AHCI kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Hallo allen,

ik heb tijden een PC met een SSD gehad (crucial M4) die zonder problemen werkte. Nu deed ik echter vanmorgen mijn computer aan en was alles in eens gigantisch sloom en traag. Net alsof de PC vol zat met spyware. Het legen van de prullenbak duurde bijvoorbeeld zeker 5 minuten...

Na een aantal uren te hebben geprutst ben ik Windows op nieuw gaan installeren, waarbij het eerste euvel was dat mijn Windows CD niet werd gelezen terwijl de BIOS nog in AHCI mode stond.

Toen ik deze in de BIOS naar IDE heb gezet, wou de schijf opeens wel lezen. Hierna heb ik windows geinstallerd op mijn geformatteerde SSD (In IDE modus). Na Windows te hebben geïnstalleerd heb ik hierna in de BIOS. en met behulp van Microsoft, een registeredit gemaakt een AHCI modus weer ingesteld in de BIOS.

Meteen kwamen dezelfde problemen weer terug zoals hiervoor beschreven, een enorm trage computer, die, als IDE staat ingestelt, gewoon prima werkt. Ik heb hierna nog in de BIOS gekeken of de boot volgorde goed stond, toen ik deze op de M4 zette (mijn DVD speler stond nog als eerste in de rij), kreeg ik vervolgens de fout dat er geen boot device was? 8)7 :?

Betekent dit dat mijn SSD kapot is, of mogelijk een ander hardware matig probleem? Ik vind het namelijk zo raar dat mijn PC in IDE modus prima werkt, maar zodra hij in AHCI staat enorm gaat 'laggen'.

Hieronder een overzicht van mijn schijven, ik heb in totaal 1x een SSD + 2x 2TB HDD.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2nb8y0h.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
Heb je iets veranderd op je pc?
Bios misschien gewijzigd/gereset?
SSD misschien eens smart uitlezen.
SSD op ander poort proberen, met ahci.
SSD op ander kontroller proberen, met ahci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check je SMART met CrystalDiskInfo van al je hardeschijven en post de screenshots hier. Dat is altijd de eerste stap voor mogelijke problemen met hardeschijf of SSD. Kabelproblemen, bad sectors en andere problemen kun je hiermee gemakkelijk uitsluiten.

IDE betekent dat je geen NCQ hebt, dus dat kan invloed hebben op de volgorde (sequence) van I/O opdrachten. Toch is het vreemd dat je hier helemaal geen problemen mee ervaart. Dat kan ik nog niet goed verklaren. Maar begin eens met de SMART. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Thanks voor de reacties so-far!
jan99999 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 05:38:
Heb je iets veranderd op je pc?
Bios misschien gewijzigd/gereset?
SSD misschien eens smart uitlezen.
SSD op ander poort proberen, met ahci.
SSD op ander kontroller proberen, met ahci.
Ik heb helemaal niks veranderd aan de configuratie van de PC. Het was van de ene op de andere dag. Het enige wat geïnstalleerd is is een Windows Update. Deze heb ik echter terug kunnen draaien, maar de problemen bleven voortduren. Ik denk dus niet dat het daar aan lag.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:09:
Check je SMART met CrystalDiskInfo van al je hardeschijven en post de screenshots hier. Dat is altijd de eerste stap voor mogelijke problemen met hardeschijf of SSD. Kabelproblemen, bad sectors en andere problemen kun je hiermee gemakkelijk uitsluiten.

IDE betekent dat je geen NCQ hebt, dus dat kan invloed hebben op de volgorde (sequence) van I/O opdrachten. Toch is het vreemd dat je hier helemaal geen problemen mee ervaart. Dat kan ik nog niet goed verklaren. Maar begin eens met de SMART. :)
Hieronder de screenies:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2rosvoh.png
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/6yjfva.png
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/35k29gh.png

Ik hoop dat dit de screenshots zijn zoals je ze bedoelt, ik ben niet zo bekend met die software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n fijne tool is dat hè.. SMART. Al bij tig mensen direct gezien dat er bad sectors waren. En jij bent nummer 119 ofzo. :P

Goed, dus je 2TB Hitachi schijf met drive-letters E: en F: heeft 6 bad sectors. Dat is vervelend wat dat kan voor hangende applicaties zorgen en tevens verlies van gegevens. De gevolgen hiervan zijn erg irritant, met name omdat je een ouderwets filesystem gebruikt. Over een tijd is Microsoft over op het ReFS filesystem wat veel robuuster is en beter tegen bad sectors bestand is.

In jouw geval kun je je hardeschijf wissen en een lange format uit te voeren. Dus:
1. Backup alle gegevens
2. Doe een lange format in Windows disk management scherm (quick format uitvinken)
3. Check opnieuw de SMART; de Current Pending Sector moet nu een raw value van 0 hebben

Dan is je probleem gefixed. Voor meer info zie dit topic vlak onder die van jou: Samsung F1 'verdwijnt' at random

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Thanks voor je reactie, heldere uitleg.

Maar dan snap ik alsnog niet waarom Windows wel gewoon werkt via IDE en niet via AHCI. Daarnaast heb ik zonet mn pc gereboot, en zijn alle errors weg (dat is toch vreemd, of ligt dat aan mij? ;p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AHCI betekent dat je NCQ hebt en dus meerdere I/O opdrachten tegelijk kunnen worden uitgevoerd. Dat heeft ook invloed op de reactie op bad sectors met hoge timeouts.

Als nu Current Pending Sector op 0 staat, zou je nu geen concrete problemen meer mogen hebben. Maar hou de SMART in de gaten. Bad sectors kunnen weer ontstaan en verdwijnen wanneer de sector toch juist wordt gelezen. Met name als je een utility draait of een surface scan of disk check, kunnen bad sectors aangesproken worden. Of je krijgt dan na een tijd (2 minuten) een timeout (hangende applicatie) of de sector wordt wel goed uitgelezen en de pending sector verdwijnt simpelweg in de SMART.

Afgezien van bad sectors kan het zijn dat je vendor AHCI drivers gebruikt. Om dat te controleren zou ik de output van AS SSD moeten zien van alle SSDs en hardeschijven in je computer.

Controleer even of Current Pending Sector voor alle schijven nu inderdaad 0 is, en zo ja doe dan eens een HDtune surface scan (tabblad 'error scan') om te kijken of je nog bad sectors kunt ontdekken. Controleer na de surface scan weer direct de SMART.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je eens opstarten zonder die Hitachi schijf in AHCI?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Het is heel vreemd, maar ik heb zonet de BIOS weer op AHCI gezet en alles lijkt nu goed te booten.
Ik zal voor de zekerheid al die tooltjes nog eens draaien en kijken wat daar de output van is.

Ik weet zo ook niet hoe ik dit kan verklaren..

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!
Pagina: 1