Toon posts:

Processor stress.

Pagina: 1
Acties:

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Hallo,

Nu vroeg ik me het volgende af, als het nog de moeite is een pc te bouwen, waar ik nog niet over uit ben.

Waar zou ik voor gaan. AM3+ vliegt er binnenkort uit heb ik begrepen en de FM is ook niet alles.

Dan heb je intel die pas zijn overgestapt op 1050 geloof ik? Dus een 1055 zal niet meer veel waard zijn?

Dus twijfel ik tussen deze.

AMD FX-8350 (AM3+ hoewel AM3+ geen support meer krijg en dit dus de laatste processor op dit socket gaat zijn?)

Intel® Core™ i5-4670 De haswell, duurder dan de AMD, maar wel op een socket waarop ook nog nieuwe processors gaan komen of niet?

Intel® Core™ i5-3570K
(FC-LGA4, "Ivy Bridge", boxed)

1055 (dit slot is zo goed als dood en er zal geen nieuwe processor meer voor komen.

Ik wil wel nog kunnen upgraden in de toekomst en zou niet weten welke van deze het beste zijn. Sowieso ligt mijn budget rond de 200 euro. Meer of minder mag ook, het liefst zou ik echter 150-170 uitgeven. Maar goed om 30 euro te beknippelen op een belangrijk element dat hoeft ook weer niet. Alleen wil ik wel nog kunnen upgraden in de toekomst en vraag ik me dus af welk socket het beste verantwoord is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een van de grote verbeteringen die gaan komen, is dat er een opvolger komt voor de SATA3. Dat gaat nog wel een jaartje duren, maar als het zover is, dan wil je die: en dat betekend een nieuw moederbord + processor. Ook komt DDR4 eraan.

Ik denk dus dat het upgrade verhaaltje even niet meer opgaat. Eigenlijk ging dit al een hele tijd niet op. Zo heb ik nu bijv een leuke 2500k processor, en ik ben nog niet toe aan een upgrade. Dus als ik een snellere procesoor wil, moet ik alweer naar een nieuwe socket.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 02:58
Als je nog wilt upgraden in de toekomst dan ben je het beste af met de laatste socket, dat zal in dit geval dan s1150 van Intel zijn. Daarvan mag je verwachten dat je er de komende 3/4 jaar nieuwe processors voor kan kopen. Een socket heeft dan ook een gemiddelde levensduur van 3 a 4 jaar, je systeem zal dus nooit langer dan een dergelijke periode upgradable zijn wat betreft cpu.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
MicGlou schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:28:
Als je nog wilt upgraden in de toekomst dan ben je het beste af met de laatste socket, dat zal in dit geval dan s1150 van Intel zijn. Daarvan mag je verwachten dat je er de komende 3/4 jaar nieuwe processors voor kan kopen. Een socket heeft dan ook een gemiddelde levensduur van 3 a 4 jaar, je systeem zal dus nooit langer dan een dergelijke periode upgradable zijn wat betreft cpu.
En daar kan ik lekker op vooruit teren zonder DDR4 en al die shit? Of is het gewoon totaal niet verstandig nu nog een pc te bouwen en kan ik beter wachten, ik ben echt een leek. :)

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28

Eagle Creek

Breathing security

Dat probleem zal je toch houden.. de markt blijft ontwikkelen en daar kun je niet permanent op wachten :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Reepje
  • Niet online
Nee je kan niet wachten (althans, je moet een computer kopen als je er een wil hebben), want er komt altijd wel wat nieuws uit.
Veel mensen vinden het een grote uitgave, en hopen er dan na 4 jaar een upgrade aan te geven: met weinig geld weer up-to-date is de gedachte. Maar dat is bijna nooit het geval. Na 4 jaar wil je gewoon weer een nieuwe, of je vind je oude nog goed genoeg.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Eagle Creek schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:35:
Dat probleem zal je toch houden.. de markt blijft ontwikkelen en daar kun je niet permanent op wachten :).
Dus uit jouw opmerking kan ik opmaken dat ik het gewoon moet doen? :D

Wellicht is het ook zo, dat ddr 4 in het begin erg duur is net zoals de nieuwe sata. Eerder het betaalbaar is zijn we ook weer twee jaar verder of niet dan? En met 8 gig ddr3 kom je een lange weg.

