Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39
Ik heb ondertussen mijn aankopen zo lang uitgesteld dat de richland APU's van AMD zijn gereleased. Ik heb ddan ook onmiddellijk een APU a6 6400k gekocht met HD8xxx graphics. Deze gebruik ik dan in een te bouwen ITX systeem.

Mijn vraag is echter: Welk moederbord moet ik hiervoor nemen? Ik zie overal staan dat de moederborden enkel 7xxx graphics ondersteunen. Ik merk ook dat bijvoorbeeld Biostar en Gigabyte FM2 itx bordjes niet in de pricewatch staan. Kan iemand mij voorstellen wat ik moet doen, of dat een ander bord volstaat?

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:00

Sorbo

Uw hulp in huis!

Je kunt bijvoorbeeld voor de MSI gaan, het goedkoopste bord in de pricewatch: http://www.msi.com/produc...E53.html#/?div=CPUSupport

Deze ondersteunt gewoon je CPU en de ingebouwde HD8xxx :) Editje: De MSI ondersteunt ze alleen na een biosupdate zie ik nu, daarvoor zul je tijdelijk een Trinity processor moeten gebruiken. Misschien kan iemand je hier effe mee helpen? Ik heb zelf nog een FM1 bakkie, dus ik kan helaas niet :(

Zo kun je beter even via de site van de fabrikant kijken voor de bordjes die je interesseren, volgens mij zijn de technische verschillen tussen de oudere en nieuwere FM2 processoren zo klein dat ze (bijna) allemaal wel ondersteund worden? (op basis van 5 minuten zoeken, kan ik dus verkeerd hebben)

[ Voor 18% gewijzigd door Sorbo op 15-06-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Nou dat is dus een probleem. Ik moet out of the box ondersteuning krijgen...

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Is het niet mogelijk om te vragen aan een winkel om bordjes te updaten naar de juiste bios (out of the box werkend voor mij dus)?

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
matthewk schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:55:
Is het niet mogelijk om te vragen aan een winkel om bordjes te updaten naar de juiste bios (out of the box werkend voor mij dus)?
Ik zou zeggen: vraag het. Maar ik denk een lokale pc-boer die moet dat wel willen doen. Een Mycom o.i.d. niet.

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het probleem , je kan ook even een grafische kaart van een andere pc gebruiken voor het updaten van de bios al mocht dat het enige zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
Het gaat erom dat de cpu nog niet past, ivm bios compatibility, als er een nieuwe bios op zit, pas dan past de cpu.

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Dat een CPU niet gesupport wordt wil niet zeggen dat het moederbord niet boot met een oude BIOS en een Richland CPU. De processorarchitctuur is niet veranderd dus dit gaat zeer waarschijnlijk geen problemen opleveren.

Mocht het niet werken kun je altijd nog vragen of er een tweaker in de beurt is die je uit de brand wil helpen ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Idealiter kan ik een geupdate bordje overnemen van een tweaker. Helaas zijn er geen FM2 bordjes te koop (buiten de slechte asrockfm2 rg sa). Er was er één te koop, maar de eigenaar wil de BIOS niet updaten uit gevaar.
Nu kan ik toch vragen aan de MyCom of ze hem even willen updaten natuurlijk ... of een azerty.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Je kunt het vragen aan een winkel. Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd bij Azerty. Ze gaven me dan echter aan dat ik de cpu en geheugen dan moest laten assembleren door Azerty. Op die manier kunnen ze de werking garanderen. Maar het assembleren van die onderdelen doen ze uiteraard niet gratis ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Ik kan het proberen;
FM2 a4 ofzo kopen, bios updaten, a4 retour zenden (14 dagen bedenktijd). Maar liever heb ik dit uiteraard niet :/

Hoe kan het wel werken als de processor niet ondersteund wordt?

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 23:43
Misschien kunnen we samenwerken. Ik ben ook van plan om een FM2 bordje met een A10 te bestellen.

Woon je toevallig in de buurt van Den Haag of Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Nou ik rij elke twee weekends door Eindhoven dus er kan wel gekeken worden perhaps. Ga jij een richland A10 aanschaffen of een Trinity a10?

Ik heb sowieso zowel mycom, KHCS als een andere shop gemaild om te kijken wat ze kunnen doen. Ik heb nl geen zin om te wachten op de Gigabyte ITX die wss pas binnen drie maanden komt..

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
De bedoeling is een Richland A10-6700 voor een MSI A75IA-E53 miniITX, deze zou besteld worden bij Afuture omdat daar de behuizing geodkoper is (zie mijn gallery: Snowmiss).

Is trouwens voor mijn broer, die woont in Eindhoven, maar in principe zou ik het in DH in elkaar zetten voor hem. Eens kijken wat de plaatselijke pc-zaak voor me kan/wil betekenen.

We houden contact zou ik zeggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Graag, al wacht ik natuurlijk ook op de input van anderen :D

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Ik heb een oplossing gevonden. Azerty wil mijn MSI fm2 itx bordje updaten voor een tientje extra :D

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Oké dat ga ik onthouden. Succes met je build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
Ik heb dit weekend een A10 6800K opgestart met het asrock fm2 a85 itx bordje. Geen enkel probleem, werd direct herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webbier schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:28:
Ik heb dit weekend een A10 6800K opgestart met het asrock fm2 a85 itx bordje. Geen enkel probleem, werd direct herkent.
Ik wou al zeggen waar gaat deze thread helemaal over, enige wat ik ooit met dit "probleem" heb gezien is AM3+ . En dat was zuiver en alleen omdat de AM3+ het "Bulldozer gedeelte" niet goed voor elkaar was (omdat er geen Bulldozer chips waren tijdens de AM3+ launch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 06:54
@Webbier, welke biosversie is er met het moederbord meegeleverd? Als deze al de laatste update heeft is het ook geen probleem.

Daarnaast kan het ook wel gewoon werken, maar de zekerheid heb je op voorhand niet (en word ook niet gegarandeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
JcHm schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 10:10:
@Webbier, welke biosversie is er met het moederbord meegeleverd? Als deze al de laatste update heeft is het ook geen probleem.

Daarnaast kan het ook wel gewoon werken, maar de zekerheid heb je op voorhand niet (en word ook niet gegarandeerd)
Ik zeg ook niet dat het altijd zal werken, geef alleen mijn persoonlijke ervaring aan ;)

Bios versie heb ik nog niet gecheckt, ben momenteel op mijn werk, maar zal vanavond even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 13:35
Als je kiest voor een asus moederbord heb je dat probleem helemaal niet, want asus heeft de bios flashback functie. dan heb je helemaal geen cpu of geheugen nodig. alleen een 24 pin stekker en standby stroom is voldoende. je maakt op een andere computer de usb stick klaar. Daarna steek je hem aan de achterkant van je nieuwe asus moederbord en je drukt op een knopje op je moederbord. enkele seconden wachten en klaar is kees. Dat is een van de reden waarom ik voor mijn eigen pc nu ook een asus bord heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
Bios versie die op het bord stond was P1.20. Dat bleek niet de nieuwste te zijn, want heb mijn bios meteen maar ge-update naar P1.50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
@Webbler: het is ook niet zo, dat de processor niet zou werken. In de TS ging het erom dat de interne graphics nog niet (volledig) ondersteund zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Mijn MSI FM2-A75IA-E35 wordt geflashed door Afuture. Nog een zaak met prima service dus!
Pagina: 1