Opzet van 1 PC gebruikt door meerdere schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08 16:46
Hallo,

In onze huidige opzet thuis hebben we (binnenkort):
- 1 goede gaming PC voor mijzelf
- 1 goede 'gaming' PC voor mijn vader, hij zal gebruikt worden voor films te bewerken

Het is echter het geval dat twee PC's in dit geval best wel overbodig zijn, omdat we niet constant ermee bezig zijn.

Dus ik vroeg me af of deze opstelling mogelijk is:
- 1 PC op een bepaalde plek
- 1 Combinatie van Scherm, Toetsenbord, Muis en Boxen voor mijzelf
- 1 Combinatie van bovenstaande voor mijn vader

Het idee is dat we allebei op dezelfde PC kunnen zitten, maar dan voor de prijs van 1 computer.
Afgezien van het feit of het systeem krachtig genoeg is, is dit uberhaupt mogelijk?
De PC zal zelden de load van ons allebei aan moeten kunnen, meestal maar van een van ons, dus of gamen of film bewerken/renderen.

Ten laatste hebben we een draadloos en een bedraad netwerk, en het is niet echt een optie om kabels tussen de schermen en de PC aan te leggen.

Met vriendelijke groet,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-10 16:31
Voor de prijs van 1 computer gaat het je nooit lukken. Op korte en lange termijn zullen 2 losse systemen goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Ik weet niet hoe het in Windows 8 zit, maar in 7 kun je out of the box maar 1 gebruiker tegelijk een desktop sessie tonen.

Wat bij mij vrij aardig werkte was een Virtuele machine op scherm 2, een extra muis en keyboard eraan, en die doorgeven aan de virtuele machine.

Maar dan heb je in feite nog steeds twee machines, maar wel op 1 fysieke. Maar als je op de ene wilt renderen, en op de andere gamen... dat wordt wel een uitdaging. Zowiezo heeft de hooft PC als enige direct toegang tot de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-10 16:31
Ja maar VM's gaan weer niet werken door het niet kunnen trekken van kabels, dus dan zit je alweer aan thin clients via een RDP-achtige oplossing.
En de hardwarekosten lopen dan de pan uit, gezien je dan in feite genoeg kracht in één pc moet gaan stoppen (denk aan cual-cpu) dat 2 losse systemen voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ga er even vanuit dat je dit icm Windows wilt doen. In dat geval is EL niet de juiste plek; ik zie niet in hoe je een oplossing hiervoor kan maken door aan de computer te solderen ;) Schopje naar WOS, ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Is het mogelijk?
Ja absoluut met een VM of bijvoorbeeld softXpand. Is het ook handig nee dat niet in dit geval.

Waarom niet?
Je geeft aan dat jij wilt kunnen gamen en je vader ook gamed en daarnaast ook films bewerkt.
Als jullie nooit gelijktijdig bezig zijn is er geen issue. Zodra jullie beiden aan de gang gaan en je vader aan het renderen is, dan heb je een behoorlijke uitdaging om goede performance te halen bij welke van de twee gebruikers dan ook.

Gewoon een leuke tweede pc erbij kopen, dat zal veel ergenissen besparen en daarnaast kunnen jullie dan vol gebruik maken van de beschikbare bronnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Slaiter op 16-06-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
Je wilt dus op 1 pc tegelijktijdig films bewerken en gamen? Dit gaat niet werken, ook niet via een een virtual machine.

Je zult helaas toch moeten denken aan het aanschaffen van twee pc's. Je kunt natuurlijk wel een pc 'erg goed' uitrusten en dan d.m.v. Hyper-V (als je Windows 8 draait) of VMware Workstation een van de beide rollen virtueel aanbieden, maar voor zowel gaming als videobewerking is dit niet zondermeer een geschikte manier van werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08 16:46
Zoals ik lees ontkom je er zoiezo niet aan dat je toch een redelijke PC moet hebben staan die naar de VM verbindt?

De kans dat we allebei tegelijk werken/gamen acht ik echter wel laag, dat zal niet het grote probleem zijn.

Maar mijn idee wat meer om het zo te maken dat er op allebei de werkplekken enkel 1 scherm, muis, toestenbord en boxen hoeven te staan, en dus zonder pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skiwi2 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:03:
Zoals ik lees ontkom je er zoiezo niet aan dat je toch een redelijke PC moet hebben staan die naar de VM verbindt?

De kans dat we allebei tegelijk werken/gamen acht ik echter wel laag, dat zal niet het grote probleem zijn.

Maar mijn idee wat meer om het zo te maken dat er op allebei de werkplekken enkel 1 scherm, muis, toestenbord en boxen hoeven te staan, en dus zonder pc.
Wil je dus een set-up waar je die ééne PC deelt, maar niet tegelijk gebruikt? Dat is al beter te doen, maar nog steeds niet optimaal.
Nou ben ik geen videobewerkingsexpert maar als ik een filmpje in elkaar hobbybob voor Youtube dan is dat een taak die goed uit te voeren is via remote desktop. In dat geval zou je met een doodsimpel PCtje met een goed scherm, muis en toetsenbord gewoon een remote desktop sessie kunnen starten naar de game-PC bij jou boven, waar jij wél direct een muis, tobo en scherm aan hebt hangen (en je headset, en je controller, en alle andere dingen).
Maar let er wel op dat je dan écht niet tegelijk aan die bak kunt zitten, dus als jij gamet zit je pa op de bank en als hij zit te videoklussen moet jij de frisse lucht in ofzo.

Maar dan kun je je dus afvragen of het niet handiger is dat ding gewoon in een eigen kamertje te kwakken en één scherm, tobo en muis te nemen, en gewoon om de beurt erachter te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Hier nog een how-to om het op te zetten in Windows.
En hier nog een "hack" waarmee je meerdere users kunnen inloggen op de machine via RDP. (Niet getest!)
Pagina: 1