Omgevingstemperatuur computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:18
Binnenkort ga ik op mezelf wonen. Vanuit een goed geïsoleerde woning ga ik naar een bakhuisje...

Ik ben van plan om op de zolder van de woning mijn computer te plaatsten. De zolder is niet geïsoleerd en ik verwacht dat het er in de zomer misschien wel rond de 40 graden kan worden. In de winter kan het misschien wel rond het vriespunt liggen.

Ik heb hier op proberen te zoeken maar vind vooral dingen over de max temperatuur, dan schijnt 40 graden wel zo'n beetje de max te zijn. Over de minimale temperatuur kan ik niet echt wat vinden.

Ik heb een MS-Tech CA-0300 RAPTOR NG kast met 1 fan aan de voorkant en 2 aan de zijkant.

In de kast zit het volgende;

I5 2500k
HD 6800
8 gb ram
128 GB samsung SSD
1 tb HDD
24 inch scherm van 4 jaar oud (benq)

Hoe goed is een computer bestand tegen extremere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Niet heel erg geweldig; het heeft de voorkeur om de temperatuur zo constant mogelijk te houden. Of dat nu op 15 of op 25 graden is maakt niet eens zo gek veel uit, maar schommelingen zijn zeer ongewenst. Dit kan condensvorming tot gevolg hebben, en vocht en pc gaat meestal niet heel lekker samen.

Daarnaast zijn temperaturen tot 40 graden ook niet heel prettig; we doen alle mogelijke moeite met koeling om temperaturen laag te houden; 40 graden is de temperatuur die je in idle toestand mag verwachten voor een i5 2500k; in jouw geval is die temp al bereikt zonder dat de machine überhaupt aan staat. Je kan je dan wel voorstellen wat er gebeurt bij zware CPU-belasting...

Het zijn geen onoverkomelijke problemen, maar om nu te zeggen dat het de meest ideale manier van werken is.... :N

[ Voor 7% gewijzigd door kroegtijger op 13-06-2013 15:06 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Bedankt voor je reactie!

Zulke temperatuur verschillen treden natuurlijk niet ineens op. Al zal het 's nachts vast een paar graden afkoelen.

Vrij waardeloos dus verder, dat had ik al wel een beetje verwacht. In de zomer maar even aankijken en er misschien maar voor kiezen om de boel tijdelijk naar beneden te halen zodra de temperatuur boven de 30 graden kom en de temperatuur van de onderdelen goed in de gaten houden.

Hoe zit het verder met de lagere temperaturen? Je zou haast zeggen hoe kouder hoe beter, al is dat met een auto natuurlijk ook niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
bartus1989 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:19:
Bedankt voor je reactie!

Zulke temperatuur verschillen treden natuurlijk niet ineens op. Al zal het 's nachts vast een paar graden afkoelen.

Vrij waardeloos dus verder, dat had ik al wel een beetje verwacht. In de zomer maar even aankijken en er misschien maar voor kiezen om de boel tijdelijk naar beneden te halen zodra de temperatuur boven de 30 graden kom en de temperatuur van de onderdelen goed in de gaten houden.
Je kan natuurlijk gewoon monitoring erop toepassen en jezelf een mailtje of SMSje laten sturen als de temperaturen een kritische waarde bereiken. Als de boel écht te heet wordt zou het zichzelf horen uit te schakelen, maar dat wil je eigenlijk voor zijn.
Hoe zit het verder met de lagere temperaturen? Je zou haast zeggen hoe kouder hoe beter, al is dat met een auto natuurlijk ook niet zo.
Lagere temperaturen zijn ook niet zo geweldig (maar ook hier weer; met name schommelingen zijn een probleem). De problemen zijn in de regel wat kleiner, maar een van de eigenschappen van de materialen die gebruikt worden is dat het uit kan zetten bij warmte en krimpen bij kou. Dat krimpen kan soms problemen geven, alhoewel dat heel incidenteel maar voor komt en eigenlijk meer een probleem van het product bloot legt, dan dat het een probleem veroorzaakt. Probeer hoe dan ook de temperatuur wel boven het vriespunt te houden. Dit is niet alleen voor je pc prettig, maar ook je waterleidingen zien daar de humor wel van in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Kijk, met deze informatie kan ik wat.

Bedankt!

Ik zet de computer in eerste instantie op zolder neer met een thermometer erbij. Zo houd in de omgevingstemperatuur in de gaten deze zomer. Loopt het de spuigaten uit, gebruik ik de computer niet of haal ik hem naar beneden waar het minder warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Even mijn topic ophevelen.

Ik zat te denken, ik kan de computer in de bijkeuken zetten. Echter wordt daar ook wel eens een wasje gedraaid en zal de was er worden opgehangen..

In hoeverre is een computer daar tegen bestand? Of is dat echt uit den boze?

Ik weet dat een computer niet tegen vocht kan, maar extreem nat zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb mijn kamer op zolder gehad naast de wasmachine en droger. De droger zelf gaf redelijk wat warme lucht en daarbij vocht af. Ik heb altijd mijn deur dicht gehouden als de droger aan stond om vochtvorming te voorkomen. Dat was maar goed ook, want voordat er een nieuwe droger kwam, was het heel benauwd op de overloop en was m'n deurklink nat. Met de condensdroger een stuk minder, maar alsnog voelde het wat benauwd aan, naast de warmte ook ook luchtvochtiger dan normaal.

Ga dus na hoe vochtig de lucht zelf wordt. Dit vocht kan namelijk in je behuizing gaan hangen en kortsluiting veroorzaken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

Cheezus

Luiaard

Condensvorming krijg je natuurlijk alleen met warme lucht die op koude(re) voorwerpen condenseert. Je computer is warmer dan de omgeving als hij aan staat dus dat is normaal gesproken geen probleem. Als de omgeving zo vochtig is dat alles nat wordt is het natuurlijk minder geschikt voor elektronica, maar daar moet je wel aardig je best voor doen (die droger van hierboven bijvoorbeeld :P).

Wat warme lucht betreft valt het ook reuze mee, er zijn natuurlijk genoeg landen waar het dagelijks >30 graden is waar dezelfde computers ook gewoon werken. Daar zit dan ook nog een veilige marge bovenop, ik zou zeggen tot 40 graden is er geen probleem. Bij zulke temperaturen is de koeling wel een stuk belangrijker, zorg dus dat er geen stof verzameld in de PC en maak gebruik van genoeg case-fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Mijn twee pc's staan ook op een zolder i.c.m. een wasmachine en een droger (leuk als je aan het gamen bent met vrienden via Skype, Teamspeak en de wasmachine gaat centrifugeren :P). Ik heb nooit last gehad van vocht in mijn pc's.
Wel heb ik mijn beide pc's van de grond gehaald en ze staan nu beide op een soort gelijk verrijdbaar plankje (gekocht bij de Gamma) Werkt prima en superhandig als je pc's moet weghalen / loskoppelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dockx-movers.be/gfx/shared/verhuistools/rolplank/rolplank_front.jpg
Pagina: 1