• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb een 550D en nu wil ik graag een flitser. Nu heb ik al wat rondgekeken naar de mogelijkheden. Maar op de volgende vraag heb ik nog geen antwoord kunnen vinden:

Als ik met behulp van een Canon OC-E3 adapter de 430EX II verbindt met de hotshoe, kan ik dan nog steeds gebruik maken van de popup-flitser voor bijvoorbeeld fill-licht? En kan ik ze dan allebei afzonderlijk configureren met E-TTL en flash exposure compensation?

Situatie zoals ik het me voorstel:
Een feestje waar het goed donker is, waarbij je de 430EX II als hoofdlicht gebruikt, en je popup op een flink lagere sterkte als fill om wat schaduwen mee in te vullen.

Alvast bedankt :)

edit: Ik zie hier dat de 600D dit wireless kan, de vraag blijft natuurlijk of de 550D dezelfde mate van control heeft met een draadje :)

[ Voor 9% gewijzigd door CvDongen op 15-06-2013 20:06 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Nee, je zal een tweede flitser moeten aanschaffen, één die de andere draadloos kan aasturen en zelf mee kan flitsen, zoals de Metz 58 of Canon 580 EX.

[ Voor 96% gewijzigd door Teun_2 op 15-06-2013 20:28 ]

• CvDongen
Oke, nou dat is jammer dan. Wordt helaas wel erg duur op die manier (i know i know, fotografie is niet goedkoop).

[ Voor 67% gewijzigd door CvDongen op 15-06-2013 21:13 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat kan wel, maar niet op de manier die jij voorstelt. Als je een Yongnuo-flitser aanschaft en deze instelt op licht-trigger, kan je gewoon flitsen met je 550D (flitscompensatie op -2 EV zetten of zo) en je flitser (helaas wel handmatig) als hoofdlicht gebruiken. Die wordt dan getriggerd door het afgaan van de flits van je 550D.
Voor zover ik weet, hebben Canon-flitsers geen lichttriggerfunctie. De 430EX II in ieder geval niet.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:21
tobiasvs schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:43:
Voor zover ik weet, hebben Canon-flitsers geen lichttriggerfunctie. De 430EX II in ieder geval niet.
Wellicht begrijp ik het niet goed, maar de 430 kan wel extern getriggerd worden door de pop-up ?

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
NeutraleTeun schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:47:
[...]

Wellicht begrijp ik het niet goed, maar de 430 kan wel extern getriggerd worden door de pop-up ?
De 550d heeft geen masterfunctie, dus die kan niet (slim, ttl) flisters aansturen. De 430exII kan niet als domme flash dienen denk ik, eventueel wel met een triggerblokje zoals dit: http://www.benl.ebay.be/i...stems&hash=item3ccb819822

Je moet dan wel de EX 430 én de on camera flash manueel instellen. Alle autmatische flitsmodes gaan dan verloren, tenzij je de 430 als 'extra' wil gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 15-06-2013 22:07 ]

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die 430EX II kan inderdaad wel getriggerd worden door een popupflash, maar alleen als de bijbehorende body een interne speedlight transmitter heeft die informatie over de belichting doorgeeft. De 550D heeft geen interne transmitter dus kan de 430 niet draadloos aansturen.

Zo'n flitser van Yongnuo heeft een sensor voor flitslicht (dus gewoon een korte flits, kan net zo goed een bliksemschicht zijn) en laat daarmee de flitser afgaan. Om zo'n flits te produceren, kan je dus wel de popupflitser van je 550D gebruiken.
Het blokje dat hierboven staat aangegeven (let wel even op dat dit model niet met canonflitsers werkt, er staat op de paginaeen link naar een model dat dat wel doet) is als het ware een los blokje met daarin alleen die lichtsensor.
Beide methodes werken, maar bedenk dat je in het donker bij je 550D meerdere korte flitsen achter elkaar gebruikt om te focussen. Die flits en dat blokje weten niet dat dat om te focussen is, ze merken slechts dat er een flits afgaat, waardoor ze dus op dat moment al afgaan! Het is dus maar de vraag of het praktisch gezien wel een oplossing is.

Persoonlijk denk ik dat je voor deze situatie net pech hebt met je camera. Upgraden naar een 600D of hoger of een tweede flitser erbij kopen lijkt me de enige logische stap in deze situatie.

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik heb een hele oude Hama trigger (van toendertijd ƒ 10,-) die je op een statief kunt monteren en waar je de flitser op schuift.... Heeft wel als nadeel dat de sensor van die trigger in het beeld van de flitser moet staan.

