APU kiezen

Pagina: 1
Acties:

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Beste tweakers.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik twijfel erg tussen AMD en Intel. Zelf heb ik altijd Intel gehad maar omdat ik geen zeer krachtige PC ga bouwen twijfel ik nu ook voor AMD.

Wat wil ik met de PC doen?
Full HD (3D) Films kijken & het downloaden hiervan en Bluray films branden. Af en toe een spel zoals SimCity spelen. En verder de standaart dingen zoals internetten enz.

De PC moet snel werken en reageren daarvoor wil ik wel wat extra uitgeven als het nodig zou zijn.

Tussen wat twijfel ik?
AMD A10 6800K 130/140 euro of i5 4670K 210 euro of i5 4570 175 euro of iets van de 3de generatie bijvoorbeeld de i5 3570K 200 euro maar aangezien de nieuwe haswell een stuk sneller is...

Verder komt het op een ITX moederbord en in een ITX behuizing met 8GB DDR3 en 128GB Samsung Pro SSD

Heb zelf ook nog zitten denken aan de AMD FX 8350 met losse videokaart maar daarvoor zijn geen itx borden en voor dat geld heb ik ook een i7 4770K.

Hoor graag van jullie wat de beste keus voor mij is tussen deze APU's.

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03 12:07
Ik zou gewoon voor:

pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed

gaan met een B85 moederbord en een videokaart al naar gelang je budget.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor wat jij met je computer gaat doen, heb je helemaal geen krachtige (of zelfs zeer krachtige) pc nodig.

Ik zou voor een budget AMD A10 of A8 gaan, goedkoop moederbordje, en dan het geld dat je overhoud steken in een grote SSD: want dat zal je snelheid geven.

• DM89
  • Nu online
Met welke processor kan ik de A10 dan vergelijke tegenover intel? Want van AMD weet ik echt niet wat ik er van moet vewachten.

Ik heb zelf altijd Intel gehad, in mijn PC had ik de i7 2600K en in me laptop een i5 2de gen. Ik heb inderdaad geen krachtige pc nodig voor wat ik wil maar hij moet over het algemeen snel zijn.

Ook met het uitpakken van films en het repareren (quickpar) moet gewoon vlot gaan. Ik heb op dit moment geen budget gesteld maar tot de i5 4de gen wil ik gaan i7 heb ik zowiezo niet nodig.

Ik wil gewoon weten wat het beste is voor mijn doelen. Ik wil trouwens geen losse videokaart erbij kopen.

Bij de ivybridge heb ik wel de meeste keus voor moederborden, bij haswell en Amd vrij weinig.

Als ik voor haswell zou gaan zat ik te denken aan deze moederbord
pricewatch: Gigabyte GA-Z87N-WIFI

Als ik voor de ivy bridge zou gaan dan dit moederbord
pricewatch: Asus P8Z77-I Deluxe/WD

En voor de AMD A10
pricewatch: Zotac A75-ITX WiFi B Series
Of
pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 16-06-2013 14:00 ]

• Reepje
  • Niet online
hmmm, snel uitpakken en snel quickpar, dan is Intel heer en meester dacht ik. Een i7 2600k met een lichte overklok zou super voor je zijn. Maar die processor had (heb) je? Ik vraag me af waar ben je mee bezig?

• DM89
  • Nu online
Reepje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:07:
hmmm, snel uitpakken en snel quickpar, dan is Intel heer en meester dacht ik. Een i7 2600k met een lichte overklok zou super voor je zijn. Maar die processor had (heb) je? Ik vraag me af waar ben je mee bezig?
Die processor had ik een tijd geleden toen ik nog een PC had. Die heb ik toen verkocht en overgestapt op een laptop. Laptop is inmiddels ook vertrokken en gebruik nu vooral mijn ipad 4 maar daarnaast wil ik een kleine pc die ik aan mijn tv wil aansluiten. Vandaar ook ITX. Kast heb ik inmiddels besteld Betfenix Prodigy ITX Case.

Maar als ik voor de AMD A10 6800K kies kan ik die dan vergelijken met een i5 of een i3? Of is +- 60 euro extra voor een i5 haswell of ivy bridge het waard?

[ Voor 10% gewijzigd door DM89 op 16-06-2013 14:26 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Voor hetgeen je wilt is simcity je grootste bottleneck. De rest kan je op een a6 al af

iRacing Profiel

• DM89
  • Nu online
kroegtijger schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:29:
Voor hetgeen je wilt is simcity je grootste bottleneck. De rest kan je op een a6 al af
Dacht ik al maar Simcity is geen must als de rest naar goed werkt. Maar mijn grooste vraag is welke intel cpu kan ik langs de amd a10 leggen? Is de i5 beter dan de amd a10 of zijn ze gelijk?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 00:16
Meulendijks89 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:34:
[...]

Dacht ik al maar Simcity is geen must als de rest naar goed werkt. Maar mijn grooste vraag is welke intel cpu kan ik langs de amd a10 leggen? Is de i5 beter dan de amd a10 of zijn ze gelijk?
reviews: AMD Richland: A10-6800K getest
Hier kun je een review vinden waar de A10-6800K wordt getest en in de grafieken worden ook andere cpu's vermeld en misschien kun je hieruit een afweging maken.

Deze cpu zal zeker aan de opgenoemde eisen voldoen maar je moet geen wonderen verwachten dat je simcity met high settings kunt spelen ;).

