(Echt) Dartbord met elektronische output

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08 16:46
Hallo,

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met 'echte' dartborden, waar je dus ook met gewone pijlen op kan gooien, die een elektronische output hebben om door te geven wat er op gegooid is.

Mijn idee is om die output op te vangen, en om dat op een tablet weer te kunnen geven, ik kan daarvoor zelf een app schrijven.

Het liefst zie ik een kant en klare oplossing die ergens te koop is, bijvoorbeeld met USB output, of output die via het netwerk gaat. Maar ik sta open voor alle suggesties.

Een speciale alternatieve suggestie komt nog van mijzelf, zou het mogelijk zijn om met 2 camera's op verschillende hoeken visueel te registreren waar je in het dartbord gooit? En wat voor camera's zouden daarvoor benodigd zijn, echter gaat mijn voorkeur hier niet naar uit, omdat het echt niet makkelijk zal zijn.

Met vriendelijke groet,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:28
Ik ken geen dartborden met USB output, maar mocht je met camera's aan de slag gaan dan heb ik als leken oplossing ook nog het idee om een electronisch dartbord te nemen en dan per "vakje" de draad af te tappen en die uit te lezen.

Ik lees je nu nog een keer en je wilt ook nog met gewone pijlen gooien, dan houdt het denk ik op.

Wat is je budget, ik denk dat je richting de duizend euro moet gaan denken voor wat jij wilt, of iets knutselen wat vaak werkt, maar soms ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
Budget is niet zo groot, niet dat ik het niet vrij kan zetten, maar wil het er liever niet aan uit geven.

Iets knutselen zou zeker wel interessant zijn en zou dan ook niet zo duur moeten zijn, zit momenteel aan deze opstelling te denken:
- 2 redelijke camera's
- goedkope tablet van onder 100 euro om neer te hangen, want ik ga echt geen dure (thuis)tablet in de buurt van dartpijlen brengen

Zou nog wel uit moeten vinden hoe ik de beelden van camera naar tablet ga krijgen, het liefst zonder draden altijd.

En persoonlijk heb ik wel iets tegen elektronische dartborden, tenminste heb er in mijn jeugd een beetje ervaring mee gehad, en ik vind het echt drie keer niks gooien. En ben nu al jaren bezig met echte pijlen, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
Beste tweakers,

Ik ben inmiddels bezig met een prototype te bouwen van een systeem dat automatisch zal moeten herkennen wat je gooit met darts.

Voor deze opzet zijn benodigd:
- 2 cameras (foto mogelijkheid voldoet)
- 1 'drukplaat' achter dartbord, alternatief 1 microfoon achter dartbord
- 1 tablet

Nu wil het zo maken dat het als een app (mogelijk een app die in de achtergrond door blijft lopen), gaat draaien op een tablet. De GUI van de app zal dienen om weer te geven wat je gooit en later worden er natuurlijk meer leuke statistische features aan toegevoegd.

Echter ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik alles het beste kan verbinden, heeft iemand hier ervaring mee?

Het liefste heb ik alles draadloos, waar het dartbord hangt is nog wifi bereik, en voor de camera's zal ik een bepaalde API die met de app aan te roepen is, moeten hebben om een commando te sturen om foto's te maken en om de gemaakte foto terug te krijgen.

Heeft iemand ook specifieke ideeën voor welke producten ik hiervoor moet gebruiken? Graag met linkje naar het desbetreffende product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:02
Waarom twee camera's en een drukplaat?

edit:
Mits goede belichting en een goed opgestelde camera, vermoed ik dat één camera moet lukken. Drukplaat of microfoon is dan ook niet nodig denk ik want een verandering in beeld kan je ook gebruiken als trigger. Zo werken veel visiesystemen. Kijk eens naar OpenCV: http://sourceforge.net/projects/opencvlibrary/

edit:
Wat real[B]art dus ook al zei ;)

[ Voor 89% gewijzigd door D-Three op 23-06-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Waarom twee camera's? Je hebt te maken met slechts 2 dimensies om de locatie van een dartpijl op het bord te kunnen bepalen, lijkt mij prima te doen met 1 camera.

En waarom een drukplaat? Om een gegooide pijl te detecteren? Dat kan de camera toch ook al?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
Met 1 camera dan kijk je vanaf de voorkant, hierdoor moet je hele goede herkenning hebben.

