Windows 8 installeren in EFI of Bios modus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16
Hallo allemaal,

Ik heb dinsdag de onderdelen besteld om mijn pc te upgraden. Zaterdag wil ik mijn systeem in elkaar zetten en dan wil ik Windows 8 installeren. De vraag alleen is: in welke modus kan ik deze het beste installeren, UEFI of bios?
Er zijn namelijk een aantal dingen waar ik rekening mee moet houden:
  • Ik ben in het bezit van een pc waarop Windows Home Server 2011 draait. Voorheen was het niet mogelijk om GPT partities te back-uppen, is dan nog steeds het geval? Ik had al wel gelezen dat WHS2011 wel ondersteuning heeft voor Windows 8 als client backup, maar ik weet niet of dat ook voor de EUFI modus ( en dus ook voor GPT) geldt.
  • Ik wil naast Windows 8 Ubuntu 13.04 installeren. Nou weet ik dat versie 12.10 ondersteuning heeft voor secure boot, maar zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden voordat ik Windows 8 ga installeren?
  • Is er nog veel software in omloop die problemen heeft met UEFI modus, of zijn deze problemen voor een groot deel weer opgelost?
Ik hoop dat ik snel een duidelijk antwoord kan krijgen van iemand.

Groetjes Alex (KruidJunior20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1) Geen idee waar je dat hebt gehoord, maar WHS2011 moet gewoon van GPT schijven kunnen lezen. Windows XP heeft hier matige ondersteuning voor, Vista werkt 't prima en 7 al helemaal geen probleem mee. Als je 't over een netwerk moet doen, dan maakt de partitieindeling al helemaal geen klap uit, want de client verzorgt de aanlevering van bestanden.

2) Dit kan prima met UEFI, maar het is misschien handiger om Secure Boot uit te laten, voor het geval dat. UEFI en SB is niet hetzelfde, al heeft SB wel UEFI nodig.

3) Ook hier, waar heb je die onzin gelezen? Je moet het dan over echt hele speciale software hebben, want games, office programma's e.d. boeit het niet hoe je je systeem draait, als 't maar kan uitvoeren. Hier heeft het BIOS geen invloed op.

Beste modus om in te installeren is UEFI, omdat W8 hier de grootste voordeel uit haalt met opstarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is meer ook een beetje een voorkeur dingetje; ik moet niets hebben van uefi boot, fast boot, secure boot etc. De bios in via windows 8 zelf? Ja daaaag. Zo veel mogelijk uitgezet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Hartstikke bedankt voor de reacties. Met software bedoelde ik meer backup software als Acronis, maar dat geeft blijkbaar geen problemen meer? Dus als ik het goed begrijp kan ik Windows 8 gewoon in de EFI modus installeren? Ik heb namelijk eens gelezen in het magazine CT dat er in EFI soms problemen kunnen optreden en dat er nog een paar bugs inzitten. Ziet hier een kern van waarheid in wat CT omschrijft, en hebben sommige mensen ervaringen mee? En als laatste: WHS2011 kan dus gewoon backups maken 4 gpt schijven en heeft dus ook geen problemen met partities groter dan 2TB?

[ Voor 12% gewijzigd door Kruidje20 op 14-06-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53

TheVMaster

Moderator WOS
Kruidje20 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:09:
Hartstikke bedankt voor de reacties. Met software bedoelde ik meer backup software als Acronis, maar dat geeft blijkbaar geen problemen meer? Dus als ik het goed begrijp kan ik Windows 8 gewoon in de EFI modus installeren? Ik heb namelijk eens gelezen in het magazine CT dat er in EFI soms problemen kunnen optreden en dat er nog een paar bugs inzitten. Ziet hier een kern van waarheid in wat CT omschrijft, en hebben sommige mensen ervaringen mee? En als laatste: WHS2011 kan dus gewoon backups maken 4 gpt schijven en heeft dus ook geen problemen met partities groter dan 2TB?
Ik had er geen enkel probleem mee om Windows 8 in EFI modus te installeren. Waar je wel even op moet letten is dat je USB stick FAT32 geformatteerd is. Default wordt hij (als je de Windows download usb tool van Microsoft gebruikt) op NTFS geformatteerd. Maar als je stick FAT32 is, en je settings staan goed in de BIOS ...dus dat hij EFI boot enzo, dan gaat het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Windows 8 installeren in EFI modus moet dus geen problemen geven met secure boot aan. WHs2011 kan gewoon omgaan met GPT partities, maar dan is er wel een hotfix nodig:

Er is een hotfix beschikbaar om toe te voegen back-ondersteuning voor UEFI-computers back-up maken op servers waarop Windows Home Server 2011

Nog een laatste vraag. Als ik bijvoorbeeld de Ultimate boot CD wil gebruiken en ik gebruik EFI zullen er dan veel tools zijn op de CD die daar hinder van ondervinden? Bijvoorbeeld als ik een partitie wil wissen. Weet iemand hier wat vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tools van Ultimate Boot CD kunnen daar wel last van kunnen ondervinden. Maar als je iets met partities wilt doen, pak je toch gewoon je Ubuntu Live CD/DVD? Je wilt toch al Linux installeren, dus 't schijfje zal je vast wel bewaren. Met gparted kan je gewoon alles doen, ongeacht of 't MBR of GPT indeling heeft.

Schijven met partities groter dan 2 TiB moeten GPT zijn, anders werkt 't niet. Dat je voor WHS2011 een update moet hebben om dat te kunnen laten werken, vind ik echt heel slecht. Gelukkig gaat de fix over de backup functie, en niet het lezen van GPT schijven zelf.

Oh, en Windows 8 met UEFI installeren heeft geen aangepaste installer nodig als je boot van DVD. Dat zal gewoon werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Hero of Time schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:30:
Tools van Ultimate Boot CD kunnen daar wel last van kunnen ondervinden. Maar als je iets met partities wilt doen, pak je toch gewoon je Ubuntu Live CD/DVD? Je wilt toch al Linux installeren, dus 't schijfje zal je vast wel bewaren. Met gparted kan je gewoon alles doen, ongeacht of 't MBR of GPT indeling heeft.

Schijven met partities groter dan 2 TiB moeten GPT zijn, anders werkt 't niet. Dat je voor WHS2011 een update moet hebben om dat te kunnen laten werken, vind ik echt heel slecht. Gelukkig gaat de fix over de backup functie, en niet het lezen van GPT schijven zelf.

Oh, en Windows 8 met UEFI installeren heeft geen aangepaste installer nodig als je boot van DVD. Dat zal gewoon werken.
Hartelijk dank voor de reacties! Als ik Windows 8 geïnstalleerd met Linux en ik dan nog problemen ondervind dan zal ik dat zeker melden! Maar voorlopig bedankt.
Pagina: 1