Nieuwe HDD/SSD

Pagina: 1
Acties:

• Mystion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09-2024
Hallo allemaal,

Mijn huidige HDD geeft sinds gisteren de 'click of death'. Al de data die ik wil houden is een back-up van gemaakt, maar ik zou graag m'n PC draaiende houden met zo weinig mogelijk downtime.
Een nieuwe HDD is dus aan de orde, maar tegenwoordig hoor je veel over SSD en de snelheid ervan.
Nu is mijn bedoeling om beide aan te schaffen, een kleine SSD (max 128 GB) en een grotere HDD voor documenten enz wegens de meerkost van SSD per GB data.

Ik heb hierover nog enkele vraagjes:
1) Is het waar dat een SSD echt zo gelimiteerd is in schrijfvermogen? Op internet vind ik veel tegenstrijdige informatie omtrent games en dergelijke om naar de SSD te schrijven wat de levensduur enorm zou beperken.
2) Neem ik gewoon een SSD die past bij m'n moederbord, of komt er meer bij kijken? Geldt voor de HDD ook trouwens, mijn moederbord kan 3 Gbps of 2.0 SATA aan.
3) Zijn er aan te bevelen merken/types van HDD of SSD? Eventueel speciale compatibiliteit (of net niet) met mijn moederbord?
4) Het lijkt eenvoudig deze zelf te installeren, of komen hier ook complicaties bij met het gebruik van 2 verschillende schijven? (SSD en HDD)

Specificaties:

Motherboard:
Intel DG45ID
Max temp 103°C
LGA775 soccet (processor) max 95Watt
4 DDR2 SDRAM DIMM sockets (800 MHz or 667 MHz)
6 SATA (3 Gbps -> 2.0) interfaces (including one eSATA)
runs 60°C when relatively iddle

CPU:
Intel Core 2 Quad Q9550
LGA775 soccet
runs 61°C while relatively iddle
never runs above ~30% capacity

RAM:
DDR2, 8 gig, dual channel

Graphics:
NVIDIA GeForce 9500 GT
runs 41°C when relatively iddle

HD:
Samsung HD753LJ ATA
750GB capacity
runs 27°C while relatively iddle

Case:
Antec Sonata III 500

P.S.: Dit hoort niet in dit subforum, maar klopt het dat m'n grafische kaart de echte bottleneck is van deze setup? Games kan ik (bijna) niet in 1920x1080 draaien, zorgt voor lage FPS terwijl CPU nooit boven de 30% gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Mystion op 14-06-2013 19:36 . Reden: spelling en andere fouten ]

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 08:37
De ssd vragen mag iemand anders wel beantwoorden.

De NVIDIA GeForce 9500 GT is al oud en miss aan vervanging toe ligt eraan welke games je speelt.
Handig om hiervoor een ander topic te openen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

128mb is wel erg klein als SSD (milibits ken ik sowieso niet). Je kunt in principe 2 dingen doen.
Een SSD pakken voor je OS en wat programmas (dan zit je met 128GB/256GB wel goed), of een wat kleinere SSD en die als cache gebruiken voor je HDD. Dat laatste zal dan via software gaan. De voorkeur heeft de eerste manier vind ik zelf, maar is wel iets duurder.

Verder zal een SSD prima werken op een 3Gb/spoort ook als het een 6Gb/sdisk is. Het is weliswaar wat langzaam, maar het gaat je toch voornamelijk om de lage accesstimes.

Merken kun je gewoon reviews voor lezen. Zelf heb ik naar alle tevredenheid een Plextor 256GB M5Pro in m'n systeem hangen. Niet de goedkoopste, wel eentje met 5 jaar garantie. Maar Samsung en Crucial zijn ook favouriete merken. OCZ zou ik dan zelf vandaan blijven, al biedt ook daar de prestaties in het verleden geen garantie voor de toekomst.