Visaton wat vinden jullie daarvan.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26387

Topicstarter
Tja wat vinden de audiofielen van Visaton? Is het goed, of is het jullie te min?!? Dat vraag ik mij dus af. Ik gebruik namelijk al jaren Visaton en ben er heel blij mee. Ik zeg ook altijd hoe goed ik Visaton vind, nooit de mening van een kenner gehoord. Ennuh dan bedoel ik de Top Hi-Fi en de High-End reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

Leuke speakers, zeker.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 09:19
Ik vind die dingen wel geinig (zelfbouwpakketten) alleen ik vind het leuker om alles zelf te doen. en niet zon kant en klaar pakketje te krijgen

alhoewel het een stuk lastiger is :)

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb tot nu toe alles zelf gemaakt. Ben alleen aan het sparen voor een nieuw setje. Ik wil een 5.1 setje bouwen maar dan wel weer een TIW 400 gebruiken (zit nu ook in mijn auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 15:16

Mary Wana

keyboard nut

visaton is wel oke kan heel veel hebben en er komt ook lekker veel power uit en vooral een strakke bas

maar ik denk dat de echte audiofiel
kiest voor een design merk
zoals oa.
Bose
Cherry
Tannoy
B&W ( matrix dan he :) )
en wat meer van die perfectuitzinde gevallen die ik toch neit kan betalen

Visaton is echt een topper voor car audio en veeeel bass!!!

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 22:58
Op maandag 04 juni 2001 20:45 schreef funkflex het volgende:
knip.
Maar ik denk dat de echte audiofiel
kiest voor een design merk
zoals oa.
Bose
knip.
Wilt u alstublieft echte audiofielen niet met bose associeren! dank u wel! >:)

Ff verder op het visaton verhaal; visaton heeft een beetje de naam dat het alleen goedkope speakertjes levert en daardoor zal het wel niet zo goed zijn.
Maar visaton heeft in het duurdere assortiment echt hele leuke speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar gaat de discussie ook meestal over. Visaton = goedkoop....NOT. Ze verkopen in vier klasse:
PA...hoeveel geld heb je?
Hi-FI...goedkoop
Top Hi-Fi...begint pijn te doen
High-End...hoeveel geld heb je?

In mijn vorige boxen heb ik Top Hi-Fi gebruikt. Nu spaar ik toch maar door voor High-End. Mijn TIW 400 heb ik nu al 7 jaar. Er is nog geen enkele Sjonnie met een mooiere bas voorbij gereden. Een vriend van mij heeft voor vermogen aan Rockford in zn auto zitten. Die gaat echt niet zo laag als mijn TIW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 04 juni 2001 20:45 schreef funkflex het volgende:
Bose
MWOEHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!! :D
Bose ?? HiFi ?????????????

Geintje zeker ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

oke oke bose is een beetje een belediging
:9

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Op maandag 04 juni 2001 21:18 schreef funkflex het volgende:
oke oke bose is een beetje een belediging
:9
Ja, en het is nog schaamtelijker dat Bose boxen evenduur zijn (met dezelfde specs) als een gemiddeld Hifi merk (zoals Tannoy, Mission, of Paradigm), alleen klinken ze gewoon "slecht". De bass komt laag genoeg, maar klinkt niet strak, en een beetje slordig, en de treble klinkt ook hoog niveau snel schel (als voorbeeld Creative sattelite-tweetertjes) en hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 04 juni 2001 21:47 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Ja, en het is nog schaamtelijker dat Bose boxen evenduur zijn (met dezelfde specs) als een gemiddeld Hifi merk (zoals Tannoy, Mission, of Paradigm), alleen klinken ze gewoon "slecht". De bass komt laag genoeg, maar klinkt niet strak, en een beetje slordig, en de treble klinkt ook hoog niveau snel schel (als voorbeeld Creative sattelite-tweetertjes) en hard.
ik noemde maar wat
ik heb bose nog nooit veek beluisterd al wat ik van bose weet is wat die verkoper aan me verteld heeft.....sorry

maar tannoy hebben we zelf en B&W matrix hebben ze hier in de pc shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 04 juni 2001 22:20 schreef funkflex het volgende:
maar tannoy hebben we zelf en B&W matrix hebben ze hier in de pc shop
Welke hebben jullie ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:46
Visaton is een erg gerennommeerd luidspreker merk. Meeste mensen krijgen een wat goedkoop gevoel erbij, mdat je juist in zaken als de display in nederland die spullen kan kopen. Maar Visaton heeft een van de grootste R&D afdelingen van alle luidsprekerunit fabrikanten in europa. En ze maken inderdaad hele goeie DIY-pakketten. Mooi ontwikkeld en goed aangepakt. Meeste luidsprekers hebben wel een wat duitse klank (geprononceerde bas) maar dat is smaak, geen teken van mindere kwaliteit. De betere drivers van visaton doen het prima in vergelijking met andere merken als vifa, seas, peerless enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 04 juni 2001 22:24 schreef JT het volgende:

[..]

Welke hebben jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 04 juni 2001 22:24 schreef JT het volgende:

[..]

Welke hebben jullie ?
front 2x deze zwart charcoal kleur mx3 dus

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.nl/Components/mX3cropped200.gif%5D

rear 2x mx1 ook in zwart kleurtje

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.nl/Components/mX1cropped200.gif%5D

en een center van magnat maar die lijkt echt sprekend op deze

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.nl/Components/mCcropped-300.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kewl, ik heb dezelfde center in dezelfde kleur :9

Ik heb voor de rest nog Tannoy 633, en nieuwe rear speakers komen eraan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
'K heb zelf al een jaar of 15 dezelfde MB Quart boxen. Klonken destijds in vergelijking met Bose of iets dergelijks erg goed. Hoe verhoudt dit merk zich ten opzichte van de overige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Schijnen wel goede speakers te zijn.

BIJNA ALLES IS BETER DAN BOSE !!!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22010

Grappig is dat... elk topic wat een beetje met speakers te maken heeft en waar de naam Bose valt, gaat totaaaaaaaal offtopic en gaat eigenlijk alleen nog maar over Bose en de bijbehorende flamez... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, ik heb nu een projectje afgerond met Visaton W130S woofertjes uit de instap klasse en ik ben blij verrast. Prima diepgang met basreflex en 31 liter kast, prima respons, allemaal heel behoorlijk voor het prijskaartje wat er aan hangt.

Binnenkort start ik met een projectje (weer niet voor mezelf) met een Visaton W170S, die ik al proefgedraaid heb in een 70 liter kast basreflex. Dat gaan jammie jammie worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wekkel: Voor wie doe je al die projectjes? Ikzelf ben nu ook aardig aan het hobbyen, maar dat is puur voor mezelf. Ik zou niet weten voor wie ik nog meer dit soort dingen zou kunnen doen. Ook al zou ik dat best graag willen, voor een ander en op kosten van een ander speakers maken. Daar leer je een hoop van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Ze zijn begonnen als zelfbouw merk met een assortiment losse speakers, maar wat dat betreft zijn er veel betere merken. Dat neemt niet weg dat je met Visaton speakers voor relatief weinig geld behoorlijk goeie (PC!) luidsprekersystemen kunt bouwen.