Ik heb echter geen idee of dat soort dingen nog gemaakt worden.

[ Voor 1% gewijzigd door HeSitated op 15-06-2013 23:32 . Reden: Zie boven.... 8)7 ]

• CvDongen
tobiasvs schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:20:
Die 430EX II kan inderdaad wel getriggerd worden door een popupflash, maar alleen als de bijbehorende body een interne speedlight transmitter heeft die informatie over de belichting doorgeeft. De 550D heeft geen interne transmitter dus kan de 430 niet draadloos aansturen.

Persoonlijk denk ik dat je voor deze situatie net pech hebt met je camera. Upgraden naar een 600D of hoger of een tweede flitser erbij kopen lijkt me de enige logische stap in deze situatie.
Ja upgraden kan... Ik heb bij de aanschaf nog zitten twijfelen tussen de 550D en de 600D. Toen heb ik voor de 550D gekozen vanwege het toenmalige prijsverschil en de beperkte extra functies op de 600D. Ik had helaas deze functionaliteit wel over het hoofd gezien :/

Het leek me juist een mooie tussenstap om vervolgens naar 2 flitsers te gaan, en dat kan nog steeds wel, maar dat wordt dan flitsen met de flitser in de hotshoe. Body upgraden vind ik niks eigenlijk, omdat het zo'n gedoe is met verkopen en je houdt er uiteindelijk niks aan over. (kost toch zeker 100 euro, waar je een halve flitser voor hebt die je vervolgens op iedere andere body kan zetten).

Manual flitsen kan wel, maar het is bedoeld voor feestjes en zo, niet voor in de studio, en dan is manual geen optie denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door CvDongen op 16-06-2013 14:14 ]

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Er zijn tal van triggers waarmee je kan doen wat je wilt hoor. Hoef je echt geen nieuwe camera voor te kopen. De desbetreffende functie zit er pas sinds de 600d in, voor die tijd wist men ook wel te flitsen hoor ;). Ze hebben tegenwoordig zelfs full ETTL triggers, waarmee je gewoon automatisch kan flitsen als je dat wilt. Zijn wel wat prijziger, maar nog altijd goedkoper dan je camera inwisselen voor een andere ;). En geven daarbij veel meer flexibiliteit.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Maar daarbij ga je wel voorbij aan het feit dat de TS ook zijn popupflitser wil gebruiken. Veel van die triggers (zo niet alle) gebruiken de hotshoe van de camera waarmee je de popupflitser dus niet kan gebruiken.

Verwijderd

@CvDongen: Je kan ofwel beginnen met 1 flitser (waar wilde je die aan gaan hangen eigenlijk?) of het budget vergroten zodat je 2 flitsers kan kopen incl. triggermogelijkheid.

• CvDongen
Hmm, je bedoelt zoals een van deze bijvoorbeeld?
De YN-622C voor het gemak.

Want wat ik me dan afvraag is of je dan je popup flash nog kan gebruiken? Ik neem namelijk aan dat deze trigger dan je master is, en dat je je popup dan vervolgens niet als slave in kan stellen. Maar jij zegt dat dat dus wel kan?

edit:
tobiasvs schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:34:
Maar daarbij ga je wel voorbij aan het feit dat de TS ook zijn popupflitser wil gebruiken. Veel van die triggers (zo niet alle) gebruiken de hotshoe van de camera waarmee je de popupflitser dus niet kan gebruiken.
Dat bedoel ik dus :P

[ Voor 26% gewijzigd door CvDongen op 16-06-2013 18:36 ]

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Nee, dat kan dus niet. Zit fysiek in de weg, net als je je popupflitser niet kan gebruiken bij een 430EXII op je cam.

Verwijderd

In een Canon flitsschoen zit een schakelaartje. Zogauw je er iets in schuift, al is het maar een afdekplaatje, weigert de interne flitser nog iets te doen.

Het is al mooi dat je op een YN-622C nog een ("master") flitser kan zetten, bij andere (duurdere) E-TTL triggers kan dat niet eens.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 18:39 ]

• CvDongen
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:35:
@CvDongen: Je kan ofwel beginnen met 1 flitser (waar wilde je die aan gaan hangen eigenlijk?) of het budget vergroten zodat je 2 flitsers kan kopen incl. triggermogelijkheid.
Wat bedoel je met "aan gaan hangen"? Gewoon op mijn 550D zetten toch?

