Regenbestendige luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik ben op zoek naar outdoor luidsprekers, waarvan de bedrading of de aansluitingen niet bloot ligt en dus bestand is tegen overvloedige regenbuien.
Het zou jammer zijn mochten de luidsprekers buiten aan de muur tijdens regenbuien, mijn versterker beschadigen, wanneer deze per ongeluk op zone 2 aan zou staat.

Heb momenteel nog geen speakers tegen gekomen waarvan de aansluitingen netjes achter een waterddichte klep verborgen zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.spatialonline.co.uk/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/-/b-and-w-wm4-rear.jpg

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Meh een beetje regewater is niet zo schokkend hoor

anders zoek je iets met een xlr plug

Iperf

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
fish schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:39:

anders zoek je iets met een xlr speakon plug
TFTFY :)

• Moris
fish schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:39:

anders zoek je iets met een xlr plug
Het gaat me niet om de schok, maar het lijkt me ook niet gezond om je versterker in kortsluiting te leggen.
Een xlr plug is helaas niet beschikbaar op buitenluidsprekers voor in de tuin.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Misschien zelfbouw, een kistje (van bijv betonplex) met een waterdichte speaker bijv http://www.conrad.nl/ce/n.../Luidsprekers-voor-buiten.
Draad rechtstreeks aan de speaker rubber doorvoer door de kast klaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Read op 13-06-2013 22:53 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

• Moris
brilsmurfffje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:46:
En zo zijn er meer merken die een range hebben van buiten speakers.
Het gaat me vooral om de IP waterbestendige norm, zoal Ip40, Ip50, enz...
Dit staat helaas nergens vermeld, bij de kant en klare luidsprekers?

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 13-06-2013 22:49 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Moris schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:49:
[...]

Het gaat me vooral om de IP waterbestendige norm, zoal Ip40, Ip50, enz...
Dit staat helaas nergens vermeld, bij de kant en klare luidsprekers?
van de bose site:
151 speakers are designed to withstand:
•Sun, high humidity (rain and snow), salt and fog
•Temperature extremes (-40° F to 158° F; -40° C to 70° C)
•Permanent outdoor installation
Dus die kan je met een gerust hart buiten ophangen, dit zijn ook de speakers die je altijd in pretparken ed ziet hangen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zei ik xlr :D
heheh speakon dus :P
Moris schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Het gaat me niet om de schok, maar het lijkt me ook niet gezond om je versterker in kortsluiting te leggen.
Een xlr plug is helaas niet beschikbaar op buitenluidsprekers voor in de tuin.
ik bedoel geen elektrische schok. waarom denk je dat buitenlampjes gewoon op 12 v werken, how watredicht zijn die clipjes die je in de vochtige grond duwd.he is gewoon niet zo'n issue

[ Voor 60% gewijzigd door Fish op 13-06-2013 22:56 ]

Iperf

• Moris
brilsmurfffje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:51:
Dus die kan je met een gerust hart buiten ophangen, dit zijn ook de speakers die je altijd in pretparken ed ziet hangen.
De bose speakers hebben, deze aansluitingen, lijkt me toch niet echt waterbestendig?

Afbeeldingslocatie: http://www.nettbee.com/Uploads/images/Nuevos/SKU43670-6.jpeg

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Moris schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:58:
[...]

De bose speakers hebben, deze aansluitingen, lijkt me toch niet echt waterbestendig?

[afbeelding]
Defineer waterbestendig, ze gaan toch niet stuk door het water ?

Iperf

• Read

Read

Join The Résistance

fish schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:59:
[...]

Defineer waterbestendig, ze gaan toch niet stuk door het water ?
Hij is bang dat zn versterker kapot gaat door water.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daarom zei ik pak dan die speakon pluggen goeie kans dat het 100v boxen worden maar swa

Iperf

• Moris
Ik zie het eenvoudig, dat de aansluitingen + en - elkaar niet mogen raken.

