HDD last sector.

Pagina: 1
Acties:

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:51
Hoi,

Mijn opa zijn Windows 8 installatie was om de een of andere reden plots kaduuk, hij kon niet meer inloggen en dus ook niet meer aan zijn bestanden. Toen besloten we dus om even een Ubuntu USB te maken en zo alle bestanden naar een externe HDD te kopiëren. Echter wordt deze externe HDD niet meer door Windows 8 herkent nadat er op geschreven werd door Ubuntu. De schijf is overigens als NTFS geformatteerd.

Als de schijf in Ubuntu gemount wordt geeft hij de melding dat de 'last sector' corrupt is, ik neem dus aan dat dit ook de reden is waardoor hij niet meer herkent wordt in Windows? Ik heb echter geen idee hoe ik dit oplos, en internet maakt me ook niet veel wijzer.

Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen. :)
Ik was ook niet zeker of het hier wel hoorde, het gaat namelijk wel over harde schijven, maar toch weer niet.

Alvast bedankt,
Senne

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Klinkt alsof je hardeschijf stuk is, je kan even wat tooltjes draaien onder ubuntu om hem te scannen, daar blijkt waarschijnlijk uit dat hij stuk is en dan kan je een nieuwe kopen:P

• MrSenne
Hetzelfde gebeurde echter met een harde schijf van een nieuwe computer, ook na gebruik van Ubuntu...

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:36 ]

• MrSenne
En hoe controleer ik ze op Smart?

Verwijderd

CrystalDiskInfo, dat is een goede eerste stap. En gaat het hier niet om een corrupte backup GPT tabel?

• MrSenne
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:44:
CrystalDiskInfo, dat is een goede eerste stap. En gaat het hier niet om een corrupte backup GPT tabel?
Windows wilt niet meer opstarten aangezien de HDD ook bij het booten niet herkent wordt, en CrystalDiskInfo draait niet op Linux voor zover ik op internet vind.

Verwijderd

In Ubuntu kun je in het Disks overzicht de SMART uitlezen. Linksboven op het dash-knopje drukken dan Disks intypen. Dan even zoeken en je krijgt de SMART informatie. Met de printscreenknop kun je een screenshot maken. Met Alt+Printscreen maak je alleen een screenshot van het huidige venster ipv de hele desktop.

• MrSenne
Ok, dat zal ik zo snel mogelijk doen. :) Ik zit echter midden in mijn examens dus kan nog een week duren.

Overigens sta ik er wel van verbaast dat een nieuwe computer direct een kapotte HDD heeft na gebruik van Ubuntu?

Verwijderd

Dat is helemaal niet gezegd, in elk geval niet door mij. Als je een corrupte GPT backup hebt, is dat niet de schuld van de hardeschijf zelf, maar een softwareprobleem. Maar meten is weten, en je begint altijd met een uitdraai van de SMART om zo te kijken of de hardware in elk geval wel goed functioneert.

Bedenk daarbij wel dat als je andere dingen gaat doen, dit de bewijsgaring kan verstoren, en dat kan betekenen dat bewijs wat nu nog door SMART valt uit te lezen, daarna niet meer aanwezig is. Zou je allerlei andere dingen gaan doen met de schijf, kan dit ervoor zorgen dat je bewijsmateriaal vernietigt. Dat kan nu al het geval zijn. Bij problemen is het altijd zaak zo snel mogelijk de SMART data veilig te stellen.

• MrSenne
Het eerste wat ik zal doen zodra ik toegang heb tot de computer is de SMART gegevens posten, voor de rest blijf ik er met m'n poten van af. :)
Pagina: 1