Verwijderd

CvDongen schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:39:
Wat bedoel je met "aan gaan hangen"? Gewoon op mijn 550D zetten toch?
Je wil toch de extra flitser op een (iets) andere plek hebben dan de popup flitser? Anders snap ik niet waarom je ze allebei tegelijk zou willen gebruiken.

Als je via een plafond wil "bouncen" dan kan je ook met een wit plaatje een fill light maken. Een 430EX II heeft die niet ingebouwd maar je kan dat volgens mij erg simpel zelf maken met een stuk wit karton en een elastiekje. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 18:46 ]

• CvDongen
Oooh zo :)

Ik dacht eigenlijk om hem gewoon vast te houden in mijn andere hand, en dan de positie te kunnen variëren. Of heb ik dan te weinig bereik en is de hoek niet groot genoeg tussen de twee? Heb ik dan zo'n stok nodig?

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar dat leek mij het mooiste licht op die manier.

edit:
Ja bouncen gaat inderdaad prima met de popup. Ik heb altijd een wit pasje in mijn portemonnee en dat werkt best goed. Maar het gaat niet alleen om bouncen want dat kan lang niet altijd.

[ Voor 23% gewijzigd door CvDongen op 16-06-2013 18:50 ]

Verwijderd

De flitser in de andere hand houden kan op zich wel maar is voor zover ik weet niet standaard, waarschijnlijk omdat je in de regel twee handen nodig hebt om je camera vast te houden op het moment dat je een foto maakt.

• CvDongen
Oh, wat doen ze dan meestal (als ze geen assistent hebben)?

Verwijderd

Waarom zou je niet gewoon 2 flitsers gebruiken allebei off camera? Dan heb je die popup flash niet nodig en kun je gewoon een reguliere radio trigger op je camera zetten om 2 flitsers aan te sturen. Ik gebruik regelmatig 2 of 3 externe flitsers met mijn 550d.

Wel even 2 lampstatiefen erbij hoef je ook geen assistent. Als je nog een yongnuo flitsertje koopt ben je een paar tientjes kwijt voor een krachtige speedlight.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 19:08 ]

• CvDongen
Ja tuurlijk, maar wat kost dat wel niet :P

Verwijderd

50 euro voor een flitser, 15 tot 25 euro voor een lampstatief.

Ik heb zelf 3 yongnuo speedlights, zo'n 50/60 euro per stuk.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 19:12 ]

• Sjekster
tobiasvs schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:34:
Er zijn genoeg flits triggers die je aan je camera kan koppelen doormiddel van een bijgeleverd kabeltje. Die hoef je dus niet op je flitsschoen te zetten (al is dat wel makkelijk om hem uit de weg te hebben natuurlijk).

Ook het kopen van een domme flits voor erbij is makkelijker en goedkoper dan switchen naar een andere camera, alleen voor die speedlite functie.

• CvDongen
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 19:11:
50 euro voor een flitser, 15 tot 25 euro voor een lampstatief.

Ik heb zelf 3 yongnuo speedlights, zo'n 50/60 euro per stuk.
Oke, en dan moet je dus ook nog een ETTL trigger hebben (100 euro). En je zegt een lampstatief, maar dat neem je toch niet mee naar een feestje of wel?

edit @ hieronder: idd studio is een heel ander verhaal :P

[ Voor 7% gewijzigd door CvDongen op 16-06-2013 19:23 ]

Verwijderd

Aha ok ik wist niet dat het om een feestje ging, maar dacht omdat je toch al met een externe flitser werkt dat deze misschien zich toch ook al op een statief o.i.d. bevind. ETTL trigger is wel nodig als je ETTL wilt gebruiken natuurlijk :D , die yongnuo flitsers die zo goedkoop zijn doen trouwens ook geen TTL, dus als je dat echt nodig hebt dan is dat geen optie sowieso denk ik. Wist niet echt in welke situatie je het ging gebruiken, maar in een statische omgeving maakt het niet uit als je geen TTL metering hebt als je de boel even zorgvuldig instelt.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Gebruik zelf wel eens de methode die je hierboven aandraagt: flits in linkethand, cam in rechter (met behulp van handstrap). Je kan je flitser ver genoeg van het onderwerp krijgen om het effect van off camera lighting in je foto terug te zien. Van tevoren dien je wel te zoomen, met je flitshand lukt het niet echt en met je rechterhand is ook niet gemakkelijk. Camera + lens + flitser in één hand wordt wellicht wel wat zwaar om een hele avond comfortabel mee te fotograferen.

@Sjekster: Flashtriggers die geen gebruik maken van de hotshoe, dat zijn toch alleen triggers die werken met behulp van de PC Sync-poort? Die zit niet op een 550D.