Enkele topmerken voor losse speakers zijn echter:
KEF (verkoopt helaas niet meer los), Peerless, Focal, Audax, Dynaudio. Met dat soort merken worden echte high-end systemen gebouwd.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 15:27 schreef Exirion het volgende:

Enkele topmerken voor losse speakers zijn echter:
KEF (verkoopt helaas niet meer los), Peerless, Focal, Audax, Dynaudio. Met dat soort merken worden echte high-end systemen gebouwd.
Je vergeet 2 belangrijke merken..

Scanspeak
Volt (word gebruikt in REL subs >:) ) Me pa heeft een zelfbouw sub met de volt erin die ook in de Rel Storm zit >:) :9 :9~

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 15:29 schreef JT het volgende:
Je vergeet 2 belangrijke merken..
Ik gaf maar een paar voorbeelden, want er zijn er tientallen. Ooit van Lowther gehoord? Vanaf zo'n 600 gulden per speaker ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 15:33 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik gaf maar een paar voorbeelden, want er zijn er tientallen. Ooit van Lowther gehoord? Vanaf zo'n 600 gulden per speaker ;)
Hebbie wel is scanspeak gehoord ? Of Volt ? Das echt gruwelijk >:)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 15:35 schreef JT het volgende:
Scan-Speak is Deens, net als Peerless, maar overtreft Peerless echt niet in kwaliteit. Goed spul, maar zeker geen echte high-end.

Maar goed, we hadden het over Visaton, en daar heeft de topicstarter meer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op dinsdag 05 juni 2001 15:35 schreef JT het volgende:

[..]

Mijn eigen zelfbouwspeakers (nog niet helemaal af) zijn gebaseerd op 2 scan speak 18w/8546 per speaker. Ik heb ondertussen 1 speaker af: Bruut. Mag ook wel, die units kosten 370 per stuk. En dan reken ik mijn ribbon tweeter nog niet mee (f700/stuk)
Toch cool dat ik met 1 zo'n speaker al mijn hele kamer aan het resoneren krijg, kan niet wachten totdat ik de tweede afheb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 15:40 schreef Exirion het volgende:

[..]

Goed spul, maar zeker geen echte high-end.
Neuh.....hoe kom je erbij :?

Das dus echt wel high end he...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lampje, mijn vriendin heeft nu voor 500 ballen dik 40 Hz pompende, vrouwvriendelijke (qua formaat) speakers staan, waar ik uiteraard ook van kan genieten als ik bij d'r ben. Verder een project van 1000 pieken op stapel, waarbij vooral de investering ligt bij iets beters, dan de gebruikelijke 3 tienen bagger tweeter. Die is samen met een vriend van mij en mikt op 30 hz vlak, 70 liter kast met vooral even wat meer diepteinvestering richting het hoog (de tweater dus). MKT condensators nu troef ipv van de welbekende bipolaire meuk, waar ik vroeger mee bezig was. Zo gaat het stapje voor stapje beter worden. Nu ook het experiment met het geintje van de Andromedia (http://www.speakerbuilding.com) even in de praktijk getest. Het welbekende kruis als interne versteviging met de woofermagneet ingeklemt in deze versteviging, ik ben benieuwd. Verder zeshoekig design met eventueel een puntvormig dakje (ja ja, die vriend studeert bouwkunde, dus wil ook wat energie in het design en ontwerp steken). Mijn eerste stapjes dus op het vlak van de niet rechtoe rechtaan zesvlakkige rechthoekige kisten....
Misschien wordt het volgende punt ooit nog wel dat gepruts met impedantie aanpassingen en meer van dat soort zeer techische zaken. Tot nu toe doe ik het nog vrij simpel allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 15:54 schreef JT het volgende:
Neuh.....hoe kom je erbij :?

Das dus echt wel high end he...
Tja, ik vind dat we maar eens een norm voor 'audiofiel' en voor 'high-end' moeten gaan definieren op het forum. Iedereen schijnt hier andere opvattingen over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op dinsdag 05 juni 2001 15:55 schreef Wekkel het volgende:
MKT condensators nu troef ipv van de welbekende bipolaire meuk, waar ik vroeger mee bezig was.

Misschien wordt het volgende punt ooit nog wel dat gepruts met impedantie aanpassingen en meer van dat soort zeer techische zaken.
Hoi,

Geen mkt's gebruiken. Die klinken heel lelijk. Ga dan meteen voor de mkp's. Zo heel duur zijn die nou ook weer niet in vergelijking met mkt. (zie de website van speakerland voor prijsinfo)

Met impedantie aanpassingen kan ik je wel helpen, denk ik. Ik heb daarvoor wel gemeten waarden van je speaker nodig. Je kan bij speakerland je speaker voor 5 tientjes laten doormeten,. je kan ook zelf aan de slag met speakerworkshop. link en wat huisvlijt. Als je een impedantiecurve hebt, wil ik wel ff voor je aan de slag. Ik heb nu als software netcalc, maar in de nabije toekomst komt daar LspCad bij. Kost 129 dollar, maar dat is ontzettend goed. Bij dat programma kan je ook een luidsprekermeetprog downloaden. Dat schijnt heel goed te werken, als je rekening houdt met de beperkingen ervan. Mischien dat we daar nog een keer mee kunnen samenwerken.

msg me maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 15:58 schreef Exirion het volgende:

[..]

Tja, ik vind dat we maar eens een norm voor 'audiofiel' en voor 'high-end' moeten gaan definieren op het forum. Iedereen schijnt hier andere opvattingen over te hebben.
Vind jij REL high end ?

Vind jij dat scanspeak goede kwaliteit levert voor het geld ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, ik hou het in gedachten, maar ik heb me tot nu toe zeer bewust beperkt tot nogal rechttoe rechtaan ontwerpen zonder al te veel perfectie. Ik denk, dat over een jaar of 5 het eerste High end project van een paar duzend van start gaat in huize Wekkel. Dan hang je hier toch nog wel rond bij GoT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ja, je betaald meer en krijgt ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben bang van niet. Ik denk dat het rondhangen op GoT met een paar maand wel gebeurd is.

Mijn icq nummer blijft denk ik wel geldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat wordt dan stevig de theorie induiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 16:49 schreef JT het volgende:
Vind jij REL high end ?

Er lopen nu twee verhalen door elkaar: Ik heb het over zelfbouw met losse speakerunits en een eigen ontwerp. REL is een fabrikant die geen losse speakerunits verkoopt, maar units van anderen gebruikt.

