[UPC] NAS onzichtbaar door bridging kabelmodem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 14:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Vanmiddag is mijn Iomega StorCenter ix2 6TB NAS geleverd. Happy happy joy joy, uitgepakt, aangesloten, LenovoEMC Storage Manager gedownload en geïnstalleerd op mijn computer - maar die vindt de NAS niet op mijn netwerk.

Ik heb kabelinternet van UPC met een vrij oud beestje van een modem, een Arris TM402b. Daaraan heb ik een 5-poorts switch aangesloten, waaraan een iMac hangt (die via AirPort ook dienst doet als provisorische WAP), een laptoppie met W7 en dus ook de NAS.

Even snel checken leert mij dat de W7 laptop en de iMac, hoewel ze aan de zelfde switch aan het zelfde modem hangen, beide kennelijk op totaal verschillende VLANs zitten. De laptop heeft een 77.251.137.x adres, de iMac krijgt 62.195.240.x mee. Ik vermoed dus dat de NAS op weer een ander VLAN is terechtgekomen.

Het probleem is dus dat het een NAS is, er kan geen scherm op aangesloten worden, hij werkt volledig via een web-interface. Maar als ik het IP-adres van dat ding niet ken kan ik daar dus niet bij.

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dus...

Als ik zoek op dit soort problemen i.c.m. de Iomega Storcenter ix2 dan is het enige antwoord dat ik vind om LenovoEMC Storage Manager te gebruiken om de NAS te vinden - maar die vindt hem dus niet.

Ook m.b.t. het Arris TM402b kabelmodem kan ik weinig nuttigs vinden behalve dat het geen router is maar een bridging modem waaraan verder ook niets is in te stellen.

Had ik nou maar een router neergezet ipv een switch, dan had ik een eigen VLAN kunnen opzetten. :/

Iemand wellicht een geniaal idee?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-07 13:49
Als ik je setup zo bekijk, dan is die volgens mij Kwalitatief Uitermate Teleurstellend (lees: niet helemaal goed) geconfigureerd. Waarom heb je meerdere WAN IP adressen? Dat is volgens mij, afgezien bij UPC zakelijk, niet een standaard optie. Mocht je dat hebben, dan lijkt me er inderdaad iets fout.

Volgens mij is het zo dat je maar maximaal 2 WAN IP adressen krijgt (als je geluk hebt) van UPC. Het lijkt me een goed idee als je een router aanschaft en die switch er tussenuit haalt, of achter de router hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 20:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Bridging is bedoeld voor aan een router of een enkele pc, niet voor aan switch. Wireless router er tussen (Of UPC bellen en om een EPC3925 vragen) en probleem opgelost. Je zit niet in verschillende VLAN, je zit gewoon met meerdere externe IP ranges. Alles dus "direct" op WAN.

[ Voor 89% gewijzigd door |sWORDs| op 15-06-2013 18:03 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Je zal toch een apart subnet moeten creëren om alle apparaten met elkaar te laten fungeren.
Als die Arris inderdaad alleen een kabelmodem is, moet je een aparte router in je netwerk neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja, typisch geval dat de schoenmaker zelf de slechtste schoenen heeft... :D

Tot nu toe deed alles het naar behoren, wist ik veel dat dat stomme modem op bridging staat en niet is in te stellen? :/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Heb je niet ook nog een "oud" abonnement? Bel UPC, switch naar een nieuwe en eis een EPC3925, werkt prima. Of lief vragen met huidige abonnement, doen ze ook meestal niet moeilijk over.

Anders is pricewatch: Asus RT-N66U best een goed idee. Of als het wat goedkoper moet: pricewatch: Linksys EA2700

[ Voor 58% gewijzigd door |sWORDs| op 15-06-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Dat is normaal voor die oude kabelmodems.
De klant zelf moet voor een router zorgen.

Nu is dat niet meer het geval met de moderne apparatuur.
Je hebt dan ook een ouderwetse config.

Hier spreken ze over 192.168.100.1 als inlog.
Check dat eens uit: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=16908.0

Jeetje, als ik je profiel lees, kan ik niet geloven dat je dat allemaal niet weet... ;(

[ Voor 39% gewijzigd door cornfed99111 op 15-06-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

cornfed99111 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:05:[...]

