ADSL over Powerline adapter

Pagina: 1
Acties:

• kralendonk
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 20:42
Ik moet een telefoonlijn doortrekken van de meterkast van een appartement naar het appartement. Afstand 30m+. Het kwaliteitsverlies over een standaard telefoondraadje is te groot en ik ben op zoek naar alternatieve oplossingen. Een UTP Cat6 blijkt die afstand te halen, maar het trekken van de draad levert nogal problemen op.

Is het mogelijk om een telefoonsignaal over een powerline adapter te sturen? Het alternatief is dat ik het ADSL modem in de gemeenschappelijke meterkast moet hangen en het netwerksignaal over de powerline stuur.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
Het beste kun je de ADSL modem in de meterkast kunnen hangen en de 30m+ overbruggen met het PowerLine systeem. Ik heb een dergelijke constructie ook al een paar keer met succes uitgevoerd :)

Verwijderd

Dat is het beste en de meest praktische oplossing.

Een andere vaag: Ga je ook VoIP telefonie afnemen van de provider? Dan gaat het niet lukken en dan moet je wel een CAT5 of hoger trekken. Je kan VoIP telefoons (2 stuks) en LAN (100 Mbps) over 1 kabel laten gaan. Werkt goed.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Hoe snel is je DSL verbinding?
Bij een supersnelle vdsl lijn, zal een powerline erachter zoals nextware voorstelt een bottleneck worden. Dan zit er niets anders op dan het doortrekken van een UTP kabel.
Zelf heb ik in één van mijn kamers internet via een powerline adapter van een paar generaties terug en die werkt prima voor mijn behoeften op die plek, haalt denk ik zo'n 30Mbps.

[ Voor 30% gewijzigd door Henk007 op 13-06-2013 17:39 ]

Verwijderd

DSL gaat maximaal 40 Mbps (als je 10 meter van de centrale woont).

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Dat hangt van je provider/verbinding af. Ik woon meer dan 10 meter van de centrale en haal momenteel:
52,0 Mbit/s 5,2 Mbit/s
En ja, dat is een xDSL verbinding.

blub

• kralendonk
Tnx voor de reacties
Ga je ook VoIP telefonie afnemen van de provider?
Nee, ik ga geen VoIP afnemen
Hoe snel is je DSL verbinding?
Het is een basic Tele2 abbo (max 20Mb/s). Snelheid is niet m'n grootste zorg

Maar de vraag of je het DSL signaal over de powerline kan sturen is volgens mij nog niet beantwoord.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Om kort te zijn, nee, dat gaat niet. Powerline adapters hebben gewoon een ethernetpoort, en verwachten hier ook een normale ethernetlink aangesloten te krijgen / ethernetframes over de poort binnen te krijgen. Dat gaat met een DSL signaal (of ander telefoniesignaal) zeker weten niet lukken.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Je geeft aan dat het trekken van een draad problemen gaat geven. Hoezo dat? Kun je geen 'kale' kabel trekken en er zelf stekkers opzetten?

blub

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 19:59:
DSL gaat maximaal 40 Mbps (als je 10 meter van de centrale woont).
Dat is erg stellig - en onjuist :o

Mensen met geluk halen 80Mbps met VDSL2, maar snelheden boven de 40Mbps zijn eerder regel dan uitzondering, zeker in FttC-gebieden. Het blijft natuurlijk trager dan glas of coax, maar het is a) voor vrijwel ieder practische toepassing voor thuisgebruikers snel zat en b) snel genoed dat powerline of WiFi in de regel bottleneck zal zijn.

Kom ik met mijn stokpaardje voorbij: ligt er toevallig coax (TV-kabel) van meterkast naar de locatie waar je internet wilt? Dan zou je MoCA kunnen overwegen ipv powerline. Modem gewoon in meterkast laten (dat sowieso wat dan ook je doet), en met MoCA bridge de verbinding leggen. MoCA werkt eigenlijk exact als powerline, maar dan over coax. Voordeel is dat coax veel meer bandbreedte aankan dan een stroomnet, waardoor je veel betere snelheden haalt. Point-to-point doet MoCA 170Mbps, met totale throughput in netwerk tot ongeveer 270Mbps. Niet zo goed als Gb Ethernet, maar beter dan alle alternatieven zodra een paar muren gepasseerd moeten worden :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik snap dit topic echt niet,

Ik moet een telefoonlijn doortrekken van de meterkast van een appartement naar het appartement. Afstand 30m+. Het kwaliteitsverlies over een standaard telefoondraadje is te groot en ik ben op zoek naar alternatieve oplossingen. Een UTP Cat6 blijkt die afstand te halen, maar het trekken van de draad levert nogal problemen op.