Ik zie net dat Scan-Speak samen is gegaan met Vifa, en Vifa is topspul. Ik denk echter toch dat Scan-Speak daar onder zit omdat Vifa geen concurrent in eigen huis neemt.
edit:
Sterker nog: op de website zie je dat de toprange speakersystemen van Scan-Speak Vifa units er in hebben zitten. Dus dit bevestigt m'n vermoeden :)

Verder vind ik een subwoofer systeem per definitie geen high-end, want er gaat vanalles fout bij het gebruik van een subwoofer. Ik vind twee goeie 2-weg speakers (geen bass-reflex) nogsteeds het beste, en er zijn nu zelfs peperdure units (die van Lowther bijvoorbeeld) die met 1 speaker het hele frequentiebereik met een grandioze kwaliteit kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 17:09 schreef Exirion het volgende:

[..]

Er lopen nu twee verhalen door elkaar: Ik heb het over zelfbouw met losse speakerunits en een eigen ontwerp. REL is een fabrikant die geen losse speakerunits verkoopt, maar units van anderen gebruikt.

Ik zie net dat Scan-Speak samen is gegaan met Vifa, en Vifa is topspul. Ik denk echter toch dat Scan-Speak daar onder zit omdat Vifa geen concurrent in eigen huis neemt.
edit:
Sterker nog: op de website zie je dat de toprange speakersystemen van Scan-Speak Vifa units er in hebben zitten. Dus dit bevestigt m'n vermoeden :)

Verder vind ik een subwoofer systeem per definitie geen high-end, want er gaat vanalles fout bij het gebruik van een subwoofer. Ik vind twee goeie 2-weg speakers (geen bass-reflex) nogsteeds het beste, en er zijn nu zelfs peperdure units (die van Lowther bijvoorbeeld) die met 1 speaker het hele frequentiebereik met een grandioze kwaliteit kunnen weergeven.
toon volledige bericht
Nee, maar als jij REL high end vind, dan is scanspeak ook high end. Want REL gebruikt volt speakers en die liggen op hetzelfde niveau als scanspeak.

En het best systeem voor bas vind ik toch wel de transmission line.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 17:31 schreef JT het volgende:
En het best systeem voor bas vind ik toch wel de transmission line.
Transmission line heeft gigantische kasten nodig, maar is inderdaad een goed systseem. Zelf heb ik DA-Line systemen, en die hebben een aantal praktische voordelen terwijl ze nauwelijks onder doen voor transmission lines.

Maar toch... bass-reflex, transmission line en DA-line: het zijn allemaal resonerende systemen die een 'trucje' uithalen om meer bassvolume te bereiken. Het beste geluid, met het strakste laag, geeft nog altijd een ruim bemeten closed-box. Eventueel met een electronische correctie om de curve te corrigeren, maar dan nog klinkt het beter dan alle resonerende systemen bij elkaar.

Tot slot: Voor elke subwoofer is twee kleine speakerunits altijd beter dan 1 (gelijkwaardige) grote unit. Een grote bass-speaker is zwaar en log, en dat is niet bevordeljk voor strak laag. Twee aparte (lichtere) conussen geven een veel betere response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vaak is het zo bij een transmission line zo dat de resonantie frequentie onder het bereik van de speaker/box ligt.

En als jij een kast wil die hetzelfde bereik haalt als een grote transmission line, trek jij dan maar de pot uit de plee, plak het vol met dempingsmateriaal en dan een grote woofer in de deur van 50 mm MDF >:)

Mijn tannoy's zijn trouwens ook gesloten en daar komt best hele strakke bas uit. Alleen een bas reflex zou in dezelfde kast nog wel 5-10 hz lager komen. Maar ik ga toch een REL kopen >:)

En REL is geen bas reflex, maar een gesloten systeem. Ik ga een strata III kopen en das gesloten. Net zoals de Q50, de Q100, de Quake enzovoort.

Strata III :

Afbeeldingslocatie: http://www.rel.net/images/strata_III/strata_III_1.jpg

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 17:44 schreef JT het volgende:
En REL is geen bas reflex, maar een gesloten systeem. Ik ga een strata III kopen en das gesloten. Net zoals de Q50, de Q100, de Quake enzovoort.
Klinkt goed (figuurlijk dan), ben benieuwd hoe ze klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 05 juni 2001 17:37 schreef Exirion het volgende:

[..]

Transmission line heeft gigantische kasten nodig,
que? :P

Hehe, ziehier een "nudie" van mijn pc-speakers >:)
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jmvanschie/pics/transmissielijn.gif

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 17:54 schreef JvS het volgende:
Wow! Een revolutie in de transmission lines >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 17:54 schreef JvS het volgende:

[..]

que? :P

[afbeelding]
Zijn dat die Labtecs ???? Ik moet zeggen dat die verassend diep kome voor zulke kleine kassies.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 17:53 schreef Exirion het volgende:

[..]

Klinkt goed (figuurlijk dan), ben benieuwd hoe ze klinken...
Heb je nog nooit REL gehoord ??? Ik heb deze van ze gehoord met Jurassic Park }) :

REL Stentor 2 :

Afbeeldingslocatie: http://www.rel.net/images/stentor_II/stentor_II_1.jpg

specs :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
System Type: ARM Loaded Downward Firing Active Sub-bass with Linkwitz-Riley 
alignment and system matching (ABC) variable bass filter. 
Frequency range: 15-120Hz, -6dB at 15Hz. 
Amplifier: 200W RMS. Input imp:High Level - 100k Ohm; Low Level 10k Ohm, Gain. 
Control Range 80dB. Speaker and line level inputs. Phase reversal switch. 
Drive Unit: High Power Volt 26cm, long throw, Die Cast 8 ohm driver. 
Dimensions: (HxWxD): 5570x590x390mm, internal volume 72 Litres, Weight 50Kg. 
Finish: Available in Black Ash ,Wallnut, Light Oak and Rosenut.

kost maar 10000 :o

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 17:58 schreef JT het volgende:
specs :
System Type: ARM Loaded Downward Firing Active Sub-bass with Linkwitz-Riley alignment and system matching (ABC) variable bass filter.
Frequency range: 15-120Hz, -6dB at 15Hz.
Amplifier: 200W RMS. Input imp:High Level - 100k Ohm; Low Level 10k Ohm, Gain. Control Range 80dB. Speaker and line level inputs. Phase reversal switch.
Drive Unit: High Power Volt 26cm, long throw, Die Cast 8 ohm driver.
Dimensions: (HxWxD): 5570x590x390mm, internal volume 72 Litres, Weight 50Kg.
Finish: Available in Black Ash ,Wallnut, Light Oak and Rosenut.
Specs boeien me absoluuuuut niet (zoals je misschien al vaker hebt gelezen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 17:59 schreef Exirion het volgende:

[..]

Specs boeien me absoluuuuut niet (zoals je misschien al vaker hebt gelezen) ;)
Nee, maar het is wel leuk te lezen hoe zwaar ie is en hoe groot en wat voor speaker erin zit en wat voor systeem ze gebruiken toch ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 18:00 schreef JT het volgende:

[..]