Jeetje, als ik je profiel lees, kan ik niet geloven dat je dat allemaal niet weet... ;(
Ik had daar eerst ook een opmerking over gemaakt, maar aan de andere kant is bridging niet echt gebruikelijk meer, kan me er wel iets bij voorstellen als je bij iedereen alles ziet werken zonder router dat het niet helemaal snapt. Maar ook ik dacht even dat het een vervroegde 1 april grap was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien kun je hem beter eerst eens met een kabeltje direct aan je laptop hangen, en dan met die tool kijken of je iets van netwerkadres op die NAS (vast) kunt instellen. En daarna hem op je switch aansluiten ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

u_nix_we_all schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:11:
Misschien kun je hem beter eerst eens met een kabeltje direct aan je laptop hangen, en dan met die tool kijken of je iets van netwerkadres op die NAS (vast) kunt instellen. En daarna hem op je switch aansluiten ?
En dan werkt bijna niets, geen bonjour, geen upnp, wordt niet gevonden als time machine target, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:12:
[...]

En dan werkt bijna niets, geen bonjour, geen upnp, wordt niet gevonden als time machine target, etc.
Mja, ik ben niet bekend met de UPC-spullen waar hij aan komt te hangen, dus daar kun je gelijk in hebben. Maar met een crosscable kun je iig even controleren of het netwerkgedeelte op de NAS zelf naar behoren werkt, das weer 1 variabele uitgesloten bij de oplossing van het probleem ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik heb UPC maar eens gebeld en het is bevestigd: dat 8 jaar oude modem doet alleen bridging.

En ze kunnen me geen nieuw modem toesturen. Ja, alleen als ik overstap naar een nieuw abonnement maar de huidige abonnementen zijn duurder.

Dat gaat dus toch een router worden... Gelukkig kostte die switch maar €20. Leergeld. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mx. Alba schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:18:
Ik heb UPC maar eens gebeld en het is bevestigd: dat 8 jaar oude modem doet alleen bridging.

En ze kunnen me geen nieuw modem toesturen. Ja, alleen als ik overstap naar een nieuw abonnement maar de huidige abonnementen zijn duurder.

Dat gaat dus toch een router worden... Gelukkig kostte die switch maar €20. Leergeld. :D
Dreigen met opzeggen tot aan het laatste doorverbinden aan toe, dan ga je naar een specials afdeling die poeslief die EPC3925 toe sturen. (Blijven zeggen dat het belachelijk is dat je met 8 jaar oude troep blijft zitten terwijl je bij elke andere provider weer een fatsoenlijke modem krijgt.)
En welke abo tegen welke prijs heb je? (welke diensten)

Edit: Dat bellen kan misschien beter op maandag, ik weet niet of die afdeling er op zaterdagavond is.

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 15-06-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Misschien ergens een routertje lenen tot het uitgezocht is met UPC over dat modem/abo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja, ik kan natuurlijk wel tot in het oneindige doorzeuren bij UPC maar uiteindelijk had ik gewoon zelf van tevoren wat beter moeten uitzoeken wat de equipment die ik in huis heb allemaal wel (en vooral niet) kan. :D

Een managed gigabit switchje van Netgear kost ook maar €35. Dat unmanaged switchje van €20 zal vast ook nog wel eens ergens van pas komen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Mx. Alba schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:32:
Tja, ik kan natuurlijk wel tot in het oneindige doorzeuren bij UPC maar uiteindelijk had ik gewoon zelf van tevoren wat beter moeten uitzoeken wat de equipment die ik in huis heb allemaal wel (en vooral niet) kan. :D

Een managed gigabit switchje van Netgear kost ook maar €35. Dat unmanaged switchje van €20 zal vast ook nog wel eens ergens van pas komen... :D
Je modem kan toch ook gewoon stukgaan? Dan krijg je gewoon een nieuwe! Statische electriciteit is iet's waar hij niet zo goed tegen kan!

offtopic:
Een seconde of 5 in de magnetron ook niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
dôh schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:42:
[...]

Je modem kan toch ook gewoon stukgaan? Dan krijg je gewoon een nieuwe! Statische electriciteit is iet's waar hij niet zo goed tegen kan!

offtopic:
Een seconde of 5 in de magnetron ook niet... ;)
Ja maar dan zit ik een aantal dagen zonder internet, dat is ook niet de bedoeling. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Ach, met een beetje tetheren overleef je het toch ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
dôh schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:46:
Ach, met een beetje tetheren overleef je het toch ook wel?
Niet hier midden op de Veluwe. Mobiel internet is hier zo traag als dikke stroop door een rietje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Mx. Alba schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:56:
[...]