Zoals dit voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/577829_10151338552502165_762874059_n.jpg

• Read

Read

Join The Résistance

fish schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:03:
daarom zei ik pak dan die speakon pluggen goeie kans dat het 100v boxen worden maar swa
Meestal zitten in die 100 volt speakers gewoon een trafo en speakers van 8 ohm dus trafo ertussen weg halen en draden rechtstreeks op de speaker aansluiten.
Ik meende mij te herinneren dat vaak bij de lidl,aldi en dat soort winkels zogenaamde rots speakers te koop zijn die je op je terras kunt plaatsen die zijn ook waterdicht.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Moris schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:04:
Ik zie het eenvoudig, dat de aansluitingen + en - elkaar niet mogen raken.

Zoals dit voorbeeld
[afbeelding]
Ja dat ligt toch dan gewoon aan jou aansluitkunsten. pak ander wat bananenstekkers als je de schroef niet vertrouwd

Iperf

• Moris
Ik wil gewoon eenvoudige en makkelijk aan te sluiten outdoor speakers, zoals bv een van deze
Afbeeldingslocatie: http://i.pgcdn.com/pi/6/65/65/66565049_260.jpg

Luidsprekerskabels zijn reeds voorzien.

• Moris
fish schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:07:
Ja dat ligt toch dan gewoon aan jou aansluitkunsten. pak ander wat bananenstekkers als je de schroef niet vertrouwd
De foto was enkel bedoeld als ilustratie dat plus en min elkaar niet mogen raken of dit nu fysiek is door de kabels of met water blijft toch het zelfde, hé.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat zei ik https://www.google.nl/sea...cQ_AUoAQ&biw=1440&bih=697

bananen plug

Afbeeldingslocatie: http://www.rapidonline.com/catalogueimages/module/M125051P01WL.jpg

je kan er rustis een emmer water overgooien

en ik zei al speakon een paar keer

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 13-06-2013 23:12 ]

Iperf

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Kun je de achterkant van de speakers niet beschermen met iets?

http://www.outdoorspeakerdepot.com/osdb580.html

Mooie onopvallende oplossing!

Te koop....

• Read

Read

Join The Résistance

• Moris
fish schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:11:
je kan er rustis een emmer water overgooien

en ik zei al speakon een paar keer
Alle eenvoudige en compacte outdoor speakers voor montage op de achter buitengevel hebben deze aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://pic.7735.com/speaker-terminal-295731.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 13-06-2013 23:17 ]

• Read

Read

Join The Résistance

En als je echt bang bent voor water over die aansluitingen een zootje kit om die aansluitingen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Misschien zou je even na moeten denken waarom heel veel buitenspeakers "gewone" aansluitingen hebben.

Heh in suriname hangen veel kwh meters gewoon in de stromende regen :P

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oi, het zijn maar speakers he. Niks bijzonders, gaat een beetje zwakstroom met weinig A overheen. Het is geen krachtstroom ofzo ;)

Je zou voor de gein eens een multimeter op je speaker moeten hangen, kijken wat er overheen gaat.
Dan snap je ook dat het waterbestendige hem voornamelijk zit in de behuizing en de mate waarin de drivers tegen weer en wind kunnen.

Een vriend van me heeft overigens een stel Bose VS100's buiten hangen. Woont in Phoenix, AZ. Trust me, die dingen kunnen heel wat hebben. Al meninge hitte (45+ / 50+ graden) en zandstorm overleefd :)

Edit: overigens zou ik zelf een stel goedkoper (al dan niet 2e hands) speakers zoeken en die onder een overkapping oid hangen. Beetje spatwater kunnen de meeste behuizingen wel hebben namelijk. Als het fineer wat afbladdert geeft dat niet. En dan idd wat lijm op de aansluitingen ter bescherming ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 14-06-2013 00:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Moris
The Eagle schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:42:
Oi, het zijn maar speakers he. Niks bijzonders, gaat een beetje zwakstroom met weinig A overheen. Het is geen krachtstroom ofzo ;)
Het kan dus geen kwaad dat de + en - contacten met ekaar in verbinding komen, door water of sneeuw, zonder dat hierbij de versterker wordt beschadigd of in veiligheid gaat :?

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Moris schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:16:
[...]