Nee, maar het is wel leuk te lezen hoe zwaar ie is en hoe groot en wat voor speaker erin zit en wat voor systeem ze gebruiken toch ?
Maar er staan altijd van die opgeblazen marketing termen tussen die niemand iets zeggen. Zelfs bij REL :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
zie net dat Scan-Speak samen is gegaan met Vifa, en Vifa is topspul. Ik denk echter toch dat Scan-Speak daar onder zit omdat Vifa geen concurrent in eigen huis neemt
Je hebt het verkeerd: Vifa zit zowel qua prijs als kwaliteit onder Scan speak. Vifa zit in de middenmoters van unitfabrikanten, Scan Speak zit in de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 18:02 schreef Exirion het volgende:

[..]

Maar er staan altijd van die opgeblazen marketing termen tussen die niemand iets zeggen. Zelfs bij REL :D
Kom op man, je schrikt toch wel even als je leest dattie 50 kg weegt ?!?!?! Das toch leuk ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 05 juni 2001 18:06 schreef Lampje het volgende:

[..]

Je hebt het verkeerd: Vifa zit zowel qua prijs als kwaliteit onder Scan speak. Vifa zit in de middenmoters van unitfabrikanten, Scan Speak zit in de top.
Ik vind toch ook wel zeker dat scanspeak in de top zit. Wat zijn hun goedkoopste midden/hoge toners ??

Want dan ga ik f een pc setje bouwen met een REL woofer en scanspeak midden en hoog })

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Zelfbouwspeakers hebben vaak het voordeel dat je bij gelijke prijs een betere speaker hebt tov. kant-en-klaar. En daar schuilt dan ook mijn kritiek op visaton: een complete visaton kit kost imo evenveel als een gelijkwaardige kant-en-klaar. Goed je hebt de lol van het zelf bouwen, maar ook het risico.

Daarnaast heb je visaton en visaton.. naast hele goede spullen maken ze nl. ook hele slechte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 18:09 schreef hezik het volgende:
Daarnaast heb je visaton en visaton.. naast hele goede spullen maken ze nl. ook hele slechte..
Plus dat de zelfbouw markt ook commercieler is geworden: KEF en Dynaudio zijn gestopt met losse units verkopen en bouwen alleen nog zelf speakers. Vifa was altijd top, maar schijnt (volgens iemand hierboven) een middenmoter te zijn. De hele markt is veranderd tov een jaar of 10 geleden. Zelfbouw is schaarser, en andere merken zijn nu 'in'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zelfbouw is schaarser,
Persoonlijk vind ik dat er nog steeds genoeg keus is, met als gewldige stap vooruit dat er voor de particulier nou ook hele goeie designtools zijn. Daardoor kan je nu ook zelf metingen/berekeningen maken aan speakers ipv van op je gevoel afgaan. HEt bouwen van speakers is nog steeds een kunst, die je leert door veel te oefenen, maar het kunnen beschikken over simulatie en meetsoftware maakt dat je makkelijker kan uitzoeken wat er scheef zit.
Ook al zijn kef en dynaudio gestopt, er is nog steeds keuze genoeg, met een hoop kwaliteit.

Zie www.snippets.org/ldsg
de loudspeaker drover selection guide. Tientallen merken, honderden typen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 05 juni 2001 18:59 schreef Lampje het volgende:
Persoonlijk vind ik dat er nog steeds genoeg keus is, met als gewldige stap vooruit dat er voor de particulier nou ook hele goeie designtools zijn. Daardoor kan je nu ook zelf metingen/berekeningen maken aan speakers ipv van op je gevoel afgaan. HEt bouwen van speakers is nog steeds een kunst, die je leert door veel te oefenen, maar het kunnen beschikken over simulatie en meetsoftware maakt dat je makkelijker kan uitzoeken wat er scheef zit.
Ook al zijn kef en dynaudio gestopt, er is nog steeds keuze genoeg, met een hoop kwaliteit.

Zie www.snippets.org/ldsg
de loudspeaker drover selection guide. Tientallen merken, honderden typen
Ja, dat er keus zat is daar zijn we het over eens. Maar je ziet wel dat er verschuivingen in de markt zijn geweest. Het is een beetje orienteren :) Weet jij misschien of er Nederlandse fora op internet zijn over luidspreker zelfbouw? Het is dat GoT een computer site is, want anders zou een luidspreker zelfbouw afdeling wel leuk zijn als er genoeg animo voor is :)

Over die tools: m'n vader werkt eind jaren 80 met software van Audio & Techniek. Heette iets van LS Pro ofzo, en werkt uiteraard nog in DOS. Voor die tijd was het hele goeie software, maar er zullen nu inderdaad ongetwijfeld luxere programma's zijn. Maar ja, zoals bij zoveel dingen geldt: het is een kunst, en die moet je je eigen maken. Berekeningen kunnen niet alles dekken, en er komt veel creativiteit en ervaring/inzicht bij kijken. Helaas ben ik daar zelf nog helemaal niet zo ver mee, maar ik wil me er wel mee bezig gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nederlandse fora op internet zijn over luidspreker zelfbouw?
Ik wou dat ik het wist, dan was ik er al lang actief. Ik volg nu wat engelse sites en fora. Niet echt actief, beetje meelezen. Zou mooi zijn als er een NL forum was voor dit soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Ik denk niet dat er bezwaar tegen is als je hier over zelfbouw spreekt, toch?

Jag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Nee, tuurlijk niet, geen enkel probleem. Alleen een apart forum is niet reeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Natuurlijk is er geen bezwaar. Maar het aantal zelfbouwers op GoT is vrij beperkt. Het zou mooi zijn als er een nederlandse "community" was op internet met een forum als dit. En waar het dan over zelfbouwspeakers zou gaan. Waarschijnlijk is nederland daar te klein voor. Ik ben nu een tijdje lid van de "basslist", een amerikaanse maillist over speaker bouwen. Daar zitten erg bekende en actieve mensen tussne. En zelfsdan, met 1800 leden, word er maar schrikbarend weinig zinnigs gemeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

?50 mhh..

Mijn beide boxen gaan ook per stuk naar de 40..

Maareh, Exirion, Lowther..

Gertjan, Audiodome... ken jij ze ook ..?
:) Daar komen mijn Voltjes en Focals vandaan. En bergen met filter spullen voor het experimenteren.
(Ach dat was vroeger..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 01:53 schreef Hooi het volgende:
?50 mhh..

:) Daar komen mijn Voltjes en Focals vandaan. En bergen met filter spullen voor het experimenteren.
(Ach dat was vroeger..)
Gert-Jan is een vriend van me pa. Vraag maar is Ed/Taxi 48.

Maar die gast is wel traag hoor...goeiedag...

Me pa had een sub ontworpen die hij in elkaar zou zetten. Heeft 3 maanden geduurt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 juni 2001 19:13 schreef Exirion het volgende:

[..]
Over die tools: m'n vader werkt eind jaren 80 met software van Audio & Techniek. Heette iets van LS Pro ofzo, en werkt uiteraard nog in DOS.
Ik heb hier nog steeds Versie 1.2 uit 1989 op de schijf staan.. En een duits programma "Boxen3" uit 91/92

Nog een duits programma uit 93, "Chassis"

Merken als Seas, Audax, Richard Allen..

