PC is dood/geeft plots geen teken van leven: mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-06 22:04
Een paar dagen geleden wilde de pc niet meer opstarten. Er gaan geen fans draaien of iets waardoor de pc iets doet. Moederbord bevat helaas geen ledjes.
Genomen acties:
- Nieuwe voeding aangesloten: zonder resultaat, reageert ook niet.
- Voedingfan begint wel te draaien bij aansluiten op andere pc (dus daar zal het niet aan liggen :? )
- Voeding getest met het alleen aansluiten op mobo/processor en alleen mobo
- Van de stroom afgehaald en power button meermaals ingedrukt en stroom er weer op
- Mobo batterijtje eruit gehaald, power gedrukt, en mobo batterijtje er weer in

Dit allemaal zonder resultaat. Kan ik dan stellen dat het mobo kapot, zie ik iets over het hoofd, of toch misschien CPU kapot?
Alvast bedankt

Mobo: Gigabyte ga-ma790xt ud4p
CPU: AMD am2+ Phenom II X4 955
PSU: Be Quiet BQT E6-650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Misschien is je power knop stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
Ik heb een frontje van een andere kast aangesloten zonder succes. Deze werkt wel op die pc.

[ Voor 16% gewijzigd door turbojonny op 15-06-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Nieuw moederbord batterijtje uitproberen met wel voldoende prik erin (3,0+ V).

Is de spanning van het oude moederbordbatterijtje lager dan 2,9V dan is deze zo goed als leeg.

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 15-06-2013 14:36 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Nu online
bitshape schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 14:34:
Nieuw moederbord batterijtje uitproberen met wel voldoende prik erin (1,5V).

Is de spanning van het oude moederbordbatterijtje lager dan 1,5V dan is deze zo goed als leeg.
Met 1,5V zou ik deze ook vervangen , het hoort namelijk 3V te zijn. >:)
(Damn te laat. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hell-Slave schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 14:37:
[...]

Met 1,5V zou ik deze ook vervangen , het hoort namelijk 3V te zijn. >:)
(Damn te laat. :) )
Het is nog vroeg :z , ik had het al aangepast zoals je kan zien. :P

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
Helaas, zojuist ook getest, maar ook zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 09:07
Staan er toevallig wat condensators bol? Als dit het geval is, dan gaat je mobo zowieso kuren geven. Al vindt ik het wel frappant dat je mobo niks meer doet...
Afbeeldingslocatie: http://eye-vision.homeip.net/wp-content/gallery/divers-2011/kapotte-condensator.jpg
De linker is goed, de rechter dus niet.
Een leeg batterijtje kan volgens mij niet het probleem zijn, aangezien dan (zover ik weet) alleen je bios niks opslaat.
Van de stroom afgehaald en power button meermaals ingedrukt en stroom er weer op
Ik zelf heb ook een (oude) pc staan, die ook niet meer aangaat wanneer je hem in Windows afsluit en vervolgens na enige tijd niet meer via de knop aangaan. Dan werkt deze actie wel.

Maar misschien is iets doorgebrand? Als dat het geval is dan kan ik me voorstellen dattie niet meer doet. Maar ook een compenent wat kortsluiting veroorzaakt, kan het probleem veroorzaken lijkt mij. Als laatste oplossing zou ik je PC zo kaal mogelijk aansluiten. Als dit niet werk zal ik het opgeven.

Ik neem aan dat het niet iets simpels is als een kapotte voedingskabel of iets in deze trant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
Ik heb nu weer wat langer de psu aanstaan gehad, en ik ruik wel degelijk iets van 'brand' lucht. Dit lijkt uit de voeding te komen (let op: LIJKT). Ik heb de voeding van de binnenkant gefotografeerd: is het normaal dat dat witte spul erop zit? Stel dat de voeding toch op één of andere manier kapot is, blijft het raar dat met een splinternieuwe voeding de pc ook niets doet.... Wat betreft de condensators, kan ik geen opgezwollen vinden. Stroomkabels heb ik al verwisselt zonder resultaat Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/ng9f1v.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door turbojonny op 15-06-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Nu online
turbojonny schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 15:06:
Ik heb nu weer wat langer de psu aanstaan gehad, en ik ruik wel degelijk iets van 'brand' lucht. Dit lijkt uit de voeding te komen (let op: LIJKT). Ik heb de voeding van de binnenkant gefotografeerd: is het normaal dat dat witte spul erop zit? Stel dat de voeding toch op één of andere manier kapot is, blijft het raar dat met een splinternieuwe voeding de pc ook niets doet.... Wat betreft de condensators, kan ik geen opgezwollen vinden. Stroomkabels heb ik al verwisselt zonder resultaat [afbeelding]
Dat hoort zo , dat is kit om de spoeltjes vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Bliksem B schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 14:51:
Een leeg batterijtje kan volgens mij niet het probleem zijn, aangezien dan (zover ik weet) alleen je bios niks opslaat.
Ik heb het met een Intel P4 icm. een Asus mobo (Intel 850 chipset) wel gehad dat na lange tijd deze niet te gebruiken de knoopcel op het moederbord leeg was waardoor deze geen ene zucht meer gaf. Niets nada.
Na het vervangen van de betreffende knoopcel start deze weer als vanouds op, muv. de BIOS-instellingen natuurlijk. Dus het kan weldegelijk aan een lullig knoopcelletje liggen die gewoon 'op' is. ;)

@TS;

Is er iets vreemds te zien op het "Ultra Durable" moederbord, zoals een doorgefikt componentje??
Je kan ook nog proberen om de CPU even uit de socket te halen en deze daarna weer terug te plaatsen zodat je "slecht contact" tussen socket en CPU kan uitsluiten als probleemgever.

Je oude Be Quiet voeding is nu inmiddels 4-5 jaar oud?? Aan het plaatje te zien zitten daar niet al te beste condensatoren in qua levensduur. Het kan natuurlijk zijn dat deze de geest heeft gegeven en daarbij helaas ook je mobo heeft meegenomen.

Condensatoren (Elco's) hoeven niet zichtbaar "Bol" te staan of te lekken om defect te wezen. De goedkope condensatoren van bedenkelijke kwaliteit kunnen ook in relatief korte tijd een te hoge interne weerstand (Technisch: ESR) hebben en daardoor niet meer goed hun werk kunnen doen in een apparaat met alle gevolgen van dien.
(Thuis heb ik daarvoor een ESR tester liggen waarmee je condensatoren kan testen op Capaciteit & ESR, ook heel simpel "in-circuit"; dat is het kunnen testen van de nog op de PCB gemonteerde condensatoren.)

[ Voor 47% gewijzigd door bitshape op 15-06-2013 16:47 ]

Pagina: 1