Toon posts:

On-demand overclocken via een externe switch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ga binnenkort een eigen desktop in elkaar knutselen dat ik ga gebruiken om media mee te renderen. Ik weet dat overclocking via het verhogen van de voltages van bepaalde componenten je pc kan versnellen. Het nadeel is dan dat de levensduur van deze componenten erop achteruit gaat. Daarom zoek ik een manier om op externe wijze het voltage (tijdelijk) op te kunnen voeren van de belangrijkste componenten.

Ik zou deze switches (http://www.crazypc.com/im...ies/hummer/hummerfull.jpg) willen gebruiken voor de power, fans, koeling en (on-demand) overclocking. Het doel van het on-demand is om de onderdelen te sparen als ik geen extra kracht verwacht of nodig heb. (en het systeem langer meegaat)

Nu vroeg ik me af wat mijn mogelijkheden zijn om dit te bereiken. Ik heb zelf al wat opgezocht, maar wat ik vond riep eigenlijk meer vragen op in plaats van mijn vraag te beantwoorden:

• Ik las bijvoorbeeld ergens dat de bios de voltage waarden 1 keer inleest bij het opstarten, en deze hierna niet meer aan te passen zijn? Geldt dit nog voor hedendaagse bios/moederborden? Kan dit aangepast worden, of gehacked misschien?

• Bestaat er zoiets als een extern voltage input voor bepaalde componenten, waar het onderdeel niet kijkt naar het voltage dat het moederbord aanwijst, maar vanuit een andere bron (verhoogde) voltage haalt?

• Is het mogelijk om een Arduino chip tussen de circuits vast te maken? Een chip dat je kan programmeren om ofwel de voltages aan te passen, ofwel tussen de circuits zelf inplaatsen en een hoger voltage door te spelen?

Ik weet dat veel onderdelen zichzelf al "overclocken", maar ik denk niet dat deze dingen de factory-waarden echt veel omhoog duwen, dus opteer ik toch liever om het zelf in de hand te hebben.

Ik hoop dat mijn bedoeling een beetje duidelijk is, en dat jullie me wat info kunnen geven over hoe ik dit het best kan bereiken. :)

Fed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis95
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-10 21:51
er zijn moederboarden/videokaarten met een overclock switch
het enige wat je volgens mij kan doen is die switch weg solderen en de switch doorverbinden

maar ik ben geen expert en dit was mijn "view" erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom zou je dit willen? Zodat je CPU wel 20 jaar meegaat ipv de 10 jaar als je hem permanent overclockt?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Ik snap je gedachte gang maar in de praktijk zal je niet snel de levensduur van een stuk hardware verkorten door het te overclocken en het wat extra prik te geven. Je moet het wel heel erg extreem/bont maken wil iets binnen een 3 jaar stuk gaan aan een overclock.
Compizfox schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:37:
Waarom zou je dit willen? Zodat je CPU wel 20 jaar meegaat ipv de 10 jaar als je hem permanent overclockt?
pcies!

[ Voor 30% gewijzigd door ChojinZ op 15-06-2013 22:40 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

ChojinZ schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:39:
Ik snap je gedachte gang maar in de praktijk zal je niet snel de levensduur van een stuk hardware verkorten door het te overclocken en het wat extra prik te geven. Je moet het wel heel erg extreem/bont maken wil iets binnen een 3 jaar stuk gaan aan een overclock.
Dat is niet helemaal waar, door te overvolten verkort je wel degelijk de levensduur van je CPU. Soms met 50%. Maar het punt is dat je processor zo lang meegaat dat het niet iets is om rekening mee te houden. Je CPU van nu is over 3 jaar toch hopeloos verouderd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Compizfox schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar, door te overvolten verkort je wel degelijk de levensduur van je CPU. Soms met 50%. Maar het punt is dat je processor zo lang meegaat dat het niet iets is om rekening mee te houden. Je CPU van nu is over 3 jaar toch hopeloos verouderd.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar mijn betoog had meer betrekking op een kleine overvolt. Een kleine overvolt zal nauwelijks schade doen op korte termijn. De 50% levensduur verkorting waar jij over spreekt zie je voornamelijk bij de wat extreme overclocks.

overigens geldt dit voornamelijk voor CPU's. Mijn ervaring is dat de gemiddelde videokaart toch wat korter meegaat.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 09:42
Ik denk dat je makkelijker uit bent als je via je overclocksoftware (bij je mobo) gaat overclocken. Dan hoef je alleen maar op afstand in de pc te kunnen om een OC profiel te laden en later weer terug te zetten.

Nog makkelijker is speedstep gebruiken... als hij idlet gaat de multi omlaag en blijft het voltage laag zoals normaal, maar bij load gaat het voltage omhoog (naar een ingestelde waarde) en gaat de snelheid ook hoger dan normaal. Maar dan moet je wel even tijd nemen om de bios/uefi goed uit te pluizen.
Pagina: 1