Er komt weer een heleboel boven drijven als ik dit zo lees. Maar het circuit van speaker zelfbouwers was redelijk groot en hecht. (Speakerland zit wel op het Internet. Niet dat dat nou speciaal iets is, maar ze hadden altijd wel contacten met 'de rest')

Visaton...
Voor audiofielen prima. Puristen zullen er wel wat minnetjes over doen ;)

Ik niet, want ik heb nog steeds goede herinneringen aan hun 50 mm dome middentoon speakers. :)
"de vliegenvangers" plakkerige dingen...

//edit : oeps, lspro uit 89, niet 98 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gert Jan is een audiofiel, geen flitsende zakenman. ;)

Ik ben ook iets van een maand over de vloer geweest om in zijn schuurtje m'n boxen te bewerken. Maar dat is al weer even terug... poeh !

Wouah, je moet de tijd nemen om van muziek te kunnen genieten ..
8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 02:23 schreef Hooi het volgende:

Wouah, je moet de tijd nemen om van muziek te kunnen genieten ..
8-)
Hoe kan je van muziek genieten als je je dikke sub met Volt erin niet hebt })

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 02:35 schreef JT het volgende:
Hoe kan je van muziek genieten als je je dikke sub met Volt erin niet hebt })
Muziek is niet alleen maar BASS BASS BASS, en oorverdovend HARD HARD HARD }:O ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 01:53 schreef Hooi het volgende:
?50 mhh..

(Ach dat was vroeger..)
Die namen ken ik ja. We hebben hier nog een aardige stapel A&T's liggen, maar aangezien het audiofiele wereldje een beetje bizar werd (te duur, te onzinnig, zelfs te commercieel) is m'n vader gestopt met dat blad. Audiodome ken ik in ieder geval nog :) Focals hadden altijd hele goeie speakers.
Ik heb hier nog steeds Versie 1.2 uit 1989 op de schijf staan.. En een duits programma "Boxen3" uit 91/92
Jah, da's volgens mij ook de laatste versie die wij nog hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ik heb gewoon standaard ontwerp van visaton gemaakt. Dus vanaf tekening en dus geen bouwpakket gehaald. Dat scheelt toch weer in de kosten. En ik ben er tevreden mee, voor relatief weinig toch goede boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19745

Mijn Woofers waren laatst gaar (foam) deze vervangen door 2 visaton zelfbouw speakers, dikke prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 08:14 schreef DjHyper het volgende:
Mijn Woofers waren laatst gaar (foam) deze vervangen door 2 visaton zelfbouw speakers, dikke prima hoor :)
Ik hoop dat je eerst hebt gekeken of ze in specificaties (en dan bedoel ik niet het vermogen, de doorsnede, de weerstand, etc blabla) met elkaar overeen kwamen? Anders heb je iets heel engs gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22922

Leuk als je zelf bouwt... Maar vergeet niet dat de kast van een zelfde kwaliteit moet zijn.... dus gebruik overal first class spul...
Maar dat wist je wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon MDF met overkill aan versteviging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 09:51 schreef Wekkel het volgende:
Gewoon MDF met overkill aan versteviging.
Met verstevigingen moet je ook uitkijken, want als er teveel in de weg zit binnen de behuizing dan creeer je staande golven, en da's niet echt bevorderlijk voor de laag weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 08:02 schreef Exirion het volgende:

[..]

Muziek is niet alleen maar BASS BASS BASS, en oorverdovend HARD HARD HARD }:O ;)
Voor mij is bas het belangrijkste in de muziek }) Ik ben een basfreak. Maar vergeet niet dat ik ook veel om midden en hoog geef hoor :)

Het liefst bas rond een herz of 20-30 HEEL strak zonder vervorming en SNOEIhard !!!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 11:23 schreef JT het volgende:
Voor mij is bas het belangrijkste in de muziek }) Ik ben een basfreak. Maar vergeet niet dat ik ook veel om midden en hoog geef hoor :)
Bij natuurgetrouwe weergave draait het allemaal om onvervormde evenwichtige weergave: het ideaal is een volledig rechte frequentie curve, en geen snoeiharde bassweergave :z

Als ik een mp3'tje draai, dan hou ik ook wel van lekker stevig laag en draai ik de bass zo'n 8dB omhoog :P Maar op m'n versterker zelf zitten alleen een aan/uit en volumeknop, en ik vind dat een versterker+speakers zonder correctie gewoon goed moeten klinken, en een zo recht mogelijk frequentiecurve moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 11:32 schreef Exirion het volgende:

[..]

Bij natuurgetrouwe weergave draait het allemaal om onvervormde evenwichtige weergave: het ideaal is een volledig rechte frequentie curve, en geen snoeiharde bassweergave :z

Als ik een mp3'tje draai, dan hou ik ook wel van lekker stevig laag en draai ik de bass zo'n 8dB omhoog :P Maar op m'n versterker zelf zitten alleen een aan/uit en volumeknop, en ik vind dat een versterker+speakers zonder correctie gewoon goed moeten klinken, en een zo recht mogelijk frequentiecurve moeten hebben.
Maar dat snoeihard kan toch makkelijk in z'n natuurlijke weergave ? Hoog en midden gaan dan net zo hard hoor.

En dan ff een DIEPE kerkorgel noot....dan moet je hem geen eens 8 db omhoog gooien, want dan
1.) Stort je huis in
2.) Kan je gedag met je handje zeggen tegen je sub.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 11:36 schreef JT het volgende:
Maar dat snoeihard kan toch makkelijk in z'n natuurlijke weergave ? Hoog en midden gaan dan net zo hard hoor.

En dan ff een DIEPE kerkorgel noot....dan moet je hem geen eens 8 db omhoog gooien, want dan
1.) Stort je huis in
2.) Kan je gedag met je handje zeggen tegen je sub.
Je spreekt jezelf tegen: Als het geluid in evenwicht is, dan heb je niet alleen hard laag maar staat je volume gewoon keihard ;)

Jij begon zelf over een keiharde bass, en dan is de bass in verhouding tot het hoog/midden TE hard om een evenwichtig geluid te hebben. Kortom: een zo recht mogelijke weergave en als je dan perse een keiharde bass wil, dan draai je het volume gewoon lekker ver open :P

En als ik zelf een kerkorgeltje opzet, of gewoon een stevige beat, dan staan de ramen te trillen in hun voegen. Het zal best nog harder kunnen, maar er zitten dan ook 'slechts' 18cm woofers in met een DA-Line opzet. Een grote huiskamer krijg je er absoluut mee vol, maar wat ik veel belangrijker vind: het laag is zo strak als wat tot hele lage frequenties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De meeste verstevigingen verstrooien juist de anders keurig parralel lopende wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 11:49 schreef Exirion het volgende:

B144T
Jij zegt nu precies wat ik bedoel, maar ik benadrukte de bas, omdat ik dat vaak het belangrijkst vind :9

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 11:56 schreef Wekkel het volgende:
De meeste verstevigingen verstrooien juist de anders keurig parralel lopende wanden.
Keurig parallel lopende wanden zijn ook niet ideaal, want het is beter als onderlinge afstanden overal verschillend zijn: de reden voor experimenten met pyramides en eivormige speakerbehuizingen. Niemand weet precies wat het beste is, en het is een empirisch gebeuren. Ook zit er veel tussen je oren en is het bijna een religie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 11:59 schreef JT het volgende:
*blaat*
OK ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 12:00 schreef Exirion het volgende:

B144T
Die van mij lopen zo :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Voorkant

-------
\     /
 \___/

achterkant

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 06 juni 2001 11:23 schreef JT het volgende:

[..]

