CPU op 100% voor een lange tijd -> Is dat slecht

Pagina: 1
Acties:

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Goedemiddag, ik heb vaak mijn CPU hele nachten (8-12 uur) op 100% load aanstaan. Hierbij is de maximum temperatuur 67 C in core #0 in het begin als en 70 C als ik 's ochtends kijk. Dit zijn dan ook wel de max temps tijdens een piekje + fan speeds staan op low. Mijn vraag is nu of lopen op 100% voor een lange periode het leven van je CPU beïnvloed. Ik heb hem vaak meerdere dagen achter elkaar aanstaan (overdags niet altijd op 100%, maar soms wel).

Ik heb ook niet gekozen om te overklokken desondanks dat ik een 3570k heb doordat dan de garantie vervalt (3 jaar). Ik heb daarintegen ooit gehoort dat de garantie aangeeft hoe lang een stuk hardware het moet volhouden. Garandeert Intel hiermee dat de CPU het 3 jaar volhoudt op 100% 24/7, of kijken ze naar gemiddeld gebruik?

Verwijderd

CPU kan het makkelijk 10 jaar uithouden(allen dan houd jij het niet meer uit met die verouderde cpu), gaan bijna nooit/zelden stuk
Je zal ook nauwlijks verschil in levensduur krijgen als je hem 100% of 10% belast

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de processor kapot gaat, hoe denk je dan dat intel kan zien hoeveel uur die gedraaid heeft, en op welke load dat geweest is, en op welke (over)klok ?

Je temperaturen zijn redelijk hoog, ik zou ze ook eens in de gaten houden als de omgevingstemperatuur stijgt. Als de processor te warm wordt, zou deze zich automatisch moeten terugklokken, wordt die veel te warm, dan valt ie uit.

Wat wel slecht is, is je stroomverbruik. Maar dat is dan weer een heel ander verhaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zorgt dat 't ding goed gekoeld wordt dan is dat niet zo'n probleem. 70 graden ligt wel wat boven de opgegeven max temp van Intel,, dus betere koeling zou in elk geval geen kwaad kunnen.

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Reepje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:11:
Als de processor kapot gaat, hoe denk je dan dat intel kan zien hoeveel uur die gedraaid heeft, en op welke load dat geweest is, en op welke (over)klok ?

Je temperaturen zijn redelijk hoog, ik zou ze ook eens in de gaten houden als de omgevingstemperatuur stijgt. Als de processor te warm wordt, zou deze zich automatisch moeten terugklokken, wordt die veel te warm, dan valt ie uit.

Wat wel slecht is, is je stroomverbruik. Maar dat is dan weer een heel ander verhaal.
Ja, dus Intel gaat dus uit van 24/7 op 100% met de garantie?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
KetchupFTW schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:40:
[...]

Ja, dus Intel gaat dus uit van 24/7 op 100% met de garantie?
Zij gaan daar niet van uit dat je hem 24/7 100% gebruikt maar je kunt dat gerust doen aangezien het feit dat er niet wordt bijgehouden hoelang de cpu volledig wordt gestressed. 70 °C zal voor deze cpu niet zo'n probleem zijn maar als hij standard clocked is zou ik evt. nog even kijken naar een betere cpu koeler ;). Over het algemeen geldt bij iedere component hoe koeler des te langer de levensduur.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

TERW_DAN schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:14:
Als je zorgt dat 't ding goed gekoeld wordt dan is dat niet zo'n probleem. 70 graden ligt wel wat boven de opgegeven max temp van Intel,, dus betere koeling zou in elk geval geen kwaad kunnen.
70 graden kan nog wel. het is niet aan te raden, maar de cpu word er niet veel anders van.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Als je niet met voltages etc. hebt geprutst, dan heb je gewoon de volle 3 jaar garantie.
Pagina: 1