Upgraden voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-04 08:27
Momenteel heb ik een pc staan die ik graag wil upgraden om er ook videobewerkingsoftware op te kunnen draaien.

Nu zit er het volgende in:
Processor: Intel Core I5 750 @ 2,67GHz 2,79 GHz
RAM: 4gb
Videokaart: Ati Radeon HD 5770
Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2

Als ik Sony Vegas Pro erop wil draaien merk ik dat het niet soepel loopt. Ik wil dit graag soepel krijgen, kan iemand mij helpen waar ik op moet letten. Het is voor de hobby dus het moet qua prijs wel leuk blijven. Ik snap ook wel dat ik er met een nieuwe high-end GeForce videokaart op vooruit ga, maar wat is echt nodig en wat kan ik laten?

Moet zeggen dat de computer de laatste tijd wat haperingen vertoond, ook met een schone installatie is die traag (niet alleen bij Sony Vegas Pro, zelfs als er meerder programma's als word en opera openstaan)

Alvast bedankt voor de hulp!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Hoeveel wil je er ongeveer voor kwijt zijn?
En welke onderdelen wil je wel/niet upgraden?
Ik denk dat de CPU en GPU wel een upgrade kunnen gebruiken.
Voorderest weet ik niet mer welke hardware Sony Vegas echt profijt heeft. Een nieuwe i5 (met nieuw moederbord) zal waarsch. wel goed zijn. En Nvidia GPU's met hun CUDA cores kunnen ook wel wat voordeel opleveren.
Ook is 8GB Ram wel een goede optie (je hebt nu 4GB DDR3 neem ik aan?) Plak hier een setje van 2x2 of 2x4 bij, ik zou voor 2x4 erbij gaan.

我的名字是Mirno

• Mahone
Een prijs heb ik nog niet echt in gedachte. Het is puur hobby, dus wil er gewoon niet veel geld aan kwijt zijn, anders is het me niet waard.
Als ik bijvoorbeeld een nieuwe processor van 200 euro, nieuw moederbord van 80 euro, videokaart van 180 euro en nieuw geheugensetje van 50 euro zal ik het laten.
Maar als bijvoorbeeld een extra geheugensetje van 50 euro al een slok op een borrel zou schelen dan is het me dat zeker waard.

/edit: ook vraag ik me trouwens het belang van een SSD bij videobewerking af. Als ik alles (windows en videobewerkingssoftware) op de SSD zet, moet ik aan 60gb genoeg hebben lijkt me? Bijv een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

[ Voor 19% gewijzigd door Mahone op 14-06-2013 13:53 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Wat dacht je (zonder gpu) van zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85 Pro4€ 72,95€ 72,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,99€ 49,99
1Seasonic M12II 520W€ 59,-€ 59,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 83,01€ 83,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,95

Bij videobewerking heb je aan 4GB niet echt genoeg lijkt mij :p.
En beter neem je 128GB, want 60GB is echt snel vol hoor. 128GB is al snel vol...
Ook omdat de prijs tussen 64GB en 128GB hetzelfde is raad ik 128GB aan. Hier een 64GB variant: http://tweakers.net/product/318104/plextor-m5s-64gb/
Ook is de 64GB variant langzamer, dan is de keuze voor 128GB makkelijk lijkt me :p.

OCZ vertex 2 SSD zijn niet echt betrouwbaar, daarom zou ik er zelf nooit een nemen. Google hier maar over en je vind een hoop negatieve berichten en problemen.

Een SSD laat t hele systeem ook een stuk sneller aanvoelen, en je hebt amper wachttijden meer, dus je kan vlot doorwerken.

