Ik snap dit topic echt niet,
Ik moet een telefoonlijn doortrekken van de meterkast van een appartement naar het appartement. Afstand 30m+. Het kwaliteitsverlies over een standaard telefoondraadje is te groot en ik ben op zoek naar alternatieve oplossingen. Een UTP Cat6 blijkt die afstand te halen, maar het trekken van de draad levert nogal problemen op.
Is het mogelijk om een telefoonsignaal over een powerline adapter te sturen? Het alternatief is dat ik het ADSL modem in de gemeenschappelijke meterkast moet hangen en het netwerksignaal over de powerline stuur.
Antwoord op eerste vraag: Nee dat is normaal gesproken niet mogelijk en als het al mogelijk was geen strak plan.
Het alternatief is modem in de gemeenschappelijke meterkast hangen, ja doen. Altijd de kortste afstand tot het ISRA punt aanhouden top.
Powerline adapter daarop het stopcontact, met netwerkkabel in het modem en naar de powerline adapter <1 meter, top. doen.
Alternatief: Kabel trekken Cat6, beter, maar meer werkt, wel goedkoper.
Powerline adapter kost je 60+- euro voor een goede hier TP-LINK ofzo
Maar voor de rest zie ik het probleem niet.
Btw, over VDSL2 haal ik op paar honderd meter 50+- mbit, en dat wordt binnenkort meer schijnt het, met pairbonding heb je gewoon 100 +- mbit, en is je upload ook makkelijk 10, abonnement voor 100 mbit bestaat nog niet dus DSLAM stopt bij 80 mbit, maar het kan wel straks.
VDSl2 is heel mooi, heb zelfs al gehoord over snelheden van 100 mbit per aderpaar (dus geen pairbonding) is een test, maar kabel en telefoonlijn zitten elkaar niet ver van elkaar.
Wat ik persoonlijk van de kabel vindt is dat het een verouderde techniek is, qua tv ontvangst, alles met gewoon IP gebasseerd worden, dat een TV signaal ontvangt via coax i.p.v. netwerkkabel zoals de IPTV decoders dat doen is maar jammer.