• KNTA
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:06
Beste tweakers,

Ik heb net een nieuwe pc gebouwd. Voor de moederbord heb ik een ASUS z87-PLUS gehaald. Verder heb ik een 5.1 boxjes van Creative.

Probleem:
Aan de achterkant als ik mijn draden voor het geluid aansluit krijg ik prima geluid. Het probleem is dat uit de LINKER speaker niks uit komt..

Als ik de groene kabel aan de voorkant van mijn kast aan sluit krijg ik wel geluid aan de linkerkant. Maar NIET aan de rechterkant.. Kan het zo zijn dat ik mijn moederbord heb beschadigd tijdens de build (wat ik zeer betwijfel want ik ben er heel voorzichtig mee omgegaan tijdens de build en dit is niet mijn eerste keer)?

De 5.1 boxjes werken prima dus daar ligt het niet aan. Ik heb mijn iphone ook op aangesloten en er komt zowel als uit de linker als uit de rechter speaker geluid uit. Daarnaast heb ik in windows 8 > configuratie scherm > geluid > luidsprekerinstelling veranderd naar 5.1 Surround en een test uitgevoerd. Overal komt geluid uit behalve bij de linker speaker.

Ik heb trouwens ook nog een test uitgevoerd met verschillende koptelefoons met dezelfde resultaten.. het probleem ligt volgens mij toch echt bij mijn moederbord.

Hebben jullie misschien nog een oplossing voor mij?

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-02 14:34
Dan zal het waarschijnlijk aan het moederbord liggen, probeer nog eens de drivers opnieuw te installeren, en dan zou je nog eens een schone windows install kunnen doen, om er zeker van te zijn dat het aan het moederbord ligt.

Je kunt het moederbord gewoon RMA sturen, je zal dan binnen 5 weken een nieuwe krijgen als het goed is.

No one is listening until you fart

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19

Dark

who tweaked the light?

Is het niet dat de front audio op je kast AC97 is, terwijl de header op het moederbord op HDaudio staat?

dit is waarschijnlijk wel om te zetten in bios/uefi, iig. bij mijn M5G bestaat die optie...

edit: ploatjes !

front audio header:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAzQM06uDnwb-08gkjFl7nQs-pe3tczHt6OD87A4F0dUOWlPA4

bios (2e van boven is front panel item):
Afbeeldingslocatie: http://ocaholic.ch/modules/xcgal/albums/userpics/ASUSMaximusVGeneReview/normal_ASUSMaximusVGeneBIOS58.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Dark op 15-06-2013 11:09 ]

• KNTA
Bedankt voor jullie reacties!

@Felix
Alles herinstalleren ga ik pas aanstaande zondag doen als ik geen andere opties meer heb.

@Dark
Mijn Faudio aansluiting is een HDaudio en ik sluit het aan op de AAFP op mijn moederbord. Ik heb daarnaast ook even in de bios gekeken en de front panel type naar HD en AC97 veranderd. Helaas is er niks veranderd aan het geluid. Maar dit zou toch geen effect hebben op mijn boxjes die aan de achterkant van mijn moederbord zijn aangesloten?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Iemand anders nog misschien een oplossing voor mij?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Nou het zou kunnen dat het wel effect heeft, speakers uit bij het inpluggen van een headphone is vrij gewoon, en daar is een deel van de bekabeling naar het front ook voor bedoeld. welliswaar is het meestal ook nog eens een instelling in de driver, maar het is dus wel mogelijk...

wat gebeurd er met front audio helemaal los?

• KNTA
Same results.. :(

• Dark

Dark

who tweaked the light?

dat heb je dan iig uitgesloten, al ben je niet veel verder...

• KNTA
ghehe toch bedankt voor je hulp! :)
Pagina: 1