Heb voor een set van 8GB ram erbij gekozen, omdat 4GB niet echt genoeg is lijkt me, een totaal van 12GB zal prima zijn dan ;)

Van Nvidia is dit bijvoorbeeld een leuke GPU: http://tweakers.net/produ...geforce-gtx-650-ti-boost/
Kan je ook nog wel aardig mee gamen, als je daar behoefte aan hebt. Wegens Nvidia's CUDA cores zal dit voordeel bieden bij Videobewerking.
Je kan het ook eerst met je AMD kaart proberen en deze later vervangen voor een Nvidia, als je er behoefte aan hebt. (De nieuwe generatie zal spoedig budget kaarten hebben die wat meer bieden voor hetzelfde geld ;) ).
Momenteel is dit de goedkoopste kaart van de nieuwe generatie: http://tweakers.net/product/330859/palit-geforce-gtx-770/
Alleen dat is echt voor gamers.

EDIT:
Er kan eventueel een CPU koeler bij, voor een stillere en koelere CPU.

En heb een voeding toegevoegd, weet niet wat je nu hebt...?

我的名字是Mirno

• Mahone
Thanks,
ik heb een BeQuiet BQT-L7-530W voeding.
Op zich heb je met de SSD gelijk dat het niet veel scheelt.

Games speel ik trouwens niet op de pc

Ik denk dat ik voor nu begin met het geheugen te upgraden en een SSD, misschien dat dit al een stuk scheelt. Als het genoeg is dat het redelijk soepel werkt, ga ik niet nog eens investeren in een processor en moederbord. Hij is alleen traag geworden, maar dit heeft denk ik met mijn harde schijven te maken.

Alle hulp is trouwens welkom. In ieder geval bedankt voor je reactie

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 12:24

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kijk zelf op je pc is wat de sputtering veroorzaakt met behulp van resource monitor resmon.exe

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:25
Van wat ik op de site zie heeft VP12 ook ondersteuning voor openCL en zit je dus niet aan een nVidia kaart vast. Persoonlijk heb ik totaal geen ervaring met vegas pro (welke versie dan ook) en ik weet ook niet of je al een licentie hebt voor een bepaalde versie, maar als je toch voor VP12 gaat zou ik persoonlijk eerst kijken hoe het draait met de 5770 en als dat niet snel genoeg gaat voor je gevoel pas upgraden naar een andere GPU.

Voor de rest:
Ik zou zelf eerst kijken hoe Vegas pro draait op je systeem en vervolgens eens kijken wat je zou willen upgraden. Als je cpu uit z'n neus staat te eten maar je HDD werkt zich rot is het tijd voor een SSD of meer RAM (ligt eraan of de HDD zo hard aan het werk is vanwege swappen), zo niet kan je een snellere processor overwegen.

[ Voor 28% gewijzigd door Spekkie88 op 14-06-2013 15:28 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Pc upgraden voor Sony Vegas wordt een dure grap denk ik.

Een nieuwe i5 of i7 met veel ram en een SSD zou wel sneller zijn. (als de link niet goed werkt even op pagina vernieuwen klikken)

Ik zou wel monitoren hoeveel ram je gebruikt en dan kun je deze misschien uitbreiden.

Probeer de software te optimaliseren voor minder lag. Oudere versies van de software zijn meestal minder belastend voor je systeem. Driver updates kunnen misschien ook helpen.

Zoek op het internet een beetje hoe je je lag softwarematig weg krijgt, probeer het uit en kijk of het helpt.

Een korte search levert dit op:

http://www.moviestudiozen...preview-lag-in-sony-vegas
YouTube: NO MORE LAG IN SONY VEGAS (RAM PREVIEW)

• Mahone
@Mirp, thanks. Ik zal die tutorial eens even goed doornemen. Hoop dat dat al wat scheelt.
Als dat genoeg scheelt laat ik de rest zo.
Zal ook eens kijken wat resmon aangeeft. Ik hoop dat ik het kan verhelpen met een nieuwe SSD of extra geheugen. Het is zo dat zelfs als ik internet dat die soms zo traag reageert bij bijvoorbeeld scrollen. Misschien een virus op me harde schijf?

In ieder geval bedankt voor de antwoorden, hoop dat ik met die tutorials al een eind kom.
Pagina: 1