Windows 7, UEFI en SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 09:26
Beste,

Ik had een aantal kleine vragen, vooral Windows gerelateerd. Dus hier zal ik een kleine opsomming maken, hopelijk kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven.

Ik heb sinds kort een Zotac Zbox Nano AD12 gekocht waar nu een HDD met Wdinwos 7 64x en 8GB ram.
Nu heb ik een SSD aangeschaft die ik (hopelijk) morgen in de bus krijg en wil nu Windows erop zetten (clean) via uefi ipv legacy bios.

Windows 7 - UEFI
  • Voor het installeren van Windows op mijn SSD via uefi, moet ik van de legacy bios naar uefi booten, daar ook in plaats van IDE AHCI nemen voor de TRIM klopt dat?
  • Als ik een externe dvd-lezer aansluit voor windows te installeren via uefi, werkt dit perfect, kan deze booten zonder aanpassingen? Ik moet dan wel secure boot uitschakelen omdat het 7 is niet?
  • Als ik de SSD in mijn htpc steek, kan ik in windows dan installeren via uefi zonder de schijf van MBR naar GPT te zetten? Ik bedoel, kan de windows installatie dit zelf?
SSD
  • Voor de SSD heb ik een Kingston SSD V300 120GB aangeschaft, ik heb nu de "toolbox" software van de website van Kingston afgehaald, regelt deze software alles zelf of moet ik nog wat handmatige instellingen uitvoeren?
Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen en ben ik duidelijk genoeg. Alvast bedankt bij voorbaat!
Ik stel het zeer op prijs zouden mensen mij hiermee op weg willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vragen kan je allemaal met Google beantwoorden. Een beetje meer inzet kan geen kwaad en zien we graag hier op Tweakers.

Maar voor je vragen:
1: Waarom zou je met Windows 7 je HDD controller in vredesnaam nog op Legacy/IDE mode zetten? Het kan prima AHCI aan (dat kon Vista al default en XP met aparte drivers tijdens installatie). Lees je even in wat TRIM precies betekend, dan zal je ook de vereisten vinden.

2: Secure Boot is een optie dat pas met Windows 8 beschikbaar is, dus ja, die moet uit. Voor de rest: Google geeft je antwoord met stap-voor-stap instructies. Het is niet zo simpel met WIndows 7.

3: UEFI boot vereist een schijf in GPT indeling. De Windows installatie zal deze niet aanpassen voor je, omdat een complete wipe nodig is (de hele partitietabel moet opnieuw gemaakt worden tenslotte).

4: Heb je gelezen wat deze 'toolbox' doet? Welke instellingen zou je handmatig moeten maken?

Commandline FTW | Tweakt met mate