Evt. hier een review te vinden waar de cpu ook getest wordt met andere games. Als je niet gaat gamen zal een A8 of zelfs A6 ook genoeg zijn :)

• Reepje
  • Niet online
Met quickpar (of beter gebruik je multipar want deze gebruikt meerdere cores en is dus al aanzienlijk sneller) is zelfs de i5-2500k ongeveer 30% sneller dan de A10.

Voor wat jij wil is intel gewoon beter.

• DM89
  • Nu online
AMD A10-6800K advantages
The microprocessor has FMA4 and XOP instructions, that appeared in modern microprocessors not too far ago. Although these extensions are not extensively used in applications yet, their support should improve in future programs.
The processor features unlocked clock multiplier. Therefore, the CPU can be effortlessly overclocked on most motherboards to get higher performance. Be aware that overclocking can void your warranty.

Intel Core i5-4670K advantages
In single-threaded tasks, the Intel Core i5-4670K has 48% better performance.
In multi-threaded applications, the CPU has 72% higher performance.
This microprocessor has 30% better performance when running memory-intensive programs.
The Intel Core i5-4670K has 4% higher performance in graphics applications and games.
The i5-4670K incorporates AVX2 instructions. These extensions are not broadly supported by programs yet, but their support should improve in future applications.
Power consumption of the processor is lower.

• kroegtijger
Meulendijks89 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:34:
[...]

de makkelijkste manier om vergelijken te maken in specs is via cpuboss.com

De A10 t.o.v. de i5-3570k is van geen kant een eerlijk vergelijk. De CPU van de i5 is vele malen krachtiger, maar een i5-3570k zonder overclock en zonder aparte GPU gaan gebruiken is eigenlijk doodzonde. Een A10 biedt je behoorlijke grafische kracht gecombineerd met een leuke CPU, terwijl een i5-3570k je een prima basis voor een verder te bouwen system geeft. Totaal andere segmenten waar die zich op richten. De Haswell's hou ik voor alsnog maar even buiten beschouwing, maar je kan daar zelf ook al wel een leuke inschatting over maken lijkt me.

Als je geen aparte GPU wilt gaan gebruiken (en met een HTPC is dat wel zo logisch; een echte verbetering qua grafische rekenkracht ga je pas krijgen bij de wat snellere kaarten en dus vaak al met actieve koeling en dat wil je juist niet in een dergelijke build. Ik zou het dus lekker bij de A10 houden.

iRacing Profiel

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen aparte GPU? dan:
- Wil je af en toe een game spelen, of die optie open laten? Dan AMD APU.
- Speel je nooit games, geen 3D CAD, 3D surface modeling, etc? Dan Intel APU.

Bij mijn vader heb ik er laatst een AMD A10 5800 FM2 pc in elkaar geschroefd. Af en toe gebruikt hij 3D apps, en wil de opties van een spelletje open houden. SSD erin, 8GB geheugen, Win8, draait als een speer!

• DM89
  • Nu online
Bedankt voor de reacties.

Een spel spelen vind ik niet belangrijk het is leuk als het zou kunnen maar niet een must, er zal toch een PS4 in huis komen. Wat jij zegt over 3D CAD enz gebruik ik al helemaal nooit. Mijn doel is het soepel afspelen van alle films 1080 mkv tot full 3D bluray films (50GB) en het snel kunnen uitpakken van films enz.

Vanaf het begin dat ik met computers begon heb ik intel gehad en wil ik eigenlijk altijd weer voor intel kiezen omdat ik dan weet wat ik heb. Ik heb nog nooit een AMD systeem gehad en ik ken ook niemand die dat heeft dus ik weet niet wat ik van AMD kan verwachten en weet ik dus niet hoe snel de pc is.

Voordeel van Intel is wel dat er een stuk meer keuze is qua moederborden enz.

[ Voor 14% gewijzigd door DM89 op 16-06-2013 18:35 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het verschil tussen Intel en AMD is simpelweg niet te merken bij wat jij van plan bent om te gaan doen.

Ik denk dat je met een AMD A6 prima vooruit moet kunnen, de gpu daarvan is krachtig genoeg en de cpu heeft ook nog genoeg kracht. Is dan wel een dualcore, maar dat zijn pentiums en i3's ook.

Wat kan je van AMD verwachten, nou, hetzelfde als van Intel, het is geen ander OS ofzo hoor. Even betrouwbaar, gaan even lang mee en dat ASrock bordje is toch prima? ITX, Wifi, wat wil je nogmeer?

People as things, that’s where it starts.

• DM89
  • Nu online
Heb besloten dat ik zo goed als zeker voor de AMD A10 6800k ga.

Met als moederbord deze MSI die asrock ziet er ook goed uit alleen heeft geen wifi en krijgt die geen al te beste reviews.. DOA enz.. de Zatoc heeft wel wifi maar merk zegt me verder niks. Is hier iemand bekent mee?

[ Voor 69% gewijzigd door DM89 op 16-06-2013 19:32 ]

• kroegtijger
Meulendijks89 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 19:27:
Heb besloten dat ik zo goed als zeker voor de AMD A10 6800k ga.

Met als moederbord deze MSI die asrock ziet er ook goed uit alleen heeft geen wifi en krijgt die geen al te beste reviews.. DOA enz.. de Zatoc heeft wel wifi maar merk zegt me verder niks. Is hier iemand bekent mee?
Een A10 is nog steeds heel erg ruim voor hetgeen je wilt gaan doen, maar is niet een extreme overkill zoals je eerst in gedachte had. Je gaat meer plezier halen uit snelle storage als je snel wilt kunnen extracten dan aan extra CPU-kracht.

iRacing Profiel

Pagina: 1