• Sjekster
Daar heb je een goed punt. Nevermind then, carry on :+

• CvDongen
tobiasvs schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:00:
Gebruik zelf wel eens de methode die je hierboven aandraagt: flits in linkethand, cam in rechter (met behulp van handstrap). Je kan je flitser ver genoeg van het onderwerp krijgen om het effect van off camera lighting in je foto terug te zien. Van tevoren dien je wel te zoomen, met je flitshand lukt het niet echt en met je rechterhand is ook niet gemakkelijk. Camera + lens + flitser in één hand wordt wellicht wel wat zwaar om een hele avond comfortabel mee te fotograferen.
Gebruik je dan ook nog een flash op je camera zelf (gewoon in de hotshoe)? Om schaduwen in te vullen en zo?

Over dat gewicht: Als je zorgt dat je hem niet heel de avond vast hoeft te houden met een R-Strap of zo, dan scheelt dat al wel wat denk ik. De combinatie met een handstrap scheelt ook al wel aanzienlijk denk ik. (En gewoon een lichte body en lens pakken natuurlijk ;) )

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

CvDongen schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:18:
[...]

Gebruik je dan ook nog een flash op je camera zelf (gewoon in de hotshoe)? Om schaduwen in te vullen en zo?

Over dat gewicht: Als je zorgt dat je hem niet heel de avond vast hoeft te houden met een R-Strap of zo, dan scheelt dat al wel wat denk ik. De combinatie met een handstrap scheelt ook al wel aanzienlijk denk ik. (En gewoon een lichte body en lens pakken natuurlijk ;) )
Ik gebruik dan de popup-flitser van m'n 60D. Die is op de feestjes waar ik fotografeer meer dan sterk genoeg om als fill te werken naast m'n 430EX II. Vind een body + lens + flitser te zwaar om één hand vast te houden, maar ben zelf dan ook niet zo'n type dat elke dag naar de fitnessschool gaat :+

Zo'n strap zou ik overigens niet zomaar gebruiken op feestjes, zeker niet als je een niet-gesealde body hebt. Genoeg mensen die tegen je camera aan botsen en/of drank over je camera gooien. Verschilt uiteraard wel per feest, zaterdagavond in de kroeg is héél wat anders dan een festival als Pinkpop.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik gebruik bij evenementen twee 580 EX II's, waar er dan een van op mijn 550d leeft. Het kunnen gebruiken van ETTL, alsmede het betere bereik van een 580 EX II ten opzichte van een popup-master maakt dit voor mij een betere combinatie dan een 600d + ETTL flitser.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• CvDongen
Ik ga dan denk ik voor twee losse flitsers en een losse transceiver. Als ik dat op Ebay koop vind ik het alles nogal meevallen voor wat je ervoor krijgt:

YN-622 > 66 euro
2x YN-565 > 115 euro per stuk
Dat is in totaal 'maar' 300 euro.

Heeft iemand hier ervaring met die YongNou fliters? Wat ik er op internet over lees zitten ze qua lichtsterkte tussen de 430exII en de 580exII, en qua functies op 430exII niveau. Alleen ze kosten maar de helft van een 430exII. Daarnaast zijn ze volledig compatible met die yn-622 transceiver(zie link). Enige nadeel is dat ze geen HSS hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door CvDongen op 17-06-2013 12:25 ]

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:35
Een Yongnuo 568EX heeft wel HSS, en kost 139 euro.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Als ik jou was, zou ik zeker voor een HSS-compatibele flitser gaan. Niet dat dat nodig is voor feestjes, maar als je vaak met grote diafragma's schiet, kan je dat buitenhuis wel goed gebruiken. Yongnuo-flitsers zijn verder prima, vriend van me heeft de 565 en da's een behoorlijk krachtig ding. Functiegewijs heeft hij meer aan boord dan de 430EX II.

Maar als je voor twee flitsers en een triggerset gaat, ben je dan van plan om de trigger-unit op de camera tussen body en flitser te zetten? Werkt dat nog met behoud van TTL?

Verwijderd

tobiasvs schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:59:
Maar als je voor twee flitsers en een triggerset gaat, ben je dan van plan om de trigger-unit op de camera tussen body en flitser te zetten? Werkt dat nog met behoud van TTL?
Ja, bij de YN-622C werkt een flitser op de transceiver die op de camera zit als een 'master' flitser in het (oude/optische) canon trigger systeem, je kan 'm in het menu aan en uitzetten maar hij zit altijd in groep A.
Pagina: 1