Na jaren trouwe dienst mag mijn systeem met pensioen (het kwam er het laatste jaar niet van, maar ik zat toch bijna nooit achter mijn eigen pc) en ben ik op zoek naar een nieuw Haswell systeempje. Ik loop voornamelijk een beetje vast bij de moederbord keuze..
Voorlopige setup:
Er is behoorlijk wat keuze qua moederborden (ik wil graag een Gigabyte) maar het is me niet helemaal duidelijk wat de voordelen zijn qua overclock features tussen bijvoorbeeld de volgende mobo's. (De extra aansluitingen enz. ben ik allemaal niet nodig, het gaat puur om de OC stabiliteit.
pricewatch: Gigabyte GA-Z87MX-D3H - €125
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H - €140
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD3H - €165
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD4H - €185
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC - €185
Iemand die mij kan vertellen waarvoor ik het beste kan gaan?
Ik wil er gewoon het maximale uithalen wat met haswell mogelijk is.
Ook het delidden wil ik me na veel inlezen aan wagen.
De Kraken X60 leek me qua koeling de beste keuze. (Custom WC gaat er niet in komen)
Het ding wordt eenmalig ingebouwd in de kast en daar kom ik in principe niet meer bij. Dus extra knopjes op heb mobo zijn vrij nutteloos.
Heeft iemand trouwens nog suggesties voor een mooi kitje 16GB geheugen? De Vengeance Pro Red - 16GB of de G.Skill F3 - 16GB is bijvoorbeeld een stuk duurder, maar wat zal ik daar in de praktijk van merken?
Ik speel trouwens geen games, het gaat gewoon om (zeer) goede performance van Windows/browsen/Excel(VBA)/Photoshop/VMware/misschien een klein beetje 3D (CAD en rendering).
Het liefst heb ik alles instant op m'n scherm staan, ik heb gewoon een hekel aan wachten
Het maakt me opzich niet veel uit om voor de duurdere onderdelen te kiezen (het budget is er wel), maar als het geen invloed op de performance heeft is dat gewoon zonde van het geld natuurlijk
Alle suggesties zijn welkom!
Voorlopige setup:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | € 178,90 | € 178,90 |
1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 305,40 | € 305,40 |
1 | Kingston KHX24C11T3K2/16X | € 131,14 | € 131,14 |
1 | --- Inno3D iChill GeForce GTX 660 2GB (HWI review) | € 198,20 | € 198,20 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 89,50 | € 89,50 |
1 | NZXT Kraken X60 | € 102,35 | € 102,35 |
2 | Samsung 830 series 128GB (RAID-0 - reeds aanwezig) | € 0,- | € 0,- |
1 | Antec HCG-620M | € 88,11 | € 88,11 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.109,91 |
Er is behoorlijk wat keuze qua moederborden (ik wil graag een Gigabyte) maar het is me niet helemaal duidelijk wat de voordelen zijn qua overclock features tussen bijvoorbeeld de volgende mobo's. (De extra aansluitingen enz. ben ik allemaal niet nodig, het gaat puur om de OC stabiliteit.
pricewatch: Gigabyte GA-Z87MX-D3H - €125
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H - €140
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD3H - €165
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD4H - €185
pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC - €185
Iemand die mij kan vertellen waarvoor ik het beste kan gaan?
Ik wil er gewoon het maximale uithalen wat met haswell mogelijk is.
Ook het delidden wil ik me na veel inlezen aan wagen.
De Kraken X60 leek me qua koeling de beste keuze. (Custom WC gaat er niet in komen)
Het ding wordt eenmalig ingebouwd in de kast en daar kom ik in principe niet meer bij. Dus extra knopjes op heb mobo zijn vrij nutteloos.
Heeft iemand trouwens nog suggesties voor een mooi kitje 16GB geheugen? De Vengeance Pro Red - 16GB of de G.Skill F3 - 16GB is bijvoorbeeld een stuk duurder, maar wat zal ik daar in de praktijk van merken?
Ik speel trouwens geen games, het gaat gewoon om (zeer) goede performance van Windows/browsen/Excel(VBA)/Photoshop/VMware/misschien een klein beetje 3D (CAD en rendering).
Het liefst heb ik alles instant op m'n scherm staan, ik heb gewoon een hekel aan wachten
Het maakt me opzich niet veel uit om voor de duurdere onderdelen te kiezen (het budget is er wel), maar als het geen invloed op de performance heeft is dat gewoon zonde van het geld natuurlijk
Alle suggesties zijn welkom!
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup