaringen in partnerschap met Netgear (eindigde in rechtzaken over en weer...) teruggetrokken is uit de consumentenmarkt en nu enkel de grootzakelijke bedient. Allicht kun je nog ergens 2e hands een Netgear WPN-824 vinden, daar zit een Ruckus array in, maar die is stokoud, doet enkel WiFi-g en kan WAN to LAN niet meer dan 45Mbps aan.

Cisco's oplossing is peperduur en werkt gewoon nauwelijks. Hou je die van Broadcom over. Daar maak je redelijk kans mee, gezien erg veel routers/APs een Broadcom chip hebben. Wel moet je voor de high-end gaan, je hebt minimaal een 3x3 antenne setup nodig. Ik heb zelf een Asus RT-AC66U liggen die het doet, resultaten zijn indrukwekkend. Met een goede client zijn ook over 5GHz N in een radiotechnisch vervuilde ruimte (tientallen APs, ook in 5GHz) snelheden >200Mbps haalbaar. Zo'n apparaat kost EUR 150. Let wel dat de clients mee moeten werken om echt spectaculaire snelheden te halen, zo niet helpt het ook, maar minder.

Overigens ben ik op andere vlakken een stuk minder te spreken over de Broadcom-chip in kwestie, qua interoperability is het een drama (kan alleen kanalen 36-48 gebruiken, niet daarboven), maar in een AP heb je daar minder last van dan in een client. Daar is het echt een no-go. Daarom moet ik trouwens alle pre-AC USB dongles met Broadcom chip afraden, aangezien ze geen verbinding kunnen maken met APs die op kanaal 52 of hoger zitten. Vandaar zeker niet zo'n ding kopen voor bij zo'n mooie router...

Oslik blyat! Oslik!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
dion_b schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:26:
Beter is beamvorming, waar door software (Cisco, Broadcom) danwel hardware (Ruckus) het signaal gestuurd wordt richting device.
Bedankt daarvoor. Ik zat al naar hardware te zoeken maar er zijn bar weinig fabrikanten die adverteren met dergelijke functionaliteit maar het zit dus blijkbaar in bepaalde Broadcom chips.

Ik zal eens kijken of ik die ASUS op de kop kan tikken, die 150E voor een goed acces point vind ik niet zo'n probleem als dat betekent dat ik weer gewoon dekking heb.
prutser001 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:53:
Ik zit hier met een soort van zelfde situatie en heb gewoon 2 Engenius ECB 350's AP's draaien inclusief mijn Fritzbox 7360. De ECB 350's kun je op 29dbm instellen en dat scheelt bakken.
Die ECB 350's waren bij mij bekend maar ik vind 150E wat duur voor het ontbreken van 5Ghz en naar wat ik heb kunnen vinden ook geen IPv6 ondersteuning.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Echt zeker weten dat je dekking hebt doe je nooit van tevoren. Beam forming helpt, maar tegen sommige interferentie is geen kruid gewassen. Het gaat dan vooral om analoge signalen in dezelfde frequentieband - de bekende babyfoons en draadloze beveiligingscameras. Die kunnen de hele band wegdrukken. Heb zelfs een keer meegemaakt (in een grachtenpand in A'dam, slechtste combo van veel wifi, dunne muren en veel beveiligingsmeuk) dat zowel 2.4GHz als 5GHz onbruikbaar waren. Daar is het wachten op 60GHz, maar duurt nog even voor dat betaalbaar en algemeen is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Misschien kan je een Japanse firmware op je router zetten en op kanaal 14 gaan uitzenden?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) onwettig aanzetten tot illegale zaken is op GoT niet de bedoeling
2) heb je alsnog weinig aan want je clients kunnen er niet mee connecten
3) 14 overlapt alsnog met 13, dus ook al interesseert 1 je niet en heb je een workaround voor 2 schiet je er nog weinig mee op.

Oslik blyat! Oslik!

• Paul
  • Laatst online: 21:36
Tenzij je helemaal niks meer hebt dat dual-stack draait (wat me sterk lijkt, hoe bezoek je dan de 95%* Paul van het internet dat geen IPv6 gebruikt...) heb je daar geen last van. Die 'support' gaat namelijk alleen over de management interface en eventueel layer 3. Aangezien je een AP zoekt en geen router is dat dus geen issue :)

Tenzij je je router wilt vervangen door een alles-in-één maar zeker in jouw situatie heeft de fysieke locatie van je AP grote invloed, en dan is de plek waar de router het beste staat maar uiterst zeldzaam ook de plek waar een AP het meest tot zijn recht komt :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 21:17
Wat je natuurlijk ook kan doen is signaal isolatie:
fototje
of een van deze 6000mWatt wifi dongels gebruiken.
DX.com

Even serieus wat de mooiste oplossing is met je buren en medebewoners in gesprek en juist het uitzend vermogen van alle bewoners verlagen.

Edit:
Daenney schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:20:
Echter, sinds een jaar tot anderhalf worden alle nieuwe modems met WiFi uitgerold met 802.11n en ook wat je in de winkel koopt staat standaard op 802.11n op 5GHz te stralen.
Dat AP's broadcasten op 5Ghz hoeft niemand in de weg te zitten als er geen traffic overheen gaat, heb je bijna nergens last van. Pak eens een backtrack en kijk eens hoe druk het daadwerkelijk is op elk kanaal.

[ Voor 36% gewijzigd door eddie4nl op 17-06-2013 01:11 ]

Verwijderd

Wat je ook kan doen, is op 5Ghz alleen uitzenden, en een panel antenne zetten bij het raam, richting je kamer.
Daardoor zal je de buiten signalen met 20 a 30 dB drukken. Let wel op, dat je het vermogen terugschroeft van de AP, zodat je binnen de 100 mW blijft.

Het zal wel iets helpen, maar het is geen wondermiddel.
Pagina: 1