Nieuwe videokaart voor rond de 170 euro (exclusief voeding)

Pagina: 1
Acties:

• Tumbler
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
Wat zou voor mij de beste videokaart zijn rond de 170 euro. En welke voeding zal daar nog bij passen? Dit is de pc die ik nu heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 540 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Foxconn P55MX€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 5450 1024 MB DDR3 HDMI (HD-545X-ZHF2)€ 0,-€ 0,-
1Asus Xonar DG€ 25,23€ 25,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 25,23

Er zit een voeding in waar geen merk op staat ( voor zover ik kan zien dan), en het geheugen heeft ook geen merk. Het is een tweedehandse qmotion pc die ik goedkoop kon overkopen omdat er iets 'kapot' aan was :9~ . Alvast bedankt voor het advies!

Edit: ik heb alvast wat gezocht en ik heb deze kaarten gevonden:
pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC
pricewatch: Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
pricewatch: MSI N660-2GD5/OC
pricewatch: EVGA GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB Superclocked

Zouden deze wat voor mij zijn? Het is voornamelijk voor gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tumbler op 13-06-2013 21:06 ]

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-02 11:03
Hoeveel watt is die voeding van de Qmotion voeding dan? Zit er wel een pci-e aansluiting op de voeding?

• Tumbler
Die voeding is 300 watt, dus dat zal bij lange niet genoeg zijn als ik er een betere videokaart in stop denk ik? Pci-e zit er ook niet op volgens mij.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Jij hebt geen PCI express 3,0 op je moederbord zitten. (volgensmij heb je zelfs 1.0 er staat in elk geval PCI-e x16) En daarmee kan je niet het maximale uit je videokaart halen. Maar ik dacht dat het geen probleem was.

Meestal is geen PCI-e voeding geen probleem omdat er meestal een verloop stukje is bijgeleverd. (althans dat was een paar jaar geleden nog of dat nu nog zo is weet ik niet)

TIME TO UPGRADE !!!

• dieselross
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:59
rickboy333 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:07:
Jij hebt geen PCI express 3,0 op je moederbord zitten. (volgensmij heb je zelfs 1.0 er staat in elk geval PCI-e x16) En daarmee kan je niet het maximale uit je videokaart halen. Maar ik dacht dat het geen probleem was.
Het moederbord heeft PCI Express 2.0. Zie http://www.foxconnchannel...otherboard&U=en-us0000474 .
De specificaties van Tweakers over dit moederbord waren niet helemaal accuraat en de verbeteringen heb ik doorgegeven.

In principe kun je dus, zoals rickboy333 aangeeft, niet het maximale uit de videokaart halen.

• Tumbler
Edit: Verkeerd gekeken 8)7

Maar het maakt toch niet zoveel uit of ik 2.0 of 3.0 gebruik, dacht ergens te lezen dat er maar heel weinig verschil zat tussen de pcie versies in verband met videokaarten.

[ Voor 160% gewijzigd door Tumbler op 15-06-2013 15:20 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Tumbler schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 15:19:
Edit: Verkeerd gekeken 8)7

Maar het maakt toch niet zoveel uit of ik 2.0 of 3.0 gebruik, dacht ergens te lezen dat er maar heel weinig verschil zat tussen de pcie versies in verband met videokaarten.
Het ook niet zo dat je je videokaart niet kan aansluiten op een 2.0 of 1.0. Maar dit gaat zeker verscheel maken. Vooral op high end videokaarten.

Ik heb ooit ergens een test gelezen dat er iemand was die 2 dezelfde PCI 2.0 moederborden heeft. En die heeft een GTX Titaan en ik dacht een 650 Ti boost En de snelheid was ongeveer gelijk. (ik heb helaas de bron niet)

In elk geval hier op wikipedia staat het in elk geval. De engelse is natuurlijk uitgebreider.

TIME TO UPGRADE !!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rickboy333 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:40:
[...]