Met twee cameras kun je op de x- en de y-as kijken en met een goed gekleurde achtergrond zou het relatief makkelijk moeten zijn om de x en de y-positie te bepalen en via de officiële layout van het bord de positie terug te bepalen.

En misschien is er wat verwarring ontstaan, maar met een camera bedoelde ik eigenlijk meer iets van een fotocamera: Dus enkel beeld maken op commando, en dus geen videocamera die constant beeld op gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:11
Dan komt de drukplaat/microfoon in beeld: zodra een pijl in het bord beland neem je dat daarmee waar, om vervolgens de camera's te triggeren om een foto te maken voor analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:54

Onbekend

...

Er zal gerust iets automatisch bestaan, maar daarvoor mag je wel een paar euro's neertellen.

Volgens mij zou je met het meten van capacitieve veranderingen wel een plaatsbepaling van een dartpijl kunnen doen. Je meet met een trillingssensor aan het bord of er een pijl is gegooid. Daarna meet je van elk vlakje de capacitieve verandering, en bij het vlakje met de nieuwe pijl is deze verandering het grootst.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Capacitief zie ik niet zo zitten, het oppervlakte van de punt van een dartpijl is verschrikkelijk klein en je hebt oppervlakte nodig om capaciteit te introduceren. Wel een interessant vraagstuk dit. Software algorithmes lijken mij het meest praktisch omdat je dan geen modificaties nodig hebt. Ervan uitgaande dat je het materiaal van het bord niet mag veranderen is een alternatief ook nog om gebruik te maken van de lengte van de pijl, horizontaal en verticaal rondom het bord een meetsysteem, x- en y-coördinaten uitlezen en die gebruiken voor positiebepaling... al met al een leuk projectje heb je op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Beetje out of the box, maar.
Kun je niet gewoon met een webcam een snapshot van de output maken, en dat dan via ocr inlezen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 14:08
Qua verbinding, misschien kun je een Raspberry PI aansluiten op de camera(s), en de resultaten daarvan doorsturen naar de tablet. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan wifi-camera's kopen. Met de extra GPIO pinnen kun je dan ook makkelijk een druksensor / microfoon aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

ThaHandy

Discovery Channel

misschien is de Scanner CCD touchscreen conversion mod niet iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Flake schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:06:
Capacitief zie ik niet zo zitten, het oppervlakte van de punt van een dartpijl is verschrikkelijk klein en je hebt oppervlakte nodig om capaciteit te introduceren.
Daar ben ik het wel mee eens, maar die capaciteitsverandering hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Een pico-farad verschil is voldoende.
Nu ik er wat langer over nadenk, is calibratie waarschijnlijk het meeste werk. Immers, je moet precies weten waar een ander vlakje begint.

Met een webcam een foto maken en beelverwerking op toepassen zal ook niet voor 100% nauwkeurig werken. Soms zie je door de flight niet goed of een pijl in de tripple zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een mm raster met lasers vlak boven de oppervlakte laten lopen en alle vlakken van het dartbord in kaart brengen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Zou het mogelijk zijn een triangulatie te doen met trillingssensoren zoals Piezo of MEMS dingen?
De "pok" zal eerder boven zijn dan onder als je de triple 20 gooit...

Anders heb je gewoon twee camera's als X en Y as nodig. Die camera's hebben een paar pixels hoog (Z-as) en veel pixels breed nodig (X/Y-as).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Je zit met het probleem dat de andere pijlen in de weg kunnen zitten.
Stel: De eerste pijl komt op locatie 100, 100 (in pixels) in het bord te zitten.
De volgende pijl komt op locatie 200, 200 in het bord te zitten. Dit is nog wel uit elkaar te houden.

Maar als de derde pijl op 100, 200 het bord in komt, zie je hem niet zitten. Ook als de pijl op 200, 100 het bord in komt zie je hem niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je moet dan niet "op" het bord kijken. Maar "langs" het bord.
Dan is er helemaal geen 100x200 pixels, de camera kan in theorie werken met een resolutie van 1x[dartboard diameter]

Afbeeldingslocatie: http://ak9.picdn.net/shutterstock/videos/2087087/preview/stock-footage-medium-wide-shot-of-a-dart-board-from-the-side-three-darts-with-a-bull-s-eye.jpg

Dit is nog met een te grote hoek, maar het gaat om het idee.