Bedankt :)
Reepje schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:35:
Nee je kan niet wachten (althans, je moet een computer kopen als je er een wil hebben), want er komt altijd wel wat nieuws uit.
Veel mensen vinden het een grote uitgave, en hopen er dan na 4 jaar een upgrade aan te geven: met weinig geld weer up-to-date is de gedachte. Maar dat is bijna nooit het geval. Na 4 jaar wil je gewoon weer een nieuwe, of je vind je oude nog goed genoeg.
4 Jaar mee gaan vind ik zat. :D Als ik een pc kan maken die 4 jaar mee gaat vind ik het allemaal prima. Na 4 jaar koop ik toch weer een nieuwe. Nu heb ik een AMD staan, misschien moet ik die upgraden en wachten tot wat nieuws op de markt komt. Maar aan de andere kant. Waarom zou ik in het begin is het toch haast niet te betalen.

[ Voor 44% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 15-06-2013 21:38 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DDR4: geen idee waneer dat uitkomt. Over Sata-4 heb ik ook nog niks gehoord.

Intel gaat altijd al kort mee qua sockets, het is niet raar voor Intel om elke 3-4 jaar een ander socket te introduceren. Soms met maar 1 pinnetje verschil, maar, Intel wilt dan weer iets nieuws.

AM3+ gaat iig nog Steamroller zien, en grote kans dat AMD daar weer lang op gaat voortborduren, zoals ze ook met AM3 en AM3+ hebben gedaan/doen. FM2 idem dito. Bij AMD viel het vooral op dat FM1 zo kort ondersteunt werd.

Of je een FX-8320 of een i5 moet kopen, daar zijn weer compleet andere redenen voor: Een FX-8320 is erg intressant voor een gamesysteem.

People as things, that’s where it starts.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:38:
DDR4: geen idee waneer dat uitkomt. Over Sata-4 heb ik ook nog niks gehoord.

Intel gaat altijd al kort mee qua sockets, het is niet raar voor Intel om elke 3-4 jaar een ander socket te introduceren. Soms met maar 1 pinnetje verschil, maar, Intel wilt dan weer iets nieuws.

AM3+ gaat iig nog Steamroller zien, en grote kans dat AMD daar weer lang op gaat voortborduren, zoals ze ook met AM3 en AM3+ hebben gedaan/doen. FM2 idem dito. Bij AMD viel het vooral op dat FM1 zo kort ondersteunt werd.

Of je een FX-8320 of een i5 moet kopen, daar zijn weer compleet andere redenen voor: Een FX-8320 is erg intressant voor een gamesysteem.
Wellicht kan ik het dus ook uitzingen op een goedkopere AMD3+?

Want daar twijfel ik tussen intel of amd socket. En dan welk socket FM2 of AM3+ of 1055 of 1050 Lastig lastig.

• Reepje
  • Niet online
Je startpunt mist: wat wil je doen met de pc, welke specifieke programmas wil je draaien.

Als je dat weet, dan kan je een bijpassende processor zoeken.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

1050 bestaat niet, je zoekt 1150 en 1155.

1155 is nu "verouderd": komt niks meer voor uit, maar is wel al meer keuze voor. 1150 is nu nieuw en nog wat duurder, maar zal ook niet heel veel zakken in prijs, omdat Intel best vasthoudt aan zijn prijzen.

AM3+ gaat in ieder geval nog Steamroller zien, de echte opvolger van Bulldozer, grote kans dat Steamroller ook weer enkele aanpassingen gaat krijgen. FM2 idem dito.

AM3+ is volgens AMD bedoeld voor de echte power-users: gamers dus. FM2 is iets goedkoper en krijgt minder krachtige cpu's en apu's.

Dus, de "strijd" gaat vooral tussen 1150 en AM3+. Welke het langst mee gaat? Geen idee. Het kan zijn dat Intel na 1 generatie alweer een andere socket gaat gebruiken, wat ze al eerder gedaan hebben [eerste generatie i5], AMD gaat volgens mij pas switchen zodra ze CPU en GPU echt gecombineerd hebben.

Welke cpu, tja, wat wil je doen. i5 en FX-8320 zijn erg aan elkaar gewaagd, de een is goedkoper in aanschaf, de andere zuiniger. Intel is sneller in singlecore [oudere programma's vooral] terwijl de FX 2x zoveel cores heeft [wat bepaalde games erg fijn vinden]

Ze zijn allebei prima aan te raden, maar, bepaalde dingen kunnen de doorslag voor AMD of Intel geven.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:47:
Je startpunt mist: wat wil je doen met de pc, welke specifieke programmas wil je draaien.