Niet hier midden op de Veluwe. Mobiel internet is hier zo traag als dikke stroop door een rietje...
Afwegen... overstappen naar een alles-in-een vorm is geen optie? Het is mooi weer, paar daagjes zonder is goed te doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07 15:44
Mx. Alba schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:45:
[...]

Ja maar dan zit ik een aantal dagen zonder internet, dat is ook niet de bedoeling. :D
Je zegt gewoon dat hij af en toe wegvalt, en vraagt of ze een nieuwe opsturen.. niet zo moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ha, ik heb de perfecte houtje-touwtje-oplossing gevonden.

Nu tijdelijk heb ik de NAS en mijn laptop aan mijn gigabit switchje van €20 gehangen zodat ik er in ieder geval mee aan de slag kan.

Ik heb een 100Mbit routertje van €15 besteld dat dinsdag aankomt en dan komt mijn netwerkje er zo uit te zien - lach niet! (Dat doe ik zelf namelijk al, ik kom niet bij - C'est véritablement le cordonnier qui est le plus mal chaussé...)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
               Internet
                  |
       UPC Arris TM402b kabelmodem
                  |
     Sitecom DC-210 10/100Mbit router
                  |
    TP-Link TL-SG1005D gigabit switch
      |        |           |
      |        |    Iomega StorCenter ix2 6TB
      |        |
      |  Dell Latitude E6410
      |    
     iMac
     |\  \
     | \  iPad
     |  \
     |   Samsung Galaxy Tab 2
     |
    Samsung Galaxy S II

Met alleen een managed switch zou ik er niet komen, ik heb toch echt een router nodig. En gigabit routers zijn toch vrij duur terwijl ik al een gigabitswitch heb om mijn computers en NAS onderling te verbinden. Dus dan maar een goedkoop routertje ertussen gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met zo'n EPC3925 hoeft je iMac niet aan te blijven en kan alles direct aan het modem.
Of als het echt met een losse router moet, waarom dan niet de goedkoopste gigabit wireless n router? pricewatch: D-Link DHP-1565
Of V&A aangeboden: TP-Link TL-WR1043ND

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 16-06-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:39:
Ha, ik heb de perfecte houtje-touwtje-oplossing gevonden.

Nu tijdelijk heb ik de NAS en mijn laptop aan mijn gigabit switchje van €20 gehangen zodat ik er in ieder geval mee aan de slag kan.

Ik heb een 100Mbit routertje van €15 besteld dat dinsdag aankomt en dan komt mijn netwerkje er zo uit te zien - lach niet! (Dat doe ik zelf namelijk al, ik kom niet bij - C'est véritablement le cordonnier qui est le plus mal chaussé...)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
               Internet
                  |
       UPC Arris TM402b kabelmodem
                  |
     Sitecom DC-210 10/100Mbit router
                  |
    TP-Link TL-SG1005D gigabit switch
      |        |           |
      |        |    Iomega StorCenter ix2 6TB
      |        |
      |  Dell Latitude E6410
      |    
     iMac
     |\  \
     | \  iPad
     |  \
     |   Samsung Galaxy Tab 2
     |
    Samsung Galaxy S II

Met alleen een managed switch zou ik er niet komen, ik heb toch echt een router nodig. En gigabit routers zijn toch vrij duur terwijl ik al een gigabitswitch heb om mijn computers en NAS onderling te verbinden. Dus dan maar een goedkoop routertje ertussen gooien...
Een DC-210 :?

Museumstuk...

Ik zou het iig sterk afgeraden hebben. Het is nog maar de vraag of dat ding je huidige internetsnelheid kan routeren, laat staan evt upgrades in de toekomst. Bedenk dat het hebben van 100Mb poorten nog niet zegt dat die router WAN to LAN lan routeren op die snelheid. Gezien een router die 200Mbps kan routeren maar EUR 25 hoeft te kosten nieuw, en 2e hands voor minder dan wat je hiervoor betaald hebt te krijgen is...

Kan zijn dat het meevalt, ik kan nergens een goede review van de DC-210 vinden met daarin gemeten wat hij daadwerkelijk kan routeren. Maar meestal vind ik dat geen goed teken :o

Mbt die modem- bewijst maar weer dat je nooit iedereen tevreden kan stellen. Het UPC Internettopic staat vol met mensen die (ongevraagd) een modem met ingebouwde (WiFi-)router gekregen hebben, boos zijn en vooral de routerfunctie uit willen zetten (wat eindelijk mogelijk is), voordat dat kon waren er mensen die specifiek liever het modem willen hebben wat jij daar hebt liggen.