Het ook niet zo dat je je videokaart niet kan aansluiten op een 2.0 of 1.0. Maar dit gaat zeker verscheel maken. Vooral op high end videokaarten.
Het verschil PCIe 2 vs 3 is gerommel in de marge tenzij je richting Titan gaat, wat met dit systeem natuurlijk onzin is.
Ik heb ooit ergens een test gelezen dat er iemand was die 2 dezelfde PCI 2.0 moederborden heeft. En die heeft een GTX Titaan en ik dacht een 650 Ti boost En de snelheid was ongeveer gelijk. (ik heb helaas de bron niet)
Zonder bron is dit lastig discussieren. Dat er ergens een bottleneck niet bij de GPU zelf lag is duidelijk, maar dat wil - zonder onderbouwing - totaal niet zeggen dat het aan de PCIe 2 lag.
In elk geval hier op wikipedia staat het in elk geval. De engelse is natuurlijk uitgebreider.
Wat dacht je hiervan?
http://www.hardocp.com/ar...07/18/pci_express_20_vs_3
The Bottom Line
We have put forth a great effort to get to the bottom of the PCIe 2.0 versus PCIe 3.0 debate. We put a lot of time into testing performance and verifying that our data is accurate. Except for a couple of specific scenarios, most of the performance advantage had under PCIe 3.0 was well under 10%.

[...]

With real-world gameplay performance advantages under 10% it doesn't change the actual gameplay experience. It in no way allows us to improve in-game quality settings nor does it give us any advantages over the PCIe 2.0 system. As we've stated previously in this evaluation, the technical performance advantages are "benchmarkable" but not relating to the gameplay experience.

[...]

So do not fret if you are on a Sandy Bridge PCI Express 2.0 system, you aren't missing out on a bunch of performance compared to an Ivy Bridge PCI Express 3.0 system. Most of our readers will likely benefit from higher CPU overclocks on Sandy Bridge anyway if you are truly pushing the CPU clock and this alone will likely negate any "advantages" from PCIe 3.0 or Ivy Bridge IPC when it comes to real-world gaming scenarios. PCIe 3.0 is a great evolution, one day it may actually support a better gameplay experience compared to PCIe 2.0, but that day is not today.
Nu testen ze hier met GTX680 en HD7970, wat ondertussen niet meer de hoogste high-end vertegenwoordigt - maar budget van TS lig hier nog ver onder.

Bottom line, PCIe2.0 is in situatie van TS gerommel in de marge. Wat zijn bottleneck gaat zijn is z'n PSU. Dat ding trekt niet eens een mid-range GPU, laat staan een high-end geval :o

Wat me niet duidelijk is: EUR 170 ex voeding, betekent dat dat er sowieso nog een nieuwe voeding in komt? Of dat het moet met de huidige voeding? Daar kunnen we duidelijk over zijn: met huidige voeding heeft een GPU van meer dan EUR 85 geen zin, want die kan de voeding niet aan.

Ik zou sowieso nieuwe voeding erin zetten, en dan liever eentje met wat mindere specs van een goed meerk dan eentje met hoge getallen maar verder wokkietokkie. Zelf ben ik helemaal weg van modulaire voedingen, maar dat maakt het geheel wel duurder. Als je budget beperkt is, zou je bijv kunnen kijken naar een Seasonic S12II-520. Betaalbaar, stil, oerdegelijk.

Als je dat in je systeem hebt zitten kun je prima een redelijke mid-range GPU van rond de EUR 170 kopen.

Wat dan het best is, hangt af van *welke* games je speelt. Sommige draaien nu eenmaal beter op een nVidia GPU, andere beter op een AMD GPU. Dat verschil is vaak groter dan het verschil in prijs. Zo is de zwaarste game die ik speel (voor de GPU) World of Tanks, met Total War (Empire/Shogun2) op tweede plek. Die zijn beide notoir nVidia-geoptimaliseerd. Gevolg is dat voor mij een GTX660 een betere keus was dan een HD7850 (want dat is de afweging). Maar stel je zou Crysis: Warhead of Dirt Showdown spelen, dan is de HD7850 beduidend sneller. Iig zijn dat de chips waar je naar moet kijken in deze prijscategorie.

Het is de chip die performance bepaalt (tenzij de fabrikant aan het OC-en slaat voor je), daarnaast speelt hoeveelheid geheugen een rol, maar eentje die alleen relevant is op hoge resoluties. "Meer dan genoeg" is even snel als "genoeg", je merkt het pas als je minder dan geneog hebt, want dan moet er systeemgeheugen ingezet worden wat trager is. Je geeft niet aan wat voor monitor je hebt en welke resolutie dat draait. Onder de 1920x1080 kun je kort zijn: meer dan 1GB merk je niets van. Op 1920x1080 of 1920x1200 verschilt het per spel en zijn de verschillen klein. Boven de 1920x1200 merk je er veel van, zeker als je FSAA aanzet - maar met zulke hoge resoluties wil je eigenlijk ook wel een snellere kaart.