Het liefst bas rond een herz of 20-30 HEEL strak zonder verdoving en SNOEIhard !!!
Dan wil ik niet graag binnen een straal van 100 meter bij jou in de buurt wonen.. :P

Effe uitleggen....
geluid gaat met iets van 240 meter p/sec
(dacht ik, ik zal er wel weer een klein stukje naast zitten... dit is geschat uit mijn geheugen.. hahah. Ik heb Infinion in m'n PC en brakke bio mem in m'n hoofd ;) )

Bij 20 Hz is een golflengte 240/20=12 meter.
Dat betekent dat om de 6 meter er een zg. 'buik' en om de 6 meter ook een 'knoop' ontstaat.

Fijn, wat is dat dan ? Dat zijn de punten waar een geluids golf een maximum druk en een minimum aan druk laat ontstaan.

In gewoon Nederlands, om de 6 meter hoor je niets nax nuffin, en om de 6 meter hoor je de maximum geluidssterkte. Als jouw systeem echt 20 Hz. produceert (wat ik betwijfel..) kun je het resultaat bij de buren, links en rechts afwisselend horen (gemiddeld is een woonhuis 10 meter breed..).
Een huiskamer is te klein om een staande golf bij 20 hz. te laten ontstaan, dan moet het plafond dus 6 meter hoog zijn.....
Hij ontstaat wel, maar dan tussen begane grond en 3 hoog of zo.. fijns... :9

Maar 20 Hz. hoor je niet, dat kun je alleen voelen. Ik heb ook die idioot dikke Volt woofers in m'n kasten zitten omdat ze bij een goed afgedempte basreflex kast nog wat 'druk' onder de 25 Hz. kunnen maken.

Dat is onder de resonantie frekwentie van het systeem, en de gemiddelde bas speaker heeft daar een belastbaarheid van nul watt.
(Omdat de conus dan ongecontroleerd beweegt, en de speaker kan kapot gaan.)

Overigens gaat een basgitaar maar tot ca.38 Hz...
(Ik speel dus al iets van 20 jaar basgitaar, die kast heb ik natuurlijk ook zelf gebouwd....). Ik weet wel IETS van harde strakke bas. 250 watt sinus Basgitaar installatie zelfbouw en ze klagen als 'ie hard gaat...

Bij die ongeveer 40 hz. klagen ze bij een optreden al snel dat de kopjes op de bar aan de andere kant 20 meter verderop staan te dansen...
>:)

Als je onder de 40 Hz. wat wilt horen in een stuk muziek, moet je eens gaan luisteren naar wat klassiek of wat Jazz. Een volle contrabas gaat 2x zo laag en haalt die befaamde 20 Hz. wel. Van de meeste orgels echter is de 16 Hz. pijp afgedempt omdat dit bij het publiek resonerende hartkleppen veroorzaakt :+

De electronische dance, rave, hiphop e.d. is op 120 en 60Hz gepiekt. Wat je hoort is de zgn. 'pseudo bass' en is op de gewone hifi spullen afgeregeld die niet onder de 50 Hz gaat.
Als je dat speelt op een topklasse speaker valt het zwaar tegen, draai je er wat Berlioz of Jazz op wordt je echter subiet misselijk als je te dicht bij staat.

Een subwoofer gaat niet echt laag, meestal staan die suffe dingen te resoneren rond de 40 tot 60 Herz, en hebben vrijwel geen output onder de 30 Hz. Een bassreflex systeem doet bijna niets onder de resonantie frekwentie.

Om dat te kunnen reproduceren die 20 Hz. met een beetje volume/geluidsdruk en power heb je een vreselijk grote kast nodig. Ga maar eens bij een openlucht life optreden kijken hoe groot de Bass Bin's zijn. Een klein huisgezin kan daar in wonen.

8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 juni 2001 12:01 schreef Exirion het volgende:

[..]

OK ;)
Dat blaat zet ik ff neer als het een lange quote is :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ga een REL strata III kopen en die doet 20 hz bij -3db....

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 12:03 schreef Hooi het volgende:
Om dat te kunnen reproduceren die 20 Hz. met een beetje volume/geluidsdruk en power heb je een vreselijk grote kast nodig. Ga maar eens bij een openlucht life optreden kijken hoe groot de Bass Bin's zijn. Een klein huisgezin kan daar in wonen.

8-)
Er staan hier in huis een paar zelfbouw kasten (niet van mezelf, maar bij m'n ouders in de huiskamer) die tot 20Hz bijzonder strak weergeven. Ze zijn 3-weg en actief aangestuurd (klasse-A mosfet blokken, ook zelfbouw), dus elke speaker krijgt een riant vermogen aangeleverd. Het zwakste punt bij de meeste versterkers is: vermogen leveren bij de zware (laagohmige belasting) van een bass speaker die tot zo'n 2 ohm kan zakken. De meeste versterkers laten het hier ernstig afweten ;) Het zijn trouwens closed-box kasten met een vrij ruime afmeting en een electronische correctie op de bass-eindversterker om de laagste frequenties op te halen (de vervorming van die correctie hoor je niet, want het gaat hier om frequenties tot zo'n 200Hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 06 juni 2001 12:03 schreef Hooi het volgende:

Bij 20 Hz is een golflengte 240/20=12 meter.
Dat betekent dat om de 6 meter er een zg. 'buik' en om de 6 meter ook een 'knoop'
ff hoor. geluid gaat met 343m/sec maar dat doet 'r niet toe n dit geval.

Zoals jij het uitlegt heb je dus bij een golflengte van 12meter om de 6 meter een bui en een knoop? bij een enkele golf?

Niet dus :) Ten eerste "loopt" die golf constant, dus zouden volgens jou theorie de buiken en de knopen ook op steeds verschillende plekken moeten zijn.

ten tweede zijn buiken punten waar twee dezelfde golven precies in fase zijn en elkaar precies aanvullen en dus tweemaal zoveel kracht hebben. Knopen zijn punten waar twee golven precies uit fase zij, en elkaar dus volledig uitdoven.

Je kan bij muziek nooit zeggen op welke punten dit gebeurt, omdat je er gewoon niet mee kan rekenen.

Feit is, dat een knoop (geluid valt weg) bij 20Hz ook best op 40cm van de speaker kan zitten, of op 3,05meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da,
maar 20Hz bij -3db is het 'afkappunt'

Ik heb het over systemen die 20 Hz en lager aan kunnen. Als je het verschil wilt horen neem je een dure koptelefoon (200 piek en meer) en vergelijk dat met de desbetreffende speakers.

