nieuwe hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

• TheDogeGuy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-02 17:44
Hallo iedereen,

Zo als de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar een nieuwe hardeschijf. voor mijn laptop (ASUS K53E)
- minimaal 500GB
- snelheid is het belangrijkst (liever heel snel 500GB, dan slomer 1TB)
- Budget is max. 80 euro

de hardeschijf die er nu inzit is
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 41,08€ 41,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 41,08

IK heb zelf ook al het een en ander opgezocht, en nu zit ik te twijfelen tussen deze HDD's
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB€ 72,45€ 72,45
1Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 131,45

Nou vraag 2, ik heb op mijn ASUS K53E windows 7 home premium staan. Maar als ik mijn harde schijf vervang, hoe kan ik dan windows houden/opnieuw instaleren. IK heb op de achter kant een windows code staan, maar kan ik deze gebruiken? Ik hoef mijn data niet te houden, zolang ik maar gewoon windows kan instaleren.

Ik heb ook nog wat gehoord over recovery disc's van ASUS, maar die kon ik alleen maar vinden van windows Vista.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

met vriendelijke groet, Pjotter32

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als ik het zo zie, ben je met 180 GB extra al tevreden (van 320 GB naar 500 GB).
Nu is de ene harde schijf miscchien 5% sneller dan de andere, maar ze zijn allemaal supersloom als je het met een SSD vergelijkt. Die zijn gewoon razendsnel.

Ik zou zeggen prik er een SSD bij. Zet daarop je meest gebruikte programmas (en dus ook windows), en blijf je oude schijf als dataschijf gebruiken.

Een goede ssd als de Samsung 840 van 250 GB kost je 140 euro.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als je de windows cd (niet meer) hebt, kun je ff een bezoekje brengen aan de piraten en daar windows 7 home premium downloaden. Zolang je het met jouw eigen product key activeert is het legaal.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21

Perkouw

Moderator General Chat
Mag ik vragen waarom je een grotere disk zoekt ? Als je het niet per se nodig hebt zou ik inderdaad een ssd overwegen. Snelheid kan je beter zoeken in ssd's dan in harddisks. Eventueel kan je dan bijvoorbeeld van je huidige schijf een externe harddisk maken door hier, goedkoop, een behuizing voor te halen.

Het is maar net wat je precies wilt. Een simpele ssd heb je al voor net iets boven de 80 euro -> pricewatch: Samsung 840 series 120GB

[ Voor 20% gewijzigd door Perkouw op 15-06-2013 17:54 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kunt windows als het goed is via een usb drive installeren (wel boot order in de bios aanpassen), als je wilt dat je laptop echt een boost krijgt kun je er het beste een SSD in stoppen mits je een sata 600 aansluiting hebt, als je geen SSD wilt maar wel wat meer snelheid dan moet je de momentus nemen, en als je echt meer ruimte nodig hebt en snelheid iets minder belangrijk is neem je de scorpio black. (die zal gerust niet 'traag' zijn vergeleken met je harde schijf nu, maar je zult minder verschil merken.)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21

Perkouw

Moderator General Chat
Teun. schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:16:
Je kunt windows als het goed is via een usb drive installeren (wel boot order in de bios aanpassen), als je wilt dat je laptop echt een boost krijgt kun je er het beste een SSD in stoppen mits je een sata 600 aansluiting hebt, als je geen SSD wilt maar wel wat meer snelheid dan moet je de momentus nemen, en als je echt meer ruimte nodig hebt en snelheid iets minder belangrijk is neem je de scorpio black. (die zal gerust niet 'traag' zijn vergeleken met je harde schijf nu, maar je zult minder verschil merken.)
Sata-300 is ook prima al kan je dan mogelijk de ssd niet naar zijn volle potentie gebruiken. Echter gaat dit al vele malen rapper dan een harddisk. De ssd kan je daarbij ook weer naar een nieuw systeem meenemen. Sata-600 is dus niet per se noodzakelijk.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sata600 is mooi voor benchmarks, maar je gebruikt die snelheden nooit (behalve als je een benchmark draait).

Ik heb een "slechte" SSD, de Kingston V+100. Die is sata300 en niet snel, dat is dus 2 keer nix zou je denken. Nu heb ik enkele weken een Crucial M4 mogen gebruiken. Die is Sata600 en is ook nog eens sneller. Denk je dat ik er ook maar iets van merkte? Nee, helemaal niets. De kingston was zelfs 1 sekonde sneller met booten......en voor de rest merkte is geen enkel verschil (behalve als ik een benchmark draaide en naar de scores keek, die waren soms wel dubbel zo hoog).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verschil tussen de V+100 met JMicron JMF618 controller en de Crucial M4 met Micron C400 merk je snel zat met kleine random writes. MSN of ICQ is voelbaar trager op de JMicron. Het is niet zo dramatisch als bij de JMF602, die trager was dan een floppy (:X) bij random writes, maar nog steeds dag en nacht verschil, en niet noemenswaardig sneller dan een HDD:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4253/36346.png

Nu is die M4 ook flink verouderd, dus alles wat je nu nieuw koopt zal sneller zijn, maar de verschillen zijn gerommel in de marge tov HDD of eerste/tweedegeneratie SSDs.

Oslik blyat! Oslik!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-02 08:34
Als je echt wil kiezen tussen de WD en de Seagate is de laatste de beste oplossing. De hybride schijf heeft 4GB flash erop zitten wat wel voor een snelheidsverhoging zal zorgen.

Echter is dit nog maar steeds het 'halve werk' en kan je veel beter direct voor een SSD kiezen in plaats van de hybride te kopen en er dan achter komen dat je er toch meer van verwacht had.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Precies.

Ik had een netbookje wat met 250GB 5400rpm schijf niet vooruit te branden was. Vervangen door 90GB SSD en dag en nacht verschil. De HDD draag ik nog los rond met externe behuizing voor EUR 11 incl verzendkosten van DealExtreme ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1