Als je eenmaal GPU en hoeveelheid geheugen gekozen hebt is het tijd om de kaart zelf te kiezen. Doorgaans is dat een pot nat, met koeler en gebundelde software en andere zooi als zaken om onderscheid te maken. Die bundelzooi boeit mij persoonlijk niet, daarom kijk ik vooral naar koeler en vooral hoe stil hij is. Maar dat is een persoonlijke afweging, jij moet dat zelf doen (of duidelijk aangeven wat je belangrijk vindt en wat niet als je onze hulp erbij wilt).

Oslik blyat! Oslik!

• Tumbler
Ik ga er inderdaad nog een nieuwe voeding bij kopen, zou die in mijn huidige kast kunnen want die voeding ziet er redelijk standaard uit? Ik speel vooral LoL, en wil diablo 3 weer gaan oppakken en daarna een leuke mmorpg gaan spelen. En als ik later nog met sli of crossfire zou willen gaan werken, zou die seasonic voeding het dan nog houden?

Edit: Chrome waarschuwt voor malware als ik de msi site wil bezoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door Tumbler op 16-06-2013 18:33 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik kan geen goede vergelijkende benchmarks van LoL vinden (alleen forumthreads waar mensen van alles door elkaar posten, appels en peren dus), maar Diablo 3 is ander verhaal:
http://www.eurogamer.net/...re-geforce-gtx-660-review

Maakt blijkbaar bijzonder weinig uit of je een HD78xx neemt of een GTX660.

Mbt SLI/CF, dan zou je allicht een zwaardere PSU kunnen overwegen. Maar waarom zou je? Als je nu budget voor twee kaarten hebt kun je beter één snellere kopen. Heb je straks pas budget voor een tweede, dan kun je op dat moment je hudige verkopen en dan één snellere kopen van het geld dat je anders aan een tweede uit had moeten geven.

SLI/CF heeft IMHO alleen zin als er simpelweg geen enkele kaart is die de gewenste performance kan leveren, dus in de ultra-high-end. En daar zit jij niet. Gezien hoe snel computerhardware vernieuwt en afwaardeert is iets 'voor de toekomst' kopen pure geldverspilling. Gewoon nu kopen wat je nu nodig hebt, morgen zien wat dan nodig is en welke onderdelen daar beste bij passen.

Oslik blyat! Oslik!

• Tumbler
Ik heb nu nog geen budget om een tweede videokaart te kopen, maar over 2 jaar zou dit misschien toch kunnen?

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

Tumbler schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:27:
Ik heb nu nog geen budget om een tweede videokaart te kopen, maar over 2 jaar zou dit misschien toch kunnen?
Ik zeg deze zomer flink aan de gang gaan bij boer Harm en een fatsoenlijke game bak in elkaar solderen! Mocht je nog geen 15 jaar oud zijn dan kan je altijd nog kijken naar deze upgrade.

pricewatch: MSI N660-2GD5/OC met een pricewatch: XFX Pro 550W

Sli is met de XFX een optie omdat de GTX660 maar 1 8pin connector heeft. Maar doe je het niet gelijk dan doe je het nooit. En je kan sli sowieso vergeten op je huidige moederbord.

Hoeveel gb ram zit er in je huidige huifkar?

• Tumbler
Er zit nu 4 gb in.

Ik heb gekozen voor deze onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N660-2GD5/OC€ 165,-€ 165,-
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,-

Nu lijkt er misschien een probleem te zijn met mijn moederbord, maar ik denk dat het wel moet lukken. Er zit namelijk een passieve koeler(denk ik) op mijn moederbord, en die zit best dicht op mijn videokaart dan. Maar de 5450 heeft er nu ook geen last van denk ik, en mijn geluidskaart ook niet. Ik zou mijn computer wel in een andere kast willen/moeten zetten want deze videokaart gaat hier niet in passen.
Is dit een goede optie: http://azerty.nl/8-1044-4...erc-beta-midtowermod.html?

