Toon posts:

Windows kan niet worden gestart vanwege...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik weet niet of ik hier dit probleem kan plaatsen anders hoor ik het graag.

Het probleem is het volgende, ik heb een oudere Sony Vaio waar windows Vista op stond en wilde hem downgraden naar windows XP. Omdat de CD niet meer werkte heb ik het geprobeerd via een USB. Ik kwam in het menu en heb de Partitie geformateerd en daarna zette hij de bestanden van windows op de desbetreffende partitie. Toen hij na een uurtje de laptop opnieuw opstarte kreeg ik het volgende bericht:

Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer.
Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.

Ik heb geprobeerd om de computer met de laatste goede instellingen te starten maar dat werkte niet. Ook pakt hij geen USB of CD meer. Kunnen jullie mij alstjeblieft helpen om de laptop weer aan de praat te krijgen?

vriendelijke groet,
Destinii

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je XP hebt kan 't goed zijn dat je de drivers nodig hebt voor de storagecontroller, omdat het anders niet goed gaat met installeren. Dus zorg sowieso dat je de goede drivers hebt voor 't ding.

Waarom trouwens nog XP erop zetten? Dat OS is nu 12 jaar oud ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan,

Hartelijk dank voor je bericht. Je bedoeld dus dat ik de drivers moet instellen? Ik kan nu dus helemaal niks meer omdat hij niks meer pakt, geen usb en cd meer. Ze staan trouwens wel gewoon nog in de BIOS aangegeven. Kan het zijn dat ik een partitie heb aangemaakt anders dan C: en dat hij die niet pakt?

Ik ben al 16 uur bezig geweest om WIN 7 er op te zetten zonder enig resultaalt. Of het stopt bij 60 % of hij geeft weer 250.000 andere foutmeldingen aan. Dus daarom dacht ik XP er op te zetten, maar Data wil niet altijd meewerken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als je boot vanaf een USBstick (die bootable is) moet dat niets uitmaken wat je verder met partities gedaan hebt.

En als Win7 al errors geeft en dit lukt ook niet, zou je dan niet eens kijken of 't ding zelf nog wel goed werkt (niet dat 't geheugen stuk is oid).

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem opstart met USB geeft hij alleen dit aan :

Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer.
Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.

En USB staat als priority 1 ingesteld.

Ik denk niet dat geheugen stuk is, althans misschien nu wel maar deed het voor zo ver gewoon nog wel goed.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan boot hij blijkbaar toch van die HDD. Dus is ofwel je stick niet bootable, of staat de bootsequence niet goed ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat Windows op E: is geinstalleerd. En op C: is een map die recoverybestanden heeft. Zou het mogelijk kunnen zijn dat hij zoekt op C; in plaats van E; ? En zo ja, hoe kan ik er voor zorgen dat de computer op E; gaat zoeken naar Windows XP?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ligt aan je bootsector.
Dat zou je nog kunnen fixen met een chkdsk /fixboot of chkdsk /fixmbr. ALS dat het probleem is.

Waarom de schijf niet helemaal leeggooien (evt vanuit diskpart buiten de install om) en dan met een hele lege HDD opnieuw beginnen?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie Terw. Hoe kan ik de schijf helemaal leeggooien? Moet ik dan op F10 drukken en dan in de command iets schrijven?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Booten naar de commandprompt (met je USBstick of bootCDtje) vanaf een XP installatiemedium. Dan kun je gewoon diskpart uitvoeren en de partities eraf mikken. Het kan nog op 20 andere manier overigens, maar dit vind ik zelf de makkelijkste. Vanuit de Windows setup kan het ook (maar als die niet wil starten doet diskpart dus hetzelfde).

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 12:48

NoFearCreations

3DPrint the world!

Waarom niet gewoon W8 erop zetten? Als hij Vista goed draaide, moet W8 ook makkelijk gaan?

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg die commandprompt ook niet gestart bij F10, wat een gekloot toch allemaal! Is er nog een andere mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik drukte op C: herstellen via Vaio herstelcenter die hij opende op F10 . Als het goed is is hij nu bezig de oude firmwire te installeren. Bedankt voor jullie reacties! Hier kan een slotje op!
Pagina: 1