Dat ding is iig hoogbejaard, maar volledig uitontwikkeld, dus doet niet veel, maar wat hij doet doet hij rotsstabiel. Zou me trouwens niet verbazen als UPC op enig moment oude ED2-meuk uit z'n netwerk wil hebben, dan krijg je vanzelf een nieuwe, geheid eentje met routerfunctie - die je gelukkig uit kunt zetten.

* dion_b heeft zo'n nieuwe, heeft netjes routerfunctie uitgezet en er een Asus RT-AC66U achter gehangen - maar voor jou zou dat beetje overkill zijn >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dion_b schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:43:
[...]

* dion_b heeft zo'n nieuwe, heeft netjes routerfunctie uitgezet en er een Asus RT-AC66U achter gehangen - maar voor jou zou dat beetje overkill zijn >:)
ROFL, ik heb ook een EPC3925 in bridge modus met twee Bufallo's met DDWRT (en toevallig een RT-AC66U ter test al klaar liggen) er achter en daar dan weer managed switches achter. Maar dat is omdat ik anders geen goede local dns en vpn kan opzetten en veel meer apparaten dan 4 heb. Maar met de laatste firmware is de EPC3925 prima zonder router erachter zolang je niets nodig hebt dat de huis tuin en keuken routers ook niet hebben en het bereik niet enorm hoeft te zijn.

Ik was van een Cisco docsis 3 modem naar een thomsson met wifi router gegaan, dat was mijn grootste fout ooit. Toen Horizon kwam heb ik gesmeekt of ik weer een normaal modem mocht hebben, maar afgesproken dat ik eerst de Horizon box zou proberen. Na 3 dagen gebeld en gevraagd om een modem, maar mocht er geen hebben, toen verteld dat ik zou opzeggen (ook door alle problemen met de Horizon box, plus het niet meer functioneren van de tweede mediabox (registratie fout in de backend die ze maar niet konden fixen), plus facturen met dubbele abo's en telefoonkosten terwijl ik zelfs twee keer voor gratis bellen betaalde) en na 4x doorverbonden te zijn kwam ik bij special care of zoiets uit. Die hebben toen een EPC3925 opgestuurd die ook in bridge kan en in meerdere weken de overige problemen 1 voor 1 opgelost. Eigenlijk is dit nog wel handiger, zodra ik nu iets aan mijn netwerk wil doen zet ik eerst de EPC uit bridge en reset de switches. Daarna werkt alles in huis in elk geval nog en wordt ik niet door mijn vrouw afgemaakt omdat ze niet kan internetten en printen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nyb5UCPEUdkqvF6Vsvil1a60/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QfouHZyeHt9MDdYglTWmNC8Y/thumb.png

Albantar, ik zit er bijna over te denken om je een Buffalo te doneren mocht de RT-AC66U goed werken. Ik kan dat schema gewoon niet aanzien. Geen local DNS in de RT-AC66U, dnsmasq zit er gewoon in, maar geen webinterface voor de dnsmasq opties. ;w

[ Voor 57% gewijzigd door |sWORDs| op 16-06-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja, de hele set-up is sowieso maar tijdelijk. Het hoeft niet perfect te zijn, als het het maar doet. :)

En wat betreft de snelheid van het ding, deze Tweakers-review is vrij duidelijk:

productreview: Sitecom DC-210 Wired Router review door Miuccia
De performance van de router is goed. Ik zit aan een theoretische 100 megabit up én down-verbinding. Zelfs met uTorrent aan (maakt veel gelijktijdige verbinding) is de snelheid van het netwerk gewoon snel, en laden webpagina's in de browser nog net zo snel. Top!
Inderdaad geen specifieke getalletjes, maar wel een goede impressie.

Bovendien hoef ik helemaal geen 100Mbit uplink te hebben want die hebben we ook niet.

[ Voor 79% gewijzigd door Mx. Alba op 16-06-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uplink niet, maar voor een router zijn up en down gelijk, en je downlink zou zomaar met wat upgrades vanuit je provider boven de 100Mbps kunnen liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dan nog is 100Mbps wel voldoende... :)

Pagina: 1