Is het mogelijk om een telefoonsignaal over een powerline adapter te sturen? Het alternatief is dat ik het ADSL modem in de gemeenschappelijke meterkast moet hangen en het netwerksignaal over de powerline stuur.

Antwoord op eerste vraag: Nee dat is normaal gesproken niet mogelijk en als het al mogelijk was geen strak plan.

Het alternatief is modem in de gemeenschappelijke meterkast hangen, ja doen. Altijd de kortste afstand tot het ISRA punt aanhouden top.

Powerline adapter daarop het stopcontact, met netwerkkabel in het modem en naar de powerline adapter <1 meter, top. doen.

Alternatief: Kabel trekken Cat6, beter, maar meer werkt, wel goedkoper.
Powerline adapter kost je 60+- euro voor een goede hier TP-LINK ofzo ;)

Maar voor de rest zie ik het probleem niet.

Btw, over VDSL2 haal ik op paar honderd meter 50+- mbit, en dat wordt binnenkort meer schijnt het, met pairbonding heb je gewoon 100 +- mbit, en is je upload ook makkelijk 10, abonnement voor 100 mbit bestaat nog niet dus DSLAM stopt bij 80 mbit, maar het kan wel straks.

VDSl2 is heel mooi, heb zelfs al gehoord over snelheden van 100 mbit per aderpaar (dus geen pairbonding) is een test, maar kabel en telefoonlijn zitten elkaar niet ver van elkaar.

Wat ik persoonlijk van de kabel vindt is dat het een verouderde techniek is, qua tv ontvangst, alles met gewoon IP gebasseerd worden, dat een TV signaal ontvangt via coax i.p.v. netwerkkabel zoals de IPTV decoders dat doen is maar jammer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat MoCA schijnt idd bijzonder goed te werken.
@dion_b: staat er van dat spul in de PW, en welke zijn goed of van een gerenommeerd merk? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kralendonk
@IEF: bedankt dat was het antwoord wat ik zocht

@dion_b: Ik ga zeker even kijken of ik MoCa kan gebruiken

@Foamy: kabel is lastig te trekken, omdat de beheerder via allerlei kabelgoten en pvc-pijpjes de bedrading door het pand heeft gelegd. Er ligt dus geen enkele pijp van A naar B.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Let op bij MoCa dat je verschillende circuits hebt. Anders kan de ene persoon van andermans internet gebruik maken door op de goede Coax kabel te zitten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hebben die MoCa adapters dan geen encryptie?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:13:
Geen idee. Heb ze eenmaal geinstalleerd in een rijtjeshuis. Zelf geen ervaring mee voor de rest.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 01:47:
Dat MoCA schijnt idd bijzonder goed te werken.
@dion_b: staat er van dat spul in de PW, en welke zijn goed of van een gerenommeerd merk? :)
Merk maakt geen biet uit, alles wat je vindt maakt gebruik van zelfde chipset. Hirschmann degelijk genoeg?
pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax adapter (RH-MOKA16-BL)

Er is trouwens een stuk meer te koop, maar dat zul je buiten NL moeten halen. Markt is er hier vooralsnog totaal niet in geinteresseerd. Het kan een stuk goedkoper dan EUR 60 voor een enkele adapter. Netgear heeft nogal wat MoCA spul iig.
BlackWhizz schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:45:
Let op bij MoCa dat je verschillende circuits hebt. Anders kan de ene persoon van andermans internet gebruik maken door op de goede Coax kabel te zitten.
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:13:
BlackWhizz schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:36:
[...]

Geen idee. Heb ze eenmaal geinstalleerd in een rijtjeshuis. Zelf geen ervaring mee voor de rest.
WPA(2), zelfde als bij WiFi. Verschil is alleen dat werkelijk iedereen (meerdere) WiFi-apparaten heeft en dus potentieel mee kan luisteren, maar a) geen hond MoCA heeft en b) alleen mensen die >1GHz signalen van jou kunnen ontvangen kunnen er zelfs theoretisch wat mee. Low pass filter die alles boven 1GHz blokkeert tussen overnamepunt en eerste MoCA adapter voorkomt dat als je paranoide bent - maar dan moet je hoegenaamd geen WiFi gebruiken :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1