Als je dat weet, dan kan je een bijpassende processor zoeken.
Ik twijfel nog of ik er een kantoor pc van maak of een game pc. Dus daar ben ik zelf nog niet uit. Wellicht wil ik hem gebruiken voor casual games. Dus wellicht wil ik wel gamen op een casual niveau. Hoef geen ultrasettings..

Maar is de insteek vooral kantoor gericht.

[ Voor 7% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 15-06-2013 21:50 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

LootBoxSurvivor schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:48:
[...]

Ik twijfel nog of ik er een kantoor pc van maak of een game pc. Dus daar ben ik zelf nog niet uit. Wellicht wil ik hem gebruiken voor casual games.

Maar is de insteek vooral kantoor gericht.
Kantoorgericht en casual games [alsin, veredelde facebookgames?]

AMD A8 of A10.

Veel betere gpu dan Intel en de mindere cpu performance mis je niet bij kantoortaken.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:49:
[...]

Kantoorgericht en casual games [alsin, veredelde facebookgames?]

AMD A8 of A10.

Veel betere gpu dan Intel en de mindere cpu performance mis je niet bij kantoortaken.
Mmo's, de nieuwere games zoals watch dogs. Nieuwste call of duty dat soort dingen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

dat zijn geen casual games. Casual games zijn plants vs zombies en The Sims.

MMO's leunen vaak op 1 core, dan is Intel intressant.
Alle andere moderne games schalen alleen weer vaak prima bij meer dan 4 cores, dus kun je meer perormance krijgen op een FX.

Maar, bij kantoor denk ik aan zuinigheid, en dan wint Intel het.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:53:
dat zijn geen casual games. Casual games zijn plants vs zombies en The Sims.

MMO's leunen vaak op 1 core, dan is Intel intressant.
Alle andere moderne games schalen alleen weer vaak prima bij meer dan 4 cores, dus kun je meer perormance krijgen op een FX.

Maar, bij kantoor denk ik aan zuinigheid, en dan wint Intel het.
Hmm goed advies is moeilijk.

In principe wilde ik een pc waarin ik puur en alleen kantoortaken zou doen. Toen bedacht ik me het is ook wel leuk als ik af en toe een game kan afspelen... En daar kwam ik vast te zitten. Vrij lastig kiezen zo, want ik doe best graag eens zo nu en dan een game spelen.

• Reepje
  • Niet online
Kantoor machine: de simpelste kast voldoet, zuinig in energie
Game maschine: zelfs een 1000 euro configuratie kan nog veel beter, en je hebt veel warmte ontwikkeling: grote kast dus.

Kortom, make up your mind.

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:55:
Kantoor machine: de simpelste kast voldoet, zuinig in energie
Game maschine: zelfs een 1000 euro configuratie kan nog veel beter, en je hebt veel warmte ontwikkeling: grote kast dus.

Kortom, make up your mind.
Kantoor pc dan. Maar wel eentje waar je nog mogelijkheden mee hebt. Niet dat word steeds vasthangt. En als ik youtube/muziek op de achtergrond draai alles vast loopt.

• Reepje
  • Niet online
Kan elke pc. Kies een kleine kast, AMD processortje (meeste bang for buck), ssd en 8 GB ram

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:58:
Kan elke pc. Kies een kleine kast, AMD processortje (meeste bang for buck), ssd en 8 GB ram
Prima, bedankt gezien ik al een game systeem heb is het wellicht geldverspilling nog eentje aan te schaffen. Ik wil wel een full hd scherm, dus dat ik ook full hd haal, lukt dat met een geïntegreerde video kaart?

• Reepje
  • Niet online
Met gemak.
Zelf heb ik een intel met ingebouwde graka. Die kan niet tippen aan de AMD, maar ik kan er zelfs redelijk goed op gamen. Veeleisende games, zoals Starcraft moeten op medium, maar films en de rest gaat probleemloos op full HD.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
Upgraden moet je niet teveel naar kijken, zeker niet als je nu al naar een 'high-end' processor kijkt.

Full hd gamen met een geintegreerde videokaart is nagenoeg niet te doen.
(zeker niet games als watch dogs).

Ik zou gewoon voor een goedkoop kantoor computertje gaan (bij voorkeur met een (amd) quadcore) met de mogelijkheid er nog een videokaart bij te zetten later.
Dan kun je dus eventueel wel naar een upgradepath kijken.
Pagina: 1