Edit:
Inductie... YouTube: Electronic Bristle Dartboard - Globosports

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Misschien een raar idee, ben geen expert, maar achter elk vakje een soort switch maken? Ik neem aan dat een dartpijl wel een beetje momentum heeft, eentje die genoeg moet zijn om een zeer lichte switch te kunnen bedienen, waardoor je weet dat daar een treffer is geweest.

Werkt zelfs met meerdere pijlen op 1 vakje, omdat de switch dan nog eens ingedrukt wordt.

Je weet dan alleen niet de exacte locatie, maar, is dat erg?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55

Stoney3K

Flatsehats!

VasZaitsev schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:44:
Misschien een raar idee, ben geen expert, maar achter elk vakje een soort switch maken? Ik neem aan dat een dartpijl wel een beetje momentum heeft, eentje die genoeg moet zijn om een zeer lichte switch te kunnen bedienen, waardoor je weet dat daar een treffer is geweest.

Werkt zelfs met meerdere pijlen op 1 vakje, omdat de switch dan nog eens ingedrukt wordt.

Je weet dan alleen niet de exacte locatie, maar, is dat erg?
Je kan op elk vlakje een piëzo-sensor proberen te maken, maar daarvoor moet je wel praktisch een nieuw dartbord bouwen.

Wat misschien een beter idee is is om een rand van sensoren om het bord heen te maken en daarmee de plaats te bepalen waarop het bord is geraakt. Minimaal heb je er dan 3 nodig, maar hoe meer sensoren, hoe beter.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Onbekend schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:23:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens, maar die capaciteitsverandering hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Een pico-farad verschil is voldoende.
C = epsilon 0 epsilon r A/d
Een dartbord heeft geen dielectricum dus het voordeel van epsilon r is alvast weg, A ligt in de orde van grootte van enkele um^2 en d is ruim meer dan een centimeter. Zet dat eens om naar meters en m^2 en reken het eens uit, ik wed een krat bier dat je de pF niet haalt. Capacitief valt naar mijn idee echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik link er nogmaals naar.
YouTube: Electronic Bristle Dartboard - Globosports
Onder het metalen draadframe van het darboard kun je draadjes verstoppen, als je dan licht gemagnetiseerde pijltjes gebruikt kun je dit detecteren omdat de draadjes spoelen zijn rond de vlakjes.

Capacitief gaat ook niet. Je probeert dan de capaciteit van een dartpunt te meten. Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
jeroen3 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 15:43:
Ik link er nogmaals naar.
YouTube: Electronic Bristle Dartboard - Globosports
Onder het metalen draadframe van het darboard kun je draadjes verstoppen, als je dan licht gemagnetiseerde pijltjes gebruikt kun je dit detecteren omdat de draadjes spoelen zijn rond de vlakjes.

Capacitief gaat ook niet. Je probeert dan de capaciteit van een dartpunt te meten. Veel succes.
Je hoeft geen gemagnetiseerde pijlen te gebruiken, als je je spoelen actief houdt kun je simpelweg de verandering in zelfinductie meten. Het wordt echter allemaal wat ingewikkeld door alle goede ideeen! :D

Het systeem in youtube filmpje is prima, maar te ingewikkeld voor de TS en bovendien is de TS al bezig met camera's.
Met twee camera's die respectievelijk x en y coordinaten van de punt opnemen, kun je alles al bepalen dus eigenlijk is de ts gewoon klaar qua hardware. De software kan nog een flinke uitdaging zijn, maar er zijn voldoende pakketten voor optische analyse te vinden.

Hoe dan ook, even een kick omdat ik benieuwd ben naar een update 8)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Flake schreef op maandag 01 juli 2013 @ 09:28:
[...]

C = epsilon 0 epsilon r A/d
Een dartbord heeft geen dielectricum dus het voordeel van epsilon r is alvast weg, A ligt in de orde van grootte van enkele um^2 en d is ruim meer dan een centimeter. Zet dat eens om naar meters en m^2 en reken het eens uit, ik wed een krat bier dat je de pF niet haalt. Capacitief valt naar mijn idee echt af.
Ik heb het even nagerekend en inderdaad is de capaciteitsverandering te weinig om een betrouwbare meting te doen. Ik ging er ook als basis van uit dat een standaard dartbord voor kon gebruiken, maar gezien de dikke achterkant is dat dan ook niet te doen.

Oja, is er nog een update? :)

Pagina: 1