Het kan dus geen kwaad dat de + en - contacten met ekaar in verbinding komen, door water of sneeuw, zonder dat hierbij de versterker wordt beschadigd of in veiligheid gaat :?
Ja dat kan zeker kwaad. Daarom maken al die fabrikanten die luidsprekers speciaal voor buiten zodat dat kan gebeuren en zodat de consument telkens terug blijft komen om nieuwe te kopen!!

8)

• The Eagle

The Eagle

Moris schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:16:
[...]

Als een versterker in de beveiliging schiet is het niet goed he ;)
Maar kortsluiten is nooit goed. plus en min moet je gewoon gescheiden houden. Maar dat kan ook makkelijk, er zijn al wat manieren genoemd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar ja dan is het de beveiliging die er dus voor zorgt dat hij niet stukgaat 8)

Iperf

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:03
Wat is er mis met een stukje plakband? :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe dan zelf vulcaniserende tape

dan heb je eigelijk wel wat de ts wil
(vaak gebruikt om rf connectoren te omwikkelen die buiten zijn)

vulcaniserende tape is een soort dik plakband die je tijden het plakken een flink stuk op moet rekken ((totdat het net niet breek zeg maar) en dan wikkel je het door. vulcaniserende tape is water dicht en weerbestendig

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 14-06-2013 23:14 ]

Iperf

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Krimp er dan gewoon een kousje omheen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee zelfvulcaniserende tape is dan veel beter. Al is het alleen maar omdat je van 10mm doorsnede naar 2 of 3 moet. dat haal je denk ik net niet met krimpkous.

maar het is een optie. hell, geen tape is in princiepe al wel genoeg

Iperf

• Moris
Oké, iedereen hier bedankt voor de hulp.
Zal dan toch voor de tape of siliconen moeten gaan, jammer dat vele fabrikanten hieraan geen aandacht besteden.
Want wat kost nu een rubberen dekseltjes om te voorkomen dat de contacten gaan oxideren.

• The Eagle

The Eagle

Meer dan je denkt. Massaproductie is een gepland proces, afwijkingen voor kleine dingen kosten een smak geld aan R&D, om maar eens wat te roepen :)

En bovendien worden buitenspeakers ook meestal aangesloten met Speakon connectors oid, waardoor ze per definitie al redelijk waterdicht zijn. Dus die noodzaak is er niet :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

En ook al regent het echt volledig nat, water is helemaal geen goede geleider van elektriciteit, dus er komt niet direct een enorme kortsluiting. Zeker niet met de 0,1 tot zo'n 5V spanning die er normaal maximaal op een speaker op normaal volume staat.

Je maakt je druk om niets, in deze toepassing kan het geen kwaad als het nat wordt. Je versterker zal niet stuk gaan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Zoals al velen hierboven hebt gezegd ben je volgens mij op zoek naar een oplossing voor een probleem dat er eigenlijk niet is. Het zit hem meer in de drivers en de behuizing die tegen de regen kunnen, dan dat je bang moet zijn dat je versterker in protectie schiet omdat er kortsluiting optreedt. Water is geen goede geleider, niet dat beetje regen dat tussen je connectors komt anyway.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je zou enkel vergulde connectoren kunnen gebruiken tegen corrosie

• Moris
JvS schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:25:
En ook al regent het echt volledig nat, water is helemaal geen goede geleider van elektriciteit, dus er komt niet direct een enorme kortsluiting. Zeker niet met de 0,1 tot zo'n 5V spanning die er normaal maximaal op een speaker op normaal volume staat.

Je maakt je druk om niets, in deze toepassing kan het geen kwaad als het nat wordt. Je versterker zal niet stuk gaan.
Me druk maken, doe ik niet zo snel :)
Het is de onwetendheid en bezorgheid voor het materiaal die me de vraag stelde.
Hoe dan ook heb ik met deze vraag weer eens wat bijgeleerd en kan ik gerust gaan voor een paar mooie buitenspeakers.

Laat de regen nu maar lang wegblijven, zodat er van muziek op het zomerterras kan genoten worden :)
Pagina: 1