Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vraag] Zelfbouw ondersteuning voor slechthorende in auto

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik ben sinds mijn 10e slecht horend als gevolg van een auto ongeluk: ik ben namelijk rechts doof. In het dagelijkse leven heb ik hier niet heel veel last van, maar zeker als ik in een rumoerige ruimte zit met iemand aan mijn slechte kant (rechts dus) moet diegene zeer duidelijk en redelijk hard praten wil ik hem of haar goed kunnen verstaan. Dit fenomeen treed vooral op tijdens het autorijden: als ik achter het stuur zit en er muziek aan staat dan is het erg lastig om een gesprek te voeren met degene die met mij meerijden, behalve als ze direct achter me zitten.

Een hoortoestel voor mijn rechteroor (geluid van rechts doorgeven naar links) wordt niet vergoed door de verzekering aangezien mijn gehoor links voldoende is. Bovendien heb ik het al ruim 26 jaar zonder gedaan, dus is dat ook een extra drempel om altijd een hoortoestel te gaan dragen. Wel heb ik, en degene die met mij meerijden, last van mijn slechthorendheid en wil ik in die specifieke situatie wel graag een oplossing.

Daarom zat ik te denken of het misschien mogelijk is om een soort zelfbouw systeem te maken (we zitten hier tenslotte op tweakers). Het systeem zou aan de steunen van de hoofdsteun van de bijrijdersstoel vastgemaakt kunnen worden, compleet met 2 microfoons voor de bijrijder en de passagier achter de bijrijder (hier zit vaak mijn dochtertje) en 1 kleine speaker bij de bestuurder. Dit systeem zou op de 12V aansluiting moeten kunnen draaien (bij voorkeur met een 12V plug), bestand moeten zijn tegen plotselinge aan/uit schakelingen en bij voorkeur ook rekening houdend met de achtergrond geluiden (anders werkt het juist contraproductief als ik uit de speaker enkel het versterkte motorgeluid hoor).
Is dit mogelijk, en zijn er nog andere mogelijkheden? Ik hou heel veel van autorijden, het geeft mij ook veel rust, dus altijd op de bijrijderstoel gaan zitten is misschien een voor de hand liggende optie maar voor mij niet haalbaar.

Hier kon uw advertentie staan

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Rechtsgestuurde auto kopen? :P

Wat serieuzer, je kunt in ieder geval de standaard 12V naar USB dingen gebruiken om makkelijk 5Volt dingen te kunnen poweren. Soms heb je al een setje met mooie plugjes. Voor 12V apparatuur moet je er wel een regulator tussen zetten, want 12V in de auto gaat nogal op en neer en kan ook 13,8V worden, wat je apparatuur niet leuk vind, het is gewend aan strak 12V uit een adapter.
Wat dat betreft zou je vrij makkelijk met bestaande producten al een versterking kunnen regelen, een microfoontje bij de bijrijder (zoals microfoontjes uitsteken voor normaal gesproken de bestuurder, vanaf de stoel). En dan naar een speakertje bij jou rechteroor.

Maar voor inteliggentere dingen met oog op achtergrond geluid is het wel lastiger. Ik denk dat de keuze voor de microfoon al veel scheelt. Veel microfoons zijn al zo bedoelt dat je weinig omgevings geluid hoort. Maar je zult het toch horen, en het zal toch iets versterkt worden.

Voor echte zelfbouw van de elektronica zou ik op het EL deel van het forum kijken. Kan ik je niet zo goed bij helpen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk even hardop, dus als het niks is, gewoon zeggen.

Een mini ringleiding in je hemeltje, en een paar microfoontjes in je hemeltje. Kleine versterker erbij met meerdere microfooningangen. Valt nauwelijks op en doet volgens mij wat je zoekt.

Wise enough to play the fool

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Het lijkt me wel wat teacher, alleen heb ik een lease auto dus zal ik voor zulke aanpassingen toestemming van de leasemaatschappij hebben denk ik. Sorry dat ik dit in mijn TS niet had vermeld.

Hier kon uw advertentie staan

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan kan het nog steeds, maar komt het iets meer in het zicht. Alhoewel, ringleiding langs het hemeltje (iets van een rubber lip waar je het in kwijt kan?) microfoontjes bij de plafondlampjes, versterkertje vind je ook wel een plekje voor denk ik.

Je zou de ringleiding ook bij je stoel kwijt kunnen, maar ik weet niet of ie dan nog werkt als je een keer niet aan het stuur zit. Dat kan jij beter inschatten lijkt me.

En een belletje naar de leasemaatschappij kan sws geen kwaad toch?

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 14-06-2013 11:09 ]

Wise enough to play the fool

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het niet mogelijk om de passagier door een microfoontje heen te laten praten en dan over de boxen van de auto te versterken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1