Probleem is natuurlijk, dat een 'puriteinse' versterker zonder toonregeling, ook geen koptelefoon aansluiting heeft ;)

Op 20 Hz bij -3db zit je dus bij de resonantie van het systeem, en gaat de speaker impedantie shyhigh. Om dat te voorkomen moet je een dichte kast of perfect afgestemde TL hebben. Maar daar had je het al over :) :)
Het is een tijdje mode geweest om daar een zuig kring met een weerstand en een dikke condensator op te zetten. Eigenlijk is het beter, zoals Visaton dat veel gebruikt, om dat bij de middentonen te doen, ach ja..

Ze doen dat wel voor het omgekeerde, om te voorkomen dat buizen versterkers instabiel werden als de impedantie onder de resonantie te veel oploopt. Maar volgens mij is dat dan gewoon een slecht ontwerp.

Maar ik wacht nog steeds op de verklaring hoe je met de oortjes 20 hz wilt horen. Weer terug naar die koptelefoon, je merkt meer dat de schelpen naar buiten, van je hoofd af, geblazen worden. Meer dan dat je echt wat hoort.

Tenzij je een olifant bent natuurlijk. Die hebben van die grote flaporen, omdat ze rond de 10 hz communiceren. Dat levert een communicatie bereik van meerdere kilometers op. Ze geven signalen door aan andere groepen olifanten...
(En om nog maar niet te spreken van walvissen.. *blub* )

Maar wij mensen worden alleen maar zenuwachtig en opgewonden van tonen tussen de 15 en 20 Hz... :)
(Rave+xtc=deadly for yr heart..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Die REL is een gesloten systeem.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 06 juni 2001 12:32 schreef JvS het volgende:

[..]

ff hoor. geluid gaat met 343m/sec maar dat doet 'r niet toe n dit geval.

Zoals jij het uitlegt heb je dus bij een golflengte van 12meter om de 6 meter een bui en een knoop? bij een enkele golf?

Niet dus :) Ten eerste "loopt" die golf constant, dus zouden volgens jou theorie de buiken en de knopen ook op steeds verschillende plekken moeten zijn.

ten tweede zijn buiken punten waar twee dezelfde golven precies in fase zijn en elkaar precies aanvullen en dus tweemaal zoveel kracht hebben. Knopen zijn punten waar twee golven precies uit fase zij, en elkaar dus volledig uitdoven.

Je kan bij muziek nooit zeggen op welke punten dit gebeurt, omdat je er gewoon niet mee kan rekenen.

Feit is, dat een knoop (geluid valt weg) bij 20Hz ook best op 40cm van de speaker kan zitten, of op 3,05meter.
toon volledige bericht
Nee,
de knopen zijn de nuldoorgangen van de sinus en buiken de top of bodem van een sinus. Het heeft zeer weinig met golven en interferentie te maken.

Voor de rest van het verhaal, het is helaas zo simpel niet. Hoewel de speaker de golf maakt, is er weinig fase relatie met het origineel. Zie een basspeaker maar als een stemvork in een resonator.

De buik (Druk Maximum) zit altijd bij de opening. Nu zit die wel verschoven bij een luid spreker, omdat die een volume lucht in een halve bol meneemt. In combinatie met de mechanische eigenschappen gaat de speaker zich als een veer van variabele lengte met een gewicht en een demper er aan gedragen. Naar mate de frekwentie oploopt wordt die bol kleiner, en verschuift dat 'fasepunt'

Zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)
Praktisch gezien, heb je in een kleinere ruimte wel een hogere geluidsdruk, maar ook een hogere kantel frekwentie. Bij afmetingen tussen 1/4 en 1/2 golflengte kun je geen geluidsgolf opbouwen. Wat je hoort zijn de resonanties van de ruimtes die acoustisch met elkaar in verbinding staan.

t'hele huis dus. Met alle verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 06 juni 2001 13:09 schreef JT het volgende:
Die REL is een gesloten systeem.
Hee :)
dat gaat dan een stuk beter. :)

Ik heb die specs nog es effe zitten bekijken, mijn 250 watt volt geeft geen lekker specs in een 72 liter kast gesloten.. mhh..
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Op donderdag 07 juni 2001 01:04 schreef Hooi het volgende:

[..]

Nee,
de knopen zijn de nuldoorgangen van de sinus en buiken de top of bodem van een sinus. Het heeft zeer weinig met golven en interferentie te maken.

Voor de rest van het verhaal, het is helaas zo simpel niet. Hoewel de speaker de golf maakt, is er weinig fase relatie met het origineel. Zie een basspeaker maar als een stemvork in een resonator.

De buik (Druk Maximum) zit altijd bij de opening. Nu zit die wel verschoven bij een luid spreker, omdat die een volume lucht in een halve bol meneemt. In combinatie met de mechanische eigenschappen gaat de speaker zich als een veer van variabele lengte met een gewicht en een demper er aan gedragen. Naar mate de frekwentie oploopt wordt die bol kleiner, en verschuift dat 'fasepunt'

Zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)
Praktisch gezien, heb je in een kleinere ruimte wel een hogere geluidsdruk, maar ook een hogere kantel frekwentie. Bij afmetingen tussen 1/4 en 1/2 golflengte kun je geen geluidsgolf opbouwen. Wat je hoort zijn de resonanties van de ruimtes die acoustisch met elkaar in verbinding staan.

t'hele huis dus. Met alle verdiepingen.
toon volledige bericht
Ingewikkeld verhaal, maar ik ben het er niet mee eens. Een buik is een punt waar twee golven samen een piek veroorzaken, en bij een knoop doven twee golven elkaar uit. Bij een enkele golf heb je dus geen buiken en knopen (tenzij je reflectie hebt en je staande golven krijgt).
Dat je een sub dus op verschillende afstanden wel of niet hoort is niet waar, en dat is maar goed ook :)
Als het toch het geval is, dat heb je te maken met ernstige interferentie.
En dat maximum zit natuurlijk niet altijd bij de opening. Dat maximum verplaatst met 340 m/s.
En het is frequentie, niet frekwentie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik begrijp geen flikker van deze post, maar ik doe ff me best, ok? :D
Op donderdag 07 juni 2001 01:04 schreef Hooi het volgende:

[..]

Nee,
WTF zijn nuldoorgangen :?
De buik (Druk Maximum) zit altijd bij de opening. Nu zit die wel verschoven bij een luid spreker, omdat die een volume lucht in een halve bol meneemt.
De druk is variabel bij de speaker!!! Hoog als-ie met een max snelheid naar voren gaat, laag als-ie met een max snelheid naar achter gaat. En daartussen is de druk zelfs gewoon "nul" (niet vacuum natuurlijk, maar "1.025 (afhankelijk van het weer) bar" zeg maar :) ).