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Prima budget kast, heb 'm zelf ook. Koelt prima en is stil.

• Tumbler
De videokaart gaat hier toch ook wel inpassen lijkt me?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tumbler schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:27:
Tuurlijk kan het, maar je bent dief van eigen portemonnaie...

Reken maar na:
- nu EUR 165 voor je kaart
- over 2 jaar is de GTX660 verouderd, nieuw alleen nog voor teveel geld (ws niet eens zoveel minder dan EUR 165) te koop. 2e hands zoeken mensen het juist omdat ze denken zoals jij nu doet. Stel je vindt er een voor EUR 120...

Dan heb je in totaal EUR 285 uitgegeven voor de prestaties van een GTX660 in SLI.

Alternatief:
- nu EUR 165 voor kaart
- over 2 jaar gewoon een actuele snellere kaart kopen die even goed presteert als 2x GTX660 in SLI. Kan ws voor EUR 165
- je GTX660 verkoop je aan iemand die SLI wil draaien voor EUR 100

Dan heb je EUR 230 uitgegeven voor de prestaties van een GTX660 in SLI, waarbij je zuiniger dus stiller dus goedkoper uit bent dan met twee van die kaarten.

Uh, en nu ik kijk heeft je mobo maar één PCIe 16x slot, dus je zou er ook nog een ander moederbord bij moeten kopen. Onzin.
Ik denk dat er eerder 4GB in zit. In computing en netwerken maken hoofdletters wel uit :o
Ik heb gekozen voor deze onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N660-2GD5/OC€ 165,-€ 165,-
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,-
Kijk, exact de voeding die ik heb met zelfde GPU (op ander kaart). Dat gaat iig prima kan ik je melden :)
Nu lijkt er misschien een probleem te zijn met mijn moederbord, maar ik denk dat het wel moet lukken. Er zit namelijk een passieve koeler(denk ik) op mijn moederbord, en die zit best dicht op mijn videokaart dan. Maar de 5450 heeft er nu ook geen last van denk ik, en mijn geluidskaart ook niet. Ik zou mijn computer wel in een andere kast willen/moeten zetten want deze videokaart gaat hier niet in passen.
Is dit een goede optie: http://azerty.nl/8-1044-4...erc-beta-midtowermod.html?
Ik vind'm een beetje lomp groot voor een uATX mobo... zou je niet beter een uATX minitower kunnen nemen? Ik heb hier een Zalman ZM-T2 die welgeteld EUR 20 kostte, maar nog kleiner (zonder in de knoop te komen met je GPU) is bijvoorbeeld de Sharkoon MS-140 (die een tijd lang in de BBG als voordelige keus aangewezen werd). Beide zijn een plezier om mee te werken en zouden prima moeten voldoen - al moet je het doen zonder luxes als goede cable management en geluidsdemping enzo, maar daarvoor moet je je budget serieus oprekken.

Oslik blyat! Oslik!

• Tumbler
Maar mijn moederbord is toch van het ATX formaat, of zie ik het nou verkeerd?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:10
Tumbler schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:14:
Maar mijn moederbord is toch van het ATX formaat, of zie ik het nou verkeerd?
Dat zie je verkeerd :)
pricewatch: Foxconn P55MX
Form Factor Micro-ATX

• Tumbler
Owh, ik wist niet eens dat die nog redelijk 'groot' waren. Ik ga denk ik toch maar voor de Bitfenix kast omdat ik daar later nog eens wat anders in zou kunnen bouwen, en ik dan geen nieuwe kast moet kopen. Ik heb er ook alle plek voor.

• Tumbler
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/24619

Is dit ook een goede voeding, want mijn moeder heeft veel liever dat alles in 1x besteld word als bij losse shops. Passen al deze onderdelen ook gewoon goed bij elkaar, 500w moet voldoende zijn toch?

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:10
Is goed genoeg voor jouw kaart inderdaad 500W moet het makkelijk aankunnen bovendien is het volgens mij een goede kwaliteit :) Succes met je aankoop :P

• Tumbler
Ik heb toch maar de 660 plus de seasonic voeding besteld, bedankt voor het advies allemaal :)
Pagina: 1