Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[pricewatch/feature] voorkeurshops bij zoeken producten

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
Het verbaast me eigenlijk dat deze feature er nog niet is:

Het zou geniaal zijn om bij het zoeken naar producten al bepaalde shops te kunnen selecteren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik slechte ervaringen heb waardoor ik geen zaken meer wil doen met een bepaalde winkel, ookal is het product wat ik zoek bij hun het goedkoopst. Of ik wil bijvoorbeeld betalen via Paypal en dus alleen producten zien van shops die paypal aanbieden. Of ik wil gewoon een bepaalde minimum reviewscore van de shop. Bij het zoeken naar producten ben ik uiteraard alleen geinteresseerd in de prijzen bij shops waar ik wél zaken mee wil doen.

Je kunt nu pas de winkel selecteren nadat je het product hebt uitgekozen. Maar aangezien je dat kiezen vaak op basis van de prijs doet, zou het een stuk handiger zijn als je al een voorselectie kunt maken van shops, voordat je producten gaat vergelijken. Nu komt het nogal eens voor dat je vol verwachting een product aanklikt, waarna blijkt dat die geweldige prijs alleen bij één hele shady webshop met een levertijd van 3 weken geldt, en dat de prijs bij overige shops een stuk hoger ligt.

Eventueel zou er ook gedacht kunnen worden aan een extra kolom, één met "laagste prijs" en één met "laagste prijs bij voorkeurshop" (of een knopje om tussen die twee te wisselen) zodat er geen winkels uitgesloten worden. Wat je voorkeurshops zijn zou je dan bijvoorbeeld op kunnen slaan bij een extra tabje "pricewatch" in je persoonlijke voorkeuren.

Eventueel zou het zelfs in de karmastore kunnen, dat je met X karma de feature voorkeurshops aan kunt zetten.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De reden dat dit er niet is, is dat er een behoorlijke combinatorische situatie ontstaat die lastig efficient is uit te werken. We hebben gemiddeld iets van 10 prijzen per product, waardoor je bij een lijst van bijvoorbeeld alle 1600 laptops met een prijs dan niet 1600 producten moet filteren, maar daarna ook nog eens van alle 16.000 prijzen moet kijken of ze voldoen aan je criteria en wat dan de overgebleven laagste prijs is.
En binnen een categorie valt dat dan nog wel mee, als je echter een algemene zoekopdracht hebt, of domweg in alle producten gaat bladeren... dan moeten we datzelfde grapje in het ergste geval met zo'n 85.000 producten (en dus 850.000 prijzen) doen.

Uiteraard zijn er wel dingen aan te versnellen, maar doordat de gekozen verzendkostenmethoden in jouw voorstel ook varieren moeten we dan eigenlijk ook nog eerst alle relevante verzendkosten-regels doorrekenen voor ieder van die prijzen. En dat is helaas ook niet altijd een kwestie van domweg 7,50 euro bij de prijs optellen... Als we dat weglaten is het dus al niet heel simpel, maar zeker met dat stukje venijn erbij is het een uitdaging die we voorlopig nog niet aan hebben willen gaan :)

Daarnaast is het ook nog eens lastig om goed in de GUI te verwerken omdat je naast filters op productniveau dan ook filters krijgt die invloed hebben op zowel de producten zelf als op de bijbehorende minimale prijs hebben.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Er was trouwens al een ouder topic met ruwweg hetzelfde verzoek (hoewel jouw titel wel beter is :P ), dus ik sluit deze :)

[Pricewatch] Prijzen bij een webshop

Dit topic is gesloten.