Jij omschrijft zo'n golf als een stilstaand iets, met de max bij de speaker en dan een zogenaamd minimum op een bepaalde plek. Dat is dus niet het geval

We gaan ff hierzo verder met deze discussie, ok?
Is een grote ruimte NODIG voor (erg) lage tonen?
[snip nog wat voor mij onbegrijpelijk geneuzel enzo :P ]
Op donderdag 07 juni 2001 02:50 schreef Jag het volgende:
Een buik is een punt waar twee golven samen een piek veroorzaken, en bij een knoop doven twee golven elkaar uit. Bij een enkele golf heb je dus geen buiken en knopen (tenzij je reflectie hebt en je staande golven krijgt).
Jah, dat dacht ik inderdaad ook. En ik heb wél goed opgelet bij natuurkunde *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor sommige mensen is het ook wat te veel allemaal. En dan gaan ze schelden.

Ach ja, je bent zwak of niet.. >:)

Voor de laatste keer,
een luidspreker box is een punt bron / straler in een systeem waar de luidspreker het middelp[unt van een bol is.

De geluidsgolven zijn niet als bij lichtgolven opgebouwd uit interferentie systemen, maar druk verschillen.

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat interferentie en buiken en knopen vaste partners zijn. Misschien omdat het bij de uitleg van interferentie wordt gebruikt ? Het geldt niet alleen voor de uitleg daarvan.

Een drukverschil in lucht is nog geen geluidsgolf. Als de lucht niet in trilling kan worden gebracht, onstaat er wel een drukverschil, maar geen geluidsgolf.

Het verhaal met de fase verschillen kwam omdat ik aannam met audiofielen te maken. Als je dat niet bent realiseer je je waarschijnlijk niet dat een luidspreker over zijn frekwentie :P bereik constant de fase verschuift. Dat moet, ook door de manier waarop een luidspreker werkt. Maar ook omdat die luidspreker het begin van de staande golf vormt. Als die staande golf ontstaat ligt er altiijd een buik bij de opening en een knoop moet de kans krijgen te ontstaan op 1/4 golf minstens. Als dat niet kan omdat de ruimte te klein is krijg je dus geen lucht die trilt.

En het is een bol, dus de hoogte van het plafond geldt net zo zwaar als de lengte / breedte van een kamer.

.. Sub Woofers ? als het Helmholz resonators zijn, zoals b.v. alle PC subjes, en de meeste sub's die een poort hebben, zijn matige basweergavers. Als het een 'klassiek' basreflex systeem is het al wat beter.

Maar een kast die dicht is als die REL, is veruit superieur waar het basweergave betreft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wie gaan er schelden? :? Ik vind het juist wel boeiend, maar hoe jij het omschrijft, snap ik er geen Jota van, en probeer ik de stukken die ik wel begrijp te verklaren. Maar daar ga je ook niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geplaatst door JvS - donderdag 07 juni 2001 03:04

--------------------------------------------------------------------------------
Ik begrijp geen flikker van deze post, maar ik doe ff me best, ok? :D
dit is schelden
WTF zijn nuldoorgangen :?
Dit ook. Of noem het maar beledigend taalgebruik, whatever..

Nuldoorgangen zijn de punten waar een sinus door nul gaat. De meeste uitleg staat bij die andere post, die eigenlijk een dubbelpost is.

Voor een geluids golf is de energie het laagst bij de maxima en het hoogst bij de hoogste drukverandering, net als bij stroom.

Nogmaals, als je het niet snapt hoef je nog niet onvriendelijk te worden. :? Ik wind mij er niet over op en zal het gewoon opnieuw uitleggen..

Greetz,
Hooi. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als jij dat als "beledigend" op wil vatten, prima :) zo was het dus niet bedoeld.

Maar wat ik van jou begrijp, is dat er bij de woofer dus altijd een buik zit, en op 1/4 en 3/4 van de golf een "nuldoorgang" (sinus zit op de nullijn). :?

Als je dat zegt, dan klopt dat dus niet. (zo beter? >:) ). Want die "sinus" "loopt" door de kamer. Zo'n "nuldoorgang" heeft niets met een knoop te maken. Bij een knoop is er sprake van totaal geen trilling, door uitdoving.

Zo'n nuldoorgang kan ook prima bij de speaker zitten, bijvoorbeeld als de woofer maximaal vooruit, of acheruit staat. toch?

ff hieronder "(<" is de Woofer "ND" is een plek waar de sinus op de nullijn zit. en "MX" is een plek waar de sinus "hoog zit" en "MN" in de plek waar de sinus "laag zit", ok? Laag en hoog staat voor luchtdruk (want "een toon" is verschil in luchtdruk, met een bepaalde freqeuntie, op een sinus).
De woower gaat naar voren en achteren, en zal bij maximale snelheid naar voren (halverwege) een maxium in luchtdruk generen (door jou buik genoemd; MX, pos 2). Als de woofer maximaal naar achter gaat dan zal er de laagste luchtdruk ontstaan (eigenlijk ook een soort buik, maar dan een minimum; MN, pos 4)
Als de woofer op de uiterste punten van de uitslag is, dan is er een luchtdruk "1atm". Geen verandering dus; ND, pos 1, 3en 5)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     <------------------------------>  = een golflengte

| (<--- rustpositie v/d woofer)
     |
1: (<  ND     MX     ND     MN     ND     
2:   (<  MX     ND     MN     ND     MX
3:     (<  ND     MX     ND     MN     ND
4:   (<  MN     ND     MX     ND     MN
5: (<  ND     MX     ND     MN     ND

Dit moet dus een naar voor- en achteren bewegende woofer voorstellen :D zal, indien nodig, nog 's een keer gaan photoshoppen :D

Zoals je ziet zitten dii "nuldoorgangen niet op een vaste plek, omdat die golf door de kamer loop, en omdat het geen vaste plekken is er ook geen sprake van uitdoving op die plek (want die bestaat niet :+ ).

De enige manier waarop een golf kan uitdoven, is als er een knoop ontstaat.

Een knoop is een plek waar twee dezelfde golven precies in tegenfase zijn, en elkaar dus uitdoven. Die tweede golf mag best een reflectie zijn van de eerste golf.

Ga je hier nu ook op reageren? Want je herhaalt inderdaad je eigen verhaal wel, alleen je gaat niet op de punten in die ik er elke keer uithaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 07 juni 2001 12:14 schreef Hooi het volgende:

[..]

dit is schelden
Hooi, zeur niet zo zeg.... :Z

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 07 juni 2001 15:34 schreef JT het volgende:

[..]

Hooi, zeur niet zo zeg.... :Z
Je moet zelf niet zo zeuren
kapitalisten slaaf >:)

Een sinus is het niet maar een geluids trilling.

Die loopt dus niet door je kamer, de drukgolf loopt door de kamer, en veroorzaakt een trilling. Hij is in een afgesloten kamer, dus hij zal aardig reflecteren ja.

:? Maar da's niet echt boeiend.
Wat jij hebt getekend is niet de geluidsgolf maar de druk golven.

drukgolf loopt-> geluids trilling.
snappu nu ??
Pagina: 1