[debian] .so file reinstallen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb hier een debian box staan die regelmatig segfault (nou ja de WM dan) omdat een .so'tje fux0red is:
code:
1
[ 6001.009496] xfce4-session[14060]: segfault at ffffffff00000000 ip 00007f4d5b672f7f sp 00007fff88bf6b80 error 5 in libglib-2.0.so.0.3600.0[7f4d5b60f000+f9000]

Vrij annoying, maar ik heb even geen zin in een reinstall.
Nu weet ik dat je met apt-get enzo kunt purgen maar dat lijkt alleen voor configs te gelden en niet voor spullen buiten /etc.

Hoe kan ik dit alsnog netjes doen met apt? Heb uiteraard apt en aptitude en apt-get bekeken.
De package verwijderen en daarna installeren is een optie, maar een automagische reinstall zou wel mooi zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met --reinstall zou je de huidige gewoon moeten kunnen overschrijven lijkt me.
Dus een
code:
1
# apt-get install <package> --reinstall

Edit: Die lib is deel van package libglib2.0-0.
Je glib purgen op een live systeem zou wel eens lastig kunnen zijn idd. IK weet dus niet of een reinstall dan gaat lukken.

Edit2:
Weet je zeker dat het die libglib2 is ? Het kan ook een probleem met de callvanuit xfce4 zijn.

Je zou (ook voor repair handig als het met reinstall niet lukt) even de .deb kunnen downloaden en die lib even checksummen.
Eventueel vervangen dmv booten via een live-cd of single-user ....
Let wel even op alle linkjes die er naar die lib gaan :P

[ Voor 74% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-06-2013 17:58 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke release van Debian? En hoe weet je zo zeker dat je WM crasht als je session manager wat vaags doet? En met aptitude reinstall kan je ook zo een package opnieuw installeren. Kijk ook even of je het probleem kan reproduceren, dat maakt het zoeken van de werkelijke oorzaak een stuk eenvoudiger.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 17:40:
Met --reinstall zou je de huidige gewoon moeten kunnen overschrijven lijkt me.
Dus een
code:
1
# apt-get install <package> --reinstall

Edit: Die lib is deel van package libglib2.0-0.
Je glib purgen op een live systeem zou wel eens lastig kunnen zijn idd. IK weet dus niet of een reinstall dan gaat lukken.
Idd dat is het lullige. Reinstallen heb ik weinig zin in eerlijk gezegd, het is immers Linux :).
Edit2:
Weet je zeker dat het die libglib2 is ? Het kan ook een probleem met de callvanuit xfce4 zijn.
Dat zou kunnen, het valt me wel op dat mijn WM ertussenuit piept bij specifieke applicaties, en dan met name VLC en in mindere mate pidgin. Firefox en Thunderbird draaien prima.
Je zou (ook voor repair handig als het met reinstall niet lukt) even de .deb kunnen downloaden en die lib even checksummen.
Eventueel vervangen dmv booten via een live-cd of single-user ....
Let wel even op alle linkjes die er naar die lib gaan :P
Even checksummen is wel handig.
Ghehe het blijkt om een ubuntu doos te gaan zie ik nu.
En hoe weet je zo zeker dat je WM crasht als je session manager wat vaags doet?
Nou ja X lijkt opnieuw te starten, ik vlieg compleet uit mijn sessie. Vrij irritant. In de logjes kijken levert die segfault hierboven uit dmesg op. Wmb aannemelijk dat die segfault en een gekillde sessie wat met elkaar te maken hebben.
En met aptitude reinstall kan je ook zo een package opnieuw installeren. Kijk ook even of je het probleem kan reproduceren, dat maakt het zoeken van de werkelijke oorzaak een stuk eenvoudiger.
Hoe wil je hem gereproduceerd hebben? Ik merk dat het bij sommige applicaties vaak gebeurt (bijna altijd dus bij VLC), maar soms ook spontaan.

Mijn PC @ werk had er ook last van trouwens, maar die heb ik wel gereinstalled ondertussen. Het gaat trouwens om een Ubuntu met XFCE (of het xubuntu of ubuntu met daarbij xfce geinstalled weet ik niet meer) op 64b. Compleet geupdate uiteraard.

Vwb die glib vervangen; hoe doet ubuntu dat dan in geval van updates aan die .so? Dan moet je hem toch ook vervangen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boudewijn schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:49:
[...]

Idd dat is het lullige. Reinstallen heb ik weinig zin in eerlijk gezegd, het is immers Linux :).
Eh, wat :? Je hoeft alleen het package opnieuw te installeren, niet het hele OS. Als je Firefox gaar is, ga je dan je hele systeem opnieuw installeren, ipv FF verwijderen en weer installeren?
[...]

Ghehe het blijkt om een ubuntu doos te gaan zie ik nu.
En dit is wat? 6.06? 13.10 alfa? Er hangt nog steeds een release aan. Nu weten we nog niets, anders dan dat 't waarschijnlijk een van de vele nukken van Ubuntu zelf is, maarja, welke release zit 't in?
[...]

Nou ja X lijkt opnieuw te starten, ik vlieg compleet uit mijn sessie. Vrij irritant. In de logjes kijken levert die segfault hierboven uit dmesg op. Wmb aannemelijk dat die segfault en een gekillde sessie wat met elkaar te maken hebben.
Het is niet je WM dus, want als je WM eruit dondert, mis je de titelbalken en mogelijkheid om vensters te verplaatsen, meer niet. Wat jij beschrijft is dat je sessie zelf op z'n bek gaat. Dat is heel wat anders.
[...]

Hoe wil je hem gereproduceerd hebben? Ik merk dat het bij sommige applicaties vaak gebeurt (bijna altijd dus bij VLC), maar soms ook spontaan.
Nou, door een specifieke handeling te gaan doen en kijken of dat een crash veroorzaakt. Zodra je 'm te pakken hebt, probeer je 'm nog een keer en voor de goede orde een derde keer. Blijft 't op dat punt crashen, dan heb je wat en kan je wat verder kijken.
Vwb die glib vervangen; hoe doet ubuntu dat dan in geval van updates aan die .so? Dan moet je hem toch ook vervangen?
Als je een andere versie installeert, zoals een update, dan doen de post-install scripts alle links maken als deze niet in de data.tar.gz van de .deb zijn verwerkt. Als er überhaupt al symlinks e.d. worden gemaakt (enige die ik snel zie, is libglib2.0.so.0 naar libglib2.0.so.0.3600.2 op m'n Debian Sid.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dan check je de md5sum toch even? Deze staan in /var/lib/dpkg/info/*.md5sums.

Eventueel kun je de utility debsums hiervoor gebruiken.

Mocht de sum afwijken, kun je inderdaad met --reinstall een in-place reinstall doen. Heb dit ooit gedaan voor glibc. Als die werkt, zou libglib ook moeten werken... Maar maak even een VM snapshot to be safe.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1