Het verschil PCIe 2 vs 3 is gerommel in de marge tenzij je richting Titan gaat, wat met dit systeem natuurlijk onzin is.
Ik heb ooit ergens een test gelezen dat er iemand was die 2 dezelfde PCI 2.0 moederborden heeft. En die heeft een GTX Titaan en ik dacht een 650 Ti boost En de snelheid was ongeveer gelijk. (ik heb helaas de bron niet)
Zonder bron is dit lastig discussieren. Dat er ergens een bottleneck niet bij de GPU zelf lag is duidelijk, maar dat wil - zonder onderbouwing - totaal niet zeggen dat het aan de PCIe 2 lag.
In elk geval hier op
wikipedia staat het in elk geval. De engelse is natuurlijk uitgebreider.
Wat dacht je hiervan?
http://www.hardocp.com/ar...07/18/pci_express_20_vs_3The Bottom Line
We have put forth a great effort to get to the bottom of the PCIe 2.0 versus PCIe 3.0 debate. We put a lot of time into testing performance and verifying that our data is accurate. Except for a couple of specific scenarios, most of the performance advantage had under PCIe 3.0 was well under 10%.
[...]
With real-world gameplay performance advantages under 10% it doesn't change the actual gameplay experience. It in no way allows us to improve in-game quality settings nor does it give us any advantages over the PCIe 2.0 system. As we've stated previously in this evaluation, the technical performance advantages are "benchmarkable" but not relating to the gameplay experience.
[...]
So do not fret if you are on a Sandy Bridge PCI Express 2.0 system, you aren't missing out on a bunch of performance compared to an Ivy Bridge PCI Express 3.0 system. Most of our readers will likely benefit from higher CPU overclocks on Sandy Bridge anyway if you are truly pushing the CPU clock and this alone will likely negate any "advantages" from PCIe 3.0 or Ivy Bridge IPC when it comes to real-world gaming scenarios. PCIe 3.0 is a great evolution, one day it may actually support a better gameplay experience compared to PCIe 2.0, but that day is not today.
Nu testen ze hier met GTX680 en HD7970, wat ondertussen niet meer de hoogste high-end vertegenwoordigt - maar budget van TS lig hier nog ver onder.
Bottom line, PCIe2.0 is in situatie van TS gerommel in de marge. Wat zijn bottleneck gaat zijn is z'n PSU. Dat ding trekt niet eens een mid-range GPU, laat staan een high-end geval
Wat me niet duidelijk is: EUR 170 ex voeding, betekent dat dat er sowieso nog een nieuwe voeding in komt? Of dat het moet met de huidige voeding? Daar kunnen we duidelijk over zijn: met huidige voeding heeft een GPU van meer dan EUR 85 geen zin, want die kan de voeding niet aan.
Ik zou sowieso nieuwe voeding erin zetten, en dan liever eentje met wat mindere specs van een goed meerk dan eentje met hoge getallen maar verder wokkietokkie. Zelf ben ik helemaal weg van modulaire voedingen, maar dat maakt het geheel wel duurder. Als je budget beperkt is, zou je bijv kunnen kijken naar een Seasonic S12II-520. Betaalbaar, stil, oerdegelijk.
Als je dat in je systeem hebt zitten kun je prima een redelijke mid-range GPU van rond de EUR 170 kopen.
Wat dan het best is, hangt af van *welke* games je speelt. Sommige draaien nu eenmaal beter op een nVidia GPU, andere beter op een AMD GPU. Dat verschil is vaak groter dan het verschil in prijs. Zo is de zwaarste game die ik speel (voor de GPU) World of Tanks, met Total War (Empire/Shogun2) op tweede plek. Die zijn beide notoir nVidia-geoptimaliseerd. Gevolg is dat voor mij een GTX660 een betere keus was dan een HD7850 (want dat is de afweging). Maar stel je zou Crysis: Warhead of Dirt Showdown spelen, dan is de HD7850 beduidend sneller. Iig zijn dat de chips waar je naar moet kijken in deze prijscategorie.
Het is de chip die performance bepaalt (tenzij de fabrikant aan het OC-en slaat voor je), daarnaast speelt hoeveelheid geheugen een rol, maar eentje die alleen relevant is op hoge resoluties. "Meer dan genoeg" is even snel als "genoeg", je merkt het pas als je minder dan geneog hebt, want dan moet er systeemgeheugen ingezet worden wat trager is. Je geeft niet aan wat voor monitor je hebt en welke resolutie dat draait. Onder de 1920x1080 kun je kort zijn: meer dan 1GB merk je niets van. Op 1920x1080 of 1920x1200 verschilt het per spel en zijn de verschillen klein. Boven de 1920x1200 merk je er veel van, zeker als je FSAA aanzet - maar met zulke hoge resoluties wil je eigenlijk ook wel een snellere kaart.
Als je eenmaal GPU en hoeveelheid geheugen gekozen hebt is het tijd om de kaart zelf te kiezen. Doorgaans is dat een pot nat, met koeler en gebundelde software en andere zooi als zaken om onderscheid te maken. Die bundelzooi boeit mij persoonlijk niet, daarom kijk ik vooral naar koeler en vooral hoe stil hij is. Maar dat is een persoonlijke afweging, jij moet dat zelf doen (of duidelijk aangeven wat je belangrijk vindt en wat niet als